Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Software versjoner

Startet av hmhaga, onsdag 08. april 2015, klokken 12:05

« forrige - neste »

hmhaga

Lørdag skulle vi kjøre Hønefoss-Kongsberg t/r, og valgte for morroskyld å ta turen med elbilen (E-up). Var da avhengig av å hurtiglade begge veier, og eneste CCS-ladestasjon var da i Åmot. "Teknologibyen" Kongsberg hadde ikke CCS.

Første gang vi har opplevd ladekø, en annen utfordring var at plassene foran ladestasjonen ble brukt som parkeringsplass av andre biler. Greit nok.

Neste utfordring var at ladestasjonen ikke fungerte. Etter ørten sendte SMS ringte jeg kundeservice, og etter 25 minutter med ladekabel inn og ut osv osv konkluderte de med at løsningen var å ta nødstopp-bryteren på ladestasjonen. De hadde ikke hadde den fjerneste anelse om hvordan ladestasjonen faktisk så ut, skulle stadig vekk ha meg til å trykke på knapper som ikke fantes osv.

Det tok vel totalt 1,5 time å få ladet de 20 minuttene. Bra ingen andre skulle lade samtidig, det hadde vel endt med masse frustrasjon tenker jeg. På returen fungerte heldigvis alt som det skulle, og uansett vet jeg nå hvordan jeg skal reboote en Fortum ladestasjon  ;D

hmhaga

2 stk nye forsøk hos Fortum.

Hos Rustad Kafe Sokna fungerte hverken Elbilforeningen sin ladebrikke eller SMS.
Hos Kiwi Sokna fungerte heller ikke ladebrikke eller SMS ("Ladestasjon svarer ikke"). Men etter å ha tatt meg til rette og kjørt en reboot av ladestasjonen satte ladingen i gang 10 sek etter at SMS ble sendt.

Elbilforeningen sin ladebrikke er tydeligvis ikke aktivert hos Fortum etter 3 dager.
Mobilforbindelsen til ladestasjonene er tydeligvis veldig ustabil.

Da blir det ikke mer elbil-kjøring der vi er avhengig av hurtiglading i hvert fall, ettersom vi er omringet av humørsyke Fortum-ladere.

Sindrefs

Kan du bare for ordens skyld lære oss som ikke kan restarte en Fortumlader hvordan man gjør det? Kjekt å vite  :P

emil

Sitat fra: hmhaga på torsdag 19. mars 2015, klokken 15:49
Elbilforeningen sin ladebrikke er tydeligvis ikke aktivert hos Fortum etter 3 dager.

Du har opprettet avtale med Fortum og oppgitt brikkeid? Ikke bare mottatt brikken og prøvd å bruke den?

Sitat fra: hmhaga på torsdag 19. mars 2015, klokken 15:49
Da blir det ikke mer elbil-kjøring der vi er avhengig av hurtiglading i hvert fall, ettersom vi er omringet av humørsyke Fortum-ladere.

Jeg har på noe rundt 130 hurtigladinger ennå tilgode å komme til en defekt hurtiglader når jeg var avhengig av den for å komme videre. Har skrota fossilbilen og kjører kun elektrisk. På de siste langturene har jeg ikke en gang giddet å sjekke oppestatus på nett før avgang.

hmhaga

Sitat fra: emilDu har opprettet avtale med Fortum og oppgitt brikkeid? Ikke bare mottatt brikken og prøvd å bruke den?

Ja, opprettet avtale med Fortum samme dag som jeg mottok brikken. Hos Grønn Kontakt fikk jeg svar bare noen timer etterpå, ikke fått noen bekreftelse fra Fortum.

hmhaga

Sitat fra: Sindrefs på torsdag 19. mars 2015, klokken 17:41
Kan du bare for ordens skyld lære oss som ikke kan restarte en Fortumlader hvordan man gjør det? Kjekt å vite  :P

Det er jo ikke alltid det er ladestasjonen sin feil at man ikke får ladet, i tillegg er ladestasjonen "død" om man ikke fullfører restart-prosedyren. Så jeg tror ikke jeg skal legge ut noen prosedyre her, bedre at de som får problemer ringer kundeservice selv.

sap_2000

Et spørsmål på siden. Får eGolfen om en ukes tid og må få meg avtale ang hurtiglading.

Hvis jeg bestiller fortum sitt ladekort nå, hva skjer da når jeg senere registrerer Elbilforeningen sitt kort (som jeg regner med at jeg får sammen med bilen)?

Vil jeg da ha 2 fungerende RFID kort eller blir det første (Fortum sitt) deaktivert?
Er det noe poeng for meg å bestille fortumkortet nå, eller kan jeg like godt vente til jeg får bilen og ELforeningen sitt kort og så registrere det hos Fortum?

Grønn på elbil og hurtiglading så takker for svar  :)

Mvh. SAP - Helelektriske fra juni 2017

TB

Sitat fra: sap_2000 på fredag 20. mars 2015, klokken 18:45
Et spørsmål på siden. Får eGolfen om en ukes tid og må få meg avtale ang hurtiglading.

Hvis jeg bestiller fortum sitt ladekort nå, hva skjer da når jeg senere registrerer Elbilforeningen sitt kort (som jeg regner med at jeg får sammen med bilen)?

Vil jeg da ha 2 fungerende RFID kort eller blir det første (Fortum sitt) deaktivert?
Har registrert mitt kort eg mottok frå Elbilforeningen både ved Fortum og Grønn Kontakt - det går fint å knytte mot samme avtale.

Men, Fortum vil fakturere bruken på dei to ulike korta separat. Grønn kontakt fakturerer samla.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA