Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil

Startet av Naigewron, torsdag 09. april 2015, klokken 10:25

« forrige - neste »

Naigewron

Noen som har vært borti dette før? Splitter ny 2015 Leaf Nordic, har ikke gått 700 km en gang.

Det første jeg hørte var en skrangle-/skrapelyd under bilen; litt som om ABS slår inn men ikke like bråkete. Deretter forsvant mye av bremseeffekten, og bilen sparket inn ABS bare jeg var såvidt bortpå bremsepedalen.

Sekunder senere lyste dashbordet opp med gule (ikke røde) varsellamper for ABS, ESP og dekktrykk (uten indikasjon på spesifikt dekk), og bilen ble vanskeligere å styre (antakelig på grunn av at ESP gikk bananas).

Småskummel situasjon. Heldigvis var farten lav, så vi fikk stoppet og ringt etter tauing, men hadde det skjedd i høyere fart og jeg måtte bremse eller svinge unna noe er jeg ikke sikker på hva som hadde skjedd.

Har ikke hørt noe fra verksted enda, får se hva de har å si.

smaug01

Hørtes ikke helt bra ut det der nei. Du får gi tilbakemelding om hva feilen var når bilen kommer fra verkstedet.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

Naigewron

Fikk den tilbake i går ettermiddag. Var ikke mye spesifikk beskjed å få fra verkstedet; det eneste de hadde å melde var at de fant en feilkode, men etter en nullstilling av systemet klarte de ikke å reprodusere den.

Så da er det vel bare å håpe at det ikke skjer igjen  :-\

smaug01

Det er for dårlig! Hadde det vært en fillefeil men når bilen blir farlig å håndtere på veien hadde jeg forlangt at feilen faktisk ble funnet og utbedret  fordi det er feil en plass. Feilkoden de fikk ga sikkert en pekepinne på hva det kunne være.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

Ebe

Jeg hadde feilmelding på ABS, EPS og elektronisk håndbrekk på en annen vil jeg har, da var det en bremsesensor som var defekt. Den deaktiverte da alle tekniske hjelpemidler og kjørte i nødmodus.

Feilmeldingen oppstod også helt random og tilfeldig, så de slet med å finne feilen.
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Naigewron

Sitat fra: smaug01 på torsdag 19. mars 2015, klokken 10:18
Det er for dårlig! Hadde det vært en fillefeil men når bilen blir farlig å håndtere på veien hadde jeg forlangt at feilen faktisk ble funnet og utbedret  fordi det er feil en plass. Feilkoden de fikk ga sikkert en pekepinne på hva det kunne være.

Det ser nok dessverre ut til at du har et poeng. Vi var så avhengig av bilen at vi bare var glade for å få den tilbake, men på søndag begynte den å skape seg igjen. Ikke like ille denne gangen, men ABS og ESP er definitivt ikke som de skal være.

Denne gangen har jeg i alle fall lest meg opp en del, så jeg stoler på at bilen er kjørbar selv om den sjalter ut ABS og ESP, så da kan vi ta oss litt bedre tid med å gå gjennom andre kanaler for å få det rettet opp skikkelig og få lånt en annen elbil fra forhandler/verksted mens de fikser feilen skikkelig.

Ikke den beste nybil-opplevelsen så langt, med andre ord. Satser på det ordner seg; hvis ikke får de bare ta bilen tilbake og gi oss en som fungerer. Dette er i alle fall en garantisak så det holder.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA