Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Spørsmål om Tesla fra en leaf eier

Startet av BOStrand, onsdag 08. april 2015, klokken 11:23

« forrige - neste »

moonbuggy

Jeg forstår det heller ikke. Optimal temperatur for batteri er oppgitt som 25-40 grader. Overheating av batteripakke må for all del unngås, men personlig tror jeg ikke man starter kjøling av batteriet før man er godt over 30 grader. Forøvrig er kjøling av batteri og kjøling av kupe, to "forskjellige løp. Også motor og ECU kan kreve kjøling også disse med "egne" løp og styring.

LMOR

Sitat fra: TM på tirsdag 23. juni 2015, klokken 14:56
Sitat fra: LMOR på mandag 22. juni 2015, klokken 19:31En annen interessant indikasjon på kjøling, er at selv om utetemperatur er ca 20, og innetemp er 30 når jeg setter meg inn, gir klima på 17 grader lengre rekkevidde enn feks. 20 grader.
Forstår ikke hvordan det kan forklares. Kompressoren til klimaanlegget går vel oftere eller med større motstand hvis du skal ha en lavere temperatur i kupeen ? Hvordan mener du at rekkevidden er med AC off, sammenliknet med AC og temperatur 17 grader ?
Det kan være en bug i software også, og du får selvfølgelig mer rekkevidde i ECO PRO+
Det jeg gjorde var å gå inn i ECO bildet. Der står det hvor mye jeg har å gå på ift å skru av AC/Varme. Den lå lavest på 17 grader med +2km, men gikk opp til +4 på 20grader. Dette var ved start, altså med solvarm kupe.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

Da har jeg målt gjennom hele sommeren. Det har ikke vært så varmt at jeg har fått testet om den kjøler batteriet...

Bilen bruker som nevnt tidligere omtrent like mye strøm til å kondisjonere batteriet, helt uavhengig av temperaturen ute. Litt mer når det er 0 grader, men altså nesten like mye når natt-temperaturen er 15 grader. Så det er nok en begrensing på hvor mye bilen trekker om vinteren, som vi har sett tidligere i tråden.

Oppvarming av kupeen trekker naturlig nok mye mindre når utetemperaturen er 15 grader vs. 0 grader.

Test av kjøling under kondisjonering blir nok ikke så lett å teste i Norge. Jeg antar at natt temperaturen da må krype over 30 grader før det eventuelt skjer.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Kanon

Leser i denne langtidstesten at precondisjonering med bil påkoblet (vanlig) strømnett faktisk tapper batterikapasitet. Man må ha wallbox ellers er det ikke nok effekt iflg BMW. Er det noen som har erfaring med dette? Man behøver vel ikke BMW,s alt for dyre boks? Klarer man seg f.eks med en 16ampers ladeboks fra en annen leverandør? Eller må man ha 20 eller sogar 32 ampers boks?

http://www.welt.de/motor/fahrberichte-tests/article145139321/Ein-Jahr-BMW-i3-im-Selbstversuch.html

Klykken

#199
Man klarer seg også med vanlig kladd. Sett precondition-timeren til 10-15 min før avreise så har man 99-100%, stort sett.

Ellers vil alle Type2-bokser (16/32A) fungere fint med i3, såvidt meg bekjent. Mange løsninger er diskutert her: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,12591.0.html
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

LMOR

Jeg starter også nesten alltid med 100%, med forvarming på hver natt.

Det stemmer ikke helt det BMW da sier, fordi det kun er med 32A veggboksen deres at bilen vil trekke all strøm til forvarming direkte fra nettet. Den boksen koster i hvert fall mye penger, hvis den i det hele tatt er kommet i salg i Norge.

Selv standard lader på 12A trekker av og til forvarming direkte. Har ikke sett noe mønster i når det skjer, og det er ikke noe forskjell ift 16A lading som jeg har sett. 32A har jeg dessverre ikke mulighet for å måle.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Kanon

Takk for svar, fantastisk forum!
Den ene wallboxen er vel 16 amper og tror jeg. Det kan og hende at programeringen er forskjellig fra land til land, står heller ikke noe om bilen har varmepumpe.
En annen ting er virkningsgrad under lading, den er ca 80% ifølge målingene til journalisten. Siden ingen energi går tapt, ifølge Newton, utvikles det noe varme under lading? Vurderer nemlig og montere garasjeport i carporten og eventuell spillvarme ville da vært kjærkommen.


havardolini

På søndag startet jeg preconditioning fra appen, inkl. klimatisering. Jeg tror det ble gjort kanskje mer enn tre timer før avreise. Jeg lader forresten på Lav, men kan antagelig gå opp til Redusert.
Jeg sjekket appen da jeg gikk mot garasjen, og da var ladestatus 96%.
I går skulle jeg igjen ut og kjøre, og konfigurerte da avgangstid ca 15 min. før jeg planla å reise, da satte jeg ikke på klimatisering. Jeg fulgte litt med på appen, og SoC så ut til å variere mellom 96% og 100%, slik flere av dere har sett. Jeg satte på klimatisering på avgangstid, dvs. 15 min. før jeg planla å dra avgårde.
Jeg endte med å være der 5 min. for tidlig, og så at batteriet da var på 98%.

Ville jeg klart å få det opp på 100% om jeg hadde ladet på "Redusert" i stedet for "Lav"?
Sett at jeg konfigurerer avgangstid mer enn tre timer før, inkl. klimatisering, at jeg kjører avgårde på konfigurert avgangstid og at SoC er på 96% når jeg starter opp, vil da fortjenesten i lavere forbruk være større enn de 4% som er tatt fra batteriet?
Det jeg tror jeg spør om, er kanskje om det er mulig å sette opp avgangstid inkl. klimatisering, og samtidig ha tilnærmet 100% på batteriet i det man kjører avgårde?

I helgen skal vi ut og kjøre til et område med dårlig mobildekning, og jeg lurer litt på hva som vil være optimal forberedelse ved returen på søndag.
Kan jeg f.eks. konfigurere avgangstid i bilen til 15 min. før faktisk avgang, så gå inn i bilen igjen og sette på klimatisering litt før vi kjører avgårde?
Vil det avbryte tempereringen av batteriet at jeg går inn, og starter bilen for å sette opp klimatiseringen?

LMOR

Her var det mange spørsmål, og noe svar finner du i denne tråden tror jeg. Eneste sikre måten å få 100% er å lader med 32A (selv om jeg ikke har fått målt at det stemmer).
Og maks på standardlader er bedre enn min og redusert.
Men hvis du ser på de ladekurvene jeg har lagt inn, så våkner bilen til 3 timer før avreise. Da legger den strategien for lading. Som regel kommer jeg til 100% batteri, men ofte så bommer bilen av en eller annen grunn, slik at halen på lading etter oppvarming av kupeen går forbi avgangstiden.
Det er forvarming av batteriene som betyr mest for forbruket. Og siden forvarming av kupeen normalt trekker 4-6%, så er det også lurt å gjøre det hvis bilen er koblet til.
Når bilen ikke er koblet til, er det først og fremst behagelig å komme til varm bil, og hvis du skal kjøre mer enn ca 5km, så taper du ikke noe særlig på forvarming hvis du setter den på 15min før. Tror jeg regner det ut for ikke så lenge siden, og la det inn en tråd.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

havardolini

Takk for svar!
Ja, jeg følte at jeg kanskje var litt ivrig med spørsmålene der :)

Jeg har brukt en del tid på å gå gjennom denne tråden, og mye har jeg lært der. Men.. Det er mye stoff her, og det har vært ganske høy temperatur, så en del info har nok gått lit forbi meg.

I helgen har jeg tilgang til 16A, og er planen å bruke volvokabelen jeg kjøpte forrige lørdag. Jeg har allerede testet den på 16A en times tid med overgang til Schuko, uten varmgang av noe slag, men det spørs om jeg kanskje bare skal begrense den til 12A.
(etter å la lest ladeutstyrstråden, ser det ut til at man ikke trenger å sette ladestrøm til maks i bilen for å kunne lade på 16A med volvokabelen).

Jeg tenker at jeg kommer til å sette avgangstid uten klimatisering til ca. 15 min. før faktisk, og så gå inn i bilen og starte forvarming.
Om dette skulle avbryte forvarming av batteriene, har det sikkert minimal praktisk betydning. Dette siden man da er bare 15 min unna start, og at bilen uansett står og lader, noe som i seg selv sørger for at batteriene holder god temperatur.

LMOR

#205
Høres ut som en god plan. Forvarming av batteriene slutter minst 30min før avreise, så du vil ikke påvirke den.

Legger opp dagens kurve for å vise poenget. Avreisetid er satt til 07:30.

Forvarming/kondisjonering av batteriene sluttet 07:00, så bruker bilen 12min på å hente inn siste rest fra denne.
Så starter oppvarming av kupeen 07:14 (litt merkelig form idag), men den klarer ikke å bli ferdig i tide, så batterier er på 97,5% (mangler 0,5kWh) når klokken er 07:30. Godt at jeg normalt ikke kjører før 07:45  :D
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

enla

I dag i Trøndelag er temperaturen rundt + 10. Fruen skulle ut og kjøre og jeg satte i gang direkte klimatisering via Remote 10 min før avgang. Bilen har stått plugga ila. natten og var således full-lada. Fulgte med på appen og den sa 98 % batteri like etter at jeg hadde starta klimatiseringa, men var tilbake til 100 % etter ca 10 min. Skjønner at det er en viss feilmargin på oppgitt %.
Iflg. LMOR så er det slik det er bedre å starte direkte klimatisering 30 min før avgang, slik at batteriet rekker å hente seg inn, i stedet for 10 min før avgang, slik jeg gjorde, da batteriet får en dropp med det samme.
Har jeg forstått rett?
Og at det ved en slik temperatur er bedre å bruke tidsinnstilt forvarming, slik at batteriet varmes i løpet av siste 3 t før avgang, noe som er viktigere for oppstartsforbruk enn å ha oppvarma kupe?
16' BMW i3 (leveres sept.)

LMOR

Det siste er i hvert fall riktig.
Direkte forvarming er ikke helt forutsigbart. Enkelte ganger har jeg sett at alle energien trekkes direkte fra nettet, selv på 12A. Da tapper du ikke batteriet.
Som regel gjør du det, men hvis det er kaldt, og du starter 30 min før, så kan en del av varmen forsvinne igjen får du får startet opp.
Hvis du skal på langtur og trenger max kapasitet for det, så ville jeg har satt på avgangstid dagen før, og gjerne 10-15min før du skal dra. Selv om du skulle tape noe varme, så vil både bilen bruke mindre strøm, og lettere hente inn igjen varmen.
På dager der du ikke kommer til å bruke opp 90+%, så setter jeg gjerne på forvarme 10-15min før jeg drar, selv om det skulle betyr at jeg kjører med mindre enn 100%, eller at den allerede står uten lading.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

havardolini

Jeg blir heller ikke helt klok på dette. Jeg har lest gjennom denne tråden, og prøvd å følge rådene med å sette på avgangstid(mer enn 3 timer før faktisk avgang) uten klimatisering, og så starte selve klimatiseringen fra appen 20-30 min før jeg skal reise. Da har jeg varm bil og som oftest 100% batteri.
Men... jeg har også  ofte sett at bilen klarer å være på 100% selv om jeg setter avgangstid inkl. klimatisering mer enn 3 timer før avgang. Dette har jeg opplevd på både "Lav" og "Redusert", samt på 13A med Volvokabelen.

Å sette avgangstid/klimatisering nærmere opp mot avreise, ser ut til å føre til at jeg ikke alltid starter med 100% på batteriet, men her jeg vet ikke om man vinner tilbake med lavere forbruk det man taper i mindre soc ved avgang.

LMOR

Sitat fra: havardolini på søndag 20. september 2015, klokken 14:56
rådene med å sette på avgangstid(mer enn 3 timer før faktisk avgang) uten klimatisering
Bare for å sjekke at det ikke er noen misforståelse rundt dette.
Hvis du skal dra 08:00, så settes avreisetid til 08:00, eller litt før, men den må settes i appen eller bilen mer enn 3 timer før for å få full effekt, altså aktiveringen, ikke tidspunktet må være mer enn 3 timer før.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA