Musk "About to end range anxiety"

Startet av KrW, søndag 15. mars 2015, klokken 16:20

« forrige - neste »

Øyvind.h

Mange kreative forslag her, men det er nå engang slik at det kreves en gitt mengde energi for å holde en gitt hastighet på en gitt strekning.
Å "strupe" kreftene hjelper ikke når du uansett ikke henter ut mer enn 15-20kW av potensielt hundrevis av tilgjengelige kW.
Forbedret effektivitet i omformer/motor kan heller ikke plutselig gi uendelig rekkevidde.
Bedre kapasitet fra batteriet vil bare gi noen mil ekstra, så det hjelper heller ikke med noe som helst ift rekkeviddeangst.

Det eneste jeg ser på som fornuftig (ettersom dette er sw oppdatering) er at navigasjonen gir enda mer presise forbruksestimat. De som har testet naviens forbruksestimat i dag vet at det stemmer meget bra, så jeg tror ikke det er mye å hente der ift rekkeviddeangst.

Da gjenstår egentlig bare ett alternativ - navien leder deg automatisk via et ladepunkt dersom det er behov for å lade på turen. Du slipper å tenke mer på lading. Det gjør bilen for deg.

Mitt kreative forslag er rakettdrevne SpaceX droner som plukker opp alle biler med mindre enn 20tkm rekkevidde og flyr dem til naviens destinasjon.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Øyvind.h

Sitat fra: Sbr på søndag 15. mars 2015, klokken 22:54
Er det noen med Tesla som har rekkeviddeangst? ???
De som ikke har lært bilen å kjenne enda kanskje :) ?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

petersv

#62
En annonsering relatert til superladernettverket virker plausibel.

Edit: Eller batteribytte blir realitet og alle kan oppgradere (les release av 100-ognoe kWh batteripakker.) Det er iallfall stor nok nyhet for egen pressekonferanse/party.

NegativeElectrode

Blå TMY 2022
Hvit TM3 2019 (solgt)
Grå TMS 2015 modell (solgt)

cstromme

Med tanke på at dette er noe som kommer med en OTA update så er nok mange av forslagene i denne tråden langt utenfor det som er plausibelt.

Jeg tipper på en betraktelig bedre beregning av forbruk, kanskje med crowdsourcing av ladestasjoner og med waypoints på en innlagt rute.
Tesla Model X 100D 2023 Ultra Red
Tesla Model X 75 2017 (SOLGT)
Tesla Model S 85 2014 (SOLGT)

kjølholdt

har ønsket meg kalkulering av ruter via SC det får jeg vel nå
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

Cato76

Hva om bilen egentlig er levert med et 200kW/h batteri, men Tesla har "strupet" dette til 85kW/h for å teste ut teknologien i batteriet. Nå frigjør de resten av de 115kW/h'ene og gir oss en rekkevidde på over 1000 km!  :o




(ønsketenkning...)
:+1: Tesla Model 3 Performance 2021
:D Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017 - Solgt
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

cstromme

Sitat fra: Cato76 på mandag 16. mars 2015, klokken 10:03
Hva om bilen egentlig er levert med et 200kW/h batteri, men Tesla har "strupet" dette til 85kW/h for å teste ut teknologien i batteriet. Nå frigjør de resten av de 115kW/h'ene og gir oss en rekkevidde på over 1000 km!  :o

Det burde ikke være lov å si slike ting. :P

*sukk*
Tesla Model X 100D 2023 Ultra Red
Tesla Model X 75 2017 (SOLGT)
Tesla Model S 85 2014 (SOLGT)

Griffel

#68
Jeg trodde jo det var snakk om trådløs lading via wifi. ;D
Men:
Tesla's Answer to Range Anxiety:     Plug-in at the Four Seasons
Sitat
Tesla is building out the charging network as it prepares for a summer debut of the Model X, a sport utility vehicle designed to appeal to women.

http://www.bloomberg.com/news/articles/2015-03-03/tesla-roadtrippers-juice-up-from-yosemite-to-jackson-hole-cars

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

fonberg

Musk lanserer konkrete planer for videre utbygging av SC-nettet, samt destination-ladeprogram.
18 i3 FC | 17 S90D | 12 Leaf | 00 Porsche 911 C2

D.O

Sitat fra: fonberg på mandag 16. mars 2015, klokken 10:24
Musk lanserer konkrete planer for videre utbygging av SC-nettet, samt destination-ladeprogram.
Jepp, støttes! De gir bort gratis "high voltage charger" til alle hotell o.l som ønsker. I tillegg oppdateres sc planer og gps blir mer avansert med at den sier hvor du må lade på turen.
Nå:Mazda mx30, Proace electric,  Rav-4 , BMW M5, Fox Mustang og Haibike el sykkel
Bestilt/reservert:
Cybertruck
Før:
Hyundai Kona
Model 3 (kansellert for Kona'n)
Model S P85 -13
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

mrexplode

Mine 2 øre,

Dette er jo selvfølgelig T'to'T, Tesla to Tesla rescue/super charging  ;D

Sammen med annonserte kommende batteribanker  som kan enkelt settes opp hvor som helst.

Disse batteribankene utstyres med DC Quick charge til Tesla og blir distriubert ca overallt :-) Fordelen med batteribank er at de kan lades fra nesten hvilken som helst energikilde, dvs noen batteribanker vil jo være tømt til tider, derfor er det live tracking direkte i bilen.  *drømmme*  :P

SuC, for langdistanse
BatteriBanker for Quick Charge - kortdistanse.





RuneW

Sitat fra: mrexplode på mandag 16. mars 2015, klokken 10:32
Mine 2 øre,

Dette er jo selvfølgelig T'to'T, Tesla to Tesla rescue/super charging  ;D

Sammen med annonserte kommende batteribanker  som kan enkelt settes opp hvor som helst.

Disse batteribankene utstyres med DC Quick charge til Tesla og blir distriubert ca overallt :-) Fordelen med batteribank er at de kan lades fra nesten hvilken som helst energikilde, dvs noen batteribanker vil jo være tømt til tider, derfor er det live tracking direkte i bilen.  *drømmme*  :P

SuC, for langdistanse
BatteriBanker for Quick Charge - kortdistanse.

Og hvordan ser du for deg å realisere dette OTA?
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Tai

Kanskje tesla gir bilen tilgang til de kW som ligger i reserve på batteriet. Burde øke rekkevidde med noen gode mil. Men fjerne rekkevidde angst? Jan ikke fjerne noe som ikke er der  ;)

Tai
"Ever notice that anyone going slower than you is an idiot, but anyone going faster is a maniac?" - George Carlin

Tesla-man

Hva er mulig OTA?

Bedre navigasjon har mange nevnt. Hva med online SC info på belastning og antal som lader til enhver tid? Hva med info om andre biler i nærheten som kan trå hjelpende til med "nødstrøm"? Biler som kommuniserer seg imellom? Kan det være at vi tar ut mer av reservekapasiteten som allerede ligger i batteriet? Tja, det øker rekkevidden, men ikke angsten (for dem som måtte ha det da...)
Tror det er mange muligheter, men side det er OTA er det neppe større batteri, batteryswap eller andre "hardware"-trix.

Kanskje det kun er en knapp hvor vi kan slå av rekkeviddeangsten; Range anxiety "OFF". Holder for meg ;D
Nåværende:
P85
P85D
Kommer:
2 x Model E
Porsche Mission E

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA