Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Spørsmål om Tesla fra en leaf eier

Startet av BOStrand, onsdag 08. april 2015, klokken 11:23

« forrige - neste »

LMOR

Her er den:

http://www.etk.cc/bmw/EN/parts/info/Lead,%20battery,%20negative%20IBS/61219322902/

Den koster $164, så vi snakker om noe relativt avansert. Når IBS faktisk måler temperaturen, og vi har betalt for det, så burde vel dataene vi har betalt for komme frem i service menyen?

Forstår at noen av dere sikkert ikke godtar dette som endelig bevis, men satser på at dere etter hver begynner å bli enig med meg at dette faktisk er den mest sannsynlige forklaringen, og da kan dere kan lese resultatene mine på nytt med nye briller?
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

Btw, klarer ikke holde meg...

Sett i lys av at jeg håper flere nå ser lyset, så blir diskusjonen rundt forståelse av kjøle/varme skjemaene lite interessante, fordi det da må være ca 25 grader i HV batteriet, for å klare å varme opp 12V batteriet som står ca 50cm unna, til 10 grader når det er 2 grader ute?

Jeg heller mot bromm sin tolkning, selv om jeg ikke har peiling. Men det jeg ANTAR med sterk overbevisning er at ingen kaster bort varme ved å stenge noen ventiler, når batteriet hadde hatt godt av den varmen. I hver fall ikke BMW  ;)
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

Og for komme moonbuggy og andre i forkjøpet mht at jeg ikke kan være sikkert på at i3's IBS system er tilsvarende, så er dette "I01 General Vehicle Electronics" fra samme dokumentasjonssett som moonbuggy henter diagrammene fra:

What is required of the 12 V battery is no longer a minimum SoC to ensure engine starting, but rather a minimum SoC to protect the 12 V battery against freezing at temperatures below 0 °C and to power up the high-voltage system.
The voltage supply of the 12 V vehicle electrical system (and also the charging of the 12 V battery) is not provide by the conventional alternator, but via the DC/DC converter in the EME.
2.3.2. Intelligent battery sensor (IBS)
The IBS records the following data of the 12 V battery:
• Voltage
• Current
• Pole temperature.
The IBS performs the calculation and the evaluation of the information. The results are then forwarded to the superior control units via local interconnect network bus (EDME and BDC).
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

bromm

Ok, LMOR nå er det kanskje nok "spam" vedrørende den IBS-sensoren din  ::)

Nå kan du ta deg en kaffekopp, og så setter du deg ned og leser mitt siste innlegg setning for setning - ha gjerne de tre skissene forran deg (spesielt den med "mixed mode"), så vil du sakte men sikkert forstå hvordan dette henger sammen - det er faktisk ikke så vanskelig, hvis man forstår at EKK og de 3 ventilene kan reguleres over et større område (dvs. hele det området som ligger mellom full AC-kjøling (cooling) og full varmepumpe-varming (heating)) :P

LMOR

Sitat fra: bromm på mandag 23. mars 2015, klokken 20:09
Ok, LMOR nå er det kanskje nok "spam" vedrørende den IBS-sensoren din  ::)

Nå kan du ta deg en kaffekopp, og så setter du deg ned og leser mitt siste innlegg setning for setning - ha gjerne de tre skissene forran deg (spesielt den med "mixed mode"), så vil du sakte men sikkert forstå hvordan dette henger sammen - det er faktisk ikke så vanskelig, hvis man forstår at EKK og de 3 ventilene kan reguleres over et større område (dvs. hele det området som ligger mellom full AC-kjøling (cooling) og full varmepumpe-varming (heating)) :P
What? Jeg har vel ikke sagt noe annet?
Poenget var at denne tråden egentlig ikke handlet om ventiler, men i hvilke tilfelle pre-condition varmer opp batteriet.
Temperatursensoren var det mye styr rundt, selv om vi 2 var enige. Mine siste innlegg var for å avslutte det siste usikkerhetsmomentet ift hvilken temperatur vi egentlig målte. Dette var ikke til deg bromm, men til tvilerne.
Litt utrolig at du kaller det for spam... Men du overrasker stadig. Hva skal vi egentlig med venner?
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

bromm

Spam er ofte aggresiv markedsføring av noe man ikke trenger (som f.eks Viagra som noen av oss definitivt ikke trenger). Det med den "Batterietemp" er en blindvei, og det trodde jeg allerede var avklart (forøvrig et tysk ord som jeg tror de neppe ville brukt for "Hochspannungsbatterie").

Og jada - både du og alle andre her inne er blandt mine venner, selv om det "smeller til" noen ganger  ;)

Klykken

Jepp, kiss and make up! Disse elbil-diskusjonene kan bli temmelig høyspent noen ganger.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

LMOR

Så bra bromm!
Og nei, det var nok ikke flere enn deg som har sagt seg enig i at dette var en blindvei. Men nå har sikkert alle fått det med seg  ;D
Men, blindveien var nyttig, fordi den indirekte varmen/temperaturen faktisk var nok til å se hvilke pre-condition alternativer som faktisk varmer HV batteriet, noe som var målet mitt å sjekke ut helt fra innlegg 2 her i denne tråden. Jeg ville bare sjekke om artikkelen stemte, og det gjorde den ikke.
Vi var enige fra starten at den ikke kunne stemme, men ikke alle var det.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Anterialis

Sitat fra: Klykken på mandag 23. mars 2015, klokken 22:19
Jepp, kiss and make up! Disse elbil-diskusjonene kan bli temmelig høyspent noen ganger.

Ampert til tider.
BMW i3 i 2016.
BMW 330e siden -16.
Venter på BMW X5 45e

Anterialis

1) Dersom man setter avreisetidspunkt 08:00, men feks. forsover seg. Når vil bilen "skru av" varmeapparatet etc.? 08:15, altså etter 15 min dersom bilen ikke blir brukt?

2) Noe likt spm. Dersom man trykker på "precondition" knappen i iRemote for å varme opp/kjøle bilen øyeblikkelig, hvor lenge vil bilen holde dette igang før den skrur seg av igjen?
BMW i3 i 2016.
BMW 330e siden -16.
Venter på BMW X5 45e

LMOR

1) I utgangspunktet er bilen da varm og klar til 08:00. Har ikke opplevd at varmen fremdeles går etter 15min. Men kanskje 5 minutt over. Forsover du deg er det bare å sette på ny oppvarming  ;)

2) Mellom 20 og 30 minutter. Har ikke målt nøyaktig.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Anterialis

Så om man blir 10 eller 20 min forsinket bør man sette igang ny oppvarming? Takk for svar!
BMW i3 i 2016.
BMW 330e siden -16.
Venter på BMW X5 45e

bromm

Sitat fra: Anterialis på torsdag 02. april 2015, klokken 04:38
Så om man blir 10 eller 20 min forsinket bør man sette igang ny oppvarming? Takk for svar!
Nei - etter så kort tid er bilen fremdeles varm. For kupé går det veldig kort tid for å få opp temperaturen (3-5 min), så hvis du blir over halvtimen forsinket så er det nok med at du aktiverer precon "på vei ut til bilen" :)

Anterialis

Akkurat! Og hva om bilen er full av snø (utsiden naturligvis) etter kraftig snøfall over natten. Og frontrute er dekket med tykt islag. Er det noen her med erfaring rundt dette? Er "alt" smeltet bort fra ruter etc. etter kun 10-15 min med varm kupe? Forslag til hvordan dette løses?
BMW i3 i 2016.
BMW 330e siden -16.
Venter på BMW X5 45e

LMOR

Som jeg tror jeg har skrevet før :-).
Jeg har forvarming på 1 time før jeg skal dra i perioder med snø/is.
Når jeg da står opp, setter jeg på 1 runde til hvis det ikke ser bra ut da.
Hvis det igjen ikke er nok, tar jeg en siste 20 minutt før jeg drar.
Har ikke opplevd dette ikke nok, selv med 10cm snø.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA