Musk "About to end range anxiety"

Startet av KrW, søndag 15. mars 2015, klokken 16:20

« forrige - neste »

Amoss

Sitat fra: Harlex på mandag 16. mars 2015, klokken 07:55
Hva med en programvare/funksjonalitet som reduserer effekten til et minimum (blir dau som en vanlig bil) og dermed gir BETYDELIG lengre rekkevidde?

Du tenker ikke "stort" nok. Redusere maks hastighet til 40 km/t. Dels får du lengre rekkevidde, og dels er det ingen som gidder å kjøre bilen så langt at rekkeviddeangst er ett reelt problem ;)
Model S 85D

Anders Heibø

En ting jeg blir ganske skuffet over hvis de ikke implementerer er valgalternativ på rute. Bergen - SC Vinje har jeg opp igjennom kjørt 6 forskjellige ruter men ikke f... om jeg skal ta Kvanndal - Kinsarvik ferjen som nav foreslår. Og på vei til jobb skal den absolutt gjennom en sykkel og gangsti, som jo hadde vært mulig om den kunne flydd over bommen. Jeg har enda ikke funnet KITT knappen :(

Får de implementert litt bedre rutevalg (med automatisk navigering via ladepunkt) er jeg veldig fornøyd.

En god mulighet er at man dagen i forveien kan sette opp ruten via mobil, slik at bilen automatisk lader optimalt, finner nødvendige ladepunkt og varmer opp før avreise. Jeg tipper de også kan overstyre mye av strømbruken i bilen, f.eks varmeapparatet. Hente varme fra batteri istedenfor varmepumpe, eller overstyre temperaturen ned for å nå frem til destinasjon.

Det er også mulig de har regnet seg frem til en optimal måte å akselerere på og at det vil begrenses til det når det er langt mellom ladepunktene... :o
P1202 - Vin P14434 - Grønn P85+
Vin F095710 - Hvit X100D
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt skriftlig godkjennelse.

BMW850

Sitat fra: Tesla-man på mandag 16. mars 2015, klokken 11:40
Hva er mulig OTA?

Bedre navigasjon har mange nevnt. Hva med online SC info på belastning og antal som lader til enhver tid? Hva med info om andre biler i nærheten som kan trå hjelpende til med "nødstrøm"? Biler som kommuniserer seg imellom? Kan det være at vi tar ut mer av reservekapasiteten som allerede ligger i batteriet? Tja, det øker rekkevidden, men ikke angsten (for dem som måtte ha det da...)
Tror det er mange muligheter, men side det er OTA er det neppe større batteri, batteryswap eller andre "hardware"-trix.

Kanskje det kun er en knapp hvor vi kan slå av rekkeviddeangsten; Range anxiety "OFF". Holder for meg ;D

Dette er nok noe av løsningen de kommer med:
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

fredag

Elon Musk vil vel tweete opp aksjekursen litt, for å ta de som shorter Tesla.

Skal det være en ordentlig nyhet som er verdig en pressekonferanse, så bør det være et nytt batteri. Billigere og bedre. 2x rekkevidde. 120kW - 150kW.

Alternativt: Intravinøs medisinering i bilen for å fjerne angst.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

cairnz

Sitat fra: fredag på mandag 16. mars 2015, klokken 12:04
Elon Musk vil vel tweete opp aksjekursen litt, for å ta de som shorter Tesla.

Skal det være en ordentlig nyhet som er verdig en pressekonferanse, så bør det være et nytt batteri. Billigere og bedre. 2x rekkevidde. 120kW - 150kW.

Alternativt: Intravinøs medisinering i bilen for å fjerne angst.

Vanskelig med nytt batteri OTA.

Hvis jeg skulle spekulert ville jeg antatt:

* Ruteplanlegger inkluderer stopp på Superladere
* Firmware for inverter øker effektiviteten på microsleeping, slik at forbruk ved motorveikjøring (90-110km/t) går ned x %.
* Utnyttbar andel av batteri øker med x%.
* Ladekart ut over SC er inkludert på NAV, f.eks. med alle 11 og 22kW AC-punkter.
Elbilist

Kim L

Kanskje det blir mer nøyaktig i forhold til navigasjon via de sattelittene han skyter opp.... Uansett blir det spennende....

Tuxedo

Vil vel heller tro at det uansett blir nedtur...

mrexplode

Sitat fra: RuneW på mandag 16. mars 2015, klokken 11:23
Sitat fra: mrexplode på mandag 16. mars 2015, klokken 10:32
Mine 2 øre,

Dette er jo selvfølgelig T'to'T, Tesla to Tesla rescue/super charging  ;D

Sammen med annonserte kommende batteribanker  som kan enkelt settes opp hvor som helst.

Disse batteribankene utstyres med DC Quick charge til Tesla og blir distriubert ca overallt :-) Fordelen med batteribank er at de kan lades fra nesten hvilken som helst energikilde, dvs noen batteribanker vil jo være tømt til tider, derfor er det live tracking direkte i bilen.  *drømmme*  :P

SuC, for langdistanse
BatteriBanker for Quick Charge - kortdistanse.

Og hvordan ser du for deg å realisere dette OTA?

Må ikke ta meg så steinalvorlig i mine spekulasjoner :)

Men, for å svare på hva jeg tenker.

Batteribankene har jo vært nevnt av Elon, disse kommer. I tillegg til Batteribank velger jeg å tro at en DC til DC lader også kommer. Denne vil være raskere enn 22kw AC(sjokkert om den er lavere). Hvor mye man får ladet i kw er selfølgelig begrenset av Batteribanken, men at man kan får en "kjapp batteri fylling på 10kw" på kort tid er jo absolutt noe alle vil verdsette.

På toppen av det så ville jeg, om jeg var Elon, laget et inntak på samme DC til DC laderen, slik at en annen Tesla kunne tømme sin batteripakke inn i en annen bil/batteribanken. Ergo En OTA update for å kunne håndtere et slikt scenario.

I min mening er kun en OTA ikke nok for å eliminere rekkevidde angst. Joda, en kan argumentere at hvis bilen sier nøyaktig om du kommer frem eller ikke, vil gi ro i sjela. Men uforutsigbare ting skjer, å ingen rekevidde estimator håndterer det på en god måte. Henvisning til en annen lader er jo løsningen, å da kommer Batteribanken inn i bildet, som en QuickFix, alltid tilgjengelig, ca overallt :-)

Men, hva vet jeg, jeg er jo bare en elbil fanatiker med tåplige drømmer  :) ;) :D ;D :P

NegativeElectrode

Ikke bare Teslaeiere som er spent på torsdagen. Konkurrentene er minst like spent
http://www.tv2.no/a/6691425

(P)85D har jo demonstrert hva ekstrem traction control betyr både i form av vinter- og akselerasjonsegenskaper, så konkurrentene har nok grunn til å følge godt med :)
Blå TMY 2022
Hvit TM3 2019 (solgt)
Grå TMS 2015 modell (solgt)

Dennis

Er nok mer Broom som finner opp på egen hånd hva konkurrenten tenker i kjent stil :)

mnicolai

Ikke akkurat OTA, men hva med å skifte ut panotaket med solseller? Lader under kjøring og parkering :)
MNICOLAI
P85DL, 2015
TESLA Model 3

nortrahof

Kan ikke se at jeg har lest at det er noen som har vært nødt til å bytte batteripakke? Det skulle tyde på at batteripakken er lavt belastet og derved har reserver som enkelt kan utnyttes.

Når man også vet at batteriteknologien har gått videre siden de første TMS kom på markedet med 85 kWh batteripakke, så har vel dagens batterier en enda større energitetthet enn de første - men på papiret er de like?
Jeg ville tro at tiden er inne for å øke ladekapasitet på alle eksisterende batteripakker ut fra den generasjon batteripakken tilhører. Man har nå fått såpass erfaring i antall leverte biler at dette kan gjøres nå.
Da vil de sist leverte batteripakkene få størst tillegg i rekkevidde - kanskje 20%?
Ved å knytte kapasitet til batteripakke unikt, kan også fremtidig batteriskifting underveis også gjennomføres.

Tror ikke det er aktuelt å endre de fysiske mål på batteripakken så et vesentlig større batteri tror jeg er avhengig av modellskifte?
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

krl

Sitat fra: mnicolai på mandag 16. mars 2015, klokken 13:14
Ikke akkurat OTA, men hva med å skifte ut panotaket med solseller? Lader under kjøring og parkering :)
Da tar det fort gjort en måneds tid å få ladet opp batteriet.. 12 timer solskinn i døgnet og 300W effekt på solcellepanelet minus 1% tap i døgnet. Noe som også er "litt" optimistiske tall. Men det kunne allikevel vært fint med et solcellepanel for å unngå fullstendig utladning ved langtidsparkering.

NegativeElectrode

Hmm, her er en som tydeligvis tar det for gitt at det blir mer batterikapasitet tilgjengelig/mer effektiv fremdrift
http://money.cnn.com/2015/03/15/autos/elon-musk-tesla/
Blå TMY 2022
Hvit TM3 2019 (solgt)
Grå TMS 2015 modell (solgt)

Tønsberg

Sitat fra: BMW850 på søndag 15. mars 2015, klokken 23:05
Angående rulling, prøv og sett bilen i N i fart... den ruller godt ja. Ikke mye motstand som i en vanlig bil :)
Det har jeg ikke prøvd, eller tenkt på før... Frister litt å prøve nå, kjenner jeg  ::)
Svart TMS 85 2014 - Solgt
Grå TM3 2019
Svart TMX 2016

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA