Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Kun 404 km Max lading normalt?

Startet av Muffinman, søndag 05. april 2015, klokken 16:07

« forrige - neste »

kristiansander91

Heisann alle Leafere,

Gnagde litt i fingrene så måtte få på sommerfelgene litt tidlig i år (17" Poison felger) noe som ble rimelig lekkert på bilen! Bor på søreste sørlandet og ser bare plussgrader og sol fremover til de som lurer.

Problemet jeg har idag er at trykkluft feilmeldingen til bilen slo ut rett etter jeg fikk på felgene, fikk fult opp alle dekkene til 36PSI som instruert men feilmeldingen er der fortsatt. Merker også at bilen har en hint var risting ved helt rette strekninger i 80kmt+.

Noen som har noen formening om dette? Har ikke sjekket avbalanseringen på felgene men de har stått lagret i 2 uker så skal i hovedsak ikke være et problem, bilen tror jeg heller ikke skal slå ut på avbalanserte dekk på trykkluft måleren.

emil

kristiansander91

Usikker på dette, er en 2013 visia utgave. Guiden sier at om feilen er rettet skal du kjøre over 60 mph so skal feilen gå vekk, noe jeg har prøvd uten hell.

lifern

Hei.
Kan du legge ut et bilde av bilen med de felgene?
Litt nysgjerrig på hvordan Leaf ser ut med sånne felger.
SVART EUROLEAF 2013

X-Trail

Har bilen din dekktrykkovervåkning så må du ha sensorer i hjula for å unngå feilmelding.
Siden du har uorginale hjul så mistenker jeg at du mangler sensorer.
Stolt eier av ELise♡

emil

Europeiske 2013 modeller hadde vel ikke dekktrykkvarsling? Det ble jo ikke "påbudt" før i fjor høst.

Er det her en USA-modell (S/SV) som har fått vinderdekk motert på originafelg med TPMS?

kristiansander91

Hei, bilen er USA importert og ble levert med dtål felger med vinterdekk som ikke ga noen feilmelding. Byttet de felgene som min forhandler solgte meg og da kom feilmeldingen, går da ut fra at sør-import ikke gjør en såpass klein feil?

Skal ta et bilde av bilen :)

skysurfer

USA utgaver har som regel dekktrykksmålere. Tror ikke du kan kjøpe "europeiske" sensorer og sette i felgene. Har lest tidligere at folk har satt en teip-bit foran varsellyset.
2019 Tesla Model 3 LR AWD med HW3, Homelink og Voldermort ;)
2016 Leaf Tekna 6,6Kw med OVMS
2015 Leaf Tekna 6,6 Solgt
2014 Leaf Tekna 6,6 Solgt

emil

Sørimport leverer normalt sett ikke sensorer i 2. felgsett.

Jeg kjører vintersesongen med varsellys siden jeg ikke har sensor i vinterdekkene og det plager meg ikke veldig, selv uten tape foran. Sensorer kan kjøpes på ebay fra USA for ca 1000-lappen for 4 sensorer, kommer til å gjøre det den dagen jeg skal bytte vinterdekk, sansynligvis etter neste vintersesong.

Du kan risikere at du blir sendt til biltilsynet for etterkontroll hvis du blir stoppet i teknisk kontroll langs veien og det lyser et varsellys. Og den dagen bilen skal på eukontroll må heller ikke varsellys lyse. Den kjappe fiksen for begge deler er å sette på vinterdekkene (piggfrie håper jeg?) igjen.

Europeiske Leaf bruker andre frekvenser på sine sensorer, så det er ikke bare å gå til Nissan her og sjoppe. I tillegg er nok Nissan her veldig mye dyrere enn ebay.

kristiansander91

Dette ble da jeg ikke informert om fra sør import? Merker at det er en del ting de "glemmer" å nevne borte hos de...

emil

Man kan påstå at de har sitt på det tørre ved at de ikke selger bilen med to sett felger, men at man kan få kjøpe et ekstra hjulsett av dem til en eller grei pris når du kjøper bilen. Sånn var det da jeg kjøpte min der. Hvis du er i kranglemodus kan du nok kreve å få hjul med sensorer og orker man å ta et eventuellt avslag videre tror jeg faktisk at man vinner til slutt.

De er bruktbilselgere og man må derfor ta ting de sier med en klype salt eller tre, og gjøre nødvendig forarbeid før kjøp. Det gjelder alle former for bruktbilkjøp. Men jeg har ellers bare god erfaring med Sørimport når det gjelder garanti/reklamasjon. Bilen er jeg uansett storfornøyd med.

kristiansander91

Jeg betalte 7000kr ekstra for de sommerfelgene, så her skal jeg i krangle modus.

kristiansander91

Reiel

Sitter ikke lufttrykksensoren i ventilhetta? Gjør det på enkelte andre biltyper.

emil

Sensorene sitter i selve ventilen med en "klump" på innsiden. Ventilhette-sensorer er typisk uoriginalt ekstrautsyr og en dårligere løsning

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA