Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Levering Golf GTE

Startet av NIls1, tirsdag 07. april 2015, klokken 16:50

« forrige - neste »

NIls1

Hei!
Sitter og fundererer og fabler om å skaffe meg en Leaf.
Har i tillegg en bensinslukende 4x4, som kommer til å bli brukt til evt. langkjøring og ved bruk av henger. Ser for meg at Leafen vil stå for 16- 20000 av kilometerene. Bor i by. Under 2 mil tur/retur jobb, og sjelden mer enn 5-6 mil om dagen. Tror også det kommer til å være mulighet for lading på jobb.
Et minus er : har ikke uttak for strøm i carport. Kan man sette opp ordinær utestikk(16A)?
Hvor lang er ladekabelen som følger med?

Nissan Leaf Tekna(2015)
Hverdagsbruk.

Nissan X-Trail 2,5 (2005)
Lengre turer og tlilhengerkjøring.

Gliderman

Hei og velkommen til elbilforum.no
Ser ut som en elbil vil være midt i blinken for deg og med det kjøremønsteret du beskriver vil en Leaf klare seg med god margin. Selv kjører jeg 170km hver dag med Leaf uten bekymring, men lader på jobb.
Ladekabelen som følger med er 5m lang og lader med 10A. Finnes flere ettermarkedskabler som lader med opp til 16A, en vesentlig raskere løsning. Selv kjøpte jeg Leaf med 6,6kW lader og lader fult på 3-4 timer hjemme.
Klarer du deg med orginal ladekabel, så er en 16A vanlig stikkontakt helt ok.
Lykke til med valg av bil og en fremtid som elbilist.

Mvh
Svein Erik
Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

NIls1

Takker for svar.
Dersom man skal bruke 6,6 kWh lader, må man vel opp 32A kurs og egen "ladeboks" hjemme? Hovedsikringene i skapet er kun 35A, så må nok bli 10A kabel til lading hjemme.
Hvordan er bakseteplassen i Leaf?
Nissan Leaf Tekna(2015)
Hverdagsbruk.

Nissan X-Trail 2,5 (2005)
Lengre turer og tlilhengerkjøring.

elektrolux

10A lading gir rundt 15 km/t lading. Si at du starter med fulladet bil hver morgen etter en god natts søvn vil du med 10A lading ha en daglig rekkevidde på grovt regnet opp mot 300 km.

Siden du nevner et dagsbehov på 1/6 del av dette er du godt innenfor selv på de kaldeste dagene.

Lurt å prøvekjøre de bilene du vurderer. Du vil selv lande på den du syntes dekker dine behov best, det være seg et kompromiss mellom bakseteplass, parkeringsvennlighet, kjøreegenskaper, utseende og pris.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

emil

Du vil ikke få lov til å sette opp en vanlig kontakt (schuko) på 16A kurs hvis den skal brukes til lading av elbil. Da er det maks 10A sikring som er lov. Hadde du allerede hatt en 16A kurs til carport hadde det derimot vært lov å bruke denne.

Uansett, medfølgende ladekabel (10A) tar deg fra 0-100% på ca 10t. Selv vinterstid med mye småkjøring vil det holde til å ha fulladet batteri neste morgen. Hvis du har hurtiglader i nærheten kan det være et alternativ til kraftigere hjemmelading hvis du noen få ganger må kjøre lengre turer på ettermiddag/kveld enn det du har igjen etter den vanlige kjøringen.

Powerflux

Sitat fra: emil på mandag 16. mars 2015, klokken 07:25
Du vil ikke få lov til å sette opp en vanlig kontakt (schuko) på 16A kurs hvis den skal brukes til lading av elbil. Da er det maks 10A sikring som er lov. Hadde du allerede hatt en 16A kurs til carport hadde det derimot vært lov å bruke denne.

Men man får jo en slik 16A kurs montert for å drive trykkspyler, støvsuger, elektrisk gressklipper etc. Det at man også lader sin bil der kan jo ingen si noe på ;)
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

emil

Sitat fra: Powerflux på mandag 16. mars 2015, klokken 07:58
Sitat fra: emil på mandag 16. mars 2015, klokken 07:25
Du vil ikke få lov til å sette opp en vanlig kontakt (schuko) på 16A kurs hvis den skal brukes til lading av elbil. Da er det maks 10A sikring som er lov. Hadde du allerede hatt en 16A kurs til carport hadde det derimot vært lov å bruke denne.

Men man får jo en slik 16A kurs montert for å drive trykkspyler, støvsuger, elektrisk gressklipper etc. Det at man også lader sin bil der kan jo ingen si noe på ;)

Det er mange måter å komme rundt det problemet på, også ved å få montert en 16A CEE kontakt til elbillading (lovlig) og bruke en CEE-Schuko overgang (lovlig). Hva som er lovlig og hva som er anbefalt er to forskjellige ting. Enkelte her på forumet omtaler schuko som lamplettstøpsel og andre tullenavn for å skremme, men passer man litt på ser jeg ingen problemer med lading fra schuko og jeg lader mye 16A fra sånne uten noen som helst problemer.

Det viktigste ved bruk av schko og original ladekladd er at man henger opp kladden ordentlig så vekten av denne ikke belastes schuko-kontakten. Det er det som sliter mest på kontakter brukt til lading, ikke nødvendigvis strømstyrken.

Falsum

Jeg sitter på gjerdet sjøl og vurderer el-bil i nær fremtid.
Vi bor i et sameie som har seks boliger med garasje med stikkontakt. Huset er fra 50-tallet, så jeg mistenker at kursen som går ut til garasjen sitter på en (eller flere) felles kjellerkurs(er) som også har småting som belysning i trapperom/kjeller, vaskerom med vaskemaskiner/tørketromler og andre småting.
Stikket i garasjen er nok tiltenkt støvsuger til bilen, arbeidslampe og slikt.

Hvis jeg nå antar at kursen er 10 eller 16A, så er vel tilgjengelig kapasitet i stikket helt avhengig av hva som står på av andre ting på kursen? Slik at en eventuell 10A-kurs allerede kan være delvis opptatt av annet elektrisk apparatur? Da vil vel ladingen snegle seg av gårde og ta tid?

Kan jeg måle dette med en multimeter i kontakten, eller bør jeg få en elektriker til å sjekke tilstand til felles sikringsskap og gi en vurdering av hva som må oppgraderes for å kunne gå over til en elbil-hverdag? Takker for tips.

jkirkebo

Sitat fra: Falsum på torsdag 19. mars 2015, klokken 12:27
Jeg sitter på gjerdet sjøl og vurderer el-bil i nær fremtid.
Vi bor i et sameie som har seks boliger med garasje med stikkontakt. Huset er fra 50-tallet, så jeg mistenker at kursen som går ut til garasjen sitter på en (eller flere) felles kjellerkurs(er) som også har småting som belysning i trapperom/kjeller, vaskerom med vaskemaskiner/tørketromler og andre småting.
Stikket i garasjen er nok tiltenkt støvsuger til bilen, arbeidslampe og slikt.

Hvis jeg nå antar at kursen er 10 eller 16A, så er vel tilgjengelig kapasitet i stikket helt avhengig av hva som står på av andre ting på kursen? Slik at en eventuell 10A-kurs allerede kan være delvis opptatt av annet elektrisk apparatur? Da vil vel ladingen snegle seg av gårde og ta tid?

Kan jeg måle dette med en multimeter i kontakten, eller bør jeg få en elektriker til å sjekke tilstand til felles sikringsskap og gi en vurdering av hva som må oppgraderes for å kunne gå over til en elbil-hverdag? Takker for tips.

Det enkleste til å begynne med er å ta ut sikringen og se hva som ikke lengre fungerer. Stikk på veggen kan
testes med f.eks en bærbar lampe. Det er enklere enn å styre med multimeter.

Hvis du legger ut et (skarpt) bilde av innmaten i skapet samt kursfordelingslappen kan vi sikkert gi noen flere råd her basert på det.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Carl Anton Stenling

Dersom kursen til garasjen er på fellesstrøm i sameiet så vil jeg også anbefale å avklare med styret hvordan du skal betale for strømmen. Det er best å ta dette opp i forkant - da går prosessen smidigere.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Falsum

Takk for svar. Ja, jeg må avklare lading med sameiet og sannsynligvis tilby å betale en fast sum basert på et anslag over forventet forbruk. Jeg mener at Huseiernes Landsforbund har hatt egne artikler om hvordan dette bør håndteres i sameier og borettslag hvor det erfaringsmessig alltid er en eller flere som reagerer.

Skal også undersøke kjelleren og se hva jeg finner ut av kurser og kapasitet før jeg eventuelt ber en elektriker se på det.

NIls1

Takker for mange informative svar.
Endte opp med å handle inn en hvit(perlemor) Leaf Tekna i dag.
Syntes den var veldig god å kjøre, og tror den kommer til å dekke mitt behov ganske greit.
Nissan Leaf Tekna(2015)
Hverdagsbruk.

Nissan X-Trail 2,5 (2005)
Lengre turer og tlilhengerkjøring.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA