Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ladefart lillehammer

Startet av Helge4x4, tirsdag 07. april 2015, klokken 14:13

« forrige - neste »

Helge4x4

Hva er best og hva er mest økonomisk vedr. rekuperasjon?
Lader bilen noe mer på svert sterk VS lett rekuperasjon

Råde

Sitat fra: Helge4x4 på søndag 15. mars 2015, klokken 19:17
Hva er best og hva er mest økonomisk vedr. rekuperasjon?
Lader bilen noe mer på svert sterk VS lett rekuperasjon
Det mest økonomiske er å la vær å bremse og seile så mye som mulig (D mode). Skal du bremse, så bruk bremsen. Da vil bilen rekuperere så mye den kan.
e-Golf | X75D

mihkku

Jeg er avhengig av B i byen, men på motorveien er det D som gjelder så fremt det ikke er kø.

anna

#3
Av og til har jeg behov for å kjøre lengst mulig på en lading. Landeveiskjøring. Kan noen si hvordan man kjører smart for å komme lengst mulig? Jeg skjønner at jeg kommer lenger hvis jeg skrur av alt elektrisk og reduserer farten, og at B og D-trinnene bremser. Men hva skal jeg velge, og når skal jeg velge D, de forskjellige D-trinnene og B?

Sidewinder

Noen som vet hvilken hastighet som er mest økonomisk?
Tror det har mye og si for rekkevidde. Har mistanke om at hvis man beveger seg mye over 60-70 begynner forbruket å gå opp...

Ebe

Nissan Leaf sine berømte 199 km rekkevidde er, etter det jeg har hørt, ved en konstant hastighet på 61 km/t. Er jo litt forskjellig luftmotstand på Leaf og Golf, men vil tro det ligger rundt der.
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

valvolainen

Uten varme/kjøling/høy musikk påskrudd så tipper jeg du har den mest effektive kjøringen i 20-30km/t.
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

Råde

#7
Sitat fra: Sidewinder på søndag 15. mars 2015, klokken 20:35
Noen som vet hvilken hastighet som er mest økonomisk?
Tror det har mye og si for rekkevidde. Har mistanke om at hvis man beveger seg mye over 60-70 begynner forbruket å gå opp...
Det finnes flere tråder om temaet. Her en lang og god en med mange tips:

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,8423.0.html

Her en graf som viser prinsippet (ikke spesielt for eGolf), men opp til 60km/t kan du i og for deg kjøre en brødfjæl på høykant, men etter det begynner luftmotstanden å gjøre seg gjeldende.
e-Golf | X75D

Lars Rødset

Sitat fra: Råde på søndag 15. mars 2015, klokken 19:31
Skal du bremse, så bruk bremsen. Da vil bilen rekuperere så mye den kan.

Det siste du skriver her har jeg sett flere på forumet som påstår, men jeg er ganske overbevist om at det er feil (det som følger nå er sånn jeg tror det fungerer, har ingen dokumentasjon :-\). Dersom du bruker "B" eller rekuperasjonstrinn 1/2/3, så kobler man inn en last som trekkes rundt av bilens "rullekraft" og igjen lader batteriene (minimalt elektrisk tap). Dersom du bremser med pedalen så er det de vanlige bremsene på bilen som bruker bilens "rullekraft" til å trekke rundt en last.
I det siste tilfellet vil jeg tro at mer energi går tapt i friksjon og varmeutvikling. Det er kanskje ikke snakk om så mye energi, men jeg vil tro at det er snakk om så mye at volkswagen valgte å lage "B" og rekuperasjonstrinnene.
Hadde bremsing vært like tapsfritt som vanlig rekuperasjon så er det ikke sikkert disse funksjonene hadde eksistert (synsing).

Av denne grunnen forsøker jeg å bruke bremsen minst mulig og rekuperasjon mest mulig. Da sparer jo en gjerrig sunnmøring litt på bremseklossene og  ;D :P

DrNox

http://elbilforum.no/forum/index.php?action=dlattach;topic=20176.0;attach=28546 (grafen "til" Råde)
Grafen sitt laveste punkt er vel 20mph=32km/t. Skulle tro man ikke vil kjøre noe fortere enn 31mph=ca50kmt, om man kun tenker lengde.

jeschw

Sitat fra: Lars Rødset på mandag 16. mars 2015, klokken 09:50
Sitat fra: Råde på søndag 15. mars 2015, klokken 19:31
Skal du bremse, så bruk bremsen. Da vil bilen rekuperere så mye den kan.

Det siste du skriver her har jeg sett flere på forumet som påstår, men jeg er ganske overbevist om at det er feil (det som følger nå er sånn jeg tror det fungerer, har ingen dokumentasjon :-\). Dersom du bruker "B" eller rekuperasjonstrinn 1/2/3, så kobler man inn en last som trekkes rundt av bilens "rullekraft" og igjen lader batteriene (minimalt elektrisk tap). Dersom du bremser med pedalen så er det de vanlige bremsene på bilen som bruker bilens "rullekraft" til å trekke rundt en last.
I det siste tilfellet vil jeg tro at mer energi går tapt i friksjon og varmeutvikling. Det er kanskje ikke snakk om så mye energi, men jeg vil tro at det er snakk om så mye at volkswagen valgte å lage "B" og rekuperasjonstrinnene.
Hadde bremsing vært like tapsfritt som vanlig rekuperasjon så er det ikke sikkert disse funksjonene hadde eksistert (synsing).

Av denne grunnen forsøker jeg å bruke bremsen minst mulig og rekuperasjon mest mulig. Da sparer jo en gjerrig sunnmøring litt på bremseklossene og  ;D :P

Har jo lest bruksanvisningen og også brukt E-Golfen nå siden august.
Rekuperasjonen, bremsing av bilen ved bruk av drivverk og dermed tilbakeføring av elektrisk energi til batteri, er i bruk i D1-D3, B, ved bruk av bremsepdalen og ikke minst når en kjører med ACC.
Men effektiviteten varierer. Jeg bor noen meter over havet og når jeg kjører ned mot byen, fulladet rett ut av garasjen, bremser B ikke nok i den bratteste delen, men det gjør det når jeg har ladet til bare 90%. Fordi rekuperasjonen er jo avhenging av å kunne bli "kvitt" strømmen den genererer tilbake i batteriet.
Sterk rekupasjon kan anses som intern "hurtiglading" og noe av bremseenergien vil gå "tapt" i EL-systemets virkingsgrad, mens "seilingen" er tilnærmet "strømløs" og bilen ruller bare bremset av "tap" som rulle- og luftmotstand og mekanisk friksjon i drivverk (kan sammenlignes å rulle i vanlig bil med trøkket klutsj).

Fotbremsen utløser noe som VW kaller for brake-blending, altså en blanding av motorbrems og skivene, men som etter min erfaring prøver å få størst andel av bremseeffekt via motorbrems, men bruker skivebremser til det en må bremse utover det batteriet kan ta imot og i samarbeid med ABS, ESP og lign. til å holde bilen stabil under oppbremsing.
Betyr, bremser en tidlig nok (greit å følge med på den grønne siden av effektmåler i dashbord) lader både B eller fotbremsen tilnærmet like mye tilbake.
Men så var det å kjøre mest "riktig", og da kommer ACC i bildet som (spesielt i ECO) akselerer og bremser (med mest mulig rekuperasjon) mye jevnere, forsiktig og effektiv en jeg hadde villet holde konsentrasjonen oppe for å få det til like bra.
E-Golf siden aug.2014

Råde

Det er nemlig det. Bremsepedalen bruker regen så mye den kan. "Faren" ved å bruke D1-3 eller B er at du går glipp av den superbesparende seilefunksjonen (eller autoseiling som ble foreslått). Du kan seile i rekuperasjonsmodus også, men det krever finesse med høyrebeinet. Alt annet enn å ikke røre pedalene bruker strøm når du seiler.

Så kan man begynne å diskutere regenerering i nedoverbakkene kontra seile i hører fart med den økte vindmotstanden det medfører, men det er en annen diskusjon så lenge vi holder oss innenfor fartsgrensene.

Og så var det ACC, da. ACC seiler aldri klokt. Det hender den seiler, men ikke ved å tenke fremover i trafikken. Den vil bruke mer energi enn om en menneskehjerne styrer akselerasjon og desellerasjon/seiling, fordi menneskehjernen kan tenke fremover. Hvis den gidder :)
e-Golf | X75D

jeschw

Ja ... hvis en gidder ;-) har kjørt Lupo 3L før, den "seilte" også ...

og må forsåvidt tilstå at det å "seile" selv er sikkert mer effektiv hvis en gjør en sport ut av det (som jo er morsom til tider). Men min erfaring ved bruken av ACC er det blir rimelig effektiv alikevel, spesielt på motorveistrekninger eller utenbys når dem som kjører foran bestemmer mest over egen hastighet.
Er litt som i båten, da seiler jeg også fortere en autopiloten ... hvis jeg gjør en sport ut av det ;-) ... men gidder jeg det hver gang når jeg egentlig er på tur? ;-)

Lupo 3L? ... hvis noen lurer om VW har masseprodusert prototyper før ;-) kan en jo sjekke (https://www.google.no/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=5&cad=rja&uact=8&ved=0CDQQygQwBA&url=http%3A%2F%2Fen.wikipedia.org%2Fwiki%2FVolkswagen_Lupo%23Lupo_3L&ei=JuMGValYgd074cqA2AM&usg=AFQjCNHo8mpqDfY96VK4UEQ_haPQq1CL0Q&sig2=KrgCvj3bwaEIRHL9WBta3A
E-Golf siden aug.2014

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA