Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: En liten dekk- og felgguide

Startet av gnomtarm, torsdag 09. april 2015, klokken 09:34

« forrige - neste »

Muffinman

Skal vel være minst 4mm på 20A om den ligger i vegg?

Leif1

Heller labert med bare en jordfeilbryter på hele anlegget også.
Innmaten i skapet ditt burde vært byttet ut med kurser med separate jordfeilbrytere.

Konvertitt fra S til X

B_Tesla

La ikke merke til den 20A. Den ville jeg nedgradert til en 16A jordfeilautomat.

Synes å byte hele innmaten ikke akkurat er nødvendig, men dersom man skal gjøre dett bør man få det for ca 10k.

Som det er påpekt er det ikke 400V, så da ville jeg rett og slett lagt en 32A til garasjen. Det er fart i bøtter og spann. Jeg har dette, og lading er aldri et problem hos oss.
--------------------------------------------------------
Innlegg postet med denne brukeren kan ikke refereres til utenfor elbilforum.no, uten godkjenning av brukeren

fonberg

Sitat fra: B_Tesla på onsdag 18. mars 2015, klokken 23:21
La ikke merke til den 20A. Den ville jeg nedgradert til en 16A jordfeilautomat.

Synes å byte hele innmaten ikke akkurat er nødvendig, men dersom man skal gjøre dett bør man få det for ca 10k.

Som det er påpekt er det ikke 400V, så da ville jeg rett og slett lagt en 32A til garasjen. Det er fart i bøtter og spann. Jeg har dette, og lading er aldri et problem hos oss.

Når trådstarter vurderer TMS til taxibruk kan 400/16 være vesentlig mer attraktivt enn 230/32, siden førstnevnte er tross alt 50% raskere.
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

twinpeaks


Sitat fra: fonberg på onsdag 18. mars 2015, klokken 23:24

Når trådstarter vurderer TMS til taxibruk kan 400/16 være vesentlig mer attraktivt enn 230/32, siden førstnevnte er tross alt 50% raskere.

Bildene kom ikke fra trådstarteren, men fra meg, således kan det ikke trekkes konklusjoner for han. Men jeg takker veldig for god hjelp og ikke minst at jeg har blitt gjort oppmerksom på ting som burde rettes opp i sikringsskap. Som dere skriver, så blir det vel 230V/32A.
"Silberstreif", 85D, sølv metallic

OleJA

Sitat fra: twinpeaks på torsdag 19. mars 2015, klokken 00:48
..... Som dere skriver, så blir det vel 230V/32A.

Vær oppmerksom på at dersom du da lader på 32A, så har du brukt halvparten av kapasiteten på hovedsikringen. Sammen med varmtvannstank og et par panelovner som kobler inn samtidig, så vil nok hovedsikringen ryke. Litt kjipt om vinteren å våkne til kaldt hus og uladet bil....

Dersom du virkelig trenger ladehastigheten til en 32A kurs, så hadde jeg vurdert å enten oppgradere hele hovedinntaket til huset til minst 3 x 40A, evt sjekket muligheten for et eget 400V, 3-fase inntak til garasjen.
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

twinpeaks

Sitat fra: OleJA på torsdag 19. mars 2015, klokken 08:56
Sitat fra: twinpeaks på torsdag 19. mars 2015, klokken 00:48
..... Som dere skriver, så blir det vel 230V/32A.

Vær oppmerksom på at dersom du da lader på 32A, så har du brukt halvparten av kapasiteten på hovedsikringen. Sammen med varmtvannstank og et par panelovner som kobler inn samtidig, så vil nok hovedsikringen ryke. Litt kjipt om vinteren å våkne til kaldt hus og uladet bil....

Dersom du virkelig trenger ladehastigheten til en 32A kurs, så hadde jeg vurdert å enten oppgradere hele hovedinntaket til huset til minst 3 x 40A, evt sjekket muligheten for et eget 400V, 3-fase inntak til garasjen.

Som anført har jeg svært lite kunnskap om elektrisitet. Jeg har forstått det slik at bruk av vanlig Schuko til alt lading i hverdagen anbefales ikke (varmeutvikling etc.). Og ut i fra Tesla sine sider (adapteroversikt) er ja alternativen 230V/32A blått adapter. Jeg tror ikke at jeg er avhengig av høy ladehastighet. Kan jeg da bruke blå stikkontakt med tilsvarende adapter på UMC og begrense til 16A? Er da ladehastighet ca 20 km/t (dette ville være absolutt tilstrekelig for meg)?
"Silberstreif", 85D, sølv metallic

Muffinman

Blå kontakt og begrense til 16A vil fungere brillefint. Du får i praksis 16km/t, litt mindre om vinteren hvis du har mange småturer og hyppig oppvarming/nedkjøling av bilen - og litt mer om sommeren.

twinpeaks

Sitat fra: Muffinman på torsdag 19. mars 2015, klokken 11:14
Blå kontakt og begrense til 16A vil fungere brillefint. Du får i praksis 16km/t, litt mindre om vinteren hvis du har mange småturer og hyppig oppvarming/nedkjøling av bilen - og litt mer om sommeren.

Vil bilen "huske" å begrense til 16A eller vil den hver gang når man kobler blå adapter på starte på 32A? Eller må jeg få montert en blå 16A 230 V CEE-stikk på veggen, bruke så overgang til en rød adapter (som i kirkebo sin adaptersett) og så koble på UMCen?
"Silberstreif", 85D, sølv metallic

Muffinman


© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA