Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: super lader på Danmarksplass?

Startet av KrW, tirsdag 07. april 2015, klokken 11:02

« forrige - neste »

Marmolada

Tesla har jo noen patenter på bruk av et ekstra metal-air batteri. Hadde vært greit om denne teknologien var klar for model S. En reservetank på 50 mil ville vel roe nervene endel...

mr_Utopia

Om man har 100, 150, 300, 500 eller 1000 km rekkevidde, får man rekkeviddeangst med en elbil om man begynner å få lite energi igjen på batteriet.

Jeg har selv fått rekkeviddeangst mange ganger i bensin og diesel biler, og det kommer av at det er mindre igjen på tanken enn det som trengs til neste bensinstasjon.

Økt rekkevidde fører ikke til fjerning av rekkeviddeangst.  Man legger kun ut på lenger turer. Kun at man er sikker på å komme fram dit man vil føre til det.

Glem alt som har med batteri. Kun ruteplanlegging i forhold til ladepunkter og margin vil oppfylle det Elon tweetet.

Evt. noe helt disruptivt, som robotiserte selvkjørende batteridrevnne superladestasjoner.

Olatho

Med 1000 km tror jeg nok rekkeviddeangst hadde vært en saga blott for de fleste. Ikke mange som kjører lenger enn det uten å ha i det minste en skikkelig pause på noen timer.

cstromme

Sitat fra: mr_Utopia på mandag 16. mars 2015, klokken 18:00
Glem alt som har med batteri. Kun ruteplanlegging i forhold til ladepunkter og margin vil oppfylle det Elon tweetet.

Kunne ikke vært mer enig.
Tesla Model X 75
Tesla Model S 85 - Vin: 37234 (SOLGT)

moonbuggy

Sitat fra: Olatho på mandag 16. mars 2015, klokken 18:51
Med 1000 km tror jeg nok rekkeviddeangst hadde vært en saga blott for de fleste. Ikke mange som kjører lenger enn det uten å ha i det minste en skikkelig pause på noen timer.
Nå er vel ikke rekkeviddeangst et produkt av hva batteriet kan levere, men heller hva man har igjen og hvor langt man prøver å kjøre.

M.a.o. det er ikke sikkert du har oftere rekkeviddeangst i en Leaf enn du har i en Tesla.

TMS85

Sitat fra: cstromme på mandag 16. mars 2015, klokken 19:03

Jeg ser også dette som det mest sannsynlige.

Men, hvorfor kalle inn til en pressekonferanse om det, det er da ikke så fantastisk?

Tuxedo

Også enig...men å inkalle til pressekonferanse for dette?
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

Geirr

First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.
  -- Mahatma Gandhi

bb

Det må være en kombinasjon av bedre ruteestimat og integrering av andre ladepunkter enn superchargers.

Etter å ha kjørt mange tusen mil både sommer, vinter, på motorvei, i regn, gjennom tunneler og kjørt mange av de samme rutene om og om igjen har jeg lært meg hvordan jeg skal estimere rekkevidden ganske nøyaktig. Jeg har også kjennskap til hvordan jeg kan finne semihurtige 22 kW for kortere stopp eller Schuko for lengre stopp. Så jeg har ikke rekkeviddeangst.

Tenk deg hvis hvem som helst bare kan komme rett fra en fossilbil og sette seg i en Model S og få den samme hjelpen via skjermen. Hvis navigasjonen og bilen kan være såpass smart at det nesten er som å ha en erfaren elbilist med seg, så tror jeg rekkeviddeangsten blir borte.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

JørundG

Dersom batteriet veier ca 550 kg og man kan lagre ca 250Wh pr kg. Da er det en god del å gå på. Det er kanskje egentlig ca135kWh som er lagings kapasitet. Kanskje man kan utnytte 110 av dem? Mot dagens 75 av 85. Det ville bety 50% økt rekkevidde. (Hvorfor de har holdt denne kapasiteten hemmelig kan en jo spørre seg om. Muligens det mest geniale bedriftsøkonomiske strategiske trekket en har sett på lang tid. At de har fått etableringsrom, siden de ikke blir sett på som en reell utfordrer til fossil)
Leve i håpet, men muligens bli skuffet på torsdag.

Martinius

Hvis batterikapasiteten økes så må de jo sende ut nye emblemer og endre navn på modellene, eller nei, like sannsynlig at det skjer over dette internettet også...

Geirr

Sitter med en uggen følelse at det er en del som blir skuffet på torsdag....farlig strategi dette her av Mr. Musk.
First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.
  -- Mahatma Gandhi

Spinner

Sitat fra: JørundG på mandag 16. mars 2015, klokken 19:35
Dersom batteriet veier ca 550 kg og man kan lagre ca 250Wh pr kg. Da er det en god del å gå på. Det er kanskje egentlig ca135kWh som er lagings kapasitet. Kanskje man kan utnytte 110 av dem? Mot dagens 75 av 85. Det ville bety 50% økt rekkevidde
Vi vet jo hvilke celler som er i bruk (Panasonic 18650A), disse veier 46,5g pr stk, og batteriet består av 7104 stk, totalt 330kg. Kjøling, forsterkninger, innkassing og sikker mye annet utgjør en betydelig del av vekten på batteriet.

mr_Utopia

Sitat fra: TMS85 på mandag 16. mars 2015, klokken 19:09

Jeg ser også dette som det mest sannsynlige.

Men, hvorfor kalle inn til en pressekonferanse om det, det er da ikke så fantastisk?

Vel det er litt agurktid for Tesla akkurat nå. D er lansert. Kina er slow. Autopilot er ikke helt der enda. Model X er et lite stykke unna. Gigafactory surrer og går. 

De må ta initiativet tror jeg for å holde trykket oppe. Hvis du setter agendaen, slipper du å forholde deg til andres agenda. Og det har de vært utrolig flinke til.

RaBalder

Rekkeviddeangst er en psykisk greie som sitter oppi huet til sjåføren. Og helt sikker i høyre forsete også dersom det sitter noen der. Mulig det er i høyre forsete rekkeviddeangsten er størst  ::)  ???  ;D

Dersom det hadde sittet en fet kontakt i trunk slik at man kunne koblet til et aggregat på 22 kW, så kunne man ladet mens man kjørte. 22kW konstant lading skulle kunne strekke kjøreturen ganske godt.

En fordel vinterstid er det jo at aggregatet avgir så mye varme at man sparer på kupevarmen fra batteriet  ;D

Lading mens man kjører lar seg jo ikke gjøre idag, så kanskje det er dette som fixes med firmware-oppdateringen  ;)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA