Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 32 A vegglader - Noen som selger, eller noen gode tips

Startet av elektrolux, tirsdag 07. april 2015, klokken 20:35

« forrige - neste »

Mippen

Sitat fra: Beckern på tirsdag 12. januar 2016, klokken 10:31
Sitat fra: Mippen på mandag 11. januar 2016, klokken 21:40

Går på en smell nei. GM fyller bare et hull i markedet for de som har lyst på elbil men ikke vil bruke så mye penger som for en Tesla, eller som mener rekkevidden på dagens vanlige elbiler er for kort. Tesla har fortsatt størst rekkevidde med 90 kwh batteri, firehjulsdrift og størst plass. Nå også med hengerfeste på model X. De har også et ladenettverk som ikke noen andre kan konkurrere med. De som har råd til en Tesla og har lyst på den vil fortsatt kjøpe Tesla. Hvis man er på jakt etter en bil med ytelse, plass og masse tekniske løsninger - som ikke andre har, kjøper man Tesla. De som er på jakt etter en P90DL ville aldri ha kjøpt en Bolt bare på grunn av at den er billigere.  Det blir som å si at de som kjøper toppmodellen av for eksempel Audi går på en smell siden man kan få en Golf til 1/3 av prisen. Kan ikke sammenligne bilen da det er to ulike klasser, og det kommer an på hva man vil ha.

Når man fyller et hull stjeler man automatisk fra de rundt seg.
Man trenger ikke være hverken rakettkirurg eller astrolog for å se inn i fremtiden og se at denne og model 3 vil stjele markedsandeler fra både de billigere model S og Golf/i3/Leaf i dagens versjoner. Om Tesla får seg noen stor smell tviler vel jeg også på. De har fortsatt mye for seg men S70 blir antagelig borte, evt erstattet av en 75 eller 80.
Pr. i dag er det en del som "motvillig" velger S70 fordi det ikke finnes noe alternativ mellom denne og 20-30kWh bilene. Mens det de engentlig var ute etter var en lettere og mindre bil med 40-60kWh batteri .
Det er få av oss som er villig til å betale 300k ekstra for noe de ikke trenger, men en del casher ut når alternativene ikke er der.


Tesla sin filosofi er at de vil ha flere konkurrenter. Større interesse for elbiler gir større salg av elbiler totalt sett. De ønsker hjelp til å "vekke" elbil markedet. Interessen er egentlig liten på verdensbasis. Markedet er mer enn stort nok til alle. Tesla ser det ikke slik at de mister kunder, de tenker at konkurransen blir skjerpet, og større interesse vil gi større omsetning da kunder som ellers hadde satt på vent nå får opp øynene for bilene deres. På samme tid er målet til Tesla å være frampå slik at de har et lite teknologisk overtak, og de er jo alt regnet som en av "pionerene". Hvem kjenner ikke Tesla etter hvert. Jeg tror for eksempel at Model 3 vil gjøre det svært bra så lenge den ikke blir lansert for sent i forhold til andre konkurrenter, og den har det lille ekstra som de større bilene har.
Fremtiden er elektrisk.

NegativeElectrode

Det globale bilmarkedet er gigantisk i forhold til elbilmarkedet nå. De som ikke ser at elbilene i hovedsak vil spise markedsandeler fra fossilbilmarkedet har ikke skjønt særlig. Deretter er det avgjørende hvem som er i stand til å spise mest markedsandeler fra fossilene. Til det trengs det biler som fungerer til flee formål, ladenettverk som gir ekte mobilitet og ikke minst logistikk og produksjonskapasitet av vitale komponenter (batterier). De nærmeste årene har alle Teslas konkurrenter, som nå entrer elbilmarkedet, en kjempejobb å gjøre. En prototype velter ingen kiosker.
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

Beckern

Sitat fra: Mippen på tirsdag 12. januar 2016, klokken 12:24


Tesla sin filosofi er at de vil ha flere konkurrenter. Større interesse for elbiler gir større salg av elbiler totalt sett. De ønsker hjelp til å "vekke" elbil markedet. Interessen er egentlig liten på verdensbasis. Markedet er mer enn stort nok til alle. Tesla ser det ikke slik at de mister kunder, de tenker at konkurransen blir skjerpet, og større interesse vil gi større omsetning da kunder som ellers hadde satt på vent nå får opp øynene for bilene deres. På samme tid er målet til Tesla å være frampå slik at de har et lite teknologisk overtak, og de er jo alt regnet som en av "pionerene". Hvem kjenner ikke Tesla etter hvert. Jeg tror for eksempel at Model 3 vil gjøre det svært bra så lenge den ikke blir lansert for sent i forhold til andre konkurrenter, og den har det lille ekstra som de større bilene har.

Det er liksom ikke grenser for åpenhet og velkommenhet.
Tesla ønsker å tjene penger, det er de forpliktet til ovenfor sine aksjonærer.
Om det ligger i deres filosofi å ha flere konkurrenter er det fordi de tror det gir dem mer fortjeneste.
I den grad tesla ønsker konkurrenter er det nok helst på andre marked enn det norske. Marked som er langt større og ikke minst ekstremt underutviklet. Der vil de kunne få drahjelp ved at andre går inn i slike marked og bearbeider dem. Ikke minst trenger man jo en lade-infrastruktur.
Uansett filosofier, markeder, subsidier.... en modell som fyller et stort hull tar over andeler fra de over og under.

Hvordan model 3 vil gjøre det iofs langt utenfor topic men har den så mye annet enn SC å briske seg med når Bolt med flere kommer med samme kapasitet?

Mippen

Sitat fra: Beckern på onsdag 13. januar 2016, klokken 17:44
Sitat fra: Mippen på tirsdag 12. januar 2016, klokken 12:24


Tesla sin filosofi er at de vil ha flere konkurrenter. Større interesse for elbiler gir større salg av elbiler totalt sett. De ønsker hjelp til å "vekke" elbil markedet. Interessen er egentlig liten på verdensbasis. Markedet er mer enn stort nok til alle. Tesla ser det ikke slik at de mister kunder, de tenker at konkurransen blir skjerpet, og større interesse vil gi større omsetning da kunder som ellers hadde satt på vent nå får opp øynene for bilene deres. På samme tid er målet til Tesla å være frampå slik at de har et lite teknologisk overtak, og de er jo alt regnet som en av "pionerene". Hvem kjenner ikke Tesla etter hvert. Jeg tror for eksempel at Model 3 vil gjøre det svært bra så lenge den ikke blir lansert for sent i forhold til andre konkurrenter, og den har det lille ekstra som de større bilene har.

Det er liksom ikke grenser for åpenhet og velkommenhet.
Tesla ønsker å tjene penger, det er de forpliktet til ovenfor sine aksjonærer.
Om det ligger i deres filosofi å ha flere konkurrenter er det fordi de tror det gir dem mer fortjeneste.
I den grad tesla ønsker konkurrenter er det nok helst på andre marked enn det norske. Marked som er langt større og ikke minst ekstremt underutviklet. Der vil de kunne få drahjelp ved at andre går inn i slike marked og bearbeider dem. Ikke minst trenger man jo en lade-infrastruktur.
Uansett filosofier, markeder, subsidier.... en modell som fyller et stort hull tar over andeler fra de over og under.

Hvordan model 3 vil gjøre det iofs langt utenfor topic men har den så mye annet enn SC å briske seg med når Bolt med flere kommer med samme kapasitet?

Sant, men det er jo ikke slik at Bolt erstatter TMS eller TMX. Det er en bil ved siden av. Den er mindre, har mindre rekkevidde og mindre bruksområder. Ikke har den tilgang på et like godt ladenettverk. Den har ikke 4wd, og den har ikke hengerfeste slik TMX får. Den er billigere ja,  men den har også mindre av egenskapene mange vil ha når de kjøper en Tesla. Hvis du kan klare deg med en Bolt er det sikkert et godt kjøp, og det er sikkert noen som vil bytte fra TMS til bolt. Selv i dag er det folk som har solgt sin TMS til fordel for mindre elbil eller fossil. Slik vil det alltid være uansett. Det er likevel mange som sitter å venter på en pent brukt TMS, så det vil ikke bli krise for de som skal selge for å kjøpe en Bolt. Tesla vil heller ikke tape penger på Bolt hvis de klarer å få ut sin Model 3 raskt nok. TMS og TMX er ikke volum modellene til Tesla. Det er biler som skal finansiere utviklingen av vanlige elbiler.
Fremtiden er elektrisk.

Lokführer

Sitat fra: Mippen på tirsdag 12. januar 2016, klokken 12:24
Sitat fra: Beckern på tirsdag 12. januar 2016, klokken 10:31
Sitat fra: Mippen på mandag 11. januar 2016, klokken 21:40

Går på en smell nei. GM fyller bare et hull i markedet for de som har lyst på elbil men ikke vil bruke så mye penger som for en Tesla, eller som mener rekkevidden på dagens vanlige elbiler er for kort. Tesla har fortsatt størst rekkevidde med 90 kwh batteri, firehjulsdrift og størst plass. Nå også med hengerfeste på model X. De har også et ladenettverk som ikke noen andre kan konkurrere med. De som har råd til en Tesla og har lyst på den vil fortsatt kjøpe Tesla. Hvis man er på jakt etter en bil med ytelse, plass og masse tekniske løsninger - som ikke andre har, kjøper man Tesla. De som er på jakt etter en P90DL ville aldri ha kjøpt en Bolt bare på grunn av at den er billigere.  Det blir som å si at de som kjøper toppmodellen av for eksempel Audi går på en smell siden man kan få en Golf til 1/3 av prisen. Kan ikke sammenligne bilen da det er to ulike klasser, og det kommer an på hva man vil ha.

Når man fyller et hull stjeler man automatisk fra de rundt seg.
Man trenger ikke være hverken rakettkirurg eller astrolog for å se inn i fremtiden og se at denne og model 3 vil stjele markedsandeler fra både de billigere model S og Golf/i3/Leaf i dagens versjoner. Om Tesla får seg noen stor smell tviler vel jeg også på. De har fortsatt mye for seg men S70 blir antagelig borte, evt erstattet av en 75 eller 80.
Pr. i dag er det en del som "motvillig" velger S70 fordi det ikke finnes noe alternativ mellom denne og 20-30kWh bilene. Mens det de engentlig var ute etter var en lettere og mindre bil med 40-60kWh batteri .
Det er få av oss som er villig til å betale 300k ekstra for noe de ikke trenger, men en del casher ut når alternativene ikke er der.


Tesla sin filosofi er at de vil ha flere konkurrenter. Større interesse for elbiler gir større salg av elbiler totalt sett. De ønsker hjelp til å "vekke" elbil markedet. Interessen er egentlig liten på verdensbasis. Markedet er mer enn stort nok til alle. Tesla ser det ikke slik at de mister kunder, de tenker at konkurransen blir skjerpet, og større interesse vil gi større omsetning da kunder som ellers hadde satt på vent nå får opp øynene for bilene deres. På samme tid er målet til Tesla å være frampå slik at de har et lite teknologisk overtak, og de er jo alt regnet som en av "pionerene". Hvem kjenner ikke Tesla etter hvert. Jeg tror for eksempel at Model 3 vil gjøre det svært bra så lenge den ikke blir lansert for sent i forhold til andre konkurrenter, og den har det lille ekstra som de større bilene har.
Med gigafabrikken tror jeg at bilproduksjon blir en biinntekt for Tesla. Jeg tror de bil tjene langt bedre på batterisalg.
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

Gnilre

Hvorfor blir dette en Tesla-diskusjon ? Å sammenligne med Model S og X er ikke relevant, som i norsk målestokk er monstrøse. Bolt må sammenlignes med andre kompakte og små kortrekkeviddebiler som blant annet Nissan Leaf. I den sammenheng er det et enormt steg fremover etter hva jeg kan skjønne da den knuser Leaf på nesten alle områder. Bare prisen blir lav nok hvis den kommer til Norge blir dette suksess.
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016. Fin langturbil !
Opel Ampera-e levert 19.mai 2017 og solgt november 2017 etter 12.000 km. Beste bilen jeg har hatt.
Vil ha en 4-hjulsdrevet litt stor elbil. Vision eller EQC ?

timingbeltkiller

Den knuser i alle fall Leaf & CO når det gjelder å definere mest mulig utstyr som "ekstra".
Til og med en nødvendighetsgjenstand som port for hurtiglading må du betale ekstra for.

I den nye 300 km klassen kan du trygt  gå ut fra både Leaf og enda mer Ioniq blir (langt)
mer prisgunstige  kjøp enn Bolt.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Mippen

Sitat fra: Gnilre på onsdag 13. januar 2016, klokken 19:12
Hvorfor blir dette en Tesla-diskusjon ? Å sammenligne med Model S og X er ikke relevant, som i norsk målestokk er monstrøse. Bolt må sammenlignes med andre kompakte og små kortrekkeviddebiler som blant annet Nissan Leaf. I den sammenheng er det et enormt steg fremover etter hva jeg kan skjønne da den knuser Leaf på nesten alle områder. Bare prisen blir lav nok hvis den kommer til Norge blir dette suksess.

Det ble en Tesla diskusjon fordi noen hevdet den ville ødelegge salget for Tesla. Det er vel mer de med kort rekkevidde elbiler som skal frykte Bolt.
Fremtiden er elektrisk.

vartli

Sitat fra: timingbeltkiller på onsdag 13. januar 2016, klokken 19:34
Den knuser i alle fall Leaf & CO når det gjelder å definere mest mulig utstyr som "ekstra".
Til og med en nødvendighetsgjenstand som port for hurtiglading må du betale ekstra for.

I den nye 300 km klassen kan du trygt  gå ut fra både Leaf og enda mer Ioniq blir (langt)
mer prisgunstige  kjøp enn Bolt.

Nå vet vi jo ingenting om hvordan Bolt vil presenteres i det norske markedet. Det kan godt være at både hurtiglading og annet utstyr vil være standard hos oss. Kanskje en innstegsmodell uten, men ellers med. Kjenner ikke Opel sin politikk på dette området, men de har vel ulike utstyrsnivåer slik som mange andre.
Leaf 40 kWh 2020
Leaf 2011 - solgt

THE

Opel har vel veldig mye standardutstyr i bilene som selges i Norge, så jeg tror ikke Bolt i Opeldrakt vil mangle mye utstyr sammenlignet med andre merker. I USA selges vel en del Leaf uten hurtiglademulighet også?
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

timingbeltkiller

Sitat fra: vartli på onsdag 13. januar 2016, klokken 20:20
Nå vet vi jo ingenting om hvordan Bolt vil presenteres i det norske markedet. Det kan godt være at både hurtiglading og annet utstyr vil være standard hos oss. Kanskje en innstegsmodell uten, men ellers med. Kjenner ikke Opel sin politikk på dette området, men de har vel ulike utstyrsnivåer slik som mange andre.
Ser ut til både GM med Bolt og TM med M3 må skrape innstegsmodellen inn til beinet for å kunne
klare de forhåndsvarslede prisene.

Skal de markedsføres i Norge i mindre skrapet versjon, betyr det nødvendigvis høyere pris.
Holder fast på: Med sammenlignbart utstyrsnivå blir høyst sannsynlig:
- Leaf 300km  et bedre kjøp enn Bolt 300.
- Ioniq 300 et bedre kjøp enn både  Bolt 300 og Leaf 300

I den utstrekning framtida måtte motbevise denne spådommen,
blir jeg forundret, men ikke skuffet!
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: timingbeltkiller på torsdag 14. januar 2016, klokken 06:45
Ser ut til både GM med Bolt og TM med M3 må skrape innstegsmodellen inn til beinet for å kunne
klare de forhåndsvarslede prisene.
Model 3 blir nok ganske skrapet i innstegsmodellen, men man må huske på at denne bilen skal være konkurransedyktig med BMW 3-serie i grunnversjonen. Så vi snakker ikke om at den vil mangle helt essensielle ting. En 35.000 USD Model 3 skal være bedre enn en 33.500 USD 3-serie. Og en 70.000 USD Model 3 skal være bedre enn M3.

Sitat fra: timingbeltkiller på torsdag 14. januar 2016, klokken 06:45Skal de markedsføres i Norge i mindre skrapet versjon, betyr det nødvendigvis høyere pris.
Holder fast på: Med sammenlignbart utstyrsnivå blir høyst sannsynlig:
- Leaf 300km  et bedre kjøp enn Bolt 300.
- Ioniq 300 et bedre kjøp enn både  Bolt 300 og Leaf 300
Vi får se om det kommer til å bli produsert en Ioniq med stort batteri. Det er i dag fortsatt helt ukjent.

Det blir trolig også en forskjell i rekkevidde på de forskjellige bilene. Gjetter man litt på batteristørrelse, så blir NEDC rekkeviddene noe slikt:

- 24 kWh Leaf: 200 km NEDC rekkevidde
- 30 kWh Leaf: 250 km NEDC rekkevidde
- 46 kWh Ioniq: 350 km NEDC rekkevidde (?)
- 48 kWh Leaf: 375 km NEDC rekkevidde (?)
- 60 kWh Bolt: 425 km NEDC rekkevidde (?)
- 60 kWh Model 3: 450 km NEDC rekkevidde (?)
- 80 kWh Model 3: 600 km NEDC rekkevidde (?)

Hvis det er dette som blir realiteten, så er det ikke sånn at folk vil tenke at de forskjellige bilene er likeverdige. Forskjellen i rekkevidde (og ytelse) vil påvirke betalingsviljen.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

timingbeltkiller

Med de tallene du opererer med her, er det vel bare TM sin M3 og GM sin Bolt
som i praksis er 300 km biler = EPA ca 200 miles.

Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Espen Hugaas Andersen

I sammenligningen av rekkevidde ovenfor har jeg også prøvd å justere for hvor mye de forskjellige produsentene optimaliserer for NEDC testen (jukser). EPA testen er bedre på dette, og er nærmere virkelig rekkevidde, så her er mine tanker rundt dette:

- 24 kWh Leaf: 135 km EPA rekkevidde
- 30 kWh Leaf: 172 km EPA rekkevidde
- 46 kWh Ioniq: 250 km EPA rekkevidde (?)
- 48 kWh Leaf: 275 km EPA rekkevidde (?)
- 60 kWh Bolt: 325 km EPA rekkevidde (?)
- 60 kWh Model 3: 375 km EPA rekkevidde (?)
- 80 kWh Model 3: 500 km EPA rekkevidde (?)

Så kan man spørre seg hva de forskjellige bilene vil koste. Antar man ingen avgifter, så er kanskje dette realistisk:

- 46 kWh Ioniq: 275.000 kroner
- 48 kWh Leaf: 260.000 kroner
- 60 kWh Bolt: 350.000 kroner
- 60 kWh Model 3: 320.000 kroner
- 80 kWh Model 3: 380.000 kroner

Om dette stemmer, så kommer ikke Ioniq veldig bra ut, verken på pris eller rekkevidde. Leaf og Ioniq vil være ca like attraktive. Ioniq litt dyrere og litt lavere rekkevidde, men også litt større. De som vil ha mer rekkevidde kan gå for Model 3, men den vil trolig også være noe mindre. (Den vil trolig ha lavt tak mot bakenden.) Det vil kanskje også selges noen Bolt fordi den trolig er noe større enn konkurrentene, men ellers kommer den ikke veldig bra ut på pris.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: timingbeltkiller på torsdag 14. januar 2016, klokken 08:01
Med de tallene du opererer med her, er det vel bare TM sin M3 og GM sin Bolt
som i praksis er 300 km biler = EPA ca 200 miles.
Ja, det stemmer. Nissan har aldri sagt at de skal komme med 200 miles rekkevidde, det har heller ikke Hyundai.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA