Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvordan sjekke en brukt elbil? (Batteri - lading? E-up!)

Startet av fws, onsdag 08. april 2015, klokken 23:02

« forrige - neste »

Rio

Noen observasjoner her:

1) Det er helt korrekt at et blybatteri bør være fulladet for lengst mulig liv.

2) 12 V-batteriet på en elbil brukes ikke! Dvs. det brukes helt marginalt i noen få sekunder ved oppstart til å starte datamaskinen inntil driftsbatteriet og DC/DC-omformeren slår inn. Få sekunder og nær null energi brukt. I tillegg så drifter det alarmer, telemetri, osv. når bilen ikke kjører, men på et døgn er dette også helt neglisjerbart, med mindre det er feil. Husk at en elbil ikke har noen startmotor som trekker hundrevis av ampere, derfor ikke behov for stort og fulladet batteri.

3) Den eneste årsaken man har et såpass stort 12 V-batteri er faktisk at man må ha nødblink når driftsbatteriet er utkoblet. Når bilen er på brukes ikke 12 V-batteriet, for energien skal komme fra DC/DC-omformeren.

4) Siden 12 V-batteriet ikke brukes nevneverdig, er det også særdeles marginalt behov for å lade det! Vedlikeholdslading av et blybatteri skjer på 13,8 V om sommeren, rundt 14 V om vinteren. Energien som skal erstattes er svært liten - de få sekundene med oppstart, og alarm/telemetri siden forrige gang man kjørte.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

LeafSwe

Sitat fra: nr1rayner på tirsdag 20. september 2016, klokken 21:33
Akkurat dette er nevnt flere ganger i denne tråden (men skjønner godt at man ikke orker å bla seg gjennom 10-11 sider med babbel  :P )

Det er også nevnt at, ja, batteriet dør fortere hvis det stadig vekk er 50% ladet, men, det forklarer fortsatt ikke hvorfor man plutselig står der med 3v etter at bilen står ubrukt i 1 dag, mens den daglig fungerer helt fint OG har stått i 1+ uker tidligere uten problemer  ;)

Tror svaret finns i mitt repy #115
Alltså något som ibland hänger sig och drar ström, då pipet hörs. Läste av med leafspy och när pipet inte stängdes av efter 2min15 sek, läste jag av felkoder. Då var IPDM E/R igång, vilket den inte ska vara när bilen är avstängd.
Något relä(relay) som är defekt och gör att datorn inte stängs ner på endel Leaf.
3P+
3SR+

Yeyeye

Sitat fra: Rio på tirsdag 20. september 2016, klokken 23:30
Noen observasjoner her:

1) Det er helt korrekt at et blybatteri bør være fulladet for lengst mulig liv.

2) 12 V-batteriet på en elbil brukes ikke! Dvs. det brukes helt marginalt i noen få sekunder ved oppstart til å starte datamaskinen inntil driftsbatteriet og DC/DC-omformeren slår inn. Få sekunder og nær null energi brukt. I tillegg så drifter det alarmer, telemetri, osv. når bilen ikke kjører, men på et døgn er dette også helt neglisjerbart, med mindre det er feil. Husk at en elbil ikke har noen startmotor som trekker hundrevis av ampere, derfor ikke behov for stort og fulladet batteri.
Størrelsen har mindre å si, men fulladet bør det uansett være uavhengig av størrelse. Slik våre Leafer behandler batteriet nå, så ødelegger den batteriet, og i praksis har vi ikke et "såpass stort" batteri som du nevner. Jeg tok screenshot av leafspy under start av bilen ved barnehagehentinga, og da ser jeg spenninga var nede i 12,24V, det var da rett etter en kjøretur på nærmere 20min. Skal tre på tangamperemeteret for å ha en pekepinn på strømtrekk under oppstart også, men batteriet mitt var nok i praksiss tomt.

3) Den eneste årsaken man har et såpass stort 12 V-batteri er faktisk at man må ha nødblink når driftsbatteriet er utkoblet. Når bilen er på brukes ikke 12 V-batteriet, for energien skal komme fra DC/DC-omformeren.Det er ganske likt på våre fosile biler, untatt startstrømmen selvsagt.

4) Siden 12 V-batteriet ikke brukes nevneverdig, er det også særdeles marginalt behov for å lade det! Vedlikeholdslading av et blybatteri skjer på 13,8 V om sommeren, rundt 14 V om vinteren. Energien som skal erstattes er svært liten - de få sekundene med oppstart, og alarm/telemetri siden forrige gang man kjørte.Erfaringer viser at et blybatteri trenger litt tid før det i det hele tatt tar til seg energi, spesielt ved lavere temperaturer. Uansett om energimengden forbrukt er veldig liten, må jo dcdc sørge for å erstatte den, det er jo netopp det som ikke er tilfelle. Vi er nok enige, men vil bare pressisere at Nissan nok ikke er enige med oss,hehe.
Trondheim
Think classic 2002,Think classic 2001(tidligere Gråtass)
Nissan Leaf 2016 30kWh

TB

Sitat fra: Yeyeye på tirsdag 20. september 2016, klokken 22:33
Vi trenger en spenningslogger som kan stå på 24/7, da ser en hvor fort spenningen synker når ting skjer. Da kan en få bedre oversikt over bilens eget lademønster av 12V batteriet.

Her er ein variant som kan bli brukt? Kr 713
Sitat
EasyLog USB-3 datalogger for spenning
Datalogger for 0 til 30V DC med minne for opp til 32.000 målinger. Tilkobling av signal via skruterminaler. USB for avlesning av data. Batteri for ca 1 års drift. Lysdioder viser loggerstatus. Gratis programvare for innstilling og avlesning.
http://www.detektor.no/Shop/Product/EasyLog-USB-3-datalogger-for-spenning/ELUSB3
http://www.lascarelectronics.com/pdf-usb-datalogging/data-logger0522929001254903332.pdf
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

kjbu

Jeg hadde 2 utladinger av 12V batteriet
Fikk så nytt batteri
Har hatt 1 utlading etter det.

Jeg tror heller ikke at det er batteriet som er problemet, det må være noe som trekker strøm. Alle mine utladninger kom like etter vask av bilen, så jeg tror det har sammenheng med høyttrykksvann som påvirker noe til å bruke strøm.
Audi E-Tron 55, 2020
Norges 2. EuroLeaf 2013
Porsche Cayenne, 2004 (solgt)
Opel Zafira 2002 (solgt)
Mercedes 190E 1986 (solgt)

nr1rayner

Da kom boost-packen, og selvfølgelig sprang jeg ut omtrent med en gang for å prøve uten 12v tilkoblet.
Bilen startet opp uten problem  ;)

Pakken fikk lade seg noe, og var vel ikke så langt unna ferdig ladet.
Leste av 12,2v på pakken... Sank et stykke ned på 10-tallet under oppstart. Sannelig om jeg vet hvor høy spenningen må være for å få start..
Om man står med flatt batteri (3volt) og kobler rett på spørs det da..

Ladet den en liten time hjemme med original Samsung lader, uten problem.
Men da jeg ladet 20min i bilen med ebay-kabel ble pluggen og pakken rundt porten ganske varm..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Olee

Du får prøve den på en fossilbil (hvis du har da), og se om den klarer det

nr1rayner

En liten time etter at den ble koblet fra lader (fulladet) leser jeg nå av 12,8v  ;)
Så kanskje den kan vekke liv i en helt død Leaf uten å koble fra..!?

Har fossil ja Olee, men det er en diesel... Som kjent trenger de mye mer strøm både pga gløding og høyere kompresjon (tyngre å dra rundt).
Stiller meg skeptisk til slike billige greier hvis de skal levere høy strøm, så jeg står nok over å teste på den ja..

Den jeg kjøpte har ikke sikring mot motsatt kobling, og har konstant strøm, altså ingen på-knapp for boosteren, som jeg jo finner litt merkelig..
Som nevnt over, stiller meg derfor også skeptisk til å ta denne på prøve med høy last, da sikringen her sikkert heller ikke er all verden.

Men, til å fyre opp en død elbil ser den ut til å fungere greit  8)
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Olee

Ser den  ::)
Har en slik (dyr) en:
http://www.bilbatteri24.no/products/exide-lithium-power-booster
Starter det meste av personbiler. Står 400A, men er vel mulig litt mye.. Den er forresten også "allid på" på 12V uttaket, mens USBen må trykkes på

nr1rayner

Samme greia på min.. Skulle heller vært omvendt!
Menmen.. De klypene og kablene så mistenkelig kjent ut, men regner med det batteriet i din er "litt" bedre enn min direkte fra Kina.
Mulig min starter mye rart den også..

Er man på jakt etter noe som også starter dieselen (som selvsagt blir stående 14-dager i slengen fordi man bare bruker elbilen...) ville jeg sett på en Noco GB70, eller kanskje GB40  ;)
Vet ikke om noen selger de i Norge, men finner GB70 til rundtomkring $200 + frakt og mva, mens GB40 er endel billigere.
Den har sikringer i alle former og farger, masse youtube-videoer av at den starter div. biler med godt hell  :)
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

nr1rayner

Hmm, satte på klima, uten bilen plugget i, og målte da 14,5v.
Regner med den trenger mindre power fra 12v under oppstart av klima enn selve bilen, så det kan jo være en løsning hvis man har for lite strøm/hjelpestrøm til å starte bilen..
Altså bestille varme fra mobilen, vente 5 min til den har ladet 12v en skvett og vipps starter bilen, kanskje..  ;)
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

nr1rayner

Her er jo en annen løsning  ::)  :P


Bare så synd at store deler av vinteren er det temmelig mørkt her i landet..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Olee


nr1rayner

Var vel noe sånt ja..
Det er vel et minimum forbruk av 12v på ca 200w under drift, så la oss si 200w med solcellepanel så slipper DC-DC å jobbe i det hele tatt..
3 timer kjøretur fra 100-0% skulle det bli potensielt 0,2kwX3t =0,6kwt.
Joda, man kan jo faktisk kanskje komme 5km lenger, hvis man da totalt ignorerer ekstra luftmotstand osv osv..

Nei, solceller er nok mer egnet som vedlikeholdslading av 12v, enda i hvert fall..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

nr1rayner

https://m.reddit.com/r/electricvehicles/comments/2bpz5o/nissan_leaf_solar_panel_output_test/

Kan vel ikke si det der er en fullverdig test av panelet, men likevel ikke overrasket. Jeg blir egentlig imponert hvis jeg ser bevis på at det er koblet til noe som helst..
Kan det være solcellepanelet som faktisk trekker strøm fra 12v..?  ;D
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA