Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Spørsmål om Tesla fra en leaf eier

Startet av haavardhun, onsdag 08. april 2015, klokken 09:18

« forrige - neste »

haavardhun

Hei, sitter i styret for sameiet der jeg bor og eier selv 2 elbiler.  Vi begynner å nærme oss maks kapasitet for antall strømuttak i felles garasjer, men mange flere beboere ønsker elbil.

Holder på å utrede flere forslag, Hafslund sier vi kan utvide kapasiteten men det betyr å legge nye hovedkabler osv, høy kostnad.

Synes jeg har lest noe om lastballansering,  der et system holder oversikt over lading og total belastning og kan skru effekten opp/ned etter hva som er tilrådelig, noe som hvet noe mer om dette og hva det koster?

Det siste og enkleste alternativet er å ha tidsur på alle ladepunkt, slikt at man kun kan lade om natten når belastningen ellers er liten i sameiet. Billigste, enkleste, men også mest begrensende alternativ.

Noen som har andre gode forslag eller tenker? Firma jeg kan ta kontakt med?
Holder til i Oslo øst.

Takk for svar:-)
Leaf siden februar 2014...
Skoda Yeti snart byttes ut til fordel for TMS85? jepp, kommer i oktober

fredag

Hvis det er stor kostnad for å øke inntaket, så har kommunen støtteordninger som kan redusere kostnaden.

http://www.elbil.no/nyheter/ladestasjoner/3493-stotte-til-ladestasjoner-i-oslo

Jeg tror Salto AS selger en løsning med lastbalansering, og ladeboksene til både Keba og EV-Box har mulighet for lastbalansering - som ekstrautstyr/tilleggstjeneste. Jeg gjetter at prisen ligger på minst 15000kr pr ladeboks med lastbalansering.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Olatho

Keba sine bokser koster godt under 10000, og kan lastbalansere i par (to og to kan snakke direkte med hverandre). Skal du ha et større anlegg trenger du en egen kontroller i tillegg, den er en del dyrere, men kan da styre inntil 16(?) ladebokser.

Olatho

Støtteordningen i Oslo er forøvrig ganske begrenset i praksis, og passer ikke for så mange borettslag.

elektrolux

Zaptec utvikler et system som vil revolusjonere lading i Borettslag.

Ta kontakt med dem og hør om de kan hjelpe.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Carl Anton Stenling

Sitat fra: haavardhun på mandag 16. mars 2015, klokken 12:40
Det siste og enkleste alternativet er å ha tidsur på alle ladepunkt, slikt at man kun kan lade om natten når belastningen ellers er liten i sameiet. Billigste, enkleste, men også mest begrensende alternativ.

Tidsur på alle ladepunkt er et greit alternativ dersom det er total kapasitet i sameiet som er problemet. Dersom opplegget til garasjeanlegget el.l. er for svakt så vil jo tidsur ikke nødvendigvis løse dette. Et annet alternativ er lading med maks. 6 A.
Et mellomalternativ kan være tidsur på alle ladepunkter, men med mulighet for å overstyre midlertidig dersom man har spesielt behov unntaksvis. En litt mer avansert variant er måler for hvert punkt differensiert etter hvorvidt man lader før eller etter kl. 21. Da kan man ha to priser for ulike tidspunkter, f.eks. kr 4/kWh før kl. 21 og kr 1/kWh etter kl. 21.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Ebola

Vi har montert et tilsvarende system fra Salto på jobben da vi kun har en 400V/16A kurs tilgjenglig. Når det er 2 biler tilkoblet blir strømstyrken til hver ladestasjon redusert til 8A. Vi har 2stk Saltoboks 552 samt strømstyring ABL CCMS312. I dette bilde ser man 2 biler som står og lader. Øverste linje viser hvor mye strøm som er tilgjenglig (16A) Nederste linje viser hvor mye strøm som er tildelt hver ladestasjon (8A). Dersom det kun står en bil på lading vil også nederste linje vise 16A.
Erik
---------------------------------------------------------
2015 Mercedes B-klasse Electric Drive
2008 Mercedes C-220CDI

erikf

Sitat fra: Ebola på mandag 16. mars 2015, klokken 21:38
Vi har montert et tilsvarende system fra Salto på jobben da vi kun har en 400V/16A kurs tilgjenglig. Når det er 2 biler tilkoblet blir strømstyrken til hver ladestasjon redusert til 8A. Vi har 2stk Saltoboks 552 samt strømstyring ABL CCMS312. I dette bilde ser man 2 biler som står og lader. Øverste linje viser hvor mye strøm som er tilgjenglig (16A) Nederste linje viser hvor mye strøm som er tildelt hver ladestasjon (8A). Dersom det kun står en bil på lading vil også nederste linje vise 16A.
Hvis en bil plugges i alene først og trekker 16A, så kommer den andre og plugger i, klarer virkelig bilen å justere ned ladingen til 8A live altså? Trodde dette kun var noe som ble forhandlet mellom bilen og regulatoren i initieringsfasen og ikke lot seg justere forløpende mens den lader. Blir ladingen i så fall avbrutt og slått på igjen, hvis det er slik det fungerer?
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

jkirkebo

Sitat fra: erikf på tirsdag 17. mars 2015, klokken 18:58
Sitat fra: Ebola på mandag 16. mars 2015, klokken 21:38
Vi har montert et tilsvarende system fra Salto på jobben da vi kun har en 400V/16A kurs tilgjenglig. Når det er 2 biler tilkoblet blir strømstyrken til hver ladestasjon redusert til 8A. Vi har 2stk Saltoboks 552 samt strømstyring ABL CCMS312. I dette bilde ser man 2 biler som står og lader. Øverste linje viser hvor mye strøm som er tilgjenglig (16A) Nederste linje viser hvor mye strøm som er tildelt hver ladestasjon (8A). Dersom det kun står en bil på lading vil også nederste linje vise 16A.
Hvis en bil plugges i alene først og trekker 16A, så kommer den andre og plugger i, klarer virkelig bilen å justere ned ladingen til 8A live altså? Trodde dette kun var noe som ble forhandlet mellom bilen og regulatoren i initieringsfasen og ikke lot seg justere forløpende mens den lader. Blir ladingen i så fall avbrutt og slått på igjen, hvis det er slik det fungerer?

Ladingen justeres automatisk av bilen om pilotsignalet endrer seg. Både opp og ned. Så dette kan styres dynamisk uten problemer.

Pilotsignalet er aktivt under hele ladeprosessen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

erikf

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 17. mars 2015, klokken 21:13
Sitat fra: erikf på tirsdag 17. mars 2015, klokken 18:58
Sitat fra: Ebola på mandag 16. mars 2015, klokken 21:38
Vi har montert et tilsvarende system fra Salto på jobben da vi kun har en 400V/16A kurs tilgjenglig. Når det er 2 biler tilkoblet blir strømstyrken til hver ladestasjon redusert til 8A. Vi har 2stk Saltoboks 552 samt strømstyring ABL CCMS312. I dette bilde ser man 2 biler som står og lader. Øverste linje viser hvor mye strøm som er tilgjenglig (16A) Nederste linje viser hvor mye strøm som er tildelt hver ladestasjon (8A). Dersom det kun står en bil på lading vil også nederste linje vise 16A.
Hvis en bil plugges i alene først og trekker 16A, så kommer den andre og plugger i, klarer virkelig bilen å justere ned ladingen til 8A live altså? Trodde dette kun var noe som ble forhandlet mellom bilen og regulatoren i initieringsfasen og ikke lot seg justere forløpende mens den lader. Blir ladingen i så fall avbrutt og slått på igjen, hvis det er slik det fungerer?

Ladingen justeres automatisk av bilen om pilotsignalet endrer seg. Både opp og ned. Så dette kan styres dynamisk uten problemer.

Pilotsignalet er aktivt under hele ladeprosessen.
Det er jo veldig kult. Støtter alle biler dette? Både type1 (leaf etc med kladd) og type 2?
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

jkirkebo

Sitat fra: erikf på tirsdag 17. mars 2015, klokken 21:30
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 17. mars 2015, klokken 21:13
Ladingen justeres automatisk av bilen om pilotsignalet endrer seg. Både opp og ned. Så dette kan styres dynamisk uten problemer.

Pilotsignalet er aktivt under hele ladeprosessen.
Det er jo veldig kult. Støtter alle biler dette? Både type1 (leaf etc med kladd) og type 2?

Ja, det er en del av standarden, bilene må justere lading etter pilotsignalet. Tesla hadde en bug i software tidligere der den justerte nedover men ikke oppover. Den ble fikset ganske kjapt.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

elbilmanne

Sitat fra: erikf på tirsdag 17. mars 2015, klokken 21:30
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 17. mars 2015, klokken 21:13
Sitat fra: erikf på tirsdag 17. mars 2015, klokken 18:58
Sitat fra: Ebola på mandag 16. mars 2015, klokken 21:38
Vi har montert et tilsvarende system fra Salto på jobben da vi kun har en 400V/16A kurs tilgjenglig. Når det er 2 biler tilkoblet blir strømstyrken til hver ladestasjon redusert til 8A. Vi har 2stk Saltoboks 552 samt strømstyring ABL CCMS312. I dette bilde ser man 2 biler som står og lader. Øverste linje viser hvor mye strøm som er tilgjenglig (16A) Nederste linje viser hvor mye strøm som er tildelt hver ladestasjon (8A). Dersom det kun står en bil på lading vil også nederste linje vise 16A.
Hvis en bil plugges i alene først og trekker 16A, så kommer den andre og plugger i, klarer virkelig bilen å justere ned ladingen til 8A live altså? Trodde dette kun var noe som ble forhandlet mellom bilen og regulatoren i initieringsfasen og ikke lot seg justere forløpende mens den lader. Blir ladingen i så fall avbrutt og slått på igjen, hvis det er slik det fungerer?

Ladingen justeres automatisk av bilen om pilotsignalet endrer seg. Både opp og ned. Så dette kan styres dynamisk uten problemer.

Pilotsignalet er aktivt under hele ladeprosessen.
Det er jo veldig kult. Støtter alle biler dette? Både type1 (leaf etc med kladd) og type 2?

Både type 1 og type 2 støtter den samme standarden, det er bare pluggen som ser annerledes ut. Siden du nevner kladd, så vil jeg påpeke at om denne brukes, så er det kladden som lager pilotsignalet som forteller bilen hvor mye strøm den kan trekke maksimalt. Skal man lastbalansere, så forutsetter det at alle bilene bruker en "hjemmelader" som kan kommunisere med en sentral enhet som regulerer hvor mye de forskjellige kan trekke.

Griffel

#12
Sitat fra: magnushj på lørdag 21. mars 2015, klokken 16:54
Skal man lastbalansere, så forutsetter det at alle bilene bruker en "hjemmelader" som kan kommunisere med en sentral enhet som regulerer hvor mye de forskjellige kan trekke.
Nei lastbalansering forutsetter et system av fast monterte ladestasjoner med type 2 stikkontakt, og at en til bilene benytter hhv. type2-type2 og type2->type1 kabler avhengig av bil type. Altså ingen kabler med kladd.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elbilmanne

Akkurat. Det var det jeg mente. Mulig det ikke var så godt formulert.  :)

KjellG

Først må du vurdere om det er nok effekt til at alle rekker å lade til neste dag.
Hjelp ikke om strømmen deles likt om det er lite som skal deles på mange.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA