Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvordan sjekke en brukt elbil? (Batteri - lading? E-up!)

Startet av fws, onsdag 08. april 2015, klokken 23:02

« forrige - neste »

Kjell Leaf

Sitat fra: nr1rayner på fredag 14. juli 2017, klokken 18:53
Kan det ha noe med parkeringen å gjøre?
Jeg trykker "bestandig" P før jeg slår av, men man kan vel slå av mens bilen står i D,N eller R?
Nei, den går automatisk i P når du trykker stoppknappen.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

nr1rayner

Forskjellen er hvordan den settes i P, eller, rettere sagt når. Setter man i P før bilen slås av burde den sekvensen være avsluttet, men gjør man det ikke må bilen selv velge P når man slår av.

Det er noe som henger seg opp, så 12v tappes noen ganger.
Så tenkte at det kan være her det henger seg opp.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Kjell Leaf

Det er sikkert der omtalte tenningsrele, tviler på at det har noe med hvordan bilen blir satt i park. Set blir som å stopoe bilen med viskerne på, de går igså på plass når du trykker stopp.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

nr1rayner

Ja, det er sikkert tenningsreleet, og det er sikkert nettopp dette tenningsreleet som har tullet de 3 gangene bilen min har vært tom for 12v på drøye 2 år.
Når det skjer så sjeldent er det mest sannsynlig at det er noe som får det til å henge seg opp, ikke at det er noe feil med selve releet.

Selv om det kanskje høres likt ut, kan man ikke sammenligne girvalg og vindusviskere. Det går mest sannsynlig på forskjellige systemer og releer i bilen.
Viskere kan dog faktisk være en årsak, men å parkere bilen med de på og viskerne midt på ruta har jeg gjort så mange ganger så det ser jeg lite sannsynlig på min bil.
Med mindre det er noe feil med viskerne, går de tilbake til hvileposisjon og prosessen skal skrues av. Men det kan selvsagt være en feil der også.
Men hvordan det er med P-systemet er jeg ikke sikker på. Der skal det gå en bolt/hake i et hakk/hull for å låse "girkassen". Hvis den ikke treffer, og bilen står så flatt at den ikke triller kan det hende at dette systemet blir stående våkent til den faller på plass.
Som sagt setter jeg "bestandig" bilen i P selv, men noen unntak er det vel selvsagt. Så ser ikke bort i fra at det er en sammenheng her.

Regner med du ser forskjellen nå Kjell  ;)
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

AtleCM

Hei hei, første innlegg her. Har bestilt meg ny gammel-Leaf som jeg får i neste uke. Kampanjetilbud jeg ikke kunne si nei til.

Uansett. Jeg har jo selvsagt ingen erfaring med dette problemet i Leaf, men kan dele andre erfaringer.

Jeg har en 2016 modell Vito på jobb. Denne har mye ekstra strømting montert, bl.a et landstrømopplegg. Jeg har en batterimonitor fra Victron på dashen. Denne viser at bilen lader startbatteriet med 14,noe volt en liten stund etter start, så slutter den å lade. Da ligger spenningen på ca 12,4V. Slik ligger den i timesvis, bortsett fra hver gang jeg kjører gjennom en tunnel  ;D
Jeg kan, som dere gjør med viskerene, starte ladingen ved å slå på kjørelysene. Da holder spenningen seg over 14V konstant.
Den begynner å lade en sjelden gang ellers også, men jeg har ikke klart å finne ut hva det skyldes ennå...

Så det er ikke bare Leaf som er sær på ladingen. Jeg skal snakke med noen som kan noe hos BOS etter ferien da dette er litt irriterende. Forbruksbatteriet kobles fra automatisk etter fire minutter ved 12,4V så da "ser" ikke bilen at det må lades. Jeg bruker mye strøm, så må stadig vekk slå på lysene under kjøring for at ikke instrumentene skal slå seg av.

elekTrond

Velkommen ombord. Vito er Vito ... Sier ikke mer. Men kan hende den går i øko-modus? :P Dynamoen er tross alt en parasittisk belastning som suger effekt fra veiva.  :laugh:
'13 Mjau

AtleCM

Takk takk.

Joda, antar at det er noe økonomi som har noe med saken å gjøre ja. Passer dårlig gjør det uansett.

Noen har vel regnet på at det er bedre å bytte batteriet en gang ekstra i løpet av bilens levetid enn å bruke noen liter ekstra bensin/diesel.
...eller å få noen ekstra meter ut av det store batteriet.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA