Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Spørsmål om Tesla fra en leaf eier

Startet av BOStrand, onsdag 08. april 2015, klokken 11:23

« forrige - neste »

Olemann

Du sier du tok uten kupevarming, hvordan gjør du det? På appen er det valg for klimatisering, er ikke det automatisk både batteri-varming og kupevarming (inntil forhåndstinnstilt temperatur på kupe i bilen) ?

LMOR

Sitat fra: Olemann på mandag 20. april 2015, klokken 11:49
Du sier du tok uten kupevarming, hvordan gjør du det? På appen er det valg for klimatisering, er ikke det automatisk både batteri-varming og kupevarming (inntil forhåndstinnstilt temperatur på kupe i bilen) ?
De over er med kupeevarming. Det er neste fase jeg prøver uten, og jeg er også usikker på om det faktisk går. Men det finner vi ut om noen timer  :)
Det jeg prøver på, er å sette avreisetidspunkt (nå 15:00), men ikke klimatisering. Noen mener bilen da vil varme batteriet, men ikke kupeen.
Ser det allerede om noen minutter. Bilen våkner i så fall opp 12:00, og første etterfylling kommer ca 12:30. Men nå må jeg gjøre noe annet noen timer, så dere får vente i spenning  ;D
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Anterialis

Bra arbeid! Dette interesserer i alle fall meg =)
BMW i3 i 2016.
BMW 330e siden -16.
Venter på BMW X5 45e

moonbuggy

Sitat fra: LMOR på søndag 19. april 2015, klokken 10:16
Hvis vi fremdeles er på talefot moonbuggy, så kanskje vi sammen kan finne ut hvilken temperatur vi får etter precondition?

Du hadde et regnestykke ift at det krever 3,5kWh fra 0-25 grader?

Jeg har nå klart å isolere grovt forbruket for precondition av kun batteriet, og skal forhåpentligvis klar å måle det enda mer nøyaktig fremover.

Jeg tror du i ditt regnestykke gikk ut i fra at alle 230kg ble varmet opp, men det skal være god isolering, så det blir ikke så mye å varme opp, og batteriet er lettere å varme enn vann?
Mitt amatørmessige regnestykke gir da ca 2,5kWh, men fint hvis du klarer å lage et mer nøyaktig regnestykke.

Ellers leste jeg på et tysk forum at bilen under drift ikke bruker energi direkte til oppvarming, men kun bruker indirekte de naturlig kildene som bruk/regenerering av strøm og mortorvarmen gir. Da hadde vi rett begge to?
Regnestykket er enkelt:
1. Vann har varmekoeffesient på 4400 joule.
2. Batteriet i I3 lavere, den flytende elektrolutten omtrent som vann, men metall og resten lavere.
3. Det meste av vekten ligger i selve batteriene hvor mye er elektrolutt.
4. Antar at batteriet ligger på ca 3000 joule i varmekoeffesient totalt.
5. Da kreves litt over 5 kwt å varme opp batteriet fra 0 - 25 grader.

Ellers forstår jeg lite av dine "forsøk og antagelser".
1. Du vet ikke batteritemp, allikevel regner du med at batteriet blir oppvarmet (?).

Jeg skal ikke ta opp diskusjonen igjen, men bare si at jeg personlig "forstår" hvordan batterikondisjonering virker. Altså, batteriet blir bare oppvarmet via varmetrådene innstallert for formålet når innplugget.
(Det ville ellers ikke vært behov for varmetråder overhodet.)

LMOR

Jeg tror ikke jeg har protestert på bruk av varmetråder, men vi er enige om at disse er på 1000W?

Altså utnytter jeg maks 400W på 12A. Enig i at det er mer å gå på?

Så tenkte jeg at målingene viser at bilen fortsetter å varme. Eller tenker du at bilen ikke er bevisst temperaturen, og ikke vil kutte varmen når jeg begynner å nærme meg 25 grader?
Har mer tall som jeg legger inn senere i dag.
Ellers fint at du ikke gir opp å være kritisk  :)
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

Fint hvis du også kommer med et tall på hvor raskt temperaturen synker igjen gitt at omgivelsene er 10 grader kaldere. Det står et sted at cellene er godt isolert.
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

Sitat fra: Olemann på mandag 20. april 2015, klokken 11:49
Da er i hvert fall dette sjekket ut.

Den varmer batteriet, men ikke kupeen, hvis du setter avreisetid i god tid, men tar bort valget for klimatisering. Klimatisering betyr i dette tilfelle om du også vil at kupeen skal varmes.
Her er kurven med avreisetid 15:00
Har satt på en ny med avreisetid 19:00, uten klimatisering, og den er i gang igjen i god tid.
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

Den første perioden i dag morges trakk bilen 0,35kWt, den siste nå var på 0,21kWt, for meg tyder det på at den nærmer seg maks, (hva nå det måtte være), og tar selvfølgelig igjen det tapte ift varmetap.
Totalt har jeg tilført 4,22 kWt i løpet av 12timer, og så enkel som jeg er, er det kun varme dette kan ha blitt brukt til, så lenge temperaturen er under 25 grader.
Som nevnt er jeg relativt sikker på at varmen tilføres kontinuerlig, men bilen lader når kapasiteten går under 96/97%. Ser som regel et at disse tallene. Har ikke sett noe lavere.
Kommer til å teste forvarming med kortere frist + med 16A. Har ikke mulighet til 32A. Må sjekke om varmeeffekten går opp mot 1000W.
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

Da har jeg fått "bevist" at batteriet varmes opp, selv om du setter på forvarming 70 min før.
Det ser helt likt ut, og ingen forvarming av kupeen i dette tilfelle heller.
(Til den observante, så skrudde jeg av forrige program, og sjekket at det ikke fortsatte, før jeg startet på nytt)
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

moonbuggy

LMOR:
Varmetrådene er på 1000W. Slik det ser ut på effektbildene dine, så varmes batteriet (kanskje) via disse varmetrådene, helt i tråd med "skjema", og altså ikke via kretsen med varmepumpe (som noen mener). Det skulle vært gunstig å vite start-temperatur og ende-temperatur for slik oppvarming når innplugget.

LMOR

Sitat fra: moonbuggy på onsdag 22. april 2015, klokken 01:15
LMOR:
Varmetrådene er på 1000W. Slik det ser ut på effektbildene dine, så varmes batteriet (kanskje) via disse varmetrådene, helt i tråd med "skjema", og altså ikke via kretsen med varmepumpe (som noen mener). Det skulle vært gunstig å vite start-temperatur og ende-temperatur for slik oppvarming når innplugget.
Forstår ikke hva du mener med kanskje... Håper du ikke for alvor mener at bilen faktisk ikke forvarmer batteriet. I så fall må du komme opp med et veldig godt alternativ til hva forbruket går med til, og da blir det jo interessant hva som gjorde at gjennomsnittet mitt ble så lavt fra Bergen, når den dagen før var 15 opp dit, og forskjellen først og fremst var 2 forvarmesykluser.
Temperaturen som du ønsker å se, er det ute-temperaturen, eller batteritemperaturen?
Jeg har målinger av utetemperaturen, som da var ca 2+ grader (det stod i teksten) hele natten med gikk opp i 18 grader utover dagen, den dagen målingene ble tatt. Men det betyr ikke så mye, for omgivelsestemperaturen varmer batteriene for sakte. Og poenget med denne målingen var å sjekket om du når optimal temperatur på batteriene med 1 forvarming ved +2 grader. Og det er jeg relativt sikker på det ikke gjør. I så fall tviler jeg på at bilen hadde fortsatt å varme batteriet. Det stemmer også god med min observasjon av at gjennomsnittet går ned etter en hurtiglading.
Hvis det er "batteritemperaturen" du mener, så er den alltid ca +10 grader hos meg etter 1 forvarming. Denne dagen kjørte jeg på slutten flere sykler uten varming av kupeen, og uten av bilen ble brukt. ca 21:00 var "batteritemperaturen" +14, noe som skulle tilsi at den var ca +15 etter siste syklus. Hvis den hadde vært +20 eller høyere ville jeg endret synspunkt og sagt at den viste HV batteriet likevel, men er ikke helt overbevist når den viser +15, selv om jeg har lest at +16 er den optimale temperaturen på er forvarmet batteri, fordi temperaturen øker relativt relativt raskt når du begynner å kjøre. Men jeg hadde forventet at den da reduserte varmen mer enn fra ca 350W første runde til ca 250W siste runde.
Men jeg skal ta samme måling med 16A, for å se om den varmer fortere da,
og vil ta en ny måling når utetemperatur OG batteritemperaturen viser +16, for å se om bilen da velger å droppe varming av batteriene. (men med de temperaturene vi har blir det lenge til...)
Kommer også til å ta en ny måling med ny SW. Kanskje de har endret på dette også  :D
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

moonbuggy

LMOR:
Jeg mener selvsagt at under precondition så får varmetrådene i batteriet strøm, når tilkoblet, etter gitte forutsetninger. Det er jo hensikten med varmetrådene.

Men, jeg stusser litt når du nevner "batteritemp" ?
Mener du nå at service menu viser HV batteritemp ?

bromm

LMOR

Sitat fra: moonbuggy på onsdag 22. april 2015, klokken 12:26
LMOR:
Jeg mener selvsagt at under precondition så får varmetrådene i batteriet strøm, når tilkoblet, etter gitte forutsetninger. Det er jo hensikten med varmetrådene.
Men, jeg stusser litt når du nevner "batteritemp" ?
Mener du nå at service menu viser HV batteritemp ?
Nei, ikke enda, det ser du nå jeg fjerner ""  ;)
Jeg heller fremdeles mot 12V, som jeg beskrev grunnen til i teksten.

Ellers er det bra vi er enige om resten nå, fordi vi da er på vei mot en dokumentasjon av hva som skjer.

Til bromm, så er ikke jeg lengre i tvil om at en 3 timers runde med forvarming av batteriene på 12A og 2+ grader IKKE er i stand til å bringe bilen opp til optimal temperatur.
Etter 4 x 3 timer, så er vi i nærheten. Da blir det egentlig lite interessant hvilken temperatur vi ser. Det som står i kommentaren under artikkelen som denne tråden starter med, er like feil som det meste andre som står i artikkelen ...
Han trodde som meg, at 1 oppvarming alltid ville gi bilen optimal temperatur. (og at 10+ grader i praksis betydde 25+).

Men dette betyr IKKE at ikke du klarer å oppnå optimal temperatur på 32A, bromm. Jeg kan teste om det er noen forskjell på 16A, men har ikke 32A tilgjengelig som samtidig kan overvåkes med 6s oppløsning  :'(

Siden det ser ut til at jeg får 350W, og det er 1000W tilgjengelig, så bør det jo finnes et case der bilen bruker 1000W.

Legger ved en liten fun-fact. Jeg er på reise, og i3 får ny SW, så fruen måtte bruke F10'en. Det eneste andre forbruket jeg har på kursen jeg måler, er garasjeporten. "Storebror ser deg" med overvåkning av energiforbruket med 6s oppløsning... Her ser vi garasjeporten gå opp og ned. Starter ca 11:48:30, bruker ca 2+ minutt opp + at en setter seg i bilen bilen og kjører ut, og porten går ned igjen ca 11:50:30... (en bruker naturlig nok mindre strøm ned, pga tyngdekraften). Den siste halen er lyset i taket som står på ca 5 min etter at vi åpnet garasjen.

Godt at de nye målerne alle får installert er per time og ikke per minutt  ;)
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

bromm

Det er bra at du "forsker" LMOR, men det blir altså bare antagelser, antagelser og atter antagelser  :o  Ikke vet man hva HV-batterienes temp er - ikke vet man hva optimal temp er - ikke vet man hvor grenseverdiene for varming/kjøling ligger (i tilfelle man hadde visst temp) - med 12 Amp som kanskje er på grensen til å drive varmepumpa, så vet man ikke om den ville ha gått i det hele tatt uten å ta for mye fra pakken.... Det eneste som ser ut til å være kjent er utetemperatur og strømforbruk, og uten alt det andre så sier ikke det noe sikkert om hva som skjer...

Jeg har dessverre ikke tid til å legge ned for mye tid i forskning på dette - men en ting vet jeg helt sikkert: uten forvarming i temperaturer på 0-8 plussgrader så "renner det av" gjerne 10-20 km rekkevidde i de 10 første minuttene. Med kun 15 minutt precon på 32Amp kurs (reduced, altså ca. 4,6 kW), så skjer IKKE dette. Da er rekkeviddeberegningen så godt som en "omvendt" trip-teller - altså helt nøyaktig uten tap rett etter oppstart...

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA