Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvem selger 19" PH Turbin til Tesla i Osloområdet?

Startet av Avh, torsdag 09. april 2015, klokken 15:23

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: Havebigfun på søndag 14. juni 2015, klokken 19:17
Hv hvis man velger å ikke ha internett- hvordan følger Tesla opp bilen da??

Jeg tipper GPRS/Edge uansett vil holdes aktiv slik at Tesla kan gå inn på bilen. Jeg antar appen også vil virke fortsatt. Disse små datamengdene koster "ingenting" i forhold til streaming av kart og lyd.

GPRS/Edge vil også virke lenge etter at 3G-nettet er dødt. Det finnes svært mange enheter som kommuniserer over dette nettet, f.eks automatiske strømmålere og slikt.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

cirys1

Sitat fra: Cookie Monster på søndag 14. juni 2015, klokken 20:01
Skal være mulig det sim han skrev. Tesla har begynt å levere LTE/4G i biler produsert fra skutten av mai

LTE er langt ifra 4G hastighetsmessig men rent teknisk er det nærmere enn 3G, men vår 3G hastighet er nesten den samme som US har på sin LTE. Bare slik at noen ikke forvirrer med at Tesla har fått 4G..  :)

Dennis

LTE er 4G eller "ekte" 4G er LTE-A. Men LTE er også godkjent som 4G

cirys1

Sitat fra: Cookie Monster på søndag 14. juni 2015, klokken 23:08
LTE er 4G eller "ekte" 4G er LTE-A. Men LTE er også godkjent som 4G

Det er som jeg prøvde og forklare tidligere, det er forvirrende når du sier at de har fått 4G for de aller fleste forbinder dette med hastighet, mens det dom har skjedd er at er at noen biler har fått LTE og teknologisk så er det nærmere 4G, men hastighetsmessig er det nærmere vår 3G. Slik at noen ikke tror vi kommer til og få en nettleser som ikke "lagger" osv..

Dennis

Når de som lager mobiler, teleoperatører samt de som laget standarden sier det er 4G så er det 4G. LTE gir også mye lavere latency enn 3G.
Hvis du mener det ikke er 4G så har så å si ingen av oss 4G enda for da er det bare 4G+ som er 4G? og det støtter kun de nyeste mobilene og er bare noen måneder siden telenor og netcom startet med 4G+ som er LTE advance. Men det krever flere antenner MIMO.

Altså når du surfer på mobilen din idag og det står 4G så er det LTE som blir brukt. Har du 4G+ symbolet er det LTE advance

cirys1

Sitat fra: Cookie Monster på søndag 14. juni 2015, klokken 23:34
Når de som lager mobiler, teleoperatører samt de som laget standarden sier det er 4G så er det 4G. LTE gir også mye lavere latency enn 3G.
Hvis du mener det ikke er 4G så har så å si ingen av oss 4G enda for da er det bare 4G+ som er 4G? og det støtter kun de nyeste mobilene og er bare noen måneder siden telenor og netcom startet med 4G+ som er LTE advance. Men det krever flere antenner MIMO.

Altså når du surfer på mobilen din idag og det står 4G så er det LTE som blir brukt. Har du 4G+ symbolet er det LTE advance

Det "høres" ut som du har skumlest noen google search, det er langt igjen til noe 4G på TMS, men det er positivt at de har gått over på den mye teknologien som tillater 4G i fremtiden..

sven erik

slapp av så lenge ikke tesla går konk vill opgradereinger komme  Musk har sakt bilene vi har i dag vil bli bedre og bedre  hele dens leve tid

Dennis

Sitat fra: cirys1 på mandag 15. juni 2015, klokken 01:46
Sitat fra: Cookie Monster på søndag 14. juni 2015, klokken 23:34

Det "høres" ut som du har skumlest noen google search, det er langt igjen til noe 4G på TMS, men det er positivt at de har gått over på den mye teknologien som tillater 4G i fremtiden..

Javell? Er jo ganske alment kjent at Telenor/netcom bruker LTE som sitt 4G nettverk. Altså det du har sett på mobilen din i noen år når det står 4G er LTE, 4G+ som nå kommer er LTE advance.

http://www.telenor.no/privat/dekning/sporsmal-og-svar.jsp
Trykker du på hastigheter der står det 4G (LTE)

Står også:
SitatUtstyr som støtter 4G
For å benytte deg av Telenors 4G-nett trenger du et modem, en ruter for Mobilt Bredbånd, nettbrett eller en smarttelefon som støtter 4G. Husk at noe utstyr kan være merket med LTE og ikke 4G. I praksis er dette det samme, da ting merket LTE altså også er 4G-kompatibelt. 

Tesla har LTE/4G støtte i bilene som er bygget fra slutten av mai, og de støtter da 4G som vi bruker her.
Virker som du tror LTE er noe egent de bare bruker i USA.

Ifølge delekatalogen til Tesla er simkortene som står i Model S i Norge allerede 3G/4G så det eneste som mangler et et modem som støtter 4G. De eldre bilene har et Sierra Wireless AR8550 modem og det støtter ikke 4G, men støtter HSPA+.

Så vet ikke hva du mener med at det er langt igjen til 4G.

cstromme

Sitat fra: Cookie Monster på mandag 15. juni 2015, klokken 09:57
Javell? Er jo ganske alment kjent at Telenor/netcom bruker LTE som sitt 4G nettverk. Altså det du har sett på mobilen din i noen år når det står 4G er LTE, 4G+ som nå kommer er LTE advance.

Dette er ikke korrekt. Mange mobiltelefoner og teleselskap som kaller HSPA+ for 4G. Derav forskjellen på når det står 4G og LTE på telefonen.
Tesla Model X 75
Tesla Model S 85 - Vin: 37234 (SOLGT)

Dennis

Sitat fra: cstromme på mandag 15. juni 2015, klokken 10:18

Dette er ikke korrekt. Mange mobiltelefoner og teleselskap som kaller HSPA+ for 4G. Derav forskjellen på når det står 4G og LTE på telefonen.

Det er mer kreativ markedføring og har ikke vært tilfelle for Norge. Feks AT&T og T-Mobile i Usa kalte HSPA+ for 4G noe de fikk mye tyn for. Men Telenor kalte det turbo 3G eller 3G+.
Derfor bruker de fleste i USA LTE om 4G siden flere kalte HSPA+ for 4G. Er veldig forskjellig praksis på dette rundt om i verden og spesielt i USA har det vært mye rot med hva som er hva. I starten fikk man ikke lov til å kalle HSPA+ for 4G, men i senere tid har man muligheten til det, selv om det bare er en oppgradering av det eksisterende 3G nettet.

cstromme

Sitat fra: Cookie Monster på mandag 15. juni 2015, klokken 10:23
Sitat fra: cstromme på mandag 15. juni 2015, klokken 10:18

Det er mer kreativ markedføring og har aldri vært tilfelle for Norge. Feks AT&T i Usa kalte HSPA+ for 4G noe de fikk mye tyn for. Men Telenor kalte det turbo 3G eller 3G+

Helt klart mer kreativ markedsføring. Men det har vært og er fortsatt tilfelle i Norge. HSPA+ kommer opp som 4G både på iPhone og på Android telefoner. LTE kommer opp som LTE. Teleselskapene har derimot gått bort fra å kalle det 4G, men dette kan vel like så mye være da de har fått bygd ut LTE mer nå.
Tesla Model X 75

Dennis

Har aldri sett LTE symbolet på min Android tlf eller på mine tidligere windows phone. Men stemmer nok på tidligere modeller.

Står 3G, H eller H+ for HSPA, 4G for LTE og 4G+ når jeg har LTE advance.

cstromme

Sitat fra: Cookie Monster på mandag 15. juni 2015, klokken 10:37
Har aldri sett LTE symbolet på min Android tlf eller på mine tidligere windows phone. Men stemmer nok på tidligere modeller.

Står 3G, H eller H+ for HSPDA, 4G for LTE og 4G+ når jeg har LTE advance.

Flott at de har endret det i ny versjon av Android.
Tesla Model X 75

cirys1

Litt av problemet er at du bruker 4G uttrykket om alt, 4G og LTE er ikke det samme...

LTE er etter definisjonen ikke et 4G nettverk, LTE advanced vill møte hastighetsdefinisjonen for 4G.
Så viss Tesla har støtte for advanced så har de 4G fart, de eksemplene jeg har sett så tviler jeg på det. (men dette vet jeg ikke 100%)

Visst du tar en test i bilen din så ser du at den eneste forskjellen på de testene som er lagt ut og din bil er "uppload" hastighet er bedre i "LTE". Uansett er det langt ifra noen LTE-A,LTA eller 4G hastigheter ute og går hos noen ennå som jeg har sett..

Dennis

Sitat fra: cirys1 på mandag 15. juni 2015, klokken 10:47

Litt av problemet er at du bruker 4G uttrykket om alt, 4G og LTE er ikke det samme...

LTE er etter definisjonen ikke et 4G nettverk, LTE advanced vill møte hastighetsdefinisjonen for 4G.
Så viss Tesla har støtte for advanced så har de 4G fart, de eksemplene jeg har sett så tviler jeg på det. (men dette vet jeg ikke 100%)

Visst du tar en test i bilen din så ser du at den eneste forskjellen på de testene som er lagt ut og din bil er "uppload" hastighet er bedre i "LTE". Uansett er det langt ifra noen LTE-A,LTA eller 4G hastigheter ute og går hos noen ennå som jeg har sett..

Så problemet er at jeg bruker 4G om LTE som mobilprodusenter, telenor, netcom og de fleste operatører i verden også kaller 4G?
Den største forskjellen med HSPA+ mot LTE er at LTE har latency ned mot 40ms men HSPA ligger fort på 250-350, og det merker man mer enn forskjellen i hastigheten.

Selv ITU Radiocommunication Sector som er de som globalt bestemmer dette sier at LTE kan kalles 4G.
SitatHowever, due to marketing pressures and the significant advancements that WiMAX, HSPA+ and LTE bring to the original 3G technologies, ITU later decided that LTE together with the aforementioned technologies can be called 4G technologies

Så du får heller skrive brev til de hvor du forklarer dem at de må slutte å bruke 4G om LTE istedet for å sitte her å skrive at det er et problem at jeg kaller LTE for 4G.

LTE er også kompatibelt med LTE advance men man får ikke full hastighet, så at Tesla støtter LTE nå gjør at bilen har internett i mange år framover.

Virker mer som du bare sitter å vrir på ting bare for å være vanskelig.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA