Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: En liten dekk- og felgguide

Startet av gnomtarm, torsdag 09. april 2015, klokken 09:34

« forrige - neste »

gnomtarm

Hei.
Er det noen som har fått montert 400 volts hjemmelader til Tesla?
Hvor mye koster det og hva må ligge tilrette for at man kan få det
hjemme?
Kunne tenke meg å prøve Tesla som taxi, og trenger derfor hurtigst mulig lading.
Anyone?

Leif1

Har du 400V TN-nett tilgjengelig da? 32A ?
I så fall er det en lek.
Konvertitt fra S til X

Muffinman

Kjører du i nærheten av en eller flere superladere? I så fall vil nok disse løse mye for deg.

http://supercharge.info/?RangeKm=true&Center=56.433685,10.055412&Zoom=6

gnomtarm

Sitat fra: Leif1 på tirsdag 17. mars 2015, klokken 12:52
Har du 400V TN-nett tilgjengelig da? 32A ?
I så fall er det en lek.
Aner ikke om jeg har tilgang. Hvordan kan man finne det ut? Er dessverre helt idiot når det gjelder elektrisitet. Men hvis jeg har tilgang, hvor mye koster det da?
Kan jeg i så fall lade fra null til full på 4-5 timer?

gnomtarm

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 17. mars 2015, klokken 13:02
Kjører du i nærheten av en eller flere superladere? I så fall vil nok disse løse mye for deg.

http://supercharge.info/?RangeKm=true&Center=56.433685,10.055412&Zoom=6
Hører rykter om sc i Åsane (Bergen).
Bor selv på Laksevåg.
Er det skadelig for batteriene å bruke sc ofte (daglig)?
Gir Tesla samme garanti på batteripakken om bilen skal registreres som taxi?
Er takknemlig for alle svar.

weld77

#5
Dersom du skal lade hjemme med 22kW effekt krever det ganske saftig elanlegg hjemme hos deg, kommer an på hovedsikringen din hvor mye som er tilgjengelig til annen aktivitet som matlaging, oppvarming, varmtvann, kaffitrakter, vaskemaskin, oppvaskmaskin osv osv. Du må uasnsett snakke med en elinstallatør, de kan vurderer kapsiteten og hva som kan gjøres. Dersom du skal hurtiglade hjemme på et tidsrom boligen ellers ikke er i bruk (dvs på dagen mens du selv og eventuell samboer/kone/etc er borte) så har du mer å gå på. Det er ganske vanlig å ha 230V 63A 3-fas hovedsikring i eneboliger, det gir totalt 25kW tilgjengelig. Det sier seg selv at det ikke er mye igjen til annet når en vannkoker dra 2kW, en varmtvannsbereder 3kW og en koketopp kanskje 6kW på det meste.

Med mindre du bor i et nyutbygget strøk har du sannsyligvis 230V IT-nett. Da trenger du en transformator for å få 400V for å kunne utnytte all ladekapasiteten til bil med dobbeltlader. Dette koster en ganske stor del penger, type noen titusener + en del installasjonsarbeide. Pga den store strømstyrken må det grove kabler til fra sikringsskapet ditt til garasjen eller hvor nå laderen skal være plassert.

Alternativt kan du sjekke med lokal netteier om det er mulig å få et separat strømabonnement på garasjen, der tror jeg praksis varierer litt rundt om i landet, dvs enkelte tillater ikke mer enn ett inntak pr gårds/bruksnummer.

Ang skadeligheten av å superlde daglig så er vel svaret at "ingen vet helt". Tesla selv sier at den ikke er tiltenkt daglig bruk, men det er heller ikke noe i garantivilkårene som spesifiserer  noe maksimumsantall superladninger pr. tidsrom. Det er tiltenkt brukt en gang innimellom når man skal på langtur, ikke at det skal brukes daglig.

Om det er noen forskjell på om bilen går som taxi eller privatbil aner jeg ikke.

Dersom hovedsikringen din har 4 "brytere" har du 400V TN-nett, dersom den har 3 har du 230V IT 3-fas, dersom den kun har 2 brytere har du 230V 1-fas.

For å finne total belastning sikringen tåler gjøres som følger:

Spenningen * Ampere på hovedsikring * 1 dersom 1-fas eller * 1.73 dersom 3-fas.

Eksempel: 230V 63A 3-fas

230*63*1.73 = 25000 = 25kW

400V 50A 3-fas

400*50*1,73 = 34,6kW

230V 63A 1-fas

230*63 = 14,5kW



joda

Sitat fra: gnomtarm på tirsdag 17. mars 2015, klokken 13:33
Sitat fra: Muffinman på tirsdag 17. mars 2015, klokken 13:02
Kjører du i nærheten av en eller flere superladere? I så fall vil nok disse løse mye for deg.

http://supercharge.info/?RangeKm=true&Center=56.433685,10.055412&Zoom=6
Hører rykter om sc i Åsane (Bergen).

Det er åpnet SC ved nye Statoil på Haukås.
TMS 85D

Muffinman

Spør Bjørn Nyland (bb på forumet) om han er bekymret for å bruke superlader. Han har vel superladet flere hundre ganger.

Jeg er ihvertfall ikke bekymret. Lading over natta pluss et daglig etterfyll på SC er garantert uproblematisk.

Amoss

Sitat fra: weld77 på tirsdag 17. mars 2015, klokken 13:59
Ang skadeligheten av å superlde daglig så er vel svaret at "ingen vet helt". Tesla selv sier at den ikke er tiltenkt daglig bruk, men det er heller ikke noe i garantivilkårene som spesifiserer  noe maksimumsantall superladninger pr. tidsrom. Det er tiltenkt brukt en gang innimellom når man skal på langtur, ikke at det skal brukes daglig.

Tror ikke det står noe offisielt under betingelser eller noe slikt, men det har kommet flere hint - senest i en tweet fra Elon i dag - der man hinter om superlading for ikke-kommersiell bruk, og batteribytte for kommersielt bruk. Kan være greit å ha i baktankene dersom man vurderer å basere en Tesla-taxi på superladerbruk.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

felix

Et bilde av sikringskap, strømmåler og den lappen over kursene forteller oss veldig mye.

twinpeaks

Hei,

jeg er ikke trådstarter, men føler at jeg har like lite peiling om elektrisitet. På sikringsskap står det: "Ombygget til 230/400 V TN-system", hovedsikring har 2 brytere. Jeg håper å kunne legge opp til 400V/16 A lading med rød plugg uten at oppgradering av el-systemet hjemme koster en formue (tenker at dette burde helst være 4-sifferet). Siden det kom forslag å legge ut bilder griper jeg sjansen i håp at noen kan forklare meg hva jeg kan bruke mitt eksisterende anlegg til. Tusen takk
"Silberstreif", 85D, sølv metallic

B_Tesla

Ser ut som det der skal kunne gå. Bør kunne legge ut 3-fase. Kostnad er Ganske avhengig av avstanden fra skap til bil, samt om kablingen går klønete. Er det rett frem uten mye styr, skal det nok kunne bli 4 sifret. Ser også ut som det er ok plass I skapet.
--------------------------------------------------------
Innlegg postet med denne brukeren kan ikke refereres til utenfor elbilforum.no, uten godkjenning av brukeren

emil

Sitat fra: twinpeaks på onsdag 18. mars 2015, klokken 12:56
Hei,

jeg er ikke trådstarter, men føler at jeg har like lite peiling om elektrisitet. På sikringsskap står det: "Ombygget til 230/400 V TN-system", hovedsikring har 2 brytere. Jeg håper å kunne legge opp til 400V/16 A lading med rød plugg uten at oppgradering av el-systemet hjemme koster en formue (tenker at dette burde helst være 4-sifferet). Siden det kom forslag å legge ut bilder griper jeg sjansen i håp at noen kan forklare meg hva jeg kan bruke mitt eksisterende anlegg til. Tusen takk

Utifra måler og annet utstyr der kan det virke som om det muligens er et 400V TN annlegg huset er koblet til, men det er kun hentet ut en fase (230V) til bruk i hele huset. At det finnes 400V i området gjør at det da kanskje vil være en mulighet og enklere å gå for et eget 400V anlegg med måler i garasje.

dosmont

Er ikke elektriker, men utifra det jeg forstår så har du en fase og null leder in på skapet ditt. Ikke 3fas. For en fase + nullleder= 230v mens fase+fase =400v.
Hvis du skulle hatt 3fase 400, skulle hovedsikringen din vært 4polet er hva nå disse elektrikerene kaller det.
Nordmøre
Rød S85D  og Svart Model 3 LR

jkirkebo

Sitat fra: dosmont på onsdag 18. mars 2015, klokken 14:46
Er ikke elektriker, men utifra det jeg forstår så har du en fase og null leder in på skapet ditt. Ikke 3fas. For en fase + nullleder= 230v mens fase+fase =400v.
Hvis du skulle hatt 3fase 400, skulle hovedsikringen din vært 4polet er hva nå disse elektrikerene kaller det.

Det ser ut til å stemme, her må nok inntaket byttes for å få 3-fase ja. Ellers reagerer jeg på 2.5mm2 kabel til 20A kurs på komfyr. Det er ihvertfall ikke innenfor forskriften nå, og jeg er i tvil om det noensinne har vært det?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA