Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvordan sjekke en brukt elbil? (Batteri - lading? E-up!)

Startet av fws, onsdag 08. april 2015, klokken 23:02

« forrige - neste »

emil

Sitat fra: nr1rayner på torsdag 03. september 2015, klokken 22:36
Merkelig, ser ut som jeg hadde nyer versjon, men ingen A på 12v..

-128A kan jo ikke stemme..
Får koble på litt senere. BTW, jeg har Pro..

Pro versjonen her også. Siste utgave jeg la inn har også ampere-måler, men nå var ikke mobilen koblet til bilen (har to mobiler, en med siste utgave til beta-testing og en med en gammel jeg alltid vet fungerer).

Har kikket på andre screenshot av noen av de nyeste utgavene også, og der er ampere-måleren innenfor rimelighetens grenser (+/- 0-10A)

nr1rayner

Har nå 0.37.77 en på en samsung xcover 3 og samsung xcover 2, ser din ikke har noen bokstaver bak. Ser ut som det står for språk, så kanskje din er uten språk :P
Xcover 2 har A-måler men den starter på -128, på xcover 3 har jeg ikke A..
Menmen, skitt au.. Kan jo være forskjellig ELM vi har også.

Tok litt målinger her i dag, og er... tjah, sjokkert er vel lov å si..!?!
Det kan jo selvsagt være litt forskjellig mtp temperatur osv osv
Ett sveip med viskere gir 1 minutt med lading.
Etter oppstart gir den ca 40 sekund!!! med lading. Mulig det var mer på første oppstart, men i hvert fall ikke mer enn 2 minutt.
Kjørte en liten runde, og plugget i laderen. Spenning opp til 14,4/5, og etter 40 -FØRTI- sekund er den nede i 12,9!! Det er da ikke rart det batteriet aldri er godt ladet.

Hadde forøvrig 12,22v hvilespenning i dag, har da stått urørt i drøye 12 timer siden måling i går (12,33v i går).
Måtte låse opp/igjen bilen, så det burde jo strengt tatt ikke være noe reelt tap over natten.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

emil

Glemte å sjekke nøye i dag, men så gikk vindusviskerene for det meste hele tiden. Men å en strekning med opphold viste LeafSpy ca 12.8V noe som skulle tilsi 12.9V ved batteriet hvis LeafSpy og Fluken min er konsekvente.

Kan forsåvidt også sjekke med den andre OBDII dongla om det er noen forskjeller i dataene, men har ikke lagt merke til det før når jeg har sammenlignet de.

Har aldri hatt noen bokstav/landskode bak versjonsummer på min. Installert første gang for snart to år siden og bare oppgradert med ujevne mellomrom siden.

ThomasEL

Hvis ikke Nissan er villige til å investere i skikkelige laderegulatorer, så hadde det faktisk vært bedre om de lot laderen stå med konstant 14,4V mens bilen er i gang... Et bly-syrebatteri tåler faktisk bedre å stå litt for lenge med 14,4V enn det tåler å (nesten) aldri bli fulladet...
Audi e-tron 50 (levert uke 18 2020)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

emil

Kanskje man skulle prøve å trigge DC-DC converteren selv for å tvinge ordentlig ladespenning?

Kanskje dette kan være et spor på veien (etter litt kjapp googling): http://insideevs.com/nissan-leaf-dcdc-converter-decoded-video/

nr1rayner

Jeg har Sønnak lader, testvinneren, 7A utgaven såvidt jeg husker. Den er oppe i 15,4 v sånn ca såvidt jeg husker!

Emil, om du har 12,8 eller 12,9 under kjøring har da fint lite å si, marginalt forskjell. Hadde vel, for batteriets helse vært helt grei spenning HVIS den hadde sørget for å topplade batteriet før spenning settes dit.
Spørsmålet stiller seg, hva i all verden har de å spare på å kjøre ned spenning? DCDC må jo kjøre uansett for å holde tritt med forbruk av 12v.. Kanskje mindre tap? Men det må jo i tilfelle være marginalt...
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

ThomasEL

Det er tydelig at laderegulatoren er innstilt på en måte som gir for kort tid i absorbsjonsfasen. En nogenlunde "intelligent" laderegulator har ofte disse hovedtrinnene:

1) Bulkfasen: Her lades batteriet med maks tilgjengelig strømstyrke. Spenningen stiger gradvis mot et på forhånd definert punkt (typisk +/- 14,6V). Da er batteriet normalt ca 80% oppladet.

2) Absorbsjonsfasen: Når innstilt spenning er nådd, er det viktig at den ikke stiger ytterligere. Spenningen holdes nå konstant mens ladestrømmen gradvis avtar. Denne fasen skal normalt vare til ladestrømmen nærmer seg 0 ampere.

3) Vedlikeholdsfase: Spenningen senkes en god del, men holdes likevel over batteriets hvilespenning (typisk 12,8V - 13,5V)

Ser ut til at Leafens regulator svikter når det gjelder å beregne absorbsjonstiden. Vil derfor tro batteriet i praksis ofte bare lades til ca 80%, noe som på litt sikt er "dødens"

(Skal få målt litt skikkelig på min nye 2015 modell også. Spent på om de har gjort noen endringer.)
Audi e-tron 50 (levert uke 18 2020)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

tomrh

Sitat fra: ThomasEL på fredag 04. september 2015, klokken 13:33
Ser ut til at Leafens regulator svikter når det gjelder å beregne absorbsjonstiden. Vil derfor tro batteriet i praksis ofte bare lades til ca 80%, noe som på litt sikt er "dødens"
Men som er "livets" for et LiFePO4 batteri med 4 celler i serie. Skal sette inn et slikt så snart 12V-batteriet ryker.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

nr1rayner

Når den dytter på til 14,4v, må det vel også gå endel A?
Altså, man får vel ikke så høy spenning på batteriet uten å dytte på A?
Så hvis man holder V oppe ved å sveipe viskerne burde batteriet lades, eller tar jeg helt feil?

Skal se om jeg husker å sveipe viskerne så den holder v oppe de neste dagene og se om hvilespenningen øker, så får jeg bare håpe på regnvær  ;D
Funker det må jo konklusjonen bli at det regner for lite i Trøndelag.... *kremt*
Vel, når sant skal sies så har jo viskerne fått hvile temmelig mye den siste måneden eller så..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

ThomasEL

Riktig det, nr1rayner. Når spenningen ligger på ca 14,4V vil det gå ladestrøm helt til batteriet er bortimot fullt.
   Har vært borti mye elektrisk, men første gang jeg har opplevd at vindusviskere kan fungere som laderegulator..!! Hehe
Audi e-tron 50 (levert uke 18 2020)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

leafnor

Sitat fra: ThomasEL på fredag 04. september 2015, klokken 21:08
Riktig det, nr1rayner. Når spenningen ligger på ca 14,4V vil det gå ladestrøm helt til batteriet er bortimot fullt.
   Har vært borti mye elektrisk, men første gang jeg har opplevd at vindusviskere kan fungere som laderegulator..!! Hehe
Leaf 2012/Aug 160.000 km

leafnor

Måtte ut å sjekke hva LeafSpy sa om 12V og A på ulike innstilinger.
Og med visker på Auto så ble det 14.3, det var og etter oppstart.

Men en annen sak, tenke setevarme, rattvarme og lys skulle påvirke ampere. Men det gjorde det ikke.
Når setevarme settes på er det ikke noe på hverken LeafSpy eller på effektmåler på bilens display som rører på seg. "Free energy"?
Leaf 2012/Aug 160.000 km

Powerflux

Var ute å sjekket hvilespenning på batteriet nå...12,62V
På 2 år og 3 mnd./55000km. har jeg ennå tilgode å oppleve flatt 12V batteri(heldigvis)
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

nr1rayner

Sitat fra: Powerflux på lørdag 05. september 2015, klokken 10:46
Var ute å sjekket hvilespenning på batteriet nå...12,62V
På 2 år og 3 mnd./55000km. har jeg ennå tilgode å oppleve flatt 12V batteri(heldigvis)

Hmm, det er jo pent, faktisk omtrent normalt!
Har du originalt batteri? Lader du 12v separat, eller er du kanskje en av de "heldige" som har fått badebasseng i hagen i det siste, så viskerne har gått på høygir?


Hadde et håp om at bakrutevisker trigget lading, men den gang ei.. Har prøvd vindusheis, setevarme etc, men ser ut som det kun er visker til frontruta som trigger..  >:(
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Powerflux

Sitat fra: nr1rayner på lørdag 05. september 2015, klokken 11:08
Sitat fra: Powerflux på lørdag 05. september 2015, klokken 10:46
Var ute å sjekket hvilespenning på batteriet nå...12,62V
På 2 år og 3 mnd./55000km. har jeg ennå tilgode å oppleve flatt 12V batteri(heldigvis)

Hmm, det er jo pent, faktisk omtrent normalt!
Har du originalt batteri? Lader du 12v separat, eller er du kanskje en av de "heldige" som har fått badebasseng i hagen i det siste, så viskerne har gått på høygir?


Hadde et håp om at bakrutevisker trigget lading, men den gang ei.. Har prøvd vindusheis, setevarme etc, men ser ut som det kun er visker til frontruta som trigger..  >:(
Med mindre batteriet har blitt byttet på service uten at noen har nevnt det så er den på originalbatteriet!

Jeg vedlikeholdslader det ca. 1 gang pr. mnd. om vinteren og 2-3 ganger i sommerhalvåret.

Jeg har ikke funnet noe annet enn viskerene foran som trigger lading  :P
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA