Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvordan sjekke en brukt elbil? (Batteri - lading? E-up!)

Startet av fws, onsdag 08. april 2015, klokken 23:02

« forrige - neste »

LeafSwe

Jag hade en Leaf 2012 i 3år 3månader med 12v originalbatteri(inte bytt på service heller). Hade aldrig laddat det och det har aldrig blivit tomt.
3P+
3SR+

emil

Kikket innom Nissan-forhandleren idag og der sto det en Leaf med lader på 12V batteriet...

Tror ikke det var helt ny bil selvom den sto på helt nye sommerdekk for motorrommet var ikke helt flekkfritt.

Lynet

Denne saken har jeg holdt på med siden 2012! Og hvis dere søker tilbake er saken diskutert opp og ned i mange tråder!
Men det er ingen som har greid å få Nissan til å gjøre noe med det!!!
Løsningen min ble å sette på en C-tek lader en gang i måneden. Syrevekta faller ned mot 1,25 i løpet av en måned. Det vil si ca halvladet batteri.
Og Nissan har måttet skifte veldig mange batterier på grunn av denne konstruksjonsfeilen!!
Løsningen med å senke batterispenningen til 12,9V ødelegger batterier og gjør fjernlysene ubrukbare!
Ingeniøren som programmerte økt spenning ved bruk av pusser glemte å ta med fjernlysene på den funksjonen, han måtte ha drukket mye risvin kvelden før!
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

nr1rayner

Har undret på om det går an å kjøre ledning til viskermotor via bryter, la hendelen stå på full sving men uten at pusserne går. Ser ikke bort fra at det kan trigge lading hele tiden.
Selvsagt, trenger man viskerne er det bare å flippe bryteren i on..

Ikke sikkert jeg hiver meg på det prosjektet med det første, men hvis noen andre kan se på saken?
Ei stund siden jeg har koblet fra en viskermotor, men det er vel 3+ kabler, altså en til styrestrøm?
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

nr1rayner

Sendte henvendelse til nissan, og fikk jammen svar nå, en knapp måned etterpå, men dog.
Sannelig litt av et bla-bla svar!

Min henvendelse følger:
Hei,
Etter at jeg uforklarlig stod med tomt 12v batteri 23/8-15 (bilen stod unormalt lenge uten å brukes, 1,5 døgn.. har forøvrig hørt om 2 andre som også stod med tomt 12v denne helga, så regner med carwings har hengt seg opp og vekket bilen litt for mange ganger..) har jeg målt litt på batteriet.
Bilen det er snakk om er en facelift 2013 Tekna, men ser mine målinger stemmer greit med andres målinger med både nyere og eldre biler.
Batteriet måtte selvsagt få starthjelp, og etter rådføring samt en batteritest hos Witro bil Trondheim, ladet jeg batteriet (har sønnak, testvinneren). Alle verdier så fine ut, og "øyet" ble knall grønt.
Nå, en drøy uke etter, måler jeg en hvilespenning på 12,3v. "Øyet" på batteriet, som burde være grønt hele tiden, er nå køl svart igjen. Ifølge Witro bil er slik hvilespenning "normalt" siden Leafen lader batteriet med lavere spenning enn fossilbiler gjør, og derfor vil hvilespenning også være noe lavere. Vel, en hvilespenning på 12,3v vil si omtrent 50% fullt batteri, og slik burde det da vitterlig ikke være!

Jeg målte at bilen lader batteriet med ca 14,4v, i omtrent 40 sekunder etter oppstart. Så går den ned til 12,9v!
Dette er altså målinger med et batteri som har hvilespenning på 12,3v og køl svart "øye", altså ingen tvil om at det ikke er toppladet etter 40 sekund.
Et velkjent "triks" for å få igang ladingen igjen er å sveipe viskerne, det resulterte i 1 minutt med 14+v, før det igjen dropper til 12,9v.
Jeg plugget inn laderen, og den kjørte da opp spenningen til ca 14,4v i hele 40 sekunder, for så å fortsette på 12,9v resten av ladingen.

Har dere virkelig ingen oppdatering på et slikt latterlig problem? Burde ikke 12v batteriet lades skikkelig noen gang, i det minste når bilen er plugget inn?


Svar som fulgte fra Nissan:
Hei,

Takk for at du har kontaktet Nissan Kundeservice!

Beklager for lang behandlingstid.

I forbindelse med din henvendelse angående batteriet på din Nissan Leaf, kan jeg informere deg om at vi ikke har hørt om dette før. Hvis det er noe galt med batteriet vil jeg anbefale deg om å ta kontakt med en Nissan forhandler.  Jeg kan opprette en sak for deg men da trenger jeg litt mer informasjon.

Kilometerstand på bilen.
Konkret hva problemet er.
Hvis det er noe mer du vil legge til saken

Vi håper at dette er til hjelp.


Leser de henvendelser de får i det hele tatt???
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Jerryman

#80
SitatLeser de henvendelser de får i det hele tatt???

Svaret på spørsmålet ditt er jo et åpenbart og rungende NEI.

Men sånn apropos og digresjon osv..... De er ikke spesielt raske når det gjelder salg heller.

Jeg meldte meg på en prøvekjøring av Nissan Leaf en gang i juli. Det tok så lang tid før de svarte, at jeg hadde rukket å prøvekjøre et par-tre bruktbiler OG rukket å kjøpe en. Nøyaktig en uke etter jeg hadde kjøpt bilen, fikk jeg en tlf. fra Nissan Norge, og de takket for min interesse for bilen og spurte når det passet å låne en bil i 72 timer. Jeg vurderte å si at det var for sent, men WTH, tre dager med gratis bil må man jo ta med seg :-)

Da det hadde gått ca. 1 mnd. etter prøvekjøringen, ringte det nok en dame fra Nissan Norge. Denne gangen skulle hun spørre om hvordan jeg synes bilen var, og om jeg var fornøyd med kundebehandlingen. Hun fikk noen helt ærlige svar fra meg.

BTW: I dag sviktet Leaf'en meg for første gang, det er derfor jeg havnet her. Alt var svart og det var 5 volt på 12 volts batteriet!  :'(

Etter litt frem og tilbake fant jeg ut at batteriet var kortsluttet, så jeg dro til Biltema, kjøpte et nytt, dro hjem, fant ut at det var feil, dro tilbake til Biltema, som lovet at de skulle korrigere sine lister, dro hjem igjen, monterte batteriet, og hu-hei. Leafe'n ga fra seg en trall og startet. Riktignok med miles og fahrenheit i dash'en, men pyttsann, litt må man da tåle :-)
Leaf SL (Tekna) US '13
BMW 525 dat '05
Div el.biler med 7,2V li-po batteri(er)
----------------------
Utsagn fra meg :-)
2012 - El.bil... Hah! No' så dumt!
2013 - Nei el.bil skal jeg ihvertfall ikke ha!
2014 - Nja... det er nok ikke noe for meg.
2015 - Hvor mye skal du ha for den sa du?

TorC

Sitat fra: nr1rayner på mandag 28. september 2015, klokken 16:49

[...] Svar som fulgte fra Nissan:
Hei,

Takk for at du har kontaktet Nissan Kundeservice!

Beklager for lang behandlingstid.

I forbindelse med din henvendelse angående batteriet på din Nissan Leaf, kan jeg informere deg om at vi ikke har hørt om dette før. Hvis det er noe galt med batteriet vil jeg anbefale deg om å ta kontakt med en Nissan forhandler.  Jeg kan opprette en sak for deg men da trenger jeg litt mer informasjon.

Kilometerstand på bilen.
Konkret hva problemet er.
Hvis det er noe mer du vil legge til saken

Vi håper at dette er til hjelp.


Leser de henvendelser de får i det hele tatt???

Å Herregud, Jesus og Morten. Nissan minner meg mest om østens tre vise aper som intet ser, intet hører, og intet sier. Dette er jo et gjentakende problem for en drøss Leafeiere. Såpass mange at Nissan altså valgte å kjøre en SW oppdatering. Men Nissan i Norge har altså aldri hørt om det. Jeg vet ikke om det sier mest om kompetansen eller businessmodellen.  Og det er klart at KM stand har mye å gjøre med saken... Noen ganger så forundrer det meg over at folk har så lite skam i livet at de "bare gjør jobben sin" når de VET at det er tullete.



2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

TorC

Sitat fra: Jerryman på mandag 28. september 2015, klokken 18:15
Etter litt frem og tilbake fant jeg ut at batteriet var kortsluttet, så jeg dro til Biltema, kjøpte et nytt, dro hjem, fant ut at det var feil, dro tilbake til Biltema, som lovet at de skulle korrigere sine lister, dro hjem igjen, monterte batteriet, og hu-hei. Leafe'n ga fra seg en trall og startet. Riktignok med miles og fahrenheit i dash'en, men pyttsann, litt må man da tåle :-)

--
'13 Leaf type US

Kan du legge ut korrekt artikkelnr?
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Jerryman

#83
SitatKan du legge ut korrekt artikkelnr?

Artikkelnummeret for riktig batteri til min bil, er 802451. Tør ikke gå god for at dette gjelder alle. Jeg har STD. batteriklemmer på min bil.
Leaf SL (Tekna) US '13
BMW 525 dat '05
Div el.biler med 7,2V li-po batteri(er)
----------------------
Utsagn fra meg :-)
2012 - El.bil... Hah! No' så dumt!
2013 - Nei el.bil skal jeg ihvertfall ikke ha!
2014 - Nja... det er nok ikke noe for meg.
2015 - Hvor mye skal du ha for den sa du?

nr1rayner

Sitat fra: TorC på mandag 28. september 2015, klokken 20:01
Dette er jo et gjentakende problem for en drøss Leafeiere. Såpass mange at Nissan altså valgte å kjøre en SW oppdatering.
Den SW-oppdateringen du snakker om er vel lading av 12v under lading av bilen? Det var vel spesielt -11/-12 at den ikke ladet?
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Gliderman

Jeg har hatt tomt 12v batteri to ganger og jeg ringte Vestfold Auto for 2 uker siden. Fikk med en gang time,  for dette var et kjent problem. Feilen var vistnok at stoppknappen ikke slo av alle funksjoner i bilen. Var innom med bilen i forrige uke og da utførte de en kampanje med et kryptisk nummer. Hva de gjorde vet jeg ikke,  men det tok under en time. Vi får se om feilen kommer tilbake.
Honnør til Vestfold Auto for rask reaksjon og god service.

Mvh
Svein Erik
Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

Olee

Sitat fra: Gliderman på tirsdag 29. september 2015, klokken 07:37
Jeg har hatt tomt 12v batteri to ganger og jeg ringte Vestfold Auto for 2 uker siden. Fikk med en gang time,  for dette var et kjent problem. Feilen var vistnok at stoppknappen ikke slo av alle funksjoner i bilen. Var innom med bilen i forrige uke og da utførte de en kampanje med et kryptisk nummer. Hva de gjorde vet jeg ikke,  men det tok under en time. Vi får se om feilen kommer tilbake.
Honnør til Vestfold Auto for rask reaksjon og god service.

Mvh
Svein Erik
Men dette fikser vel ikke selve ladeproblemet og den lave hvilespenningen?

fws

Jeg ringte akkurat BNH i Oslo for å høre om de kjente til dette med startknappen i forhold til 12v batteriet. De var veldig hyggelige, men de kjente ikke til dette. Så ringte jeg Vestfold Auto for å finne ut av hva det var snakk om. Da fikk jeg beskje om at dette var utbedret på min bil 28.08.2015 av BNH Oslo. Altså sist gang bilen min var inne fordi 12v batteriet var tomt. De sa, den gangen, at det var gjort en fiks. Men jeg fikk inntrykk av at dette ikke hadde noe med 12v batteriet å gjøre.
Så da er mitt spørsmål: Har fiksen rundt starknappen noe å gjøre med 12v batteriet som går flatt? Eller er den fiksen for noe helt annet?
Nissan Leaf Acenta
Norsk
Levert oktober 2013

nr1rayner

Jaja, etter å svart Nissan tilbake at jeg har forklart konkret hva problemet er, ladespenningen er for lav.
Og videre, hvis dette er nytt for dere har dere virkelig ikke fulgt med i timen.

Fikk nytt svar tilbake, med "jeg kan opprette en sak, men da trenger jeg kilometerstand på bilen".

Så, gav nytt svar tilbake:
Lurer på om dere leser hva som blir skrevet jeg, men vi kan jo prøve igjen.
Opprett en sak på ALLE Leaf du, ladespenningen er for lav! Den holder ikke 12v batteriet ladet slik det bør og skal være.


Regner med det kommer et nytt svar med "jeg kan opprette en sak for deg, trenger kilometerstand osv..."
Latterlig!
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

ThomasEL

Hmm... Enten må de jo tro vi "forbrukere" er komplette idioter som de kan lure rundt lillefingeren, eller så er faktisk kompetansen deres på et skremmende lavt nivå...

Tradisjonelt har vel kanskje ikke den alminnelige bileier vært så opptatt av dette med ladespenning på batteriet... Og på de fleste biler har det vel heller ikke vært så nødvendig å tenke på det...

Men særlig de som har hatt overnattingsbåter har ofte satt seg godt inn i dette med korrekt ladespenning og vedlikeholdsspenning. Meg selv inkludert.

Det er vel ikke for mye for langt at Nissans ingeniører også satte seg litt inn i dette? I dag finnes det en rekke ladere og regulatorer som kan regulere ladespenningen riktig... Så vanskelig å tenke seg at dette teknisk sett skulle være så vanskelig...
Audi e-tron 50 (levert uke 18 2020)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA