Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvordan sjekke en brukt elbil? (Batteri - lading? E-up!)

Startet av fws, onsdag 08. april 2015, klokken 23:02

« forrige - neste »

Bobbulf

Sitat fra: Burger på lørdag 13. februar 2016, klokken 21:08
Sitat fra: Bobbulf på fredag 12. februar 2016, klokken 22:37
Kan anbefale en batterimåler med usb-kontakter som jeg kjøpte for et par måneder siden;
http://www.aliexpress.com/item/Universal-3-4A-Dual-USB-Car-Charger-Adapter-Charge-Adapter-for-iPhone-5-5S-6-4/32322699395.html

Snasen! har du målt hvor nøyaktig den er? Kunne tenkt meg å hatt en i båten så jeg slipper å bruke opp deler av instrumentdisplay til batterimåler.
Den viser 0.1-0,2V for mye. Når spenningen går under 12V hyler den høyt, kvapp litt første gangen :) Fant ut at når bilen stod med ladekabel tilkoplet og jeg trykket startknapp, så blir ikke 12V batteri ladet og spenningen stod på 11,9V-og måleren hylte. Tok ut ladekabel og startet bil, da steg spenningen til 14,4 umiddelbart og den ble stille :)
Trenger du kortere type til båten, har de mye av det (med termometer også)
http://www.aliexpress.com/wholesale?site=glo&g=y&SortType=price_asc&SearchText=cigarette+voltmeter&groupsort=1&page=1&initiative_id=SB_20160213130058&shipCountry=NO&needQuery=n&isFreeShip=y
Euro-Leaf Tekna koksgrå "Metallic Slate" :) 08-2013
MB E350 CDI 4Matic AMG - 2010
Bergen

nr1rayner

Sitat fra: Bobbulf på fredag 12. februar 2016, klokken 22:37
Er også viktig å lade 12V batteriet skikkelig opp med en god "smart" lader ihvertfall hver 2mnd, siden batteriet aldri blir skikkelig ladet opp ellers ved vanlig kjøring.

Ja, det ser jo ut som man burde det, men det burde ikke være nødvendig..
Jeg ladet opp mitt 1-2 ganger sånn ca i sommer da jeg fant ut av problemet, ja, og den gangen batteriet var flatt..
Vi snakker om batteribil, som normalt sett lader mer enn den kjører, det burde være god nok elektronikk fra fabrikken at 12V ble skikkelig ladet, i det minste, under lading.

Sitat fra: vartli på lørdag 13. februar 2016, klokken 00:08
I båtsammenheng er det ikke uvanlig å ha landstrømladere og spenningsreulatorer for dynamo med temperaturføler for å kompensere med høyere spenning ved lavere batteritemperatur. Det samme kan også finnes igjen i datablad for enkelte batterier. Ladespenning oppgis med en faktor for temperaturkompensering.

Normalt i fossilbil, og eksterne ladere, at spenning er høyere i kulden. Ikke uvanlig på, spesielt asiatiske biler, å se ladespenning på rundt 15,4 v på kald motor vinters tid, mulig 15,8-15,9v også. 14,4-14,5 burde da være helt ok, men 12,9 som vi har på sommeren gir ikke mye lading...
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

leafnor

Ut å kjørte i dag tidlig. -10 ute, og -2 i batteri. Konstant 14,56V på LeafSpy.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

nr1rayner

Ladet 12v med ekstern lader igjen og ser ut som hvilespenning er tilbake på normalen (altså ca 12,6v istedet for 12,3..).
Satte i lading av bilen litt etterpå, og sannelig holder den spenningen på 14,5v! Da jeg sjekket i sommer holdt den ca 14,5v i 40 sek., både etter oppstart og start av lading.
Men ser altså ut som den holder 14,5v under både kjøring og lading under vinterforhold.
Selv om 14,5v er noe lavt vinters tid (til sammenligning holder x-trailen min ca 14,7-14,8v med varm motor), burde (såvidt jeg skjønner) det være nok til å holde 12v i god form.
Ser spenning synker en god del under start, men kan ikke skjønne at en oppstart av Leafen på langt nær bruker like mye strøm som start av en kald fossiler.
Får vel følge med hvilespenning fremover igjen, men ser ikke bort fra at jeg havner på et nytt batteri..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

nr1rayner

Da stod min med tomt 12v igjen, 11mnd og noen små dager siden sist gang.
Parkerte bilen sent lørdag kveld etter å hentet den fra lading, og startet opp i dag, ca 37 timer senere.
Målte 3,24 v, så noe har "stått på".
Hadde parkert bilen med P-lys og grøftlys, men de slår seg uansett av når sjåførdør åpnes. Alle de pærene er forøvrig byttet til LED, så den burde klare lang tid med de lysene på.
Her ærre no muffens
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Bobbulf

Sitat fra: nr1rayner på mandag 01. august 2016, klokken 16:53
Da stod min med tomt 12v igjen, 11mnd og noen små dager siden sist gang.
Parkerte bilen sent lørdag kveld etter å hentet den fra lading, og startet opp i dag, ca 37 timer senere.
Målte 3,24 v, så noe har "stått på".
Hadde parkert bilen med P-lys og grøftlys, men de slår seg uansett av når sjåførdør åpnes. Alle de pærene er forøvrig byttet til LED, så den burde klare lang tid med de lysene på.
Her ærre no muffens
Hadde også tomt 12V igår. Det rare er at når vi var på ferie i 3 uker i sommer uten at bil var tilkoplet var det ingen problem med 12V, bil startet og spenning ok. Kom hjem fra ferie for 3uker siden, satt da 12V på lading for sikkerhetsskyld med Ctek-7A-lader, og den var ferdig etter 2timer, altså ikke så veldig mye ladebehov heller.
Har brukt bilen hver dag siden, har regnet hver dag (vindusviskerlading ok ;D) og alt har fungert. Så bare plutselig er 12V fullstendig tomt, fikk ikke åpnet bilen engang (måtte fiske ut nødnøkkel fra fjernkontroll) :-[
Er nok en strømtyv som forsyner seg kraftig av og til ja :(
Er vel 4 eller 5 gang 12V er helt tom nå, så tenker jeg bytter ut batteriet, håper det hjelper.
Euro-Leaf Tekna koksgrå "Metallic Slate" :) 08-2013
MB E350 CDI 4Matic AMG - 2010
Bergen

leafnor

Sitat fra: nr1rayner på mandag 01. august 2016, klokken 16:53
Da stod min med tomt 12v igjen, 11mnd og noen små dager siden sist gang.
Parkerte bilen sent lørdag kveld etter å hentet den fra lading, og startet opp i dag, ca 37 timer senere.
Målte 3,24 v, så noe har "stått på".
Hadde parkert bilen med P-lys og grøftlys, men de slår seg uansett av når sjåførdør åpnes. Alle de pærene er forøvrig byttet til LED, så den burde klare lang tid med de lysene på.
Her ærre no muffens
OBD-dongle plugget inn?
Leaf 2012/Aug 160.000 km

Olee

Finnes det ingen software oppdatering for dette? Virker som det mest er eldre Leaf som har dette problemet?
Min 2015 står forøvrig med OBD-dongle i nesten konstant (og lyser rødt).

tomrh

Sitat fra: Olee på tirsdag 02. august 2016, klokken 12:31
Virker som det mest er eldre Leaf som har dette problemet?
Eldre 2. gen Leaf kanskje? Sjelden jeg har lest om 1. gen med problemet.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

nr1rayner

Dongel er alltid plugget inn i min, men av typen med knapp så slår den som regel alltid av etter bruk.
Har dog glemt den noen ganger, typ over natta, uten startproblemer..
Vet ikke om jeg glemte det denne gangen.
Men, først tviler jeg på at den lille dingsen klarer å tømme 12v på så kort tid, 1 uke kanskje.
For det andre stiller jeg meg SVÆRT tvilende til at den i det hele tatt fungerer på så lav spenning som jeg hadde (3,2v).
Fossilbiler bruker 5v referanse signal, så kan kanskje gå med på at den fungerer ned til det..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

LeafSwe

Samma med min "gen2" leaf tillverkad slutet 2013.

Det verkar som det är en dator som inte stänger av sig helt ibland, oklart varför. Kanske kan vara ev connect som gör att något hänger sig. Tycker det oftare kom just när jag tagit bort min obd2. Eller något relä som hänger sig och inte stänger av datorn. Eller en software bug.

Jag tror det är elektroniken som sköter bromsarna, till höger i motorutrymmet.
Det intressanta är att jag hör när datorn hängt sig. Det ger ifrån sig ett högfrekvent pip(high pitch noise) som bara yngre personer hör. Efter du låst bilen ska ett relä stänga av datorn efter ca 2min 15sek. Öppna motorhuven innan du låser bilen och lyssna. Det hörs bäst om man rör huvudet sakta vänster höger.

Alla Leaf gen 2 har det höga pipet, men när "datorn" hängt sig blir det inte tyst efter 2min15sekunder.

3P+
3SR+

nr1rayner

Jippiii, da er jeg ung!  :D
Har hørt den lyden, spørs at du har svaret der ja Leafswe.
Og forhandlere klør seg i hodet "nei det har vi ALDRI hørt om før"..
Jaja, bra det blir sommer snart så solcellepanelet kan holde liv i 12v når det skjer  :P
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

nr1rayner

Skal se om jeg klarer å huske å måle hvilespenning før jeg skal ut senere i dag.
Og prøve å huske å la dongelen stå på over natten til neste dag og se om det er noen vesentlig forskjell  ;)
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

nr1rayner

Da har jeg husket å glemme å slå av dongelen  ;)

Hådde voltmeter i bilen, så måtte jo låse opp, låse igjen og vente litt til piping sluttet og batterispenning steg igjen.
Første dag med alt av startet vel med 12,56v og steg etter hvert til 12,68v.
Neste dag var dongle og låseknapp for ladekabel på hele natta (det lyser i den låseknappen hele tiden).
Kom den dagen opp på 12,60v.

Før parkering første dag regnet det en del på tur hjem, så viskerne ble brukt ganske mye.
Andre dag kjørte jeg viskerne innimellom for å holde opp spenningen.

En "trygg" konklusjon er vel å si at, ja, dongel bruker strøm, men det er så lite at det er ingen grunn å anta at det er den som fører til tomt 12v når bilen har stått i 2-3 dager eller mindre.

Må vel legge til at jeg har den typen dongle med knapp og 3 røde lys.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

kjbu

Har selv tidlig 2.generasjon og har fått nytt 12V batteri av Nissan uten at det hjalp nevneverdig.
Kan legge til at tomt 12V batteri hos meg har kommet like etter selv-vask med høytrykkspyler.
Audi E-Tron 55, 2020
Norges 2. EuroLeaf 2013
Porsche Cayenne, 2004 (solgt)
Opel Zafira 2002 (solgt)
Mercedes 190E 1986 (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA