Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Spørsmål om Tesla fra en leaf eier

Startet av haavardhun, onsdag 08. april 2015, klokken 09:18

« forrige - neste »

Olatho

Sitat fra: Ferry på mandag 20. april 2015, klokken 22:50
Muligens litt off topic, men jeg nevner det uansett siden er er folk her med interesse for både Arduino, nettverk etc. Det er nylig kommet en wifi-chip som er veldig interessant, ESP8266. Det er en bitteliten tass som koster 20,- kr, tar minimalt med plass og strøm, og kobler seg på wifi og dermed verdensveven. Jeg kjøpte et par stk. på Ebay og har testet såvidt at de fungerer. Interessen for disse ser ut til å eksplodere, og det er stadig artikler om dem brukt til mye forskjellig. F.eks her: http://www.instructables.com/id/ESP8266-mini-Tutorial/ De er små nok og billige nok til å brukes nær sagt hvor som helst. De kan til og med kjøre egen kode og kunne f.eks målt strømtrekk og rapportert tilbake, samt generert pilotsignal for bilen.
Jeg har dessverre ikke kunnskap nok til å bruke disse effektivt, men om noen av dere har C-kode som morsmål så er de verdt en titt.

Jeg kikka litt på disse her: https://pinocc.io/

Dessverre ser det ut som de har lagt prosjektet på is (men de har åpna opp alle dataene sine, så man kan lage egne).
Tenker at et mesh-nett av ladestasjoner kan være en lur vei å gå, så slipper man å trekke TP-kabler til alle boksene og WIFI-dekning kan jo være trøblete i mange garasjeanlegg (mye tjukke murvegger). 

De ser spesielt interessante ut fordi de er såpass enkle å programmere mot, og man kan både kontrollere hver dings individuelt, eller lage grupper av "scouts" som kan kontrolleres uavhengig av hverandre.  Dermed kan man gi forskjellige ladebokser ulik prioritet eller finne på andre morsomme ting.
https://docs.pinocc.io/scoutcommands.html#mesh-joingroup

Samtidig er jeg litt usikker på hvor god rekkevidde de har (de snakker om 10 meter, og det er jo ganske knapt med mindre man har veldig mange ladebokser).  Mulig det er noe bedre om man skrur ned datarate og opp sendestyrke til maks.  Det er jo ikke mye data de skal overføre...

ludo

CE merke er en selv deklarasjon på at produktet oppfyller visse krav. Kanskje mer korrekt utalt...

Ja, riktig pris er nok som du sier rundt 3500 kr.

haavardhun

Prøver å komme tilbake til mitt opprinnelig spørsmål her:-)

Vi har per i dag ca 10 elbiler på ca 90 plasser fordelt på 3 forskjellige garasjer. Alle som har strøm nå har selv betalt en elektriker for å installere en egen 16A kurs med egen måler i garsjens felles sikringsskap, strekt kabel til sin plass. De fleste har der en vanlig shucko som de bruker original ladekabel på. Noen har også saltoboks som gjør at de lader på 16A.

Vi har funnet både oppgradering av strømnettet og lasballansering for dyrt, derfor står vi igjen med tidsur.
Forslaget går da på å sette alle kurser ned til 10A, og alle må ha tidsur som gir lading mellom 21 og 07 foreks, men mulighet for å overstyre dette ved behov.
Dette burde i mitt hode gi ca 10 stk nye plasser for lading ca. Å sette ned kursene til 6A blir for skralt for å fylle opp i løpet av natten.
Vet ikke om dette er den beste løsningen, men det er den eneste jeg kan se nå.
Leaf siden februar 2014...
Skoda Yeti snart byttes ut til fordel for TMS85? jepp, kommer i oktober

svingen

Kan jo bli spennende det med klokke og folk skal sette ned strømmen osv,min erfaring er att så lenge man legger opp til att noen kan endre på ting så gjør folk det.
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

Electrix

Den enkleste løsningen er jo som du nevner å bare lage regel på at det skal lades mellom f.eks 21 og 0700 hvis problemet er belastingen i hovedinntaket. Hvis problemet er belastningen i garasjefordelingen så hjelper dette ikke, da bør man heller fordele ladetider mellom beboere. De aller fleste elbiler har vel innebygd timer slik at man kan sette opp at lading skal være avsluttet f.eks. kl 0700, da vil bilene starte lading etter behov, og ladingen avsluttes før forbruket til leilighetene topper. Om enkelte trenger strøm utenom dette er det ikke noe problem så lenge de aller fleste følger dette eksempelet.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

fredag

#35
Sitat fra: haavardhun på tirsdag 21. april 2015, klokken 09:51
Vi har funnet både oppgradering av strømnettet og lasballansering for dyrt, derfor står vi igjen med tidsur.

Schuko-tidsur? Slik at strømmen som bilen lader med må gjennom to schuko-kontakter, og ikke bare en?

Er tidsuret laget for effekter på 2-3000 watt?
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)


KjellG

Tja. Nå har en lært at schuko som er stemplet med NEMKO og SEMKO 16A ikke klarer mer enn 8A, så en skal vel ikke nødvendigvis anta at utstyr fra ClasKO tåler 16A?

Ferry

Hvis vi følger den logikken burde schuko som tåler 16A være merket med 32A. Og hvor finner vi det? Det blir jo helt håpløst hvis utstyr merket 16A ikke tåler 16A. Hvordan skal folk flest klare å forholde seg til slikt?

hsa77

Sitat fra: Ferry på onsdag 22. april 2015, klokken 17:49
Hvis vi følger den logikken burde schuko som tåler 16A være merket med 32A. Og hvor finner vi det? Det blir jo helt håpløst hvis utstyr merket 16A ikke tåler 16A. Hvordan skal folk flest klare å forholde seg til slikt?
Det er vel derfor det ikke lenger er tillatt å lade på mer enn 10A fra schuko - kontakten er rett og slett ikke konstruert for maks belastning over lang tid...
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

Ferry

Alle vi brukerne av schuko burde gå til massesøksmål mot elektrobransjen som har solgt oss skiten! En kjempereklamasjon fra oss samtlige. Vi kjøper et produkt som lover oss å kunne levere 16A, og seinere viser det seg at det bare tåler halvparten pga. en konstruksjonsfeil. Da burde vi kreve at leverandørene av produktet gjør en forbedring og bytter ut de feilkonstruerte komponentene vederlagsfritt. Hvor lenge har produsenter og leverandører visst om dette problemet? Schuko-komponenter selges fremdeles med 16A-merking uten noen som helst begrensning i tid eller type last. Det burde vært gjort en tilbakekalling av alt utstyr som trekker mer enn 10A på schuko.  >:( >:(

Øyvind.h

Sitat fra: Ferry på onsdag 22. april 2015, klokken 23:22
Alle vi brukerne av schuko burde gå til massesøksmål mot elektrobransjen som har solgt oss skiten!
En ny og korrekt dimensjonert kurs med nytt stikk tåler 16A helt fint. Problemet oppstår først når utstyret blir slitt/korroderer/bøyes etc. Da havner man i en negativ spiral, som tilslutt kan føre til brann.
Ingenting varer evig, og utfordringen med et schuko-stikk montert på husveggen er at konsekvensen er så enorm ved feil at det hjelper lite at risikoen for feil er lav.

Litt som å droppe service på bremsene på bilen. Tar sikkert mange mange år før de feiler, men når de feiler blir det lite hyggelig...
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Gus1

Ferry, det er måten den er testet og konstruert for. Den tåler 16A, men er ikke testet for dette over lang tid. Lader man eksempelvis en Tesla fra 13A stikk så trekker dette 13A i mange, mange timer..
En annen ting er dyr utvikling testing koster, så om det gjenspeiler prisen på 99,- kr -så er det et røverkjøp.

Vanlige stikkontakter for bolig er -i Norge- godkjent under normen NEK 502. Der er den beskrevet som "uttak for sporadisk forbruk". Legg hva du vil i det, men det er neppe 100% belastning hele tiden. Husk at alle andre "tunge" laster som kobles til slike stikkontakter/utstyr ofte er termostatstyrt og derfor har en helt annen temperaturavvikling fordi kontakten av og til får "hvile".

Bottomline. Schuko er søppel til lading av elbil! -Det funker, men det finnes langt bedre løsninger. En annen sak er at jeg griner hver gang jeg kommer til en som har kjøpt elbil til 900laken, og vil lade den i 20timer via vanlig stikkontakt...
Gus1

2017 Mercedes 250e Electric Drive 
2014 Volkswagen e-Up!
2005 LandCruiser GX
1981 Toyota Crown SuperSaloon

hpe

FYI: Kontaktet Zaptec ang. ZapCharger og fikk følgende svar: "Vår ZapChargerSmart vil bli tilgjengelig i september i år".

Carl Anton Stenling

#44
Sitat fra: haavardhun på tirsdag 21. april 2015, klokken 09:51
Vi har funnet både oppgradering av strømnettet og lasballansering for dyrt, derfor står vi igjen med tidsur.
Forslaget går da på å sette alle kurser ned til 10A, og alle må ha tidsur som gir lading mellom 21 og 07 foreks, men mulighet for å overstyre dette ved behov.

Tror dette kan fungere greit. Imidlertid bør man kanskje ha fast installerte tidsur for å få en pålitelig løsning med god etterlevelse. En mulighet er f.eks. å lage en boks på veggen med to uttak hvorav det ene har fastmontert tidsur. Da blir det synlig dersom noen lader utenfor angitt tid til stadighet ved å stå plugget i "feil" uttak.

Risikoen er jo at dersom for mange lader samtidig utenfor det aktuelle tidsrommet så kan sikringene gå og det blir nok lite populært.

Hvis problemet er total strømkapasitet i boligselskapet så kan man også vurdere andre tiltak for å bedre samtidigheten. En mulighet er å tidsregulere varmtvannsberederne i motfase med elbilene. Det er også mulig å legge tidsbegrensningen bare i de kaldeste månedene i året (november-februar) siden strømforbruket til oppvarming er høyest da.

I forhold til tidsperiode for lading så bør kl. 21-9 gå greit. Avslutning kl. 7 er nok unødig restriktivt. Det er på kvelden effekttoppen for vanlige husholdninger kommer. Se https://www.sintef.no/sintef-energi/om-sintef-energi-as/xergi/xergi-2006/nr-2---august/stort-sparepotensial-for-husholdningene/. Det kan også være smart å be elbileierne utnytte eventuell ladetidsautomatikk (f.eks. på Leaf) slik at ladingen skjer nærmere morgenen hvis mulig. Dette pga. at effekttoppen i husholdningene er rundt kl. 19-20 på kvelden og det er liten sikkerhetsmargin til kl. 21.

Dersom shukouttak benyttes så bør man sørge for strekkavlastning for ladekladden, f.eks. ved å montere en kurv, postkasse, gummistropp el.l. under hvert uttak.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA