Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Dørmatter i plast

Startet av lina, torsdag 09. april 2015, klokken 13:19

« forrige - neste »

dagwol

Hei, takk for svar. Har vært i kontakt med forhandler, og derfra får vi entydig råd om å la bilen stå koblet til: «Dere bør ha bilen koblet til lading hele tiden fordi ladesystemet kobler fra når batteriet er fulladet, og kobler til igjen når batteriet kommer under ca. 30% av kapasitet.»

Videre står det i serviceheftet at garantien kan bortfalle hvis bilen står ubrukt i mer enn 14 dager og batteriet lades helt ut (etter hukommelsen).

Er sant å si litt forvirret, usikker på hva slags strømforbruk det vil medføre å la den stå koblet til og hva som er best for bilen. Hvis andre har erfaringer, ville jeg sagt pris på å høre dem.

TB

#16
Ulempen med å la bilen stå tilkobla heile tida vil vere overspenning / torever. Om bilen ikkje blir brukt er det fare for at 12 V batteri lader seg ut. Dette er uavhengig av om den står kobla til eller ikkje slik eg har forstått?

Hovedbatteri vil i løpet av lang tid også lade seg ut, men dette bør ta lenger tid enn 4 mnd som er omtalt her.

(I forbindelse med produksjon, transport, salg vil det ta meir enn 4 mnd før kunden mottar bilen - så bilen må klare dette.)

For å være heilt sikker kan det vere lurt å alliere seg med med ein nabo, slektning eller annen som kan sjå etter hus og bil? Koble til 12 V batteri lader, slik at alt som kreves er å koble kontakt i stikk kontakt.

- Sett bil til å lade til 80%
- La bilen normalt stå kobla frå.
- Koble til ca 1 døgn kvar 2 mnd. ?

Dette bør vere nok til at bilen vil fungere fint, og faren for skade av overspenning og torever blir minimal.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

BE

Sitat fra: dagwol på lørdag 13. juni 2015, klokken 10:58
Hei, takk for svar. Har vært i kontakt med forhandler, og derfra får vi entydig råd om å la bilen stå koblet til: «Dere bør ha bilen koblet til lading hele tiden fordi ladesystemet kobler fra når batteriet er fulladet, og kobler til igjen når batteriet kommer under ca. 30% av kapasitet.»
Fremdriftsbatteriet bruker mange år på å falle ned på 30% kapasitet, så den uttalelsen faller på sin egen urimelighet.

Skulle jeg langtidsparker i mange måneder, hadde jeg satt bilen en plass mellom 60-70% på fremdriftsbatteriet, parkert bilen, og koblet fra minuspolen på 12V batteriet.

12V batteriet hadde jeg sjekket og eventuelt toppladet med vanlig lader for så å koble fra denne og forlatt bilen med beste samvittighet i mange måneder.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

timingbeltkiller

30% kapasitet er nok her brukt synonymt med 30% gjenstående lading.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Olee

Har latt min Leaf stå parkert uten strøm tilkoblet i 16 dager nå. Parkerte med 62% og 94km estimert rekkevidde. Når jeg hentet bilen igjen stod det 62% og 95km.
Kan nevne at jeg ikke har brukt Carwings mens den har stått i ro :)

kjekk

Min stod tilkoblet i 14 dager i fjor med 80%.  Da jeg kom hjem var 12v battteriet flatt, ringte Nissan for sikkerhets skyld og de sa at dersom den stod tilkoblet ville 12v batteriet gradvis bli tappet. Ble rådet til å la den stå uten lading ved neste ferie. Så det så.


Sverre_E

Har opplevd flatt 12V batteri ved tilkoblet bil i over 1 uke.
Carwings får hikke når batteriet nærmer seg slutten, og rapporterer hos meg hver time, om at lading av hovedbatteri har stoppet.
Sist det skjedde, satte jeg på klima, og dermed fikk jeg brukt litt av hovedbatteriet. Deretter ladet alle batterier seg opp igjen, og bilen startet som normalt når den skulle hentes.
Parkering uten tilkobling er mye enklere å forholde seg til. ::)
Blå Leaf. April 2012. Vår første elbil! Og eneste bil...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA