Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvordan sjekke en brukt elbil? (Batteri - lading? E-up!)

Startet av fws, onsdag 08. april 2015, klokken 23:02

« forrige - neste »

Burger

Sitat fra: Daeedor på torsdag 19. mars 2015, klokken 14:42
Ja , jeg har 13,8 volt når bilen "står og går" . Jeg sier ikke at han tar feil mht sin egen bil !  ::)

Normale blybatteri har 14.4v for lading, og 13.3-13.8v vedlikeholdslading. Type AGM/GEL/Vanlig blybatteri har også forskjellig vedlikeholdslading, noe man kan stille på gode batteriladere.

Å ha konstant 14.4v på et blybatteri vil ødelegge det, såkalt entrinnslading. Nå er jeg ikke sikker på hvilket batteri som er i leafen, produktblad hadde vært kjekt siden 12.9v som rapportert her var veldig lite, men uten å vite noe om batteriet som er brukt så blir det gjetting og jeg er for lat i dag til å surfe det opp.

Kilde - Litt for mye kunnskap etter å ha installert landstrøm/lader på seilbåten.
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf
Stjørdal

nr1rayner

Standard blybatteri i Leaf ser det ut for.
En hvilespenning på 12,9v er jo høyt, så det er vel en forhøyet hvilespenning der kjører..
Men kan ikke skjønne at 12,9v under kjøring er noe problem, så lenge batteriet er fullt ladet (altså den senker spenning først når batteri er fullt).

Mange biler (fossil) som ligger på enten tett oppunder 14v, eller rett over under normal kjøring, og vesentlig høyere i sprettkulda..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

TB

Sitat fra: Burger på tirsdag 25. august 2015, klokken 13:07
Å ha konstant 14.4v på et blybatteri vil ødelegge det, såkalt entrinnslading. Nå er jeg ikke sikker på hvilket batteri som er i leafen, produktblad hadde vært kjekt siden 12.9v som rapportert her var veldig lite, men uten å vite noe om batteriet som er brukt så blir det gjetting og jeg er for lat i dag til å surfe det opp.

Kilde - Litt for mye kunnskap etter å ha installert landstrøm/lader på seilbåten.
Mitsubishi har på trillingene konstant 14,3 - 14,4 V så lenge bilen er på, eller når den står til lading. Det er få som har rapportert om defekt 12 V batteri. Tenker årsaken til at det går greit er at ein bil normalt sett ikkje brukes så mange timar pr. dag. Dermed blir ikkje batteri "lada i hel" ved "normal" bruk.

Nissan har laga ein smart form for lading. Men, den er tydeligvis ikkje smart nok til å dekke alle tilfeller. At fleire melder om feil samtidig tyder på programvarefeil som brukar opp straumen.

Ps: Slik eg tolkar opplegg for landstraum / lader vil 12 V batteri bli lada så lenge båten ikkje er i bruk, dette kan vere i lange periodar - og det vil lønne seg å redusere lading i form av meir avansert lader.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

nr1rayner

Siden sist (drøy uke siden) er batteriet ladet (digital lader eller hva det nå heter) og bilen selvsagt brukt mye (som vanlig). "Øyet" på batteriet ble grønt, slik det skal være, men i dag var det køl svart.
Målte hvilespenning i morges 12,3 volt, etter at den har stått urørt i ca 14 timer, og uten ladekabel koblet til.
Alt jeg har lært og målt på tidligere biler burde hvilespenning MINST ligge på 12,5v. I X-trailen vår, som svært sjelden brukes, og da kun på kortere turer, var hvilespenning på ca 12,8v her om dagen (mest poengtert for å vise at mitt multimeter ikke er helt på bærtur..).

Tok derfor igjen kontakt med forhandler. Han jeg snakket med der mente, siden Leaf har lav ladespenning vil det være normalt også med lav hvilespenning. Så en hvilespenning på 12,3v ville være normalt...
Søk litt om batteri, så finner man fort at spenning på 12,2-12,3v betyr at batteriet er omtrent tomt..

Hvilken hvilespenning har dere andre? Og hvilket batteri har dere?
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

ThomasEL

Som mangeårig båteier har jeg vært rimelig interessert i og opptatt av 12V strøm og bly/syrebatterier. En "barnelærdom" her er at slike batterier bør holdes toppladet mest mulig av tiden. Hvilespenning (noen timer etter forbruk og etter lading) bør ligge på ca 12,8V. Maks ladespenning for å toppe batteriet bør være minimum 14,4V og spenning fra vedlikeholdslading i overkant av 13V. Hvis batteriet over tid (ikke så lang tid heller) blir liggende på 12,3V, så vil batteriet sulfatere og gradvis miste kapasitet... Å kalle dette "normal hvilespenning" høres derfor i midt hode helt "høl i huet" ut...
Audi e-tron 50 (levert uke 18 2020)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

emil

Sitat fra: nr1rayner på torsdag 03. september 2015, klokken 19:20
Hvilken hvilespenning har dere andre? Og hvilket batteri har dere?

Gjorde noen raske målinger nå med mitt Fluke-multimeter rett på batteripolene. Bilen hadde da stått stille i noen timer, fulladet gjennom natten til i dag morges og kjørt ca 5 mil idag.

Bil skrud av: 12.13V
Tenning på: 11.80V (to ganger på startknapp uten å holde brems inne)
Bil på: 14.59V
Bil skrudd av: 12.80V (Bilen sto på i ca 2 minutter, og sank greit fra 12.80V men jeg orket ikke stå lenge ute i regnet og se hvor langt ned den gikk)

Batteriet er originalt fra USA i 2012, ingen store synlige firmalogoer på det. Ingen softwareoppdateringer på bilen siden ny. Har ikke hatt noen problemer med 12V, men så lader og kjører jeg bilen nesten hver eneste dag. Har aldri ladet batteriet med ekstern 12V lader.

nr1rayner

Da ligger vi på ca det samme emil. Min lader på ca 14,4 +/-, men dropper til 12,8-12,9 etter en stund, både under kjøring og lading. Forøvrig merkelig at den ikke kan lade 12v skikkelig når den er plugget inn, er jo bare snakk om software..

Målte igjen nå, 12,33v. Har da kjørt 2x40km i dag, og har stått i ro nå i ca 3 timer. Burde altså ha en "ærlig" hvilespenning. Skal prøve å huske å måle i morgen tidlig også, har den ikke forbruk over natten bør jo spenning være omtrent det samme :)

Har lest litt om sulfatering, men du har vel mer peil enn meg Thomas. Men at blybatterier har det best topp, eller nær toppladet er det vel ingen tvil om..

Det fungerer jo, bilen starter jo hver gang (bortsett fra da 12v var tomt), men.. Det lukter noe muffens her!

Min er forøvrig -13 (facelift) med originalt batteri.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

ThomasEL

Ladespenningen dere skisserer på +/- 14,5V er jo egentlig helt ok.. Men hvilespenningen er vitterlig noget lav. Såpass lav at det ikke er optimalt med tanke på batteriets helse.

Jeg vil ANTA det skyldes at ladespenningen på omlag 14,5V ikke opprettholdes lenge nok til å topplade batteriet ofte nok..

Nå skal det dog legges til at et slikt startbatteri kan ha en ganske betydelig sulfatering og kapasitetstap før det er ubrukelig - en "mild" sulfatering merkes mer i båten med forbruksbatterier som skal gi strøm noen døgn i uthavn.

Men uansett tyder dette på at ladingen av 12V-batteriet med maksspenning kobler for fort ut, og at batteriet sjelden/aldri toppes til 100%. I motsetning til bilens Litiumionbatteri, så er denne toppingen "livsviktig".
Audi e-tron 50 (levert uke 18 2020)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

emil

Sitat fra: ThomasEL på torsdag 03. september 2015, klokken 20:16
Jeg vil ANTA det skyldes at ladespenningen på omlag 14,5V ikke opprettholdes lenge nok til å topplade batteriet ofte nok..

LeafSpy viser jo 12V spenningen samt om den lader eller bruker av 12V batteriet. Skal prøve å følge litt med på tallene der når jeg kjører.

Men fra i sta nå spennigen var på 11.80V gitt det i følge LeafSpy 8.70A fra batteriet og når jeg startet bilen så ladet den med 9.70A

nr1rayner

Sitat fra: ThomasEL på torsdag 03. september 2015, klokken 20:16
Jeg vil ANTA det skyldes at ladespenningen på omlag 14,5V ikke opprettholdes lenge nok til å topplade batteriet ofte nok..

Du trenger ikke anta, det er slik ;)
På min kjøretur til jobb, ca 8km og drøye 10 min, kutter den "lading" til 12,8-12,9v lenge før jeg har ankommet jobb.

Sitat fra: emil på torsdag 03. september 2015, klokken 20:40
LeafSpy viser jo 12V spenningen samt om den lader eller bruker av 12V batteriet. Skal prøve å følge litt med på tallene der når jeg kjører.

Men fra i sta nå spennigen var på 11.80V gitt det i følge LeafSpy 8.70A fra batteriet og når jeg startet bilen så ladet den med 9.70A

Den funksjonen kan jeg ikke huske å ha sett på Leafspy.. Har kun sett forbruk/lading av hovedbatteri..
Kan du legge ved skjermdump e.l. kanskje?
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

emil

Sitat fra: nr1rayner på torsdag 03. september 2015, klokken 21:20
Sitat fra: emil på torsdag 03. september 2015, klokken 20:40
LeafSpy viser jo 12V spenningen samt om den lader eller bruker av 12V batteriet. Skal prøve å følge litt med på tallene der når jeg kjører.

Men fra i sta nå spennigen var på 11.80V gitt det i følge LeafSpy 8.70A fra batteriet og når jeg startet bilen så ladet den med 9.70A

Den funksjonen kan jeg ikke huske å ha sett på Leafspy.. Har kun sett forbruk/lading av hovedbatteri..
Kan du legge ved skjermdump e.l. kanskje?

Fra målingene ista. LeafSpy viser 0.1V mindre enn multimeteret. Før var det en instillingsmulighet i LeafSpy for å "kalibrere" 12V målingen, men finner den ikke igjen lengre (har ikke lett veldig nøye).

Litt gammel utgave av LeafSpy der, men den er der på nyere utgaver også.

Powerflux

Sitat fra: nr1rayner på torsdag 03. september 2015, klokken 21:20
Jeg vil ANTA det skyldes at ladespenningen på omlag 14,5V ikke opprettholdes lenge nok til å topplade batteriet ofte nok..

Du trenger ikke anta, det er slik ;)
På min kjøretur til jobb, ca 8km og drøye 10 min, kutter den "lading" til 12,8-12,9v lenge før jeg har ankommet jobb.


[/quote]
Som en liten kuriositet bør du sjekke(på LeafSpy) hva som skjer når du lar vindusviskeren gå et sveip!! Da går ladespenningen opp til 14,7V og holder seg der et par minutter  :)
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

nr1rayner

Merkelig, ser ut som jeg hadde nyer versjon, men ingen A på 12v..

-128A kan jo ikke stemme..
Får koble på litt senere. BTW, jeg har Pro..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

nr1rayner

Vet Powerflux ;)
Men hvem gidder å sitte å sveipe viskere i +25C og skyfri himmel bare for å gjøre en jobb Nissan burde ha gjort..? ;)
Testa det her en dag, men det var sannelig ikke lenge den holdt høy spenning...
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Olee

Sitat fra: nr1rayner på torsdag 03. september 2015, klokken 22:38
Vet Powerflux ;)
Men hvem gidder å sitte å sveipe viskere i +25C og skyfri himmel bare for å gjøre en jobb Nissan burde ha gjort..? ;)
Testa det her en dag, men det var sannelig ikke lenge den holdt høy spenning...
Vindusheisen da kanskje? Alle fire samtidig?  ;D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA