Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Spørsmål om Tesla fra en leaf eier

Startet av BOStrand, onsdag 08. april 2015, klokken 11:23

« forrige - neste »

havardolini

Dette er en tråd med mye detaljert informasjon, og jeg beklager om svarene på mine spørsmål ligger der allerede et sted, det er ikke lett å få med seg alt  :)

Jeg driver og tester en i3 nå, og er ganske fersk både på elbil generelt og i3 spesielt. Planen i dag er å kjøre t/r Trondheim-Storlien. Jeg fikk etter mye slit konfigurert appen til å snakke med bilen, men jeg  sliter litt med å vite med sikkerhet at bilen faktisk nå både kjører preconditioning og klimatisering.
Jeg stilte inn avgangstid kl. 12:45 uten klimatisering, den tror jeg bilen har registrert. Så trykker jeg på viftesymbolet i appen og da ruller det opp en liten flik der jeg kan velge å aktivere klimatisering, som jeg gjør.

Den ser ut  til å koble seg til server, så til bilen, og så sier appen at klimatisering er utført. Når jeg nå trykker på viftesymbolet igjen, ser det helt likt ut, og jeg kan  egentlig ikke vite om bilen nå faktisk forvarmer eller ikke.
Kan man se,enten i appen eller på nett, om bilen står og forvarmer kupèen?

bromm

Du får feilmelding i appen, hvis server ikke klarer å levere melding til bilen. Bare følg med når kommunikasjonen foregår, så ser du om du får vellykket resultat. Det er så godt som bombesikkert at klimatisering starter hvis du ikke får feilmelding ;) Lykke til på Storlien-tur - jeg kjører ofte dit for å hente tollkvota for en totalkost på ca. 14 kr ;) (bor på Vikhammer og det holder som regel å lade gratis med semi-hurtig mens man er inne og handler - litt lengre fra Trondheim, men ikke mer enn et kvarter ekstra med lading - 75-80% burde holde til Trondheim)

LMOR

Riktig som bromm sier,

Men til info neste gang eller til andre:

Det er ikke noe problem å endre avreisetid og/eller klimatisering på denne, fra på til av eller av til på. (hvis det er mer enn ca 20-30 min igjen)
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

#183
Moonbuggy:
Du tok opp dette mystiske forbruket i starten på noen turer.
Nå har jeg prøvd litt forskjellig, men har nok ikke helt svaret før det blir varmere.
Men jeg har tidligere i denne tråden målt et fenomen der det er et forbruk på ca 1kWh under precondition selv om batteriet er varmet opp (den temperaturen øker altså ikke), og utenom oppvarming av kabinen.

Jeg har så langt gjettet på at det er en annen form for "kondisjonering" som skjer i batteriet/kjølesystemet.

Kan det være en sammenheng? Jeg får ikke et høyt forbruk i starten ved avreisetid, men får det selv om kupeen er varm og batteriet er 11 grader, men det er en del timer siden forrige "kondisjonering"

Bare en teori så langt, basert på 6 turer, omtrent like lange. 3 med høyt forbruk, 3 med lavt. Forvarming av batteri hver morgen, og kupee for hver tur.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

havardolini

Hei dere,

Takk for svar. Jeg fikla jo med appen, og fikk startet både preconditioning og klimatisering.
Det var vel ca. 12. grader da jeg startet, tørre og fine veier. Jeg hadde brukt så vidt litt over halve batteriet da jeg kom til Meråker. Bakkene derfra og opp stjal jo litt, men jeg kom fram med grei margin :)
Etter å ha hatt bilen i et par dager nå, så føler jeg at det hjalp veldig å varme den  opp  på forhånd. Jeg opplevde ikke noe veldig stort forbrukt i starten, selv om jeg kjørte nesten rett ut på motorveien.

LMOR

Mange ting er flettet inn i hverandre nå, men tilbake til "det mystiske forbruket".

Har nå målt dette sånn cirka til å være ca 2000W i ca 3 min. Dermed er det ikke urimelig at det er et oppstartsforbruk, som du slipper hvis alt nettopp er kondisjonert og varmt.

Hvis du lar både gjennomsnitt og momentanforbruk stå på, så er det lett å se at forbruket at statisk, og ikke påvirket av kjøring. Og det blir 99 kWh/100km når du bare har kjørt noen meter.

En annen ting jeg har observert er at det som tidligere viste godt ift til % (blå streker), sank raskt i starten, nå er kamuflert i software. Gjenværende kWh på batteriet kan fremdeles få en drop som ikke er med i noe gjennomsnitt. Sikkert utfordringer med måling. Men jeg satte bilen fra meg med 97% som tilsvarte 19,0kWh. Da jeg kom tilbake hadde jeg fremdeles 97% (alt så bra ut), men det stod nå bare 18,4kWh igjen på batteriet. Maks var 19,7 i begge tilfellene. Så bare med et per timers mellomrom, rapporteres både 19,0 og 18,4 som 97%... (noe som gjør at vi ikke ser de sprangene som viste i tidligere versjoner)
Jeg tror (og håper) at % er riktig (fordi det også stemmer nøyaktig med gjennomsnittsforbruk), mens det er 18,4 målingen som sannsynligvis ikke er til å stole på, og som software derfor filtrerer ut.

Dette stemmer med tidligere observasjoner av at f.eks. 6% av og til lades på alt for kort tid, og at maks rekkevidde stiger raskt ved lading. Bilen undervurderer (feilmåler) hvor mye som er igjen på batteriet.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

moonbuggy

Sitat fra: LMOR på søndag 24. mai 2015, klokken 18:20
Moonbuggy:
Du tok opp dette mystiske forbruket i starten på noen turer.
Nå har jeg prøvd litt forskjellig, men har nok ikke helt svaret før det blir varmere.
Men jeg har tidligere i denne tråden målt et fenomen der det er et forbruk på ca 1kWh under precondition selv om batteriet er varmet opp (den temperaturen øker altså ikke), og utenom oppvarming av kabinen.

Jeg har så langt gjettet på at det er en annen form for "kondisjonering" som skjer i batteriet/kjølesystemet.

Kan det være en sammenheng? Jeg får ikke et høyt forbruk i starten ved avreisetid, men får det selv om kupeen er varm og batteriet er 11 grader, men det er en del timer siden forrige "kondisjonering"

Bare en teori så langt, basert på 6 turer, omtrent like lange. 3 med høyt forbruk, 3 med lavt. Forvarming av batteri hver morgen, og kupee for hver tur.
Det kan være en sammenheng, når jeg fikk mitt høye forbruk rett etter start, så var jeg verken plugget inn eller kjørte precondition før kjøring.  Personlig tror jeg du er inne på noe med at man "kondisjonerer", eller tester noe. Kanksje varmetråder/kjølesystem, det er mulig man rett og slett sjekker om alt funker, når bilen har stått en stund, eller periodevis ?

EinarV

Sitat fra: moonbuggy på tirsdag 26. mai 2015, klokken 14:38
Sitat fra: LMOR på søndag 24. mai 2015, klokken 18:20
Moonbuggy:
Du tok opp dette mystiske forbruket i starten på noen turer.
Nå har jeg prøvd litt forskjellig, men har nok ikke helt svaret før det blir varmere.
Men jeg har tidligere i denne tråden målt et fenomen der det er et forbruk på ca 1kWh under precondition selv om batteriet er varmet opp (den temperaturen øker altså ikke), og utenom oppvarming av kabinen.

Jeg har så langt gjettet på at det er en annen form for "kondisjonering" som skjer i batteriet/kjølesystemet.

Kan det være en sammenheng? Jeg får ikke et høyt forbruk i starten ved avreisetid, men får det selv om kupeen er varm og batteriet er 11 grader, men det er en del timer siden forrige "kondisjonering"

Bare en teori så langt, basert på 6 turer, omtrent like lange. 3 med høyt forbruk, 3 med lavt. Forvarming av batteri hver morgen, og kupee for hver tur.
Det kan være en sammenheng, når jeg fikk mitt høye forbruk rett etter start, så var jeg verken plugget inn eller kjørte precondition før kjøring.  Personlig tror jeg du er inne på noe med at man "kondisjonerer", eller tester noe. Kanksje varmetråder/kjølesystem, det er mulig man rett og slett sjekker om alt funker, når bilen har stått en stund, eller periodevis ?

Er jo mulig at det er varmepumpen (kompressoren) som må trykke opp igjen systemet...
Styreleder
Rogaland Elbilforening

2017 BMW i3 94Ah
2014 BMW i3 60Ah - solgt

LMOR

Sitat fra: EinarV på tirsdag 26. mai 2015, klokken 20:12
Er jo mulig at det er varmepumpen (kompressoren) som må trykke opp igjen systemet...
Det er nok slikt jeg tenker på også. Noen ide om hvor mye energi som går med til det, og hvor lang tid det tar før piffen går ut igjen?
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

EinarV

Sitat fra: LMOR på tirsdag 26. mai 2015, klokken 20:16
Sitat fra: EinarV på tirsdag 26. mai 2015, klokken 20:12
Er jo mulig at det er varmepumpen (kompressoren) som må trykke opp igjen systemet...
Det er nok slikt jeg tenker på også. Noen ide om hvor mye energi som går med til det, og hvor lang tid det tar før piffen går ut igjen?

Å regne ut hvor mye energi som kreves for å trykke opp igjen systemet bør ikke være noe problem, må vite arbeidstrykk, volume osv. men det er vel ganske standard på et varmepumpe system. Hvor fort trykket forsvinner kommer an på om det er noen check ventiler i systemet som hindrer at man taper trykk igjennom kompressoren når den stanser og ellers kvaliteten på reguleringsventilene som jeg antar er god.
Styreleder
Rogaland Elbilforening

2017 BMW i3 94Ah
2014 BMW i3 60Ah - solgt

LMOR

#190
Når har jeg gjort noen interessant målinger, for å prøve å finne ut hva som skjer. Det flere av oss har observert er at selv om både bil og batteri er varmt, så trekker den mye strøm i starten. Men bare når det er gått noen timer siden kondisjonering av bil/batteri, og dermed kun kupe før avreise.
Flere av oss har antatt at det ikke er noen praktisk forskjell mellom forvarming via "remote" og det å sette avreisetid.
Men det er en forskjell! (jeg testet med 30min)
Hvis vi setter avreisetid, så starter bilen umiddelbart å trekke strøm fra batteriet til kondisjonering av "systemet" før varming av kupeen starter. Etter ca 15min er batteriet på 96%. Den klarer å lade opp igjen batteriet før det har gått 30 min, men trekker 12A kontinuerlig (ikke redusert på slutten som ved en normal lading), og bruker all energien som ikke går med til lading, til å varme kupeen frem til jeg kom. Hadde jeg ventet noen minutter til så hadde det vært enda bedre.
Resultatet er at bilen ikke trekker så mye strøm i starten!
Legger ved bildet av en normal lading, og den jeg gjorde nå med avreise 20:50 (satt på 20:20), og 96% 20:37.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

ganton

Forstod ikke helt, viser kurven i øverste skjermbilde der du har skrudd på preconditioning manuelt mens nederste er med forhåndsinnnstilt tid? Eller viser øverste uten preconditioning?

Bra at noen tar seg tid til å forske på dette  :)  har også hatt en minstanke om at foråndsinnstilt precond. gir bedre rekkevidde enn å starte precond. manuelt. før avreise.
BMW i3 (27.aug 2014)
Tesla model 3 (reservert 01.04.2016, bestilt 5.12.18, levert 30.03.19)

LMOR

Den nederste kurven viser bare at den både klarer å lade (som da ser ut som den øverste), og varme samtidig. Kurven er rett, altså bruker differansen til oppvarming.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

Da er det endelig blitt varmt nok til å gjøre siste test. Mellom 19 og 21 grader ute, sol nesten hele dagen.
Batteriettemp viser 21 grader. Ingen reaksjon med "forvarming".
Heller ingen reaksjon på temperatur etter 20km kjøring, noe som betyr kjøling av batteriet.
En annen interessant indikasjon på kjøling, er at selv om utetemperatur er ca 20, og innetemp er 30 når jeg setter meg inn, gir klima på 17 grader lengre rekkevidde enn feks. 20 grader.
Det sier meg at kjøling uansett må stå på, så da trekker den faktisk mer hvis du stiller temp på utetemperatur. Det hadde jeg ikke forventet, men gir mening, og er til stor glede!
Skal ikke plage dere med flere bilder og kurver.
Jeg tviler på at jeg her på Vestlandet vil komme opp i en temperatur som gir kjøling av batteriet under forvarming, men kommer tilbake hvis det faktisk skulle skje.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

TM

Sitat fra: LMOR på mandag 22. juni 2015, klokken 19:31En annen interessant indikasjon på kjøling, er at selv om utetemperatur er ca 20, og innetemp er 30 når jeg setter meg inn, gir klima på 17 grader lengre rekkevidde enn feks. 20 grader.
Forstår ikke hvordan det kan forklares. Kompressoren til klimaanlegget går vel oftere eller med større motstand hvis du skal ha en lavere temperatur i kupeen ? Hvordan mener du at rekkevidden er med AC off, sammenliknet med AC og temperatur 17 grader ?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA