Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: RAV4 EV for sale

Startet av Lars C. Krogenæs, onsdag 22. juli 2009, klokken 07:48

« forrige - neste »

Lars C. Krogenæs

Norstart -norsk elbilforening har nå fått ny hjemmeside med mange nye funksjoner og muligheter. Her blir det spennende å følge med fremover. Du må registrere deg på nytt på de nye elbil.no sidene for å få et godt utbytte av funksjonene som ligger i det nye systemet.

Det gamle forumet du leser nå vil bestå en tid fremover på http://forum.elbil.no. Her bruker du fremdeles ditt gamle brukernavn/passord. Forumet vil så bli stengt for nye poster, men vil ligge ute, fullt søkbart og lesbart i hvertfall i noen år fremover.

Leif Egge har overtatt som webmaster for de nye sidene. Han kan nåes på e-mail: webmaster@elbil.no.

(Har du en død link til elbil.no sine undersider? Bytt ut elbil.no med parat24.com. Da vil du antagelig kommer til riktig sted.

Lars C. Krogenæs
Tidligere webmaster
elbil.no
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

ilmarw

Tusen takk til Lars for all den jobben han har gjort med elbil.no til nå!

ilmar
Polestar i bestilling

Elmo

#2
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på lørdag 09. mai 2009, klokken 23:52
Det gamle forumet du leser nå vil bestå en tid fremover på http://forum.elbil.no. Her bruker du fremdeles ditt gamle brukernavn/passord. Forumet vil så bli stengt for nye poster, men vil ligge ute, fullt søkbart og lesbart i hvertfall i noen år fremover.
Spennende med de nye web-sidene, men jeg tror vi her også får samme problem som med det gamle forumet
- nemlig at det blir vanskelig å gjøre konkret hjelp og råd til problemløsning lett tilgjengelig.

Som tidligere sagt tror jeg vi behøver en wikipedia type "database" for dette.
Håper noen har mulighet til å ta tak i det.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

danandersson

Tja, tja ... det er mye ros til de nye sidene. Og det er fortjent. Men for en som ikke greier å holde styr på de mange begrepene, er det ikke så enkelt å finne fram på de nye sidene. Hva er forskjell på blogger, nytt samfunn, grupper, sosiale nettverk etc - som er noen av de begreper som er brukt på de nye sidene.
Jeg skjønner at behovet for å hente informasjon, behovet for å møtes på nettet, stille spørsmål og få svar, er forskjellig fra bruker til bruker. For meg er enkelhet stikkordet. Så spørsmålet etter en "wiki" (- hva nå det kan være? Er det et oppslagsverk?) synes relevant.

hkaspenberg

Sitat fra: danandersson på mandag 11. mai 2009, klokken 08:34
... Jeg skjønner at behovet for å hente informasjon, behovet for å møtes på nettet, stille spørsmål og få svar, er forskjellig fra bruker til bruker. For meg er enkelhet stikkordet. Så spørsmålet etter en "wiki" (- hva nå det kan være? Er det et oppslagsverk?) synes relevant.

En Wiki er et oppslagsverk, delt opp som et leksikon i artikler hvor alle kan bidra med innhold på artiklene og/eller lage nye artikler. Ref. http://no.wikipedia.org/wiki/Hovedside. Siden "alle" kan delta, kan det bli mye surr, men det har vist seg at systemet er selvregulerende og at feilinformasjon forsvinner raskt.  Den norske wiki'en som jeg linket til har nå flere artikler enn Store Norske, og presisjonsnivået regnes som like bra.

En wiki hvor man kan slå opp på "Think, vannservice", "kjøreråd" etc. og få presis informasjon som er kvalitetssikret av alle her på forumet hadde vært helt suverent. I den grad jeg kan vil jeg gjerne bidra med informasjon.

;-D Hans


;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

cra

Jeg må desverre si at så langt føyer jeg meg nok inn i rekken av de ssom synes det er rotete på de nye sidene. Veldig "facebook-aktig" med alt mulig rart i et eneste stort sammensurium. Massevis av ikoner, bilder og annet rart. Og hvor finnes nye forum? Er det disse foraene som ligger under "Grupper", og må jeg melde meg inn i hvert enkelt forum for å delta?

På denne siden http://norstart.ning.com/group/thinkfora drukner forumet litt i nyhetene fra think, men kanskje fordi det bare er en tråd der enda. Uansett bør forumet ikke inneholde nyheter fra allle andre steder; det bare forstyrrer.

Jeg er sikker på at det er storetr potensiale i det nye systemet, og at det kommer til å bli bra, men som en som ikke liker store endringer så savner jeg det gamle.

Joda, jeg vet at jeg fortsatt kan bruke det gamle. :) 
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Elbil fundamentalist

Dette nettsammfunnet blir sperret ute av vår brannmur under kategorien "social website" (på jobben altså)

Vet ikke hvor mange andre som har det tilsvarende, men det er ikke noe problem på de gamle sidene...

Men ellers ser det spennende ut! Mye nytt for meg må jeg innrømme, som jeg enda ikke har noe gjort meg opp noen mening om...
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

Elmo

#7
Jeg sa "spennede" fordi det ser ut til å ha større muligheter en det gamle, men jeg deler bekymringene til både Cra og andre.
Sitat fra: cra på mandag 11. mai 2009, klokken 09:53
... synes det er rotete  ..... veldig "facebook-aktig" ........
.... som en som ikke liker store endringer så savner jeg det gamle.
Å bruke både det nye og det gamle blir vel mest rotete i lengden, rent bortsett fra å eventuelt avslutte noen tråder. Det er viktig at "kunnskapsbasen" i det gamle forblir tilgjengelig lenge. Husk bare savnet da gamle-gamle forumet ble hacket istykker. 

Men også det gamle var begynt å blitt ganske mye hummer og kanari.
Så igjen, en "Wiki" som teknisk oppslagsverk i tillegg til meningsutvekslinger i blogger og grupper i "face-el-book" tror jeg er tingen. Når det kommer noe viktig innimellom i diskusjonen kan "noen" ekstrahere det til Wiki, i tillegg til at jeg ser det som et "must" å få ekstrahert ren teknisk info fra det gamle forumet.

PS: Takker for at du forklarte Wiki begrepet Hans.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

cra

En wiki med bare den konkrete informasjonen for hvert enkelt emne vil nok komme; det anser jeg som et "must" for enhver respektabel site av et kaliber som elbil.no. :)  Det fine er jo at man der kan være med og redigere innholdet i artiklene, slik at manan kan legge til og rette opp osv hvis man komme rover noe som mangler/er feil. Ser for meg at det kan bli mange fine how-to oppskrifter i en slik wiki. :)

Tipper at ny/gammel-problematikken løses ved at det gamle etterhvert blir read-only, men sikkert ikke før vi har et noenlunde tilsvarende "tilbud" å poste i på de nye sidene.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

PerBear

Det er forståelig at platform må oppdateres innen dataverdenen, men en bør unngå å endre bare for endringens skydl, det skaper unødig frustasjon.

Jeg forstår f.eks. ikke grunnen til at det gamle forumets URL måtte endres. Det har medført at alle linkene til interessante poster i forumet er ødelagt. ???
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

elektrolux

Så dette var grunnen til at jeg ikke lenger kom inn på forumet.

Heldigvis fikk jeg en personlig melding, og kom igang igjen.

Har ikke studert resten av endringene, og håper det ikke blir alt for tungvindt.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Elmo

Sitat fra: PerBear på mandag 11. mai 2009, klokken 16:15
alle linkene til interessante poster i forumet er ødelagt
Ikke bra!    Det er vel "bare" www.elbil.no som skal byttes ut med parat24.com
men det hadde vært fint om webmaster på elbil.no kunne fikse en link-videresending !

PS: jeg gjorde en test og oppdaget noe litt rart:
      Jeg tok opp en spart link. Hvis jeg bytter til "parat24.com/...." oppfattes jeg som Elmo (innlogget, 
      men hvis jeg bytter til "www.parat24.com/...." så blir jeg Gjest (ikke innlogget) ???
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Rymegnal

Jeg gjør som flere her inne, syter og klage litt... jeg tror nok neppe at jeg registrerer meg på dette samfunnet foreløpig gitt. Man skal aldri si aldri, men slik det er nå virker det rotete.

Og hvorfor i all hverden kunne man ikke ha hatt er ordentlig forum? Det var tross alt en hvis aktivitet på de gamle sidene. Man kunne ha hatt et samfunn for de som vil det, og et forum for oss andre.

Men for all del, selve designet på de nye sidene er smekkert-lekkert.
--
Ole Andreas
Buddy 2006 Mod.
22 600 km pr. 10/8-2010 og byttet batterier da.
37 000 km pr. 18/2-2015, og solgt da.

cra

Sitat fra: Rymegnal på mandag 11. mai 2009, klokken 21:11
Og hvorfor i all hverden kunne man ikke ha hatt er ordentlig forum? Det var tross alt en hvis aktivitet på de gamle sidene. Man kunne ha hatt et samfunn for de som vil det, og et forum for oss andre.

Helt enig. Forumet var "asset nr 1", og den aller viktigste grunnen til at jeg var på elbil.no flere ganger daglig. Denne elbil-facebook'en har sikkert mange muligheter, men det meste av det anser jeg som kjekt-å-ha, ikke må-ha. Forumet, derimot, DET er et MÅ-ha. Uten et skikkelig forum er jeg rimelig sikker på at jeg etterhvert ikke lenger blir å treffe daglig, i alle fall. :/  Ikke det at elbil.no ikke klarer seg uten meg, men jeg kommer til å savne "praten over kaffekoppen" (og ikke minst all den nyttige informasjonen) som dette forumet har gitt meg i noen år nå.

Men før jeg evt. gir meg skal jeg selvfølgelig utforske mulighetene på de nye sidene. Av erfaring vet jeg at store endringer kan føre noe godt med seg, selv om det gjør veldig vonst til å begynne med. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

ilmarw

Jepp, vi mennesker liker ikke endringer, men personlig synes jeg det var på tide med en fornyelse, og vi blir nok vante med det nye opplegget også.

ilmar
Polestar i bestilling

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA