Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Spørsmål om Tesla fra en leaf eier

Startet av BOStrand, onsdag 08. april 2015, klokken 11:23

« forrige - neste »

LMOR

Sitat fra: Klykken på fredag 29. januar 2016, klokken 19:28
Synes ikke dere som bidrar på mer vitenskapelig vis enn oss som sitter på sidelinjen skal gi opp selv om det byr på litt motgang fra andre ildsjeler.
Jeg har ikke gitt opp, men tror det er bra en ny type måling ikke kommer fra meg. Vi trenger nytt blod i testing og dokumentasjon. Jo flere som tester jo mindre relevant er andres synsing.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

bromm

Det skal du ha, LMOR - du er virkelig en ildsjel her inne :)

pkhamre

Sitat fra: bromm på fredag 29. januar 2016, klokken 20:52
Det skal du ha, LMOR - du er virkelig en ildsjel her inne :)

Skulle ønske man kunne like innlegg her inne! :)
2018 Tesla Model X75D - Uglen

pkhamre

Sitat fra: LMOR på fredag 29. januar 2016, klokken 20:29
Jeg har ikke gitt opp, men tror det er bra en ny type måling ikke kommer fra meg. Vi trenger nytt blod i testing og dokumentasjon. Jo flere som tester jo mindre relevant er andres synsing.

Kan du foreslå en "oppskrift" eller guide på hva og hvordan det skal testes, og hvordan resultatet skal/bør rapporteres? Jeg har lest gjennom tråden her og fulgt med på den en stund, men ikke helt fått med meg hvordan det skal gjøres. Stort pluss hvis den skrives på en måte slik at selv moren min kunne lest den, testet og rapportert. Gjerne en egen tråd dedikert for dette.
2018 Tesla Model X75D - Uglen

LMOR

Sitat fra: pkhamre på mandag 01. februar 2016, klokken 14:24
Sitat fra: LMOR på fredag 29. januar 2016, klokken 20:29
Jeg har ikke gitt opp, men tror det er bra en ny type måling ikke kommer fra meg. Vi trenger nytt blod i testing og dokumentasjon. Jo flere som tester jo mindre relevant er andres synsing.
Kan du foreslå en "oppskrift" eller guide på hva og hvordan det skal testes, og hvordan resultatet skal/bør rapporteres? Jeg har lest gjennom tråden her og fulgt med på den en stund, men ikke helt fått med meg hvordan det skal gjøres. Stort pluss hvis den skrives på en måte slik at selv moren min kunne lest den, testet og rapportert. Gjerne en egen tråd dedikert for dette.
Godt spørsmål, det må nesten andre svare på. Jeg mener vi har dekket og dokumentert det meste med god metodikk, og har ikke helt tro på at det enkelte prøver å måle er så lett å måle.

Men det jeg tror noen prøver på, er om en kan:
1. Verifisere at batteri-temperaturen noen av oss leser av er noenlunde riktig. (jeg mener vi har så mange målinger av hvor fort den går opp/ned ift. avlesning og bruk, er at disse målingene ville avdekket om temperaturen egentlig måles et annet sted, og dermed er forsinket ift den reelle verdien). Men for å få dette til er en teori at en kan måle på rørene som går inn/ut til batteri/kjøle/veske systemet.
2. Sjekke om vesken flyter rundt under forvarming, eller om det kun er lokal oppvarming med varmetrådene. (Kan måles med samme oppsett som det over).
3. Om batteriene varmes aktivt under kjøring. (samme måleoppsett. Alt henger vel egentlig sammen med den første målingen på om temperaturen vi måler enklere i dag er å stole på)

Anta at noen korrigerer meg hvis jeg har feil.

Hvis noen av disse målingene gir oss en overraskelse, så er alle tidligere målinger verdiløse, og det er jeg enig i, hvis det skulle spille noen rolle. Da har jeg lovet å slutte å legge frem mine målinger som jeg mener er gode, riktig tatt, normaliserte, og som en rett og slett kan ha ha tillit til  8)
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Ingeniøren

Sitat fra: pkhamre på mandag 01. februar 2016, klokken 14:22
Sitat fra: bromm på fredag 29. januar 2016, klokken 20:52
Det skal du ha, LMOR - du er virkelig en ildsjel her inne :)

Skulle ønske man kunne like innlegg her inne! :)

Nei takk - er så herlig å være fri for slik fjesbokfakter  :)
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Beckern

Sitat fra: Ingeniøren på mandag 01. februar 2016, klokken 19:31
Sitat fra: pkhamre på mandag 01. februar 2016, klokken 14:22
Sitat fra: bromm på fredag 29. januar 2016, klokken 20:52
Det skal du ha, LMOR - du er virkelig en ildsjel her inne :)

Skulle ønske man kunne like innlegg her inne! :)

Nei takk - er så herlig å være fri for slik fjesbokfakter  :)

+1     













:P

LMOR

Trodde det å prøve å være saklig skulle gjelde alle  :o
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Kanon

Gjorde min egen lille "test" idag.  Bil stått i 15 timer i ca -10 grader med kontakt i 100% soc. Stiller inn avgangstid med app 1 time og 45 min fram i tid, altså under de berømte 3 timer. Følger med på app, den går ikke under 100% soc som den bruker og gjøre ved innstillt mer enn 3 timer i forvei. Avlest batteritemperatur etter 1 time 45 min +10 grader!

Beckern

Sitat fra: Kanon på onsdag 03. februar 2016, klokken 13:33
Gjorde min egen lille "test" idag.  Bil stått i 15 timer i ca -10 grader med kontakt i 100% soc. Stiller inn avgangstid med app 1 time og 45 min fram i tid, altså under de berømte 3 timer. Følger med på app, den går ikke under 100% soc som den bruker og gjøre ved innstillt mer enn 3 timer i forvei. Avlest batteritemperatur etter 1 time 45 min +10 grader!

Nyere software?
Jeg tror det vi så Sungrazer måle er en vesentlig endring i hvordan den varmer batteriet. En av følgende er at 3timers fristen ikke lenger er særlig relevant. Det ser ut som om forvarmer går hardere på og ikke lsutter før den når en viss temperatur. Gode nyheter er det uansett.

Kanon

Bil produsert i August, med tilhørende, ikke nyeste software. Får en til og lure på hva som måles med battertemp. Bilen hadde full effekt og regen, noe den normalt ikke har ved ikke oppvarmet batteri ved slik kulde. Leste forøvrig av batteritemp etter at bilen hadde stått parkert (Kjørte kun 2 km) ikke i plugget i 10 minus men ca 15 forvarming kupe = -2 grader. Batteriet holder godt på varmen altså.

LMOR

#536
Sitat fra: Beckern på torsdag 04. februar 2016, klokken 10:13
Sitat fra: Kanon på onsdag 03. februar 2016, klokken 13:33
Gjorde min egen lille "test" idag.  Bil stått i 15 timer i ca -10 grader med kontakt i 100% soc. Stiller inn avgangstid med app 1 time og 45 min fram i tid, altså under de berømte 3 timer. Følger med på app, den går ikke under 100% soc som den bruker og gjøre ved innstillt mer enn 3 timer i forvei. Avlest batteritemperatur etter 1 time 45 min +10 grader!
Nyere software?
Jeg tror det vi så Sungrazer måle er en vesentlig endring i hvordan den varmer batteriet. En av følgende er at 3timers fristen ikke lenger er særlig relevant. Det ser ut som om forvarmer går hardere på og ikke lsutter før den når en viss temperatur. Gode nyheter er det uansett.
Har nå testet nyeste software, og får samme kurve som Sungrazer. Men det er ikke noe forskjell i effekten på varming osv, det er bare "topping" av batteriet som nå er borte. Lengden på batterivarming er identisk hos meg. Antar at toppingen kan ha hatt en negativ effekt på batterilevetiden, eller at den ble tatt bort pga en feil, som noen mener.
MEN max kapasiteten gikk ned fra 19,9 til 18,8 i mitt tilfelle. Det interessante var at den var på 19,5 da jeg fikk bilen tilbake, men 18,6 morgenen etter. Det kan tyde på at den primært settes under lading. En annen merkelig ting var at tallene bil og app rapporterte første dagen ikke gikk opp. Bilen rapporterte % ift 18,8, selv om maks stod på 19,5, altså det samme som appen har gjort hele veien.
Jeg gjetter på at de måtte gjøre denne endringen, siden de nå viser % i displayet, og da ville folk flest reagert hvis det var avvik med app.
Tidligere var det er det raskt drop i kapasitet fra 19,9, som du også så som 99 i forbruk. For meg ser det ut til at det er borte, og dermed også de ekstreme forbrukstallene på korte turer. Men det vil tiden vise om stemmer.
Så det er ikke sikkert vi har mistet noe reell kapasitet.
Har også merket at rekkevidde-estimatet er forbedret betydelig. Mye større forskjell på Comfort og EcoPro+ i mitt tilfelle. Mindre på Comfort og mer på EcoPro+, som også ser riktig ut ift mine erfaringstall.

Rapporterer hvis jeg finner noe mer, men trekker meg ellers tilbake. Er gått lei av å skrive og dokumentere de samme tingene om og om igjen, Har endelig innsett at min epoke er over. Burde gitt meg for lenge siden, da det er lite nytt vi vet i år i forhold til i fjor, bare synd ikke konklusjonene blir liggende i slutten av trådene. Når det da viser seg at min irritasjon over støy også er irriterende for andre, så er det et tegn på at nettoverdien ikke er stor nok lengre (i forhold til tiden jeg bruker her inne).
Kommer ikke til å lese kommentarer under, men ikke la det stoppe saftige kommentarer  ;)

Oppdatering: Glemte å skrive mer konkret, at det ikke er noen endring i tid på forvarming, uansett amper. 3 timer har aldri vært nødvendig, som det står flere ganger i denne tråden. 90min om vi vinteren er nok, og 60min på vår/høst. Med 32A varmer du ikke batteriet raskere, men du varmer kupeen betydelig raskere, så derfor kan en trekke fra 10min på tallene over.

Og for å konkretisere den sannsynlige endringen i gjennomsnittsberegningen, så kjørte jeg test-ruten min med rett over 0 grader, snø utenom veiene og vann i veibanen, normalisert til de andre målingene, til 10,6, som er det laveste jeg har målt noen gang, selv under optimale forhold.


Kan kontaktes via PM som før.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

moonbuggy

Synd, LMOR:
Personlig har jeg satt stor pris på dine innlegg og iherdige innsats for å få fakta klarlagt. Det blir et svært tomrom herinne om du står fast på beslutingen om å "trappe ned". :-\

tessy

Jeg har en BMW i3, som fruen bruker når jeg nå er offshore, men de siste dagene har hun ikke fått precondition til å virke, jeg ser på appen att det er lagt inn avreise tidspunkt hver dag, men bilen er like kald hver dag, er det noen som har noen tips hva som kan være galt. fikk ny software uppdate i nov/des. har 100km t/r jobb hver dag, når det er kaldt er det derfor greit att dette virker :-)

JorgenM

Har hun 'Klimatisering' i appen på 'På' da?

Har startet precon et par ganger selv, der denne har stått 'Av' og da er det vel bare batteriet som forvarmes?
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA