Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 32 A vegglader - Noen som selger, eller noen gode tips

Startet av elektrolux, tirsdag 07. april 2015, klokken 20:35

« forrige - neste »

tutti

#30
Det er kjempebra hvis både Opel og Hyundai kommer med ca. 50 kWh batteripakker i +/- 350 000 klassen i løpet av 6-12 mnd. De som kjøper Tesla med litt større batterier for nesten dobbel pris kommer nok dessverre til å gå på en smell.

Det som jeg ville ha likt var mere 3 fase type2 ladere innbygget. Det gir mulighet for opptil 22 kWh ladere billig hjemme og ofte gratis borte. Tenk så deilig å kunne lade på et kjøpesenter som Ikea o.l. gratis i nesten samme hastighet som dyre hurtigladere (ikke glem at minuttprisen kan bli dyrere etterhvert).

Type 1 eller type 2 med maks 32A 1-fase er bra, men ikke særlig raskt med store så store batterier. Det er også vanskelig å få tillatelse fra det lokale elverket mange steder til noe mer enn 3-fase 16A. For min del kommer nok neste elbil til å ha både større batteri og 3-fase lader innebygget.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Ingeniøren på mandag 11. januar 2016, klokken 19:00
Tja, blir vel samme kvaliteten som Tesla - tror jeg står over, med mindre den kommer som en Opel her i landet og bygd på denne siden av dammen  :)
Ja, om det er noe Opel er kjent for, så er det kvalitet...

Ampera var ganske bra kvalitetsmessig, og det er nok til stor grad fordi Opel ikke var vesentlig involvert i produksjonen.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Carl Anton Stenling

@timingbeltkiller: En ren kronesvekkelse rammer likt, andre valutaendringer kan gi ulike utslag.
Det er imidlertid et poeng at produksjon i Europa reduserer risikoen for valutasvingninger. Det er mest sannsynlig at den norske krona holder seg stabil mot de største/nærmeste handelspartnerne.
Derfor er produksjon i Tyskland ikke noe dumt alternativ. Ser for øvrig ut til at vesentlige deler (batteri og motor) blir produsert i Sør-Korea.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Mippen

#33
Sitat fra: tutti på mandag 11. januar 2016, klokken 20:40
Det er kjempebra hvis både Opel og Hyundai kommer med ca. 50 kWh batteripakker i +/- 350 000 klassen i løpet av 6-12 mnd. De som kjøper Tesla med litt større batterier for nesten dobbel pris kommer nok dessverre til å gå på en smell...


Går på en smell nei. GM fyller bare et hull i markedet for de som har lyst på elbil men ikke vil bruke så mye penger som for en Tesla, eller som mener rekkevidden på dagens vanlige elbiler er for kort. Tesla har fortsatt størst rekkevidde med 90 kwh batteri, firehjulsdrift og størst plass. Nå også med hengerfeste på model X. De har også et ladenettverk som ikke noen andre kan konkurrere med. De som har råd til en Tesla og har lyst på den vil fortsatt kjøpe Tesla. Hvis man er på jakt etter en bil med ytelse, plass og masse tekniske løsninger - som ikke andre har, kjøper man Tesla. De som er på jakt etter en P90DL ville aldri ha kjøpt en Bolt bare på grunn av at den er billigere.  Det blir som å si at de som kjøper toppmodellen av for eksempel Audi går på en smell siden man kan få en Golf til 1/3 av prisen. Kan ikke sammenligne bilen da det er to ulike klasser, og det kommer an på hva man vil ha.

Chevrolet Merket, eller Opel som den kanskje vil gå under på denne siden av dammen, har aldri slått godt an her i Norge. Opel Ampera er for eksempel en hybridbil som aldri ble en storselger her i landet, det til tross for at den hadde best rekkevidde av de ladbare hybridene. Selv i dag er den best med opp til 8 mil rekkevidde.

Når det er sagt tror jeg Bolt vil selge bra på grunn av rekkevidden, men hvis Nissan, VW, BMW, og de andre etablerte bilmerkene  i den prisklassen får fingeren ut vil den nok ikke selge så bra her. Tesla skal lansere sin model 3 i mars, og den er ventet å ha klasse ledende rekkevidde. Roadsteren som ble bygget først har for eksempel fått nytt batteri nå med 600 km rekkevidde. Blir spennende å se når model 3 kommer i salg. Det er ventet at model 3 blir mye mer nytenkende enn model s og x.

Når det er sagt er det positivt at det kommer flere elbiler med bra rekkevidde. Jeg tror det er hva som skal til for at flere skal kjøpe seg elbil. Da kan man ikke snakke om rekkevidde angst mer.
Fremtiden er elektrisk.

kodalse

Enig med Mippen her, det er nok ikke den mest ettertraktede bilen med størst rekkevidde som først faller i pris.
Derimot tror jeg nok ikke dagens bruktbilnivå kan opprettholdes mye lengre, men som nevnt før er det særdeles vanskelig å spå, spesielt om fremtiden.

Det som er gledelig er at tilbudet av biler øker. Vi får mer konkurranse og kan velge akkurat den som tiltaler oss mest.
Det skal virkelig bli spennende å se på utviklingen de nærmeste årene nå!
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

asgeirn

Opel er langt i fra noe ukjent merke for nordmenn. For de som fikk førerkort på nittitallet var en senka Opel Manta noe av det beste man kunne få.

Det er kun to grunner til at jeg ikke kjøpte Ampera når den kom:

1. Fire seter
2. Prisen. Avgiftene var ikke like vennlige for PHEV når den ble lansert, Ampera kostet 100.000 mer enn Prius, som jeg valgte i stedet.
2015 Zoe R240 Supercharge
2014 Model S 85

Mippen

#36
Sitat fra: asgeirn på mandag 11. januar 2016, klokken 23:28
Opel er langt i fra noe ukjent merke for nordmenn. For de som fikk førerkort på nittitallet var en senka Opel Manta noe av det beste man kunne få.

Det er kun to grunner til at jeg ikke kjøpte Ampera når den kom:

1. Fire seter
2. Prisen. Avgiftene var ikke like vennlige for PHEV når den ble lansert, Ampera kostet 100.000 mer enn Prius, som jeg valgte i stedet.

Opel er ikke ukjent, men merket ligger langt nede på listen over de mest solgte bilene. Opel har dårlig rykte på seg. Om det er fortjent eller ikke er en annen diskusjon. De solgte litt over 3000 biler i hele 2015. Det er 23.000 biler mindre enn for eksempel VW på førsteplass. Til og med Tesla slo Opel med vel 1000 biler i 2015. Vi får se om lansering av nye modeller og Bolt kan snu den negative trenden. Jeg sier ikke at Bolt er en dårlig bil, jeg sier bare at folk er skeptisk til Opel. Kia fikk for alvor fart i salget sitt med Kia Soul Ev, kanskje vi får se det samme med Opel?

Dollar kursen kan også ødelegge for salget. Den Norske kronen er svak mot dollar. Derfor har bilpriser gått kraftig opp. Kanskje bolt vil lande på rundt 400-450.000 kr eller mer slik prisene er nå med utstyr.

Fremtiden er elektrisk.

Mippen

Sitat fra: kodalse på mandag 11. januar 2016, klokken 23:23
Enig med Mippen her, det er nok ikke den mest ettertraktede bilen med størst rekkevidde som først faller i pris.
Derimot tror jeg nok ikke dagens bruktbilnivå kan opprettholdes mye lengre, men som nevnt før er det særdeles vanskelig å spå, spesielt om fremtiden.

Det som er gledelig er at tilbudet av biler øker. Vi får mer konkurranse og kan velge akkurat den som tiltaler oss mest.
Det skal virkelig bli spennende å se på utviklingen de nærmeste årene nå!

Helt sant.

Det er vel de med diesel som har mest å frykte i tiden som kommer ;)
Fremtiden er elektrisk.

THE

Bolt ser jo ut som et bra steg opp i forhold til kortrekkevidde elbiler, og med 54kWh netto batterikapasitet vil sannsynligvis 200+ km vinterrekkevidde være helt reelt, og opp mot 400 km rekkevidde på sommer. For mange vil dette være den første elbilen som kan erstatte en ICE bil.

Jeg venter fremdeles på en familiebil med mulighet for å trekke tilhenger på minst 1500kg. Tenk om Opel hadde kommet med en el-Insigina med 4x4, 1800kg hengervekt og 100kWh batteri. Da hadde jeg nok kjøpt Opel igjen, men Bolt i Opel-drakt dekker dessverre ikke behovene mine 100%, så da blir det Zoe + dieselbil noen år til...
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Mippen på mandag 11. januar 2016, klokken 23:40Dollar kursen kan også ødelegge for salget. Den Norske kronen er svak mot dollar. Derfor har bilpriser gått kraftig opp. Kanskje bolt vil lande på rundt 400-450.000 kr eller mer slik prisene er nå med utstyr.
Enig at prisen i Norge er et stort spørsmålstegn. 37.500 USD til kronerkurs på 9 betyr en startpris på 337.500 kroner. I tillegg kommer nok i hvert fall 10.000 kroner i vrakpant, levering, osv, så en startpris noe særlig under 350.000 er urealistisk. (Så fremt ikke kronen styrker seg.)

I tillegg er det et stort spørsmål når bilen kommer til Norge. Antar vi at Bolt kommer som en 2017-modell i USA, så kan vi kanskje håpe på at den kommer som 2018-modell i Norge. Da snakker vi om sent 2017 eller tidlig 2018 at de første bilene kommer til Norge.

I 2018 skal man visstnok begynne å trappe ned insentivene. Om man da f.eks bytter ut mva-fritaket på hele kjøpesummen med mva-fritak på opp til 200.000 kroner, så vil man også måtte betale ca 35.000 kroner i mva. Da er man oppe på 385.000 kroner.

Og når man så legger på 50.000 i ekstrautstyr, så havner man på 435.000 kroner. Da får man en ganske bra elbil - men kanskje ikke bra nok til å rettferdiggjøre dobbel pris av Leaf, Soul, osv? Og innen 2018 vil man trolig kunne kjøpe en brukt 2013/2014 Model S til lavere pris.

Jeg tror Bolt kan gjøre det bra, men dollarkursen legger absolutt en demper på festen.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Mippen

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 12. januar 2016, klokken 09:32
Sitat fra: Mippen på mandag 11. januar 2016, klokken 23:40Dollar kursen kan også ødelegge for salget. Den Norske kronen er svak mot dollar. Derfor har bilpriser gått kraftig opp. Kanskje bolt vil lande på rundt 400-450.000 kr eller mer slik prisene er nå med utstyr.
Enig at prisen i Norge er et stort spørsmålstegn. 37.500 USD til kronerkurs på 9 betyr en startpris på 337.500 kroner. I tillegg kommer nok i hvert fall 10.000 kroner i vrakpant, levering, osv, så en startpris noe særlig under 350.000 er urealistisk. (Så fremt ikke kronen styrker seg.)

I tillegg er det et stort spørsmål når bilen kommer til Norge. Antar vi at Bolt kommer som en 2017-modell i USA, så kan vi kanskje håpe på at den kommer som 2018-modell i Norge. Da snakker vi om sent 2017 eller tidlig 2018 at de første bilene kommer til Norge.

I 2018 skal man visstnok begynne å trappe ned insentivene. Om man da f.eks bytter ut mva-fritaket på hele kjøpesummen med mva-fritak på opp til 200.000 kroner, så vil man også måtte betale ca 35.000 kroner i mva. Da er man oppe på 385.000 kroner.

Og når man så legger på 50.000 i ekstrautstyr, så havner man på 435.000 kroner. Da får man en ganske bra elbil - men kanskje ikke bra nok til å rettferdiggjøre dobbel pris av Leaf, Soul, osv? Og innen 2018 vil man trolig kunne kjøpe en brukt 2013/2014 Model S til lavere pris.

Jeg tror Bolt kan gjøre det bra, men dollarkursen legger absolutt en demper på festen.

Er akkurat det jeg tenker også. Det er mange x faktorer som ikke er lett å beregne i forhold til prisen.
Fremtiden er elektrisk.

Beckern

Sitat fra: Mippen på mandag 11. januar 2016, klokken 21:40

Går på en smell nei. GM fyller bare et hull i markedet for de som har lyst på elbil men ikke vil bruke så mye penger som for en Tesla, eller som mener rekkevidden på dagens vanlige elbiler er for kort. Tesla har fortsatt størst rekkevidde med 90 kwh batteri, firehjulsdrift og størst plass. Nå også med hengerfeste på model X. De har også et ladenettverk som ikke noen andre kan konkurrere med. De som har råd til en Tesla og har lyst på den vil fortsatt kjøpe Tesla. Hvis man er på jakt etter en bil med ytelse, plass og masse tekniske løsninger - som ikke andre har, kjøper man Tesla. De som er på jakt etter en P90DL ville aldri ha kjøpt en Bolt bare på grunn av at den er billigere.  Det blir som å si at de som kjøper toppmodellen av for eksempel Audi går på en smell siden man kan få en Golf til 1/3 av prisen. Kan ikke sammenligne bilen da det er to ulike klasser, og det kommer an på hva man vil ha.

Når man fyller et hull stjeler man automatisk fra de rundt seg.
Man trenger ikke være hverken rakettkirurg eller astrolog for å se inn i fremtiden og se at denne og model 3 vil stjele markedsandeler fra både de billigere model S og Golf/i3/Leaf i dagens versjoner. Om Tesla får seg noen stor smell tviler vel jeg også på. De har fortsatt mye for seg men S70 blir antagelig borte, evt erstattet av en 75 eller 80.
Pr. i dag er det en del som "motvillig" velger S70 fordi det ikke finnes noe alternativ mellom denne og 20-30kWh bilene. Mens det de engentlig var ute etter var en lettere og mindre bil med 40-60kWh batteri .
Det er få av oss som er villig til å betale 300k ekstra for noe de ikke trenger, men en del casher ut når alternativene ikke er der.

AreLib

Tror den vil selge bra selv med en pris på 400k
Vet om flere som går å handler golf GTE til nært 400k fordi de andre alternativene enten er for dyre eller ikke har rekkevidde.
Blir uansett et spennende år med flere biler med brukbar rekkevidde dette:-) gleder meg
Bestilt blå TM3Lr RWD
Kjører Blå TMX75D
Svart TMS85(solgt)
Hvit MB B ED(solgt)

Øyvind.h

Det er viktig å huske at elbil ikke er et nullsum-marked. Med hver nye modell kommer nye kjøpere på banen.
At noen som ellers ville valgt Model S nå velger Bolt er ikke usannsynlig, men da var det kunder som egentlig ikke skulle kjøpt Model S i utgangpsunktet. Dvs. ikke kunder i et langsiktig perspektiv.

Med hver nye elbil øker markedet.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Espen Hugaas Andersen

Jeg tenker at når Model 3 lanseres vil prisingen av Model S/X justeres noe. Ikke bare vil batteri- og produksjonskostnadene ha sunket, men Tesla vil også kunne ta noe mindre margin når Model 3 hjelper til med å bringe penger inn i kassa.

Men Model S er en helt annen bil enn Model 3 og Cheverolet Bolt. Det at man kan kjøpe en BMW 3-serie i USA til 33.150 USD betyr ikke at salget av BMW 5-serie til 50.200 USD blir utradert.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA