Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Slit med å sløkke elbil-brannar

Startet av jim_smyth, mandag 06. april 2015, klokken 14:16

« forrige - neste »

jim_smyth

Saken er løst;
Viste seg å være feil på OBCenheten. Delen koster 150000kr og er en styreenhet for ladingen. Var en kabel (den fra ladeporten og inn (?)) som viste seg å sitte løst selv om den var klikket inn i OBCenheten. Jeg tror det har ført til en form for kortslutning. Problemet er fikset og kabel og enhet har blitt byttet.

Hei. Vi har akkurat fått vår soul og har ladet den to ganger. Første gang gikk bra, andre gang så ville den ikke lade. Det var først etter jeg gikk inn og gjorde noe på innstillingene at det fungerte.
Nå skal jeg lade den igjen, men får det søren meg ikke til. Hva gjør jeg feil?

Kladden viser power når kabelen står i stikk. Charging står når kabelen kobles i bilen. Så går det opptil 30sek før bilen lager et lite dunk (et relé?), blinker med alle 3 ledladelysene en gang og blir stille. Kladden lyser kun power.

Noen som har tips til innstillinger? Tidsstyring på lading og klimaanlegg er angitt men har slått det av. Timerknappen (til venstre for rattet) er satt til "off" (trykt inn). Mange kombinasjoner er testet.

Veggstikk er på 10A.

Daniel.

Ona IX

Høres ut som jordfeil eller dårlig ledning. Prøv å lad med samme kabel på flere stikk, og hvis det ikke funker på de heller, så ville jeg tatt kontakt med forhandler!
Kia Soul Ev Exclusive, Titanium Silver.
Bestilt uke 23. Levering bekreftet uke 47.
Levert 18.11.2014
Bærum.

Lasse70

Sjekk bryteren under åpningsknappen for ladedøra
Kia Soul EV sort med rød bestilt 6sept. Levering ca februar 2015. Ble forsinket og byttet til grå og fikk bilen etter ca 1 uke. Utrolig fornøyd.

Ona IX

Han sier han har skrudd den av

Sitat fra: jim_smyth på lørdag 14. mars 2015, klokken 15:11
Timerknappen (til venstre for rattet) er satt til "off" (trykt inn). :)
Levert 18.11.2014
Bærum.

jim_smyth

Oppdatering...
Dro på Kia og hurtigladet og det gikk fint. På ladestasjonen testet jeg et normalladinggsstikk og det gikk ikke bedre her heller. På stasjonen stod en av forhandlernes Leaf og ladet. Pluggen og kladden var ganske/helt lik så jeg prøvde å låne kabelen. Ikke noe tess. Jeg prøvde å plugge min kabel i Leafen og det ladet som bare det (lampene lyste iallefall).

Foreløpig svar på problemet;
- Noe med 230V ladesystemet har røket, kanskje bare en sikring
- Innstillinger i infotainment stopper/overstyrer ladingen.

Spørsmål; når dere trykker på "timer-off-knappen" under ladelukeknappen, får dere da opp en beskjed i dashbordet? Som når du trykker på en av de andre knappene? Her skjer det ikke noe. (forutsetter at bilen ikke er helt avslått).

Vet dere hvordan man kan fullstendig fjerne de forhåndsinnstilte timer'ene for klimaanlegg og lading? Ikke bare slå de av i menyen...

-Daniel

KiaSoulEV

Sitat fra: jim_smyth på søndag 15. mars 2015, klokken 09:03

Spørsmål; når dere trykker på "timer-off-knappen" under ladelukeknappen, får dere da opp en beskjed i dashbordet? Som når du trykker på en av de andre knappene? Her skjer det ikke noe. (forutsetter at bilen ikke er helt avslått).

Får ingen beskjed om knappen er "ute eller inne".
Kia Soul Ev Exclusive titanium silver
Bestilt 5 september 2014
Levert 21.november 2014!

Ona IX

Sitat fra: jim_smyth på søndag 15. mars 2015, klokken 09:03
Oppdatering...
når dere trykker på "timer-off-knappen" under ladelukeknappen, får dere da opp en beskjed i dashbordet? Som når du trykker på en av de andre knappene? Her skjer det ikke noe. (forutsetter at bilen ikke er helt avslått).

Vet dere hvordan man kan fullstendig fjerne de forhåndsinnstilte timer'ene for klimaanlegg og lading? Ikke bare slå de av i menyen...
Får ikke opp bekreftelse på timer-off.
Får ikke fjernet forhåndsinnstilte timer.

Jeg syntes kia har bommet litt med timing. De burde tenkt litt mer likt som nissan og satt en "lading ferdig" tid. Men heller gjort det slik at når man setter i laderen så trekker bilen i 10 minutter så den merker hastigheten og vet hvor lang tid den vil bruke på lading. Nissan har jo problemet ved at hvis man lader på 32a en dag, og neste på 10a, så gjetter den at du bruker det samme som forrige gang, og vil starte lading 3 timer før, sånn at man da ender opp med 30% batteri når man starter bilen.
Men det at jeg kommer til jobb og noen ganger får ladet med en gang, andre ganger må jeg vente et par timer er utrolig irriterende når jeg bare vil lade til 80%. Burde ihvertfall hatt mulighet til å velge [ x]80% [ ]100%. [ ]timer [ x]no timer. sånn at man er mye mer fri til å lade som man selv vil.
Levert 18.11.2014
Bærum.

jim_smyth

Nå er bilen innlevert til sjekk og det står en Kia Rio i gården så lenge. Oppdatering kommer...

En litt skuffende start på elbil livet. Forhandler hadde ikke hørt om en sånn feil så langt. Noen må vel være den første:-(

jim_smyth

Og der er bilen tilbake. De fikk ladet bilen bare man slo av timerfunksjonen.
-Ah, for en stut du er jim_smyth, tenker du nok og humrer der du sitter og leser.

Hold nå ann hestene...

Konklusjonen fra verkstedet var flau nok for samboeren, men sta som jeg er vet jeg hva jeg har testet og at sannheten ikke er så enkel. Jeg testet igjen, denne gang for å fremprovosere problemet. Ingen sak det. Det viser seg at dersom man prøver å lade med timeren på og velger å avbryte denne ved blant annet å, uten å tråkke på bremsen, starte menyen (to trykk på start), slår av timeren i menyen og slår av bilen igjen så får du ikke ladet. Ta fremgangsmåten med en klype salt for det kan være snakk om kombinasjoner med åpen ladeluke og innpresset timerstoppeknapp osv osv.  Jeg skal prøve å lage en skikkelig step-by-step rapport til Kia slik at de kan gjenskape problemet og justere det i softwaren. Fremgangsmåten skal jeg dele med dere.

Så, hvordan løser man dette om du havner i uføret?
Du starter bilen opp (husker ikke om fremgangsmåten fungerer i alle gir, men det finner du ut), du går inn i ladetimermenyen og slår på timer. Slå deretter av timer. Slå av bilen. Begynn å lade bilen.

Presto...

jim_smyth

Eller ikke presto...

Får ikke ladet nå heller. Får dra på Kia verkstedet imorgen tidlig om de har tid! F***... Skjønner ikke at det er mulig!

Ona IX

Anbefaler deg å ta bilde av hvordan div ser ut, så du kan bevise at timer er skrudd av og slikt!
Levert 18.11.2014
Bærum.

jim_smyth

Ja om de ikke opplever det samme som meg nå så blir det video...

Djur1

Jeg tror jeg har det samme problemet. Bilen vil ikke lade. Grunnet timer og kanskje at jeg trykte på power og brems mens den ladet. Jeg tenkte å se noe i displayet slik som på teslaen.
Model S P85 solgt

e-golf 16

Signature x - kansellert

Model 3 bestilt

Djur1

Finnes det en hard reset button?
Model S P85 solgt

e-golf 16

Signature x - kansellert

Model 3 bestilt

moby666

Sikker på at du får plugget type1 pluggen helt inn i bilen? Har opplevd det samme selv hvis jeg ikke presser kabelen ganske hardt inn
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA