Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Mercedes-Benz SLS AMG electric vs Tesla Model S

Startet av henrikj, søndag 05. april 2015, klokken 08:27

« forrige - neste »

Kristian O

Sitat fra: cra på fredag 27. mars 2015, klokken 13:43
Trekking av kabel er vel det som er dyrest og mest "krøkkete" å evt. ta igjen seinere, så å legge overdimensjonert kabel med tanke på hva du kanskje ender opp med seinere er ikke dumt. Da trenger du bare å bytte utstyret i endene av kabelen, som er relativt enkelt og dermed "billig". :)
Enig. Ville lagt opp kabel til å takle 22kW.
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

matsemann

Takk for svar:)

Hvor mange kvadrats kabel snakker vi om da?

Mats

weld77

Dimensjoneringen må gjøres av elektriker.. Avhenger av ting som forlegningsmåte, avstand, om det er 230 eller 400 volts anlegg osv

dosmont

Sitat fra: weld77 på fredag 27. mars 2015, klokken 19:10
Dimensjoneringen må gjøres av elektriker.. Avhenger av ting som forlegningsmåte, avstand, om det er 230 eller 400 volts anlegg osv

Gjør som meg, vær på utkikk etter industribygg som blir oppgradert/revet.
mye gratis kabel og muligheten til 63A til garasjen :D
Men husk å spør om å få kabelen da, ikke alltid du får den gratis, men for det meste.
Og sjekk med elektrikeren din at han går god for kabelen, ikke alle som er like ivrig på det, men tror også de samme elektrikerne har gode påslag på kablene de selger selv ;)
Nordmøre
Rød S85D  og Svart Model 3 LR

Marius Engel

63a til garasjen, krever 16mm2 kabel. Om du fikk dette gratis, var elektriker veldig grei/dum.

Bare vrakpanten på kabelen, selv om du ikke skreller den, er ganske bra.

dosmont

#65
Sitat fra: Marius Engel på lørdag 28. mars 2015, klokken 08:07
63a til garasjen, krever 16mm2 kabel. Om du fikk dette gratis, var elektriker veldig grei/dum.

Bare vrakpanten på kabelen, selv om du ikke skreller den, er ganske bra.

Kabelen sto på en 80A kurs, så den var sikkert grovere.
Elektrikeren fikk jo solgt sikringsskap til garasjen, og jeg hjalp han å trekke kabelen.
kostet meg 11.000 det, synes det var en grei pris.
Bedriftseieren var innstilt på å betale for å kvitte seg med kabelen, så han ble glad for at jeg tok noe av "søppelet" ;) 
Nordmøre
Rød S85D  og Svart Model 3 LR

Dennis

Hvor mange amper kan man ha på 6mm kabel? Går 32A eller er 25A maks der?

dosmont

Sitat fra: Cookie Monster på lørdag 28. mars 2015, klokken 19:35
Hvor mange amper kan man ha på 6mm kabel? Går 32A eller er 25A maks der?
ved installasjon av blå så står dette under lading på tesla siden

Bryter: Installasjon på en egen gruppe klassifisert for
32 A
• Ledninger: Minimum tverrsnittområde av ledning 6
mm2, eller høyere, avhengig av installasjonsdetaljer og
lokale forskrifter
Nordmøre
Rød S85D  og Svart Model 3 LR

Dennis

Sitat fra: dosmont på lørdag 28. mars 2015, klokken 19:47
Sitat fra: Cookie Monster på lørdag 28. mars 2015, klokken 19:35
Hvor mange amper kan man ha på 6mm kabel? Går 32A eller er 25A maks der?
ved installasjon av blå så står dette under lading på tesla siden

Bryter: Installasjon på en egen gruppe klassifisert for
32 A
• Ledninger: Minimum tverrsnittområde av ledning 6
mm2, eller høyere, avhengig av installasjonsdetaljer og
lokale forskrifter

Takker, har lest den for en stund tilbake men husket ikke at det var nevnt der :)

Marius Engel


Sitat fra: dosmont på lørdag 28. mars 2015, klokken 19:47
Sitat fra: Cookie Monster på lørdag 28. mars 2015, klokken 19:35
Hvor mange amper kan man ha på 6mm kabel? Går 32A eller er 25A maks der?
ved installasjon av blå så står dette under lading på tesla siden

Bryter: Installasjon på en egen gruppe klassifisert for
32 A
• Ledninger: Minimum tverrsnittområde av ledning 6
mm2, eller høyere, avhengig av installasjonsdetaljer og
lokale forskrifter

Strøføringsevne velges ut i fra tabell fra NEK400. Tabell 52A om jeg ikke husker feil tabellnummer. Da finner du ut om kabelen tåler normal drift.

Så må du sjekke opp mot I2 verdien på vernet om tverrsnittet er godt nok ved overbelastning. Ved automatsikring med I2 verdi lavere enn 1,45xIn er dette ok på 6mm2 og tykkere.

Så må det kontrolleres for utkoblingstider og gjennomsluppet energi ved største og minste kortslutningsstrøm.

Det er disse tre faktorene som bestemmer tverrsnitt:
- normal drift, krav 1
- overbelastning, krav 2
- kortslutning (max og min), "krav 3".

Videre må utstyret få den nødvendige spenningen. Spenningsfallet må ikke være for høyt. Til en ladekurs kan du tillate en del spenningsfall.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA