Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Dørmatter i plast

Startet av lina, torsdag 09. april 2015, klokken 13:19

« forrige - neste »

lina

Vi skal ut og reise, noe som betyr at bilen kommer til å stå ubrukt i 3 1/2 uke.
Vi har egen garasje i borettslaget med strøm, men jeg synes (sikkert ubegrunnet) at det er skummelt å la den stå i med strømmen på så lenge.
Hva som er best for batteriet vet jeg ikke.
Noen der ute som hat peiling?

Thomas Parsli

Det er ingen grunn til å uroe seg.

Batteriene har best av å ikke være fulladet, så du trenger ikke å lade til 100% :)

Hvis det hadde vært streng kulde (<-20C) eller du skulle være borte i lang tid burde bilen stått tilkoblet. For 3,5 uker i denne temeraturen er det ikke verd å ofre en tanke.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

klawrenc

Sitat
Hvis det hadde vært streng kulde (<-20C) eller du skulle være borte i lang tid burde bilen stått tilkoblet. For 3,5 uker i denne temeraturen er det ikke verd å ofre en tanke.

Hvor mye er 'lang tid'? jeg skal være borte i 2 uker denne gangen (vår temp.), men neste gangen er det 4 - 5 uker (sommertemp.). Kan ikke lade hjemme (gateparkering), men kunne parkere hos enn venn hvis det er er viktig at den er tilkoblet.
Men det pressende spørsmålet er det første: kan jeg trygt reise bort i 12 dager uten at bilen er koblet til strøm, og med at jeg lader til 80% før jeg drar?
blå Nissan Acenta som eneste bil
sykkel

Tor med Leifen

Parkerer du med 80% kan du fint være borte i tre uker, men batterikapasitet vil selvfølgelig være redusert når du kommer tilbake. Du kan la bilen stå en dag eller to og se hvor mange prosent batteriet synker, da vet du hva du har å gå på.

Naigewron

Sitat fra: Tor med Leifen på søndag 12. april 2015, klokken 14:05
batterikapasitet vil selvfølgelig være redusert når du kommer tilbake

Jeg antar at du ikke mener batterikapasitet her, men heller ladestatus (eller antall prosent lading eller hva man nå skal kalle det). Bare i tilfelle OP begynte å bekymre seg om at den totale batterikapasiteten går ned hvis bilen står stille i noen uker.

Min sto uten tilkobling i fem dager i påsken; ladestatus falt ikke i det hele tatt (92% når jeg dro, 92% når jeg kom hjem).

klawrenc

mht til 2 uker eller mer, er jeg mest bekymret for 12V batteriet, siden andre (i tidliger tråder) har sagt at den kan gå helt flatt. Det er ofte slik at jeg kjører min bil bare en gang i uken, og jeg har aldri mistet noe særlig % av at bilen står ubrukt.
blå Nissan Acenta som eneste bil
sykkel

lxm

Hvorfor skal man miste % på batteriet av å la den stå ubrukt? Skjønner at det berømmelige varmeteppet kan trekke noe ved ekstreme vintertemperaturer, men i vår/sommer/høst-temperaturer skal man jo ikke miste noenting. Min stod en måned i fjor sommer og hadde de samme 80% gjenværende som da jeg satte den fra meg.
Kjører White Pearl/black Tekna 2018
Melhus, Sør-Trøndelag

klawrenc

Kan lite om batterier, og har bare hatt Leafen i noen få måneder. Og husker å a lest en tråd tidliger hvor en hadde helt flatt batteri etter å ha reist litt. Men siden lxm skriver at det gikk bra at bilen sto en mnd om sommeren, regner jeg med at det går fint an for meg å gjøre det samme.
blå Nissan Acenta som eneste bil
sykkel

TB

Sitat fra: Tor med Leifen på søndag 12. april 2015, klokken 14:05
Parkerer du med 80% kan du fint være borte i tre uker, men batterikapasitet vil selvfølgelig være redusert når du kommer tilbake. Du kan la bilen stå en dag eller to og se hvor mange prosent batteriet synker, da vet du hva du har å gå på.
Som alt nevnt i tråden, det er svært lite sjølvutlading på litiumbatteri. Kan fint parkere i lang periode uten målbart tap. Men, Leaf har eit vist forbruk av 12 volt, samt at blybatteri har større sjølvutlading. Resultat er at 12 v kan vere for svakt til å "starte" bilen om den har stått lenge. Ved å koble på batterilader (12v), eller starthjelp kan bilen bli starta, og normal lading av 12 v skjer automatisk når bilen er "på", slik at bilen vil fungere som normalt igjen. Om 12 v stadig blir tappa lang ned kan det få redusert kapasitet, og tida bilen kan stå før den ikkje lar seg starte blir kortere.

For Tesla S er det ein funksjon som er omtalt som "vampire drain", der det har vore rapportert om 1-2% poeng som "forsvinn" for kvar dag. Skal ikkje gå inn på årsaken, men 12 volt batteri blir automatisk lada frå hovedbatteri sjølv når bilen av av, slik at det er eit vist forbruk. Skal finnes ein eigen modus som reduserer dette tapet ved at elektronikken "søv".
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

fws

Jeg har hatt flatt 12v batteri på min Leaf noen ganger, så jeg fikk byttet det nå nylig. Men det gikk helt fint å la bilen stå i tre uker i fjor sommer. Da var den ikke tilkoblet, og ca. 60% på hovedbatteriet.
Nissan Leaf Acenta
Norsk
Levert oktober 2013

emil

Er selv mest urolig for 12V batteriet når jeg skal to uker bort i mai, selv om jeg ikke har hatt noen problemer med det. Men så har bilen aldri stått ubrukt mer enn et døgn eller to før. Hadde det ikke vært så nøye med bruken etter ankomst hadde det ikke vært så nøye, men etter en kort natt skal jeg ut på langtur og trenger bil i toppform.

Den enkle løsningen for vår del blir at svigermor låner bilen de to ukene vi er bortreist. Så får de tusenlappene hun sparer i parkering, bensin og bom være betaling for strømmen vi har fått av henne ved tidligere besøk. Bilen liker seg best når den blir brukt.

fws

Sitat fra: emil på mandag 13. april 2015, klokken 09:00
Er selv mest urolig for 12V batteriet når jeg skal to uker bort i mai, selv om jeg ikke har hatt noen problemer med det. Men så har bilen aldri stått ubrukt mer enn et døgn eller to før. Hadde det ikke vært så nøye med bruken etter ankomst hadde det ikke vært så nøye, men etter en kort natt skal jeg ut på langtur og trenger bil i toppform.

Jeg har en starthjelp liggende i bilen. Da er du sikker.
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Elektrisk/Batteriverktoy-og-tilbehor/Starthjelp-12-V-400-A-2000035160/
Batteriet i denne var fortsatt fullladet etter å ha ligget i bagasjerommet i et år.
Nissan Leaf Acenta
Norsk
Levert oktober 2013

emil

Tror det største problemet nå blir å få tilbake bilnøklene fra svigermor, hun lurte på om hun kunne kjøre bilen den dagen vi kom hjem også...

Blir ikke overrasket hvis Poloen hennes forsvinner og en Leaf eller e-Up! overtar som konebil der i gården. Med brukbar dekning på hurtigladere oppover til Fagernes og nedover til sørlandet er de få langturene hun kjører sikret.

dagwol

Vi står på tur til å flytte utenlands og lurer på om vi må selge Leafen etter bare ett år, og det har vi veldig lite lyst til. Vi kommer til å være hjemme kanskje hver fjerde måned i snitt. Spørsmålet er om det er mulig å beholde bilen og bruke den når vi er hjemme.

Jeg har lest serviceheftet og synes det er tvetydig og vanskelig å forstå. Det står "unngå å la bilen din stå ubrukt i mer enn 14 dager, slik at Li-ionebatteriet lades ut eller nesten helt ut (ladenivå lik null eller i nærheten". Det står også at garantien bortfaller vis "bilen forlates i over 14 dager slik at litiumionbatteriet lades ned til null eller nære null i ladenivå".

Men så står det også "hvis bilen ikke skal brukes på lang tid anbefaler Nissan at batteriet lades med utvidet levetidsmodus. Lad batteriet hver tredje måned."

Konkret - er det en løsning å forlate bilen plugget i, med innstillingen "utvidet levetidsmodus", blir vi da dekket av garantien, eller rammes vi av "unngå å la bilen stå ubrukt i mer enn 14 dager"? Og vil det skade batteriet?

Tusen takk for svar!

Olee

Sitat fra: dagwol på onsdag 10. juni 2015, klokken 21:30
Vi står på tur til å flytte utenlands og lurer på om vi må selge Leafen etter bare ett år, og det har vi veldig lite lyst til. Vi kommer til å være hjemme kanskje hver fjerde måned i snitt. Spørsmålet er om det er mulig å beholde bilen og bruke den når vi er hjemme.

Jeg har lest serviceheftet og synes det er tvetydig og vanskelig å forstå. Det står "unngå å la bilen din stå ubrukt i mer enn 14 dager, slik at Li-ionebatteriet lades ut eller nesten helt ut (ladenivå lik null eller i nærheten". Det står også at garantien bortfaller vis "bilen forlates i over 14 dager slik at litiumionbatteriet lades ned til null eller nære null i ladenivå".

Men så står det også "hvis bilen ikke skal brukes på lang tid anbefaler Nissan at batteriet lades med utvidet levetidsmodus. Lad batteriet hver tredje måned."

Konkret - er det en løsning å forlate bilen plugget i, med innstillingen "utvidet levetidsmodus", blir vi da dekket av garantien, eller rammes vi av "unngå å la bilen stå ubrukt i mer enn 14 dager"? Og vil det skade batteriet?

Tusen takk for svar!
Lar du bilen stå tilkoblet i flere mnd, risikerer du at 12V batteriet er tomt når du kommer hjem. La den heller stå med ca halvt batteri og ikke tilkoblet. Er det ekstremt kaldt, slik at batterivarmeren skrur seg på, kan den være smart å koble den til(80%), men da også en vedlikeholdslader på 12V batteriet.

http://www.electricvehiclewiki.com/?title=Battery
http://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?f=23&t=12216&start=0
http://sfbayleafs.org/ev-resources/leaf-tips-tricks/how-to-store-your-leaf-when-going-on-vacation/

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA