Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Spørsmål om Tesla fra en leaf eier

Startet av BOStrand, onsdag 08. april 2015, klokken 11:23

« forrige - neste »

havardolini

Sitat fra: LMOR på søndag 20. september 2015, klokken 16:41
Sitat fra: havardolini på søndag 20. september 2015, klokken 14:56
rådene med å sette på avgangstid(mer enn 3 timer før faktisk avgang) uten klimatisering
Bare for å sjekke at det ikke er noen misforståelse rundt dette.
Hvis du skal dra 08:00, så settes avreisetid til 08:00, eller litt før, men den må settes i appen eller bilen mer enn 3 timer før for å få full effekt, altså aktiveringen, ikke tidspunktet må være mer enn 3 timer før.
Takk for oppklaring!
Det var veldig klønete formulert av meg. Jeg hadde nok misforstått noe, men ikke så fælt som min forrige melding kunne tyde på :)

LMOR

Jeg har avgangstid satt hver morgen. Rekkevidden ligger som oftest over 140.
Skrudde av forvarming en uke mens den stod ubrukt uten å være tilkoblet. Da jeg kom tilbake var rekkevidden 120. Etter å ha satt forvarming på har rekkevidden gradvis steget, og er nå tilbake til 145, selv om det er 8 grader ute, og sist korte tur om ettermiddagen i går trakk 26,0 (kald bil, oppover).

Daglig avgangstid kombinert med bruk ser ut til å være gunstig hvis bilen står kaldt.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Beckern

Sitat fra: LMOR på fredag 14. august 2015, klokken 14:16
Jeg starter også nesten alltid med 100%, med forvarming på hver natt.

Det stemmer ikke helt det BMW da sier, fordi det kun er med 32A veggboksen deres at bilen vil trekke all strøm til forvarming direkte fra nettet. Den boksen koster i hvert fall mye penger, hvis den i det hele tatt er kommet i salg i Norge.

Selv standard lader på 12A trekker av og til forvarming direkte. Har ikke sett noe mønster i når det skjer, og det er ikke noe forskjell ift 16A lading som jeg har sett. 32A har jeg dessverre ikke mulighet for å måle.

Hei, fersk i3 eier her. Forhandler fortalte meg at med forvarming av kupe på 19 grader og under tok strøm kun fra nett. Med høyere temperatur ville den kunne trekke fra batteriet også.
Om det stemmer vet jeg ikke men det meste annet de har sagt har stemmt i forhold til denne tråden og andre tekniske tråder.

LMOR

Får teste litt, men det høres litt rart ut. Temperaturen i bilen kan være stilt forskjellig på profilene/nøklene.
Jeg mener å ha lest at forvarming går til samme temperatur alltid.
Hvis det er minus 10 grader, spiller det vel liten rolle om det er 19 eller 20 grader?
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Beckern

Sitat fra: LMOR på mandag 12. oktober 2015, klokken 06:52
Får teste litt, men det høres litt rart ut. Temperaturen i bilen kan være stilt forskjellig på profilene/nøklene.
Jeg mener å ha lest at forvarming går til samme temperatur alltid.
Hvis det er minus 10 grader, spiller det vel liten rolle om det er 19 eller 20 grader?
Jeg tenkte det samme, men de hadde god peiling på bilia skøyen så det kan være verd å sjekke. Tviler på atide nøkler spiller inn på temp når det er appen som initierer oppvarmingen. Hvilken nøkkel skal den bruke?

LMOR

#215
Nettopp, så da burde det være en temperaturinnstilling i appen, men det er det ikke. Når bilen forvarmes, vises det ikke noen temperatur i displayet på bryteren.
Det vil også være mye styr med å huske å skru den ned til 19 før du låser bilen, og skru den opp igjen når du kommer inn. Dette er ikke likt BMW. Det står i manualen at temperaturen lagres på profilen, og profilen er knyttet til en nøkkel. Dermed må både jeg og fruen da huske å skru ned og opp...

Testing er i gang. Bilen stod på 21 grader, og trakk strømmen direkte fra nettet. Har målt innetemperaturen. Har satt temperaturen ned til 18 grader. Så få vi se hva som skjer ved neste oppvarming.

Det jeg kan si med en gang, er at den trekker 2,6kW, så det er umulig å lade bilen samtidig med at oppvarmingen trekkes fra nettet, selv om temperaturen står på 18 grader. Da må du ha 32A (som jeg altså ikke kan bekrefte at faktisk fungerer, da jeg mangler testmuligheter)
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

#216
OK, utetemperatur er 8 grader, etter forvarming med temperatur innstilt på 18 grader, var det godt og varmt i bilen, ca 22 grader.

Kurven viser:

- siste lading etter varming av batteri
- oppvarming inne, med temp innstilt på 21 grader (pent trekk fra nettet)
- lading av bil etter en liten kjøretur
- oppvarming med temp innstilt på 18 grader
(og så overraskelsen til slutt)

siste gir et ujevnt trekk pga at bilen var varmere enn i dag morges, tenkte jeg først. Dermed varmes bilen opp og holdes på ca 22 grader til du kommer. Målingen skjedde 09:42, og siden jeg ikke startet bilen, fortsatte den igjen med å hold den varm. Totalt 25 min fra oppvarming ble startet.

MEN, så startet den å lade, så faktisk hadde den trukket strøm fra batteriet denne gangen på 18 grader!
(Den andre profilen stod på 19 grader, men hvis teorien skulle ha noe for seg, måtte det være siste temperatur som ble registrert når du gikk fra bilen sist, altså 18)

Det var altså ingen forskjell i temperaturen inne i bilen om den stod på 21 eller 18 grader, og den trakk i dag ikke strøm fra batteriet på 21 grader, men på 18 grader. Myth busted.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Kanon


LMOR

Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Beckern

Sitat fra: LMOR på mandag 12. oktober 2015, klokken 10:05
Myth busted.

Indeed Busted! Fantastisk bra at du tar deg tid til slik testing :)

bromm

Ville vært fint om noen kunne teste slike ting på 32A og evt. 20A (reduced) også, selv har jeg dessverre ikke tid, men jeg mener fortsatt at Semi-hurtig tilkobling trolig har helt andre forvarmingsegenskaper. Ikke minst fordi jeg selv ser store utslag på rekkevidde-indikator bare etter 15 min med precondition fra appen (og det gjelder ikke bare før start, men hele det påfølgende "første-stintet"...)

LMOR

#221
Vi kan samarbeide bromm. Du, moonbuggy og alle andre som lader med 32A og kan måle forbruket.
Bør begynne med 32A, og så ta 20A etterpå. Dere måler totalforbruk, og jeg regner om ift "standard" forbruk.

Da trenger jeg 2 sett med målinger.
1. Avreisetid satt mer enn 3 timer før på fulladet bil.
2. Oppvarming via app, målt fra start til slutt (vent 30min)

Jeg trenger:
Omgivelsestemperatur før start
Totalt antall kWh
Det hadde også vært fint med et par sjekker med appen, om bilen går under 100% underveis.

Hvis vi får flere målinger, så bør vi kunne si noe relativt sikkert.
Ellers er det stor forskjell for alle med begge type oppvarming. Det er kun når du forvarmer via app uten at bilen er tilkoblet du kun oppnår bedre komfort. Det jeg i hvert fall regner med at forskjellen mellom lading under og over 16A er, er at en alltid kommer til en bil som er 100% oppladet, så derfor er sjekken av appen viktig.

Men det kan sikkert dere som har 32A allerede svare på. Har dere kommet til bilen med % under 100 pga oppvarming?
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

#222
Fant svaret i Tyskland. Der er maks 20A, men i følge BMW så er det ikke forskjell på 20A og 32A. Det er også naturlig siden det ikke leveres 32A hjemmelading i hjemmemarkedet.

Oppvarming av batterier+ er identisk med mine målinger, og det trekkes fra batteriet.

Forskjellen på oppvarming av kupeen er at det blir raskere varmt og det trekkes fra nettet. Målingene deres viser også at batteriet ikke varmes samtidig med forvarming av kupeen. De har også målt batteritemperaturen til å stoppe på 10 grader, med bruk at 20A.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

bromm

Sitat fra: LMOR på tirsdag 13. oktober 2015, klokken 06:09
Men det kan sikkert dere som har 32A allerede svare på. Har dere kommet til bilen med % under 100 pga oppvarming?
Aldri ! (verken på max eller reduced)

LMOR

Sitat fra: bromm på tirsdag 13. oktober 2015, klokken 12:06
Sitat fra: LMOR på tirsdag 13. oktober 2015, klokken 06:09
Men det kan sikkert dere som har 32A allerede svare på. Har dere kommet til bilen med % under 100 pga oppvarming?
Aldri ! (verken på max eller reduced)
Flott, da tror jeg vi har fått bekreftet at det er kun ved 20 og 32A at du både kan forventet å alltid komme til 100% oppladet bil, og at du mye raskere kan varme opp kupeen.
Altså i stedet for å skru på 10min før du skal dra å risikere å kjøre av gårde med 97%, kan du skru på 5min før og komme til varm bil med 100%.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA