Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Spørsmål om Tesla fra en leaf eier

Startet av BOStrand, onsdag 08. april 2015, klokken 11:23

« forrige - neste »

LMOR

#150
Du mener at ingen forskning kan bygge på antagelser og teorier, og bli sannsynliggjort gjennom måling og observasjon? (kjenner mange som mister jobben da)

Jeg har samme erfaring som deg, og tror ikke vi er uenig i det. Men litt skuffende at du reduserer det jeg mener er veldokumentert resultater, til noe som ikke betyr noe. Det er litt typisk deg å komme med det hver gang. Som du og jeg oppfordrer moonbuggy til, så kom med noen fakta som viser det motsatte i steden. Jeg tar forresten like gjerne i mot teorier og målinger som forklarer dette på en annen måte.

Les gjerne Bergenturen på nytt. Opp hadde jeg 1 syklus med forvarming og 15 i snitt, ned hadde jeg 2 x forvarming. (natt-temperaturen var lik). Forskjellen mellom rekkevidden bilen selv mente basert på utetemperatur og erfaring og før den forstod status, og det jeg faktisk kunne kjøre var 38%/46km. Mye med enn normalt (dobbelt), og også det dobbelte av det du rapporterer bromm.

Hver syklus trekker ca 1kWh på 12A, kall det gjerne en antagelse, men det er ikke nok til å få bilen opp i optimal temperatur. 2 x er faktisk dobbelt så mye...

Jeg kan i hvert fall innrømme at jeg tok feil, og at moonbuggy hadde rett i at en ikke ville klare å dra bilen opp på optimal temperatur med 1 runde forvarming (selv det ikke betyr at alt det andre moonbuggy sier er rett  8))
Ellers trodde jeg vi i hvert fall var enige om at 25+ grader er optimalt å kjøre med, og bilen passer på at batteriene ikke blir for varme, slik at hvis jeg hadde nådd det punktet, ville vi sett en helt annen profil for kjøleprosessen.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

#151
Så til de som er interessert i useriøs forskning, her er dagens test. Bilen har fått ny SW, men ingen endring i batterivarming. Kurven er identisk ift tidligere målinger. Avreisetid er 23:59, men venter ikke lengre med å legge den ut.

Tok med ladekurven også. Merk den lille toppen på 20:59. Bilen våkner alltid til liv nøyaktig 3 timer før avreise, sjekker status på lading, temperatur osv, før den legger prosjektplanen for de neste 3 timene.

(Det er kanskje her misforståelsen til forfatteren av artikkelen først i tråden oppstod, men det han kanskje ikke gjorde, var å teste hva som skjer hvis en setter tiden kortere enn 3 timer. Da sjekker bilen status umiddelbart og legger planen umiddelbart, og gjør det beste ut av situasjonen).

Det som kanskje bromm også mener er en antagelse, er at selve oppvarming ikke viser i grafen, fordi oppvarmingen trekkes fra batteriet kontinuerlig, og som igjen så starter lading på 96/97%. Det er det utallige andre rapporter på, og mange forklaringer fra BMW på tyske forum for hvorfor det må være slik.

Den første timen bruker bilen 0,34kWh på å varme batteriene og neste time 0,25kWh. Men så mangler i denne grafen det siste periode, som inkluderer både siste varming av batteri + kupeen (hvis det er valgt), på 1.4kWh, totalt ca 2kWh inkl. kupeen, typisk.

Anser meg ferdig med "kaldt vær"12A. Mitt råd er klart i det tilfelle:
Hvis rekkevidde er ekstra viktig en dag, sett på forvarming på avgangstid + 1 til, 4 timer før!
men vær forberedt på en liten trekantmelding som sier at du satte på avgangstid, men bilen ble skuffet når du ikke kom til avtalt tid... Kommer ikke alltid  ;D
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

moonbuggy

#152
LMOR:
Jeg setter pris på det har gjør og har gjort, absolutt.  :)

Et men, er der, og det er nettopp reell batteritemp, og også som bromm nevner, grenseverdiene vi ikke vet. Fra hvilken temperatur varmes HV batteriet, og når kobler man ut ?

Personlig tror jeg ikke batteriet forvarmes til 25 grader. Grensen settes nok lavere. HV-batteriet er nesten optimalt helt fra noen få plussgrader. Det batteriet tar absolutt skade av, er overtemperatur. Da tar man sikkert høyde for at hard kjøring vil varme batteriet og legge en større buffer enn å kjøre batteriet før start til 25 grader. Personlig mener jeg også at starttemperatur når forvarming skjer er lav.

Du antar at det du trekker går til å varme batteriet, men er det rimelig ?
Intervallet du ser på nettloggen, slår inn når HV-batteriet faller til 97%. Det skjer det med ca. 70 minutters mellomrom. Det betyr at batteriet får brutto 0,57 kwt  pr. 70 minutter (3%). Netto blir antagelig bare 0,35 kw pr. time (endel forsvinner i alle ledd, også den aktive overvåkingen).

Personlig sliter jeg med akkurat det. Varmepumpe og 5kw element i vanlig kjølekrets brukes selvsagt ikke (kabinen), men når HV-batteriet forvarmes, så skjer det med full 1 kw effekt.

Da rimer det lite med et trekk på 0,35 kwt.
Men, dersom systemet er "intelligent" og cut-out ligger adskillig lavere enn 25 grader, slik at HV-batteriet når temperaturen innen start-tidspunkt, kan det kanskje rime ?

0,35kw gir en temperaturøkning på ca. 1,8 grader på HV-batteriet i løpet av 1 time.

LMOR

#153
La oss anta at temperaturen i service menyen faktisk er batteritemperaturen (håper ikke bromm leser dette).
La oss samtidig anta et det jeg har klippet inn faktisk stemmer, der BMW sier at optimal kjøretemperatur er mellom 25 og 40 grader, men optimal forvarming av batteriet er 16 grader. Alt dette har jeg skrevet, men du har nok vært litt for irritert til å lese alt.

1 x forvarming bringer da batteriet til +10 grader, 3+ ganger har jeg jo målt og skrevet var +15.

Da er du med så langt regner jeg med.
Resten av oppvarmingen skjer pga batteriet selv under kjøring og dermed tapping og regenerering av energi, det er vi også enig i, + varme fra motoren (der faller du av, så glem det i ditt regnestykke)

Forstår ikke helt hvor du får de 0,57 fra, for i tillegg til kurven har jeg nøyaktig antall kWh per time, og totalt for en syklus er det 2kWh fordelt på 3 timer, der en av de tidligere kurvene viser skille mellom batteri varming og kupevarming.

Grunnen til at det bare trekkes 350W har jeg også skrevet. Det er fordi 12A ikke tåler mer, fordi den ikke vil klare å hente mer inn igjen. Det ser du også klart på figuren, fordi siste del av ren batterivarming er akkurat hentet inn når kupevarming starter. Merk at forvarming av kupeen trekkes rett fra veggen, og ikke fra batteriet. Det ser du pga at det trekkes 12A, og at det ikke har den karakteristiske avslutningen som lading av batteriet til 100% har.

Derfor ANTAR jeg at det kanskje vil se anderledes ut ved 16A og 32A. Hvis du leter på nettet vi du finne flere referanser til at det kun er med 32A lading du får full effekt an forvarming, fordi bilen da IKKE tapper batteriet, men trekker all energien direkte fra veggen. Men det har vært noen som har hevdet at du faktisk må ha BMW sin egen stasjon for at det skal fungere optimalt. Det blir bare spekulasjoner  ;)

Du sa 0-25 grader krever 5kWh, 0-16 grader krever da 3,2kWh. 1kWh i 3 timer er... 3kWh. 4xsykler a 350W minus varmetap = 3kWh? Dette stemmer vel bra med mine målinger?

Som jeg sa, så finner vi løsningen sammen?

Siden jeg nå har holdt på til etter 23:59 likevel, så kommer figuren som viser det jeg nettopp skrev. Den viser også det flere av oss har opplevd, at det ikke gikk som bilen hadde tenkt, fordi temperaturen har falt etter at planen ble lagt, og forvarming av kupeen ble ikke ferdig i tide denne gangen :(
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

moonbuggy

LMOR:
Jeg har 32 A og skal teste imorgen opp mot temp gitt i service menyen.

Starttid uten forvarming av kabin i god tid før oppstart, med fulladet batteri. Deretter ny starttid noen timer etter, for å se om batteritemp i service menyen endres ytterligere.

LMOR

#155
Flott. Har du mulighet for å måle energiforbruket også?
Eventuelt prøve å fange starten av en av ladesyklusene på appen, altså om batteriet tappes eller ikke, eventuelt hvor mye.
Dette vil kunne forklare hvorfor du har lavere vintergjennomsnitt også.

En liten ting til som ble fanget av testen i går. Kurven er nøyaktig lik de jeg fra før på +2 grader omgivelsestemperatur gjennom natten før oppvarming startet. Under målingen i går var temperaturen aldri under +7-8, og batteriet burde vært minst 8 grader på forhånd.
Det er i det minst en sterk indikasjon på at "programmet" er det samme uansett temperatur opp til X grader. Rett og slett fordi det er maks av hva bilen klarer på 12A.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

Dagens første test:
Koblet fra bilen om morgenen, og satte avreisetid 15:30, men uten kupeevarming.
Koblet bilen til igjen 16:00, og ladelyset ble grønt og appen viser 100%.

Ikke ovveraskende, men bilen varmer ikke batteriene uten at bilen er koblet til. Greit å ha sjekket det.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

snakkis

Sitat fra: LMOR på torsdag 23. april 2015, klokken 16:28
Ikke ovveraskende, men bilen varmer ikke batteriene uten at bilen er koblet til. Greit å ha sjekket det.
Dette står jo svart på hvitt på connected drive siden:
eDrive services->Departure times. Under "Activate climate control"
"Here you can set a climate-controlled interior for the start of your journey. In the event that a charging connection is established, the high-voltage battery is also preconditioned to offer improved performance of your BMW i / BMW eDrive and an increased range."

LMOR

#158
Jeg har lest det der og mange andre steder, men du har sikkert fått med deg at flere her inne ikke stoler på det BMW skriver. Greit å få det sjekket ut.

Det som ikke står der, og som mange ikke visste, er at du kan velge oppvarming av batteriene uten å varme opp kupeen.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

#159
Startet ny test på 16A. Du kan glede deg til resultatet moonbuggy, nok et poeng til deg...
Ellers var kapasiteten OK i dag, utetemperatur 8 grader og batteritemperatur 9 grader før jeg startet. Avreisetid 22:00.
Bilen har ikke vært brukt i dag. Viser 144km. Har ikke sett så høyt tall på 8 grader før.

Da er målingen klar. Det ble litt merkelig. På 16A klarte den å trekke 1000W+ i 15min rett fra nettet (under dette kvarteret sa appen 100%), så det er en definitiv forskjell. Den andre forskjellen var at den trakk opp til 16A noen sekunder på første ladning, selv om det falt raskt.
Batteritemperaturen viste +11 til slutt. Skal ta en test av regenerering, så vil sjekke om temperaturen fortsetter å stige. Er fremdeles ikke helt overbevist hvilken temperatur vi måler.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

moonbuggy

LMOR:
Jeg testet idag 3 ganger med satt startpunkt uten kabinvarming.
Brukte 20A ikke 32.

1. Startet med 70% lading og satte avgang 3,5 timer senere. Før start: utetemp 9,5, batteritemp 11, max kapasitet 18,9. Fulladet etter 2,5 timer. Ved slutt-tid, utetemp 9,5, batteritemp 13, max. kapasiet 18,3 (?).

2. Satte umiddelbart ny avgang 3,5 timer senere, ved slutt-tid: utetemp 9,5 batteritemp 13, max kapasitet 18,9.
3. Satte igjen ny avgang 3,5 timer senere, ved slut-tid: utetemp 9,5 batteritemp 13, max kapasitet 18,7.

Løftet opp baksetet, kommer da til batterikasse, batteriplugger og vent. Sjekket temperatur på "kassen" osv. - kjentes som bilen ellers, ikke over 13 grader.

Slutning ?
Vel, jeg tror ikke jeg varmet batteriet. Temperaturøkningen fra 11 til 13 tror jeg skyldes ladingen, (uansett hva vi måler). Så kanskje 9,5 grader er for høyt før varming skjer ? Personlig tror jeg det. Normalt har det liten hensikt å varme et batteri fra 9,5 grader. Det er marginale forskjeller og man har bedre buffer når både kjøring og regen tross alt varmer batteriet.

LMOR

#161
Du forstyrret målingen med samtidig lading. Da er det ikke lett å konkludere noe.

Mine målinger viser tross alt KUN varming av batteriene. Den som mener noe annet har et større forklaringsproblem  ;)

Siste måling viser også at varmeelementer faktisk trekker 1000W, men skrus sikkert på/av, og at det er derfor gjennomsnittet blir 350W. Hvorfor den trakk resten fra batteriet på 16A er jeg usikker på, men er relativt sikker på at fortsetter uten på 32A. Det var det du skulle sjekke :-), at appen ikke viste noe lading de 3 timene.

Ellers heller jeg faktisk nå mot at batteritemperaturen kommer fra et sted rundt HV batteriet, men kanskje ikke reell temperatur likevel.

Eksperimentet jeg gjorde var å teste akselerasjon og regenerering med relativ kald kupe. Da jeg startet var temperaturen +11. Etter en del "pumping" gikk den opp i +12, og etter ca 6-7km med opp og ned en bro med maks akselerasjon og regenerering opp og ned begge veier, gikk temp opp til +13 på vei hjem igjen.
Tviler på at 12V påvirkes så raskt, spesielt når utetemperaturen var +7 og det kommer en del luft inn i trunken når du kjører i 60.

Da tar jeg pause i målingene frem til omgivelsestemperaturen er ca 15+ grader om natten. Da blir siste fase å se om bilen trekker like mye da, og til slutt finne punktet der bilen velger å ikke varme batteriene.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

Hadde ikke tenkt å legge ut noen flere enda, men så var det 3 interessante ting på denne kurven.

- Bilen trekker først batterivarming fra nettet, også på 12A. Har ikke sett det før.
- Totalen er 2,6 kWh som er mer enn jeg har sett før. Men nå er det kaldere. Kan tyde på at bilen faktisk varmer til en gitt minimumstemperatur.
- Her ser vi tydelig det mange opplever. Av og til bommer bilen i sin planlegging. (kanskje igjen pga temperaturen).
Bilen er ikke 100% før 36min etter avreisetidspunkt! Da har det gått så lang tid at bilen sikkert ikke er helt varm heller...
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

moonbuggy

Lmor:
Hva var utetemperatur, og leste du av battertemp i service meny ?

LMOR

Legger ved utetemperaturen. Etter den runden leste jeg ikke av bilen, men det pleier alltid å være +9 eller +10. Satte på en runde med 2timer, og da var den +11 når jeg kom til bilen en halvtime etterpå.

Men en viktig forskjell er at bilen ikke var bukt siden ca 13:00 i går i motsetning til bruk og test forut ca 8-10 timer før.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA