Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvordan sjekke en brukt elbil? (Batteri - lading? E-up!)

Startet av fws, onsdag 08. april 2015, klokken 23:02

« forrige - neste »

Daeedor

Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 18. mars 2015, klokken 15:22
Har dere som avfeier Lynets forklaring faktisk målt ladespenningen under kjøring, eller bare "vet" dere at han tar feil?  :o

Thomas

Ja , jeg har 13,8 volt når bilen "står og går" . Jeg sier ikke at han tar feil mht sin egen bil !  ::)

Kjell Leaf

Sitat fra: Daeedor på torsdag 19. mars 2015, klokken 14:42
Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 18. mars 2015, klokken 15:22
Har dere som avfeier Lynets forklaring faktisk målt ladespenningen under kjøring, eller bare "vet" dere at han tar feil?  :o

Thomas

Ja , jeg har 13,8 volt når bilen "står og går" . Jeg sier ikke at han tar feil mht sin egen bil !  ::)
Den går lavere enn det etter en stund om behovet ikke er der. Det går også strøm til 12V under lading av bilen, det er derfor ikke særlig av interresse hvor mye eller lite den lader på det laveste under drift. Det som er viktig er hvor mye som faktisk finnes på batteriet, derfor måler jeg hva som er på batteriet når bilen ikke går.  Det er visst noen som tror at en fossilbil vanligvis har fulladet batteri, men da er bilkunnskapen deres lav. En bil med setevarme, varmetråder, vifte og viskere på mister fort batterikapasitet ned mot halvt om det meste av kjøringen er forholdsvis kort. Enkelte biler kommer så lavt at man MÅ vedlikeholdslade med jevne mellomrom om man vil ta vare på batteriet, selv om de lader over 14V. Man kan ikke direkte sammenligne ladingen av 12V batteri på fossil og elbil.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Lynet

OBS: det å kun måle hvilespenningen på batteriet kan lure deg!
Du bør måle syrevekt og ta en belastningstest, eller ta en digital test.

Monterte et godt brukt batteri i Thinken som hadde stått i mange uker og allikevel hadde en hvilespenning på 12.91V, men batteriet var defekt!
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Kjell Leaf

Sitat fra: Lynet på torsdag 19. mars 2015, klokken 19:53
OBS: det å kun måle hvilespenningen på batteriet kan lure deg!
Du bør måle syrevekt og ta en belastningstest, eller ta en digital test.

Monterte et godt brukt batteri i Thinken som hadde stått i mange uker og allikevel hadde en hvilespenning på 12.91V, men batteriet var defekt!
Deffekt batteri er noe annet. Er batteriet i orden blir man ikke lurt av å måle V.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Thomas Parsli

Sitat fra: Kjell Leaf på onsdag 18. mars 2015, klokken 15:35
Jeg måler batteriet av og til når bilen har stått stille en stund, da ser jeg hvor mye som er på batteriet, det er jo det som er av interresse.

Hvis du måler uten belastning, lurer du deg selv.

Sitat fra: Kjell Leaf på onsdag 18. mars 2015, klokken 15:35
Problemet blir løst med nytt batteri uansett hva Lynet og andre måtte mene, og det er godt nok for meg (som faktisk måler batteriet av og til) og for de fleste andre som bare vil ha en bil som fungerer perfekt, og ikke har hengt seg opp i ting som ikke betyr noe.

De som bytter batteriet flere ganger opplever åpenbart ikke at bilen er "perfekt".
Jeg synes det er fint at du er fornøyd, men jeg tror altså at du bommer på fakta.
(Fakta er at ladespenningen er for lav, i følge  batteriprodusentene)

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Lynet

Når du bytter batteri er selvfølgelig problemet borte en viss tid, batteriet er jo fulladet når det settes inn. Men problemet er bare skjult helt til den dagen batteriet er så tomt at du ikke får startet bilen. Om det tar 1 mnd eller ett år kommer nok mye an på hvordan du kjører og om du bruker pusserne mye.
Jeg skjuler problemet ved å koble på en Ctek-lader ca en gang i uken. Permanent løsning for meg kommer nok ikke før jeg har solgt Leafen  ;D
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Kjell Leaf

#21
Sitat fra: Lynet på fredag 20. mars 2015, klokken 12:22
Når du bytter batteri er selvfølgelig problemet borte en viss tid, batteriet er jo fulladet når det settes inn. Men problemet er bare skjult helt til den dagen batteriet er så tomt at du ikke får startet bilen. Om det tar 1 mnd eller ett år kommer nok mye an på hvordan du kjører og om du bruker pusserne mye.
Jeg skjuler problemet ved å koble på en Ctek-lader ca en gang i uken. Permanent løsning for meg kommer nok ikke før jeg har solgt Leafen  ;D
Da burde batteriet vært tomt etter over ett år ? Som sagt måler jeg batteriet, og du må ikke måle under belastning for å se hvor mye som er på det , det er jo bare tull. Du kan måle Volt for å se om det er fullt eller tomt, vet dere ikke det har dere ikke peiling, bare mål selv før og etter lading. Det kan likevel være feil med batteriet selv om man måler OK volt, men det er en helt annen sak enn å sjekke om bilen klarer å holde nok strøm på batteriet, dere blander litt sammen ting.  Det er dessuten ikke bare meg som er veldig fornøyd etter å ha byttet batteri.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

fws

Da har bilen kommet hjem med nytt batteri. Det var ikke noen klare feil på batteriet jeg hadde. Men det hadde gjevt over litt lavt syrenivå.

Jeg kan prøve å gjenforklare litt av det verkstedet sa. Nissan har vist et "offisielt" måleraparat som gir en diagnose av batteriet. Følge dette aparatet var ikke 12v batteriet dårlig nok til å byttes. Men verkstedet var vist uenig med aparatet pga. syrenivå målingene. Så da ble det nytt batteri. Kan også legge til at ifølge deres målinger ble batteriet ladet med opp til 14V. Dette ble vist styrt av en regulator/sensor (husker ikke helt hva som ble sagt) som var i nærheten av minuspolen på batteriet.

Så da vil tiden vise om problemet ble løst=)
Nissan Leaf Acenta
Norsk
Levert oktober 2013

Lynet

Jeg fikk byttet batteri i fjor vinter og etter noen måneder var ladetilstanden på det nede på 50%

Skal ikke uttale meg om andre har peiling eller ikke, men det er ikke noen tvil om at Leaf slår av ladingen av 12V batteriet når den reduserer ladespenningen til 12,9V selv om 12V batteriet ikke er fulladet.

Og med så massive problemer Nissan har med både 12V batteri og klage på halogenlysen er det utrolig at de ikke justerer ladespenningen slik at den er 14,4V hele tiden.

Dette var mitt siste innlegg i denne tråden, så får de som tviler fortsette diskusjonen.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Kjell Leaf

Sitat fra: Lynet på fredag 20. mars 2015, klokken 17:45
Jeg fikk byttet batteri i fjor vinter og etter noen måneder var ladetilstanden på det nede på 50%

Skal ikke uttale meg om andre har peiling eller ikke, men det er ikke noen tvil om at Leaf slår av ladingen av 12V batteriet når den reduserer ladespenningen til 12,9V selv om 12V batteriet ikke er fulladet.

Og med så massive problemer Nissan har med både 12V batteri og klage på halogenlysen er det utrolig at de ikke justerer ladespenningen slik at den er 14,4V hele tiden.

Dette var mitt siste innlegg i denne tråden, så får de som tviler fortsette diskusjonen.
Hvor mye målte du da det var halvt ? Fortsatte det å være halvt, eller hadde strømforbruket vært høyt rett før måling ? Hvor mye forventer du at det skal være på battteriet til en hver tid ? Det siste spørsmålet er interresant, for det virker som du tror at et batteri normalt er fulladet, men da tror jeg du aldri har målt på fossilbiler.
OBS, oppdaget ikke at det var ditt siste innlegg, men mål på noen fossilbiler likevel , så vil du se at Leaf ikke er verre enn andre.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

kennethdelbekk

Fenstad
2014 Modell S85
2015 Soul EV Svart/Rød (solgt)

timingbeltkiller

Er det riktig på elbiler og noen ladbare hybrider:
- lades 12V batteriet langsommere
- bruker mer strøm når bilen er parkert
- har lavere kapasitet

enn startbatteriet i en fossilbil?
I så fall bør det rent statistisk være større risiko for "tomkjøring" av disse batteriene.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Kjell Leaf

Sitat fra: timingbeltkiller på lørdag 21. mars 2015, klokken 18:21
Er det riktig på elbiler og noen ladbare hybrider:
- lades 12V batteriet langsommere
- bruker mer strøm når bilen er parkert
- har lavere kapasitet

enn startbatteriet i en fossilbil?
I så fall bør det rent statistisk være større risiko for "tomkjøring" av disse batteriene.
Nei de bruker ikke mer strøm når de er parkert. Batteriet i en Leaf er ca på størrelse med det en småbil ofte har. Batteriet lader seg også når du lader bilen, dermed burde sjangsen for å gå tom være mye mindre enn på andre biler om alt er i orden. Leafen lader i perioder med 14,5 V, bla ved gruk åv viskere, og når man lader bilen lader den en stund 14,5 V , deretter går den ned til 13,02V på min bil. Det skal ikke være mulig å tømme 12V batteriet på en elbil slik du kan på en fossilbil. Står jeg med "tenningen på" med min Leaf og har på varmeseter og div. starter ladingen av 12V batteriet automatisk etter en stund. Det kan du se ved at det røde batterilyset forsvinner fra dashbordet, og en av de tre ladelampene oppa dashbordet begynner å blinke. Jeg bekymrer meg ikke det minste om mitt 12V batteri, det er mange fossileiere som bør bekymre seg mer, de lader ikke hver gang de fyller drivstoff :-)
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

tomrh

Sitat fra: tomrh på onsdag 18. mars 2015, klokken 08:44
Kanskje man kan bytte til et AGM batteri? Eller lithium? Hadde vært kjekt å kunne dra litt strøm fra 12V-uttaket også uten å bekymre seg.

F.eks. dette: http://www.alternativenergi.no/heter_12volt_55ah_lithium_batteri_med_innebygd_bms.html

Litt mindre ytre dimensjoner enn originalbatteriet, men kan vel pakke litt skumgummi e.l. mellom. Men kanskje det er for svak ladestrøm i Leafen til å kunne lade dette? Er vel litt høyere hvilespenning på lithium.
Jeg tok kontakt med Alternativ Energi og spurte om mulighetene for å montere inn lithium hjelpebatteri. Fikk flg. svar.
Sitat
Da har jeg testet ladespenningen i Leafen vår (2011 modell) Under kjøring så varierer ladespenningen ved at den kjøres opp til ca 14,5Volt med jevne mellomrom. Det er helt greit for et Litiumbatteri, og vil holde det godt oppladet.
Jeg har montert inn et 30Ah litium batteri i leafen og kjørt 2-3 dager med kontroll på 12Volten. Alt fungerer helt topp. Jeg mener det ikke er nødvendig med større batteri enn 30Ah, men både 30Ah, og 55Ah passer.
De tilbød meg en løsning med et 30Ah lithium-batteri + overgang for plusspol til 2400 kr + frakt, med to års garanti på batteriet. Noe jeg faktisk vurderer til neste vinter. Kjekt også å kunne dra noe strøm fra sigarettenner-uttaket til diverse duppeditter uten å bekymre seg.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

nr1rayner

Da stod plutselig min med tomt 12v også.
Heldigvis hjemme, og ingen hast med å komme meg ut :) Den er visst bortskjemt, hadde stått i 1,5 dag, det er uvanlig mye!

Målte hele 3 volt! Ikke rart alt var dødt...
Selv om jeg mener taklampa stod på door, tenkte jeg den kanskje var på on. Det kunne jo forklart en hel del.
Men, etter testing opp og ned i mente i dag (etter å fått start og ladet 12v), ser jeg at alt slås av. Om taklampa står på on, vil den slukke innen en halvtime. Eneste måten jeg finner å gå fra bilen med lys på, er å slå av bilen, åpne sjåførdøren for så å vri lysstilling til park eller nærlys. Mulig den slukker lysene etter en halvtimes tid også da. Men uansett, da kommer en lyd som man skal være temmelig tunghørt for å ikke høre, og så skjødesløs er jeg da vitterlig ikke...
Sjekket etter strømtrekk fra batteri. Rett etter lukket og låst bil ligger den på litt over 1A, men 1-2 min etter kommer en lyd, ca klikkelyd, og da er strømtrekket nede i 0,01 A eller hva det var.
Pappa hadde vært borti et batteri som plutselig og uforklarlig stod tomt på fossilbil for endel år tilbake, men fungerte knallfint i lang tid etter en liten boost. Spørs om det er samme her, gåent batteri...
Kan vel kanskje være en celle som på et eller annet vis blir gåen, og skaper stor indre motstand i batteriet?
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA