Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Første CCS forsøk: Kiwi Tiller Trondheim ...

Startet av Økobon, tirsdag 07. april 2015, klokken 19:57

« forrige - neste »

Økobon

Har nettop bestilt ny E Golf. Ser at jeg skulle gjerne hatt større ladekapasitet. Spurte på Møller om det var mulig å få montert dobbellader som på Nissan Lif,
Men det var det ingen mulighet til. Etter litt tankevirksomhet kom ideen, er det mulig å kjøpe en orginal lader og montere den i en boks ved siden av bilen. Tenkte da å levere DC fra den ekstra orginalladeren i boksen ved bilen til hurtiglader inngangen , samtidig som mann leverer 3,6A  230V til omborladeren. Om dette er mulig, er det nokk med 16A  230V 3.fas eller må man ha 32A 230V 3.fas? Har undersøkt på pris på en slik lader som del og den kom på ca. 15000. Håper noen av de kloke hoder her på forumet kan svare om dette er mulig.
Surnadal. Renault Kango 2004 m.Range extender fra september 2011.

emil

Tror nok ikke det er så enkelt desverre. Hvis 3.6kW lading blir knapt i det daglige er kanskje ikke e-Golf riktig bil i dag, eller planlegge inn noen hurtigladinger de dagene den vanlige rekkevidden blir for knapp.

Ellers er det en gjenganger at folk overvurderer ladebehovet før bilen er levert og tatt i bruk. For de aller fleste holder 10A 230V mer enn nok til å ta unna all kjøring (også for Tesla eiere), men det er jo selvfølgelig unntak.

Eneste måten å få "dobbeltlader" på e-Golf er å importere en USA-bil. Men da får du Type1 ladekontakt (samme som på Leaf/Trilling) og en hurtigladekontakt som du ikke kan bruke her i landet. Denne kontakten kan kanskje byttes i den originale Type2-Combo kontakten e-Golf har i Europa hvis VW lar deg kjøpe en, men det kan være programvareutfordringer i tillegg til selve ladekontakten.


Svk

Du kan jo montere DC lader hjemme :-)
Hva koster de billigste?

emil

Sitat fra: Svk på fredag 20. mars 2015, klokken 10:32
Du kan jo montere DC lader hjemme :-)
Hva koster de billigste?

155.000 for 22kW fra nofuel.no:

http://www.nofuel.no/Produkt/ccs-hurtiglader-for-bmw-i3#product

Ellers skulle jo BMW komme med noen i samme effektområdet (20-25kW) til rundt 50.000kr lettere subsidiert til sine forhandlere, men har ikke sett noe til de enda.

http://insideevs.com/bmw-launches-new-low-cost-dc-fast-chargers-6458/

Elmo

#4
Sitat fra: emil på mandag 16. mars 2015, klokken 08:09
Ellers er det en gjenganger at folk overvurderer ladebehovet før bilen er levert og tatt i bruk. For de aller fleste holder 10A 230V mer enn nok til å ta unna all kjøring (også for Tesla eiere), men det er jo selvfølgelig unntak.

Dette kan ikke gjentas ofte nok til vordende og nye elbil-eiere.

Men . . . jeg er enig i at VW burde tilby dobbellader (7,2kW) også i Europa.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

olegregert

Jeg har hatt 10 amp 230V hjemme og 3,3KW på jobb som totalt sett er tilstrekkelig for å få hverdagen til å gå rundt med en E-UP. Jeg tror folk har alt for urealistiske krav til en city bil med kapasitet på batteriet opp til 15 mil.

Har man et behov ut over dette i hverdagen bør man vurdere helt andre el. biler eller hybrid løsninger
Jeg har kjørt 10 000 km elbil og får bare nedtur av fossilbilen de få ganger den brukes

Savner ikke støyen/ tyngre på rattet osv.

elektrolux

Sitat fra: emil på fredag 20. mars 2015, klokken 11:08
155.000 for 22kW fra nofuel.no:

http://www.nofuel.no/Produkt/ccs-hurtiglader-for-bmw-i3#product

Nå har vi en bedre pris på samme produkt. Er også litt forundret over at No-fuel kan tilby denne laderen så lenge vi har avtale med Designverk om dette produktet.

Se: http://elbilhjelpen.no/htm/dclading.html

Men realistisk: Vi har andre DC ladere på planleggingsstadiet, og til mye hyggeligere priser enn dette. Følg med så dukker det forhåpentligvis opp noe utpå 2016..
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

olegregert

Jeg blir ikke overrasket om det kommer store og bedre ladeløsninger i form av teknologiskift innen lading i løpet av 1-2 år med den etterspørsel som ligger i den store el-bilparken i Norge

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA