Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Spørsmål om Tesla fra en leaf eier

Startet av BOStrand, onsdag 08. april 2015, klokken 11:23

« forrige - neste »

havardolini

Sitat fra: bromm på tirsdag 13. oktober 2015, klokken 12:06
Sitat fra: LMOR på tirsdag 13. oktober 2015, klokken 06:09
Men det kan sikkert dere som har 32A allerede svare på. Har dere kommet til bilen med % under 100 pga oppvarming?
Aldri ! (verken på max eller reduced)

Jeg har et par ganger testet følgende scenario, en gang på Redusert og en gang på Lav: SoC 100%, og starter preconditioning ca 15 minutter før jeg står ved bilen. Jeg sjekker app før jeg låser opp og avslutter ladingen, da sier appen at ladingen er på... la oss si 95%.
Jeg setter meg inn og kjører avgårde, og ser at "nåla" står på fullt. Så sjekker jeg appen før jeg slår av bilen, da henter appen data for siste oppdatering fra bilen, dvs. da jeg startet fra garasjen, og da står ladingen på 100%!
Betyr dette at batteriet hele tiden har vært på 100%, og at appen og/eller bilen tror at den ville ha gått ned til 95%?
Selv om SoC% hadde droppet ned til 95% i det øyeblikket jeg startet preconditioning, ville den aldri ha rukket å lade til 100% igjen på 15 minutter, hverken på Lav eller Redusert.

LMOR

Forklaringen finner du her:

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23469.0.html

og i en del andre innlegg jeg har lagt inn. Appen regner ut sin % basert på kapasitet/ca 19.8 kWh.

Bilens max kapasitet er ikke alltid 19.8, så derfor blir det forskjell. Når ladingen er avsluttet, eller du setter deg i bilen, så er det bilen som bestemmer over appen, og dermed viser appen det samme som bilen.

Derfor er det mulig å lade fra 95% til 100% på noen får minutter  ;D
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

havardolini

Selvsagt... Jeg fulgte denne tråden da den var som mest aktiv, men nå er det en stund siden jeg leste alle innleggene dine med alle målingene :)
Det er jo logisk det du sier at max kapasitet varierer.

wesnym

Jeg får blåse litt liv i denne igjen :-)
håper noen kan hjelpe meg med å oppklare litt.

1. Varmes batteriet opp når jeg velger å starte Precondition manuelt fra appen, la oss si ca 20 min før avreise?

2. Eller varmes batteriet kun opp når jeg setter avreisetidspunkt ?

3. Er det noen som har avlest batteri-temperaturen etter en precon? Gjerne når det er kaldt ute (-10 feks).

4. Har lest noen om at software oppdateringen i desember 2015 gjør endringer i precond ?
BMW i3, Oslo

LMOR

#229
1. nei, 2. Ja, 3. Trekker mye mer strøm, så jeg antar at 10 grader alltid er målet. Se kurven fra mandag.

4. Har lest noe om det samme, men har ikke testet om det er noen forskjell.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Olemann


Har lett på appen og finner ikke ut av dette:

Hvordan starter man forvarming av kupeen uten å sette avreisetid, altså umiddelbar påsetting av precondition?  Og hvor lenge går varmepumpe etc da om man likevel ikke tar bilen i bruk?

LMOR

Det er en knapp med en vifte på, eventuelt remote funksjon først. På iPhone er det nede til venstre. (På Apple watch en egen "side")
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Klykken

#232
På forsidebildet på appen, der du ser ladetilstand osv er det et viftesymbol i nedre del. Trykk på den så får du muligheten til å aktivere "p-klimatisering".

EDIT:
Dette er riktignok på Android.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

Olemann

Sitat fra: LMOR på torsdag 07. januar 2016, klokken 14:34
Det er en knapp med en vifte på, eventuelt remote funksjon først. På iPhone er det nede til venstre. (På Apple watch en egen "side")

Takker, fant det nå, var 1 side før der jeg vanligvis setter den, så derfor jeg ikke fant den.

Testet nå, men ser ikke ut som det er noen angre funksjon, altså skru den av igjen etter at den er påsatt?

Olemann

Sitat fra: Klykken på torsdag 07. januar 2016, klokken 14:39
På forsidebildet på appen, der du ser ladetilstand osv er det et viftesymbol i nedre del. Trykk på den så får du muligheten til å aktivere "p-klimatisering".

EDIT:
Dette er riktignok på Android.

Nettopp, takk for svar. 

LMOR

Sitat fra: Olemann på torsdag 07. januar 2016, klokken 14:42
Sitat fra: LMOR på torsdag 07. januar 2016, klokken 14:34
Det er en knapp med en vifte på, eventuelt remote funksjon først. På iPhone er det nede til venstre. (På Apple watch en egen "side")

Takker, fant det nå, var 1 side før der jeg vanligvis setter den, så derfor jeg ikke fant den.

Testet nå, men ser ikke ut som det er noen angre funksjon, altså skru den av igjen etter at den er påsatt?
Det stemmer. Du kan ikke skru den av igjen. Men det er vel bare når du tester du har bruk for det.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

bromm

Sitat fra: LMOR på torsdag 07. januar 2016, klokken 05:59
1. nei, 2. Ja, 3. Trekker mye mer strøm, så jeg antar at 10 grader alltid er målet. Se kurven fra mandag.
4. Har lest noe om det samme, men har ikke testet om det er noen forskjell.
Dette tror jeg stemmer for kladd-lading - men med 32A veggboks, så blir det nok liv i batterivarmingen, selv om det bare pågår i 15-20 min...

På nummer 4 så kan jeg bekrefte at det er mye mer lyd i viftene etter oppdateringen som jeg fikk 1. desember.

LMOR

#237
Det er det dessverre ingen som har rapportert bromm, du finner mange kurver i andre land også som viser at det ikke skjer på 32A.

Det motsatte er nok tilfelle, da en med standard kladd normalt trekker strømmen gjennom batteriet, mens en på 32A normalt (alltid har du sagt) trekker strømmen direkte fra nettet.

MEN, det kan være det fungerer i den nye versjonen hvis det stemmer at systemet nå virker slik den opprinnelige dokumentasjonen sa.
Men jeg har ikke sett at noen har bekreftet dette enda, bare at de tror det er en endring også for batterivarming. Men det BMW har skrevet kan også tolkes til å bare være en endring i måten kupeen varmes.

Jeg skal få testet dette så snart jeg får ny sw, inkl 32A.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

02jan

#238
Tok noen målinger idag. Bil står ute ,-15 grader.

Før precon, (bil stått stille 8 timer). 16.5kw batteri, 100% lading. Batteri = -5.
Etter precon, 18,7 kw og -1 grad batteri.

Lar nå bilen stå 100% ladet over natten i -15 uten å være tilkobled Ladestrøm. Skal bli interessant å se temp etter ny precon.

Kl.20:30 ute -12 (begynt å snø), batteri 100% ladet, 18,3 Max, 17,6 utnyttbar, batteritemperatur -3.

8.1.15 kl.07:00. -11 ute. Batteri 100%, 18,6 og 18,6 kw. Temp batt.= -1.
Det var ikke mye varme , tar ny test med lader satt på reduced , med klima aktivert.

9.1.15, -10 ute, ladet på redusert, sjekket batteritemperatur på starttid. Batteri= -5.

9.1.15 Ladet på redusert, stått stille siden i går, -10 grader ute konstant. Målte nå på startid kl18:00,  batteritemperatur = + 9 grader

Starttid 1 måling kl.18:00, neste starttid 07:00.
Tesla CyberT dual AWD - reservasjon 1127xxxxx
Bmw i3 fra juli 2014 - solgt juni 2019 :(

2019 - Gjøvikbanen/Scott spark
2016 - folkevogn Passat alltrack diesel
1981- Jeep CJ-7 4.2 Renegade
1969 - BMW 1600-2
1997' hengerfeste C4 2.6 Avant quattro - lånt ut til far.

LMOR

16.5kwh på 100% lading? Mener du at den stod til lading?
Med precon mener du da starttid minst 3 timer før?
Og nå skal du teste om batteriet blir varmt med precon uten tilkobling til nett?
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA