Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Mercedes-Benz SLS AMG electric vs Tesla Model S

Startet av henrikj, søndag 05. april 2015, klokken 08:27

« forrige - neste »

RaBalder


kos

Sitat fra: RaBalder på lørdag 14. mars 2015, klokken 20:13
Før ei krangling.....  :o

Om du er skremt av denne tråden så ikke åpne noen nye - dette er jo fredelig

henrikj

#47
Jeg vet ikke om jeg har så veldig mange færre spørsmål nå, men jeg har ihvertfall fått mange velmenende råd. :D Jeg tror nok uansett ikke jeg kommer til å legge ut mer enn 32A i garasjen, mest pga. at hovedsikringen er såpass liten.

Men om jeg har fortstått rett, så bør det ikke være noe problem å hekte på en 32A sikring på nåværende hovedsikring, så lenge den blir lagt på en annen fase enn de andre største strømforbrukerne i huset?

Jeg venter uansett med å gjøre noe før jeg har prøvd litt med eksisterende 10A først. Om jeg da etterhvert erfarer at jeg mangler litt strøm, er det kanskje et alternativ å bytte sikringen med en 13A med eksisterende kabel. Dette kan umulig være snakk om mange tusenlappene?

Om jeg erfarer at jeg skulle hatt endel raskere lading må jeg uansett få lagt ny kabel. Da blir det vel fort en 6mm2, da denne er tilstrekkelig for 32A(?) og lettere å jobbe med og legge pent åpent enn 10mm2. Dette blir vel noen lapper dyrere, men heller ingen stor investering? (ca 10 meter åpen kabel)



jkirkebo

Sitat fra: henrikj på søndag 15. mars 2015, klokken 15:53
Om jeg erfarer at jeg skulle hatt endel raskere lading må jeg uansett få lagt ny kabel. Da blir det vel fort en 6mm2, da denne er tilstrekkelig for 32A(?) og lettere å jobbe med og legge pent åpent enn 10mm2. Dette blir vel noen lapper dyrere, men heller ingen stor investering? (ca 10 meter åpen kabel)

Nei, 10m PFXP 3G6 koster ikke stort, selger den for 50,- pr. meter.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Marius Engel

Om kabelen skal spikres er PR vanligvis det som er best egnet, blir finest, er billigst og har minst totaldiameter.

nofuelno

Uansett kvadrat, anbefaler å legge 5-leder ihvertfall !

Det er ikke alltid det passer å ha en 220>400V trafo i garasjen, men det må du om det bare legges opp 4-leder.
( ..og det får du normalt hvis du ber elektriker om å legge opp en 3-fas 32A til garasjen og du har IT-nett. )



 
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 - Think Classic 2004 - Maranello

jkirkebo

Sitat fra: Marius Engel på søndag 15. mars 2015, klokken 20:57
Om kabelen skal spikres er PR vanligvis det som er best egnet, blir finest, er billigst og har minst totaldiameter.

Har ikke vært borti 6mm2 PR, men det må da være noe stiv faenskap å jobbe med? ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Marius Engel


Sitat fra: nofuelno på søndag 15. mars 2015, klokken 21:19
Uansett kvadrat, anbefaler å legge 5-leder ihvertfall !

Det er ikke alltid det passer å ha en 220>400V trafo i garasjen, men det må du om det bare legges opp 4-leder.
( ..og det får du normalt hvis du ber elektriker om å legge opp en 3-fas 32A til garasjen og du har IT-nett. )





Hadde han ikke IT/TT-nett? Da trengs i så fall bare 3 ledere + jord fram til trafo.

Marius Engel


Sitat fra: jkirkebo på søndag 15. mars 2015, klokken 21:56
Sitat fra: Marius Engel på søndag 15. mars 2015, klokken 20:57
Om kabelen skal spikres er PR vanligvis det som er best egnet, blir finest, er billigst og har minst totaldiameter.

Har ikke vært borti 6mm2 PR, men det må da være noe stiv faenskap å jobbe med? ;)

Jo, mildt sagt ;)

Men når den skal spikres, er det den som er lettest å få til å ligge snorrett, og den som blir tynnest. 6mm2 er tykk nok på veggen.

Men skal den ligge delvis skjult, eller i en garasje/bod/vaskerom hvor utseende ikke er like nøye, kan hvit PFXP 6mm2, spesielt med flertrådet leder (FR), være mye lettere å jobbe med og koble med. Ett bedre valg der vil jeg påstå.

weld77

En liten oppdatering for delvis å motsi meg selv...

Vi kom hjem fra tur lørdag med ca 60 km typical igjen. Siden det har jeg kjørt for å hente sushi, kjørt ungene til svigers og kjært hjem, kjørt tilbake til svigers, vært en tur med faren til samboeren som testet aksellerasjonen ganske hyppig og kjørt hjem. Vurderte å kjøre for å treffe noen kompsier i kveld men lysten på et par øl tok overhånd så bilen fikk stå. Det hadde dog ikke vært noe problem å ta dagens fjerde uplanlagte korttur.

Jeg har altså ikke vært hindret fra å bruke bilen når den trengs, men nå når klokken er nesten midnatt så har jeg 17 mil typical igjen, i morgen tidlig vil den være 23 mil så mer eller mindre tilbake til normalen. Det har altså ikke vært noe problem og jeg har brukt bilen mer enn vanlig i helgen, men om vi skulle fått for oss at vi skulle dra på en lengre utflukt i dag så hadde vi hatt et ladeproblem, et problem som da kun skyldes at vi kjørte 32 mil i går og at vi ikke stoppet 15-20 minutter på superlader på vei hjem. Bilen har vært koblet ut og inn noen ganger, men akkurat det får går på autopilot.

Så hurtig(ere) lading i garasjen har sin misjon, men det er ikke slik at muligheten for bilbruk i det daglige forsivinner selv om man ikke har 11kW lademulighet hjemme. Jeg har ladet med maks 8A gjennom helgen. Med 25A eller 32A enfas kunne bilen ha bilen vært fulladet i dag tidlig, det hadde ikke vært mulig med min ladekapasitet om jeg så ville.

kos

Sitat fra: weld77 på søndag 15. mars 2015, klokken 23:43
En liten oppdatering for delvis å motsi meg selv...

Vi kom hjem fra tur lørdag med ca 60 km typical igjen. Siden det har jeg kjørt for å hente sushi, kjørt ungene til svigers og kjært hjem, kjørt tilbake til svigers, vært en tur med faren til samboeren som testet aksellerasjonen ganske hyppig og kjørt hjem. Vurderte å kjøre for å treffe noen kompsier i kveld men lysten på et par øl tok overhånd så bilen fikk stå. Det hadde dog ikke vært noe problem å ta dagens fjerde uplanlagte korttur.

Jeg har altså ikke vært hindret fra å bruke bilen når den trengs, men nå når klokken er nesten midnatt så har jeg 17 mil typical igjen, i morgen tidlig vil den være 23 mil så mer eller mindre tilbake til normalen. Det har altså ikke vært noe problem og jeg har brukt bilen mer enn vanlig i helgen, men om vi skulle fått for oss at vi skulle dra på en lengre utflukt i dag så hadde vi hatt et ladeproblem, et problem som da kun skyldes at vi kjørte 32 mil i går og at vi ikke stoppet 15-20 minutter på superlader på vei hjem. Bilen har vært koblet ut og inn noen ganger, men akkurat det får går på autopilot.

Så hurtig(ere) lading i garasjen har sin misjon, men det er ikke slik at muligheten for bilbruk i det daglige forsivinner selv om man ikke har 11kW lademulighet hjemme. Jeg har ladet med maks 8A gjennom helgen. Med 25A eller 32A enfas kunne bilen ha bilen vært fulladet i dag tidlig, det hadde ikke vært mulig med min ladekapasitet om jeg så ville.

Du har en fantastisk bil og det du har oppdaget er tesla sitt store fortrinn. Rekkevidde og det stopper ikke der, den lader på alt - bokstavelig alt og det gjør at man kan tilpasse alle typer for ladefrekvenser.

Samtidig så har den en kapasitet i hverdagen som gjør at du slipper å tenke på lading - du har nok.

Samtidig så er det slik at et skikkelig ladepunkt i garasjen som gjør at om du saktelader eller har en form for hurtigere lading så er det smart å ha anlegget i huset i orden og at bilen lader på et sikkert anlegg om natten når vi sover.

Så er vel alle tesla eiere enig med deg om ladehyppighet og erfaringer med hurtiglading  - selv begynte jeg på 16 amper schuko fordi det var det jeg hadde og det var ingen andre lademuligheter enn hos forhandlere. Hadd ingen problemer da heller. Menfriheten med noe som lader fortere er ikke nødvendig,men gir deg en ny frihet som jeg setter pris på.

nofuelno

Sitat fra: Marius Engel på søndag 15. mars 2015, klokken 22:06

Sitat fra: nofuelno på søndag 15. mars 2015, klokken 21:19
Uansett kvadrat, anbefaler å legge 5-leder ihvertfall !

Det er ikke alltid det passer å ha en 220>400V trafo i garasjen, men det må du om det bare legges opp 4-leder.
( ..og det får du normalt hvis du ber elektriker om å legge opp en 3-fas 32A til garasjen og du har IT-nett. )



Hadde han ikke IT/TT-nett? Da trengs i så fall bare 3 ledere + jord fram til trafo.

... og hvis det ikke passer med trafo i garasjen, så er det lurt å legge opp 5 -leder.
    Trafo kan da stå i f.eks. kjeller eller bod i nærheten av inntaksskapet.
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 - Think Classic 2004 - Maranello

B_Tesla

Er enig med deg i at man kommer lang med 10A kurs. Men ville sterkt vurdert en oppgradering til 32A med blå kontakt for sikkerheten, og ikke ladehastigheten. Det er en mye bedre kontakt, og ledningen til skapet er mye bedre. Man snakker 38.3 60W pærer på en og samme kontakt på en 10A. Eller 400+ led pærer. En ting er ledningen, men kontakten gir ikke så mye støtte til den tunge kabelen og klossen.
--------------------------------------------------------
Innlegg postet med denne brukeren kan ikke refereres til utenfor elbilforum.no, uten godkjenning av brukeren

matsemann

Hei. Jeg er ny på dette forumet, og selv om det eren e-Golf vi har bestilt, så føler jeg at dette er riktig tråd å spørre i.

Vi har bestilt en vegglader som VW tilbyr, men ser for oss at vi i fremtiden kanskje ender opp med en Tesla, eller noe annet som gjerne trenger litt mere futt i ladingen. I forbindelse med at ny lader nå skal monteres, ønsker vi derfor å legge mest mulig til rette for en eventuell ekstra lader, eller noe kraftigere.

Slik jeg forstår det så har vi et 400V TN-S anlegg. Elektriker foreslår å trekke 5x4 kvadrats kabel, slik at vi får mulighet for 11KW lading, selv om veggladeren til e-Golfen kun trenger 20A og lader med 3.6KW.

Jeg legger ved noen bilder fra sikringsskapet, og håper noen kan komme med innspill og ideer, om ikke det elektriker foreslår er det optimale.

Hilsen Mats

cra

Trekking av kabel er vel det som er dyrest og mest "krøkkete" å evt. ta igjen seinere, så å legge overdimensjonert kabel med tanke på hva du kanskje ender opp med seinere er ikke dumt. Da trenger du bare å bytte utstyret i endene av kabelen, som er relativt enkelt og dermed "billig". :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA