Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: super lader på Danmarksplass?

Startet av KrW, tirsdag 07. april 2015, klokken 11:02

« forrige - neste »

mr_Utopia

Sitat fra: BMW850 på søndag 15. mars 2015, klokken 23:05
Sitat fra: Havebigfun på søndag 15. mars 2015, klokken 20:37
Sitat fra: Thor2014 på søndag 15. mars 2015, klokken 20:22
Mulig bedre optimert drift av motorene som sparer strøm?
Ja det tror og håper jeg kommer- på 85D- modellene greier man å øke rekkevidde ved å optimalisere motorene - noe mange ikke trodde var mulig. Kan hende man har kommet på et spor der, eks automatisert seiling - motoren kobles automatisk ut når den ikke bidrar noe og bilen like godt kan rulle av seg selv- tror det ligger iallefall 20% der.

Angående rulling, prøv og sett bilen i N i fart... den ruller godt ja. Ikke mye motstand som i en vanlig bil :)

Tesla er vel en vanlig bil. Trolig mindre rullemotstand i en vanlig bil med gir som man kan sette i fri, sett bort fra luftmotstand og Model S sin spesielle egenskaper som lav rullemotstand pga store hjul etc. Model S motoren må faktisk snurre med når den coaster?


Vel er vel en grunn til at Tesla har lavest Cd omtrent av alle sammenliknbare biler og i tillegg lav rullemotstand (store hjul etc).  Men den hadde trolig vært enda lavere om det hadde gått an å koble ut ene el motoren under coasting. Kanskje det er mulig å innføre coasting prinsippet også? Akselerere moderat,  og så avmagnetisere elektromotor og så coaste?

mr_Utopia

Sitat fra: Jejl på søndag 15. mars 2015, klokken 23:10
Kanskje det finnes en kraftig usynlig innebygget magnet i bilen som gjør at vi kan "hekte" oss på andre bevegelige metallgjenstander i veien (som. f.eks eksosbiler). Funksjonen trenger bare å aktiveres med en sw-opdatering.

For biler med autopilot og ACC vil nå "Tailgating Mode" bli aktivert som en betalbar opsjon. Da vil din Tesla Model S ved aktivering av ACCTM, posisjonere seg 0,25 m bak den første tilgjengelige lastebil/buss, og utnytte kinetisk energi i luften som ellers ville bli sløst bort.

Tuxedo

Sitat fra: Jejl på søndag 15. mars 2015, klokken 22:51
En sw-oppdatering som gjør at bilen kan lades på samme måte som når det regenereres energi under kjøring? Da kan kanskje alle bilene kunne bruke bruke 22 og 43 kw ladere. Det er kanskje forklaringen på at de har sluttet å selge dobbelladere.
Hadde en så stor forbedring vært mulig ved en endring av software, så tror jeg det hadde vært der fra begynnelsen av.  De hadde spart seg en masse installasjon av dobbeltladere.  Pluss at de eierne som har dobbeltlader og har betalt for det, blir sure.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

satheesh.net

Kanskje inngått avtale med andre bilprodusenter om å lage enda flere ladepunkter? ::)

Ko_deZ

Det er ingen tvil om at superlader-nettverket fungerer bra. Folk kjører til Spania og andre steder med el-bilen sin nå. Ved å inngå et samarbeid med VW, Nissan, BMW, GM, Fiat eller andre, så kan det være fult mulig at det vil poppe opp superladere (eller en avart av dem) som paddehatter. Jeg håper inderlig at dette er nyheten, for det vil være en svært god en.

Det er klart, siden dette er en OTA oppgradering, så må det nesten være noe annet. Bedre routing, bedre estimering av forbruk, og mer effektiv bruk av inverter/motor fremstår som sannsynlig alternativer.

KrW

Vil det ikke lett bli kø da om mange merker begynner å lade på Teslas Superchargere?
Model X 100D 2018 AP2,5-3
Model X 90D 2017 AP2 solgt
Model X 90D 2016 solgt
Automower 330X robotklipper
Leaf solgt
Model S85 (kun i to uker)

Hyperstress

Sitat fra: Jejl på søndag 15. mars 2015, klokken 22:51
En sw-oppdatering som gjør at bilen kan lades på samme måte som når det regenereres energi under kjøring? Da kan kanskje alle bilene kunne bruke bruke 22 og 43 kw ladere. Det er kanskje forklaringen på at de har sluttet å selge dobbelladere.

Hadde vært stilig.  8)
Noen som har teknisk kunnskap til å uttale seg om dette i det hele tatt er mulig? Skulle jo tro de hadde gjort det slik fra starten av om det var mulig. (Har ikke Renault løst det på denne måten i Zoe?)

Dette i kombinasjon med å pøse ut tusenvis av 22/43kw destination chargers bør kunne fjerne rekkeviddeangst. :)

e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Inv

Tipper ganske sikkert at Tesla i lengre tid har samlet inn forbruksdata fra bilene - turdata, tempratur, kjøremønste osv osv. Nå har bilene vært på veien en stund så de har sikkert et enormt datagrunnlag. Tenkt på det som crowd sourcing for forbruksdata. Ikke ulikt det google maps gjør for trafikkdata.

Dette har de sikkert benyttet til å lage rekkeviddeestimeringen langt mer intelligent enn før.

BMW850

Sitat fra: mr_Utopia på søndag 15. mars 2015, klokken 23:13
Sitat fra: BMW850 på søndag 15. mars 2015, klokken 23:05
Sitat fra: Havebigfun på søndag 15. mars 2015, klokken 20:37
Sitat fra: Thor2014 på søndag 15. mars 2015, klokken 20:22
Mulig bedre optimert drift av motorene som sparer strøm?
Ja det tror og håper jeg kommer- på 85D- modellene greier man å øke rekkevidde ved å optimalisere motorene - noe mange ikke trodde var mulig. Kan hende man har kommet på et spor der, eks automatisert seiling - motoren kobles automatisk ut når den ikke bidrar noe og bilen like godt kan rulle av seg selv- tror det ligger iallefall 20% der.

Angående rulling, prøv og sett bilen i N i fart... den ruller godt ja. Ikke mye motstand som i en vanlig bil :)

Tesla er vel en vanlig bil. Trolig mindre rullemotstand i en vanlig bil med gir som man kan sette i fri, sett bort fra luftmotstand og Model S sin spesielle egenskaper som lav rullemotstand pga store hjul etc. Model S motoren må faktisk snurre med når den coaster?


Vel er vel en grunn til at Tesla har lavest Cd omtrent av alle sammenliknbare biler og i tillegg lav rullemotstand (store hjul etc).  Men den hadde trolig vært enda lavere om det hadde gått an å koble ut ene el motoren under coasting. Kanskje det er mulig å innføre coasting prinsippet også? Akselerere moderat,  og så avmagnetisere elektromotor og så coaste?

Der tar du grundig feil! Sett den i N i fart så skjønner du hva jeg sier. Den ruller som en tråsykkel så det er åpenbart mye mindre friksjon og motstand ifh til en vanlig bil 8)
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

bb

#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Lokführer

Sitat fra: KrW på søndag 15. mars 2015, klokken 23:56
Vil det ikke lett bli kø da om mange merker begynner å lade på Teslas Superchargere?
Da vil også flere SCer bygges ut. Spørsmålet er om man skal tillate lavrekkeviddelbiler å lade, for da blir SCene veldig overbefolket.
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

Harlex

Hva med en programvare/funksjonalitet som reduserer effekten til et minimum (blir dau som en vanlig bil) og dermed gir BETYDELIG lengre rekkevidde?
Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

Havebigfun

Sitat fra: Harlex på mandag 16. mars 2015, klokken 07:55
Hva med en programvare/funksjonalitet som reduserer effekten til et minimum (blir dau som en vanlig bil) og dermed gir BETYDELIG lengre rekkevidde?
Denne modusen er etterlengtet ikke bare av de med rekkeviddeangst men også av foreldre med barn som øvelseskjører eller har lappen.

Lars J

Sitat fra: Jejl på søndag 15. mars 2015, klokken 22:51
En sw-oppdatering som gjør at bilen kan lades på samme måte som når det regenereres energi under kjøring? Da kan kanskje alle bilene kunne bruke bruke 22 og 43 kw ladere. Det er kanskje forklaringen på at de har sluttet å selge dobbelladere.
Dette er desverre ikkje muligt. Ved regenrerering fungerer motoren som generator (dynamo) og det er denne som ladar batteria.
Sw-oppdatering kan ikkje få motoren til å snurra rundt og lada batteria når bilen står parkert.
Sandnes, Think Classic og TMS

Tuxedo

#59
Sitat fra: Lars J på mandag 16. mars 2015, klokken 08:08
Sitat fra: Jejl på søndag 15. mars 2015, klokken 22:51
En sw-oppdatering som gjør at bilen kan lades på samme måte som når det regenereres energi under kjøring? Da kan kanskje alle bilene kunne bruke bruke 22 og 43 kw ladere. Det er kanskje forklaringen på at de har sluttet å selge dobbelladere.
Dette er desverre ikkje muligt. Ved regenrerering fungerer motoren som generator (dynamo) og det er denne som ladar batteria.
Sw-oppdatering kan ikkje få motoren til å snurra rundt og lada batteria når bilen står parkert.
Motoren genererer vekselstrøm, som må konverteres til likestrøm gjennom en inverter før det kan brukes til å lade batteriet.  Det Jejl mener, er at samme inverter kan brukes til å konvertere vekselstrøm fra ladekontakten.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA