Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Mercedes-Benz SLS AMG electric vs Tesla Model S

Startet av henrikj, søndag 05. april 2015, klokken 08:27

« forrige - neste »

Marius Engel

Sitat fra: kos på fredag 13. mars 2015, klokken 23:54

Dessuten er teslaen slik at du får ikke ut 16 på 16 amper men 13 og på 13 får du ikke mer enn 10 - 12 amper.

Dette er feil.

Bruker du blått adapter, som passes i 32a CEE stikk kan du ved hjelp av en overgang til shuko velge ladestrøm i bilen opp til 32a. Eks. 16a.

Alt. som er bedre om du vil lade på 16a på en 16a kurs er å montere en 32a CEE stikk på veggen, tilkoblet 16a kursen. Da kan du lade med blått adapter på ladeledningen, uten overgang.

På en 13a kurs får du ut 13 a med vanlig shukoadapter på ladeledningen, da kan du velge 13a i bilen.

Bilen er ikke smartere enn at den vet hvilke adapter du har på ladeledningen. Ladestrømmen velger du i bilen, og den høyeste ladestrømmen du får lov å velge kommer an på hvilket adapter som står på ledningen. Hvilken sikring som står i sikringsskapet er helt umulig for bilen å vite.

Marius Engel

Om man legger opp en ny kurs med jordfeilbryter er det strengt tatt meningsløst å kaste bort penger på PFXP, siden man kan bruke PFSP som også er tynnere i totaldiameter. 10mm2 er jo også unødvendig.

En PFSP 2x6 pluss jord tåler 32a forlagt i rør i isolert vegg, og på en bolig er korreksjonsfaktor skjeldent aktuelt. Legger du den utenpå vegg er strømføringsevnen langt høyere, null problem.

Spenningsfallet fram til bilen er ikke mye å tenke på, det er kun ladefarten som blir litt redusert, og da snakker vi i området rund ett par %, avhengig av lengde. Så lenge bilen får høy nok spenning til å lade, er det godt nok.

Om kabelen er beskyttet mot høyeste og laveste kortslutningsstrøm, er alt ok. I bolig er det oftest greie kortslutningsstrømmer å forholde seg til. 6mm2 kabel som bare går rett til ett uttak, blir skjeldent så veldig lang, og demper ikke kortslutningsstrøm så mye at det er problematisk, vanligvis.

Overspenningsvern er ett "bør-krav" om man legger opp en ny kurs beregnet på elbillading. Så dette blr monteres om mulig. Men man trenger ikke, på utvidelse av eldre anlegg. (Men hvem vil vel ikke beskytte bilen mot overspenninger?..)

Men for all del. Hvis han bare trenger på lade på 10-13a i garasjen sin, så blir jo alt dette helt unødvendig? Hva med å prøve først med eksisterende opplegg, om det virderes som trygt..

jkirkebo

Sitat fra: Marius Engel på lørdag 14. mars 2015, klokken 10:44
Om man legger opp en ny kurs med jordfeilbryter er det strengt tatt meningsløst å kaste bort penger på PFXP, siden man kan bruke PFSP som også er tynnere i totaldiameter. 10mm2 er jo også unødvendig.

PFXP er derimot mye enklere å koble siden jord er separat leder istedenfor skjerm som må tvinnes og påsettes strømpe. Dessuten er vel ikke prisforskjellen all verdens, jeg betaler ca. 10% mer for PFXP 4G6 enn for PFSP 3x6/6.

Ellers som sagt enig i at 6mm2 stort sett går bra, men 10mm2 går i praksis alltid bra. Med 10mm2 kan man også ofte utvide strømkapasiteten senere, om det blir nødvendig. Jeg har 3x50A ut til garasje via 10mm2 kabel.

Så mitt råd er, til de som får lov å kjøpe og legge opp selve kabelen selv: Om elektriker sier at 6mm2 er greit, kan man gå for det. Har man ikke spurt så blir det ihvertfall ingen problemer med 10mm2, og det gir rom for fremtidig utvidelse. For underfordeling i garasjen bør man gå for 10mm2 siden den da stort sett alltid kan sikres med ihvertfall 40A og man vil helst ha litt til overs til andre ting når bilen lader på 32A.

Jeg tviler på at veldig mange angrer på å ha lagt for tykk kabel, det motsatte er dog ikke uvanlig ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Marius Engel

Jeg er ikke bare uening, men jeg er ganske uenig ;)

Forskjellen på å koble en PFXP og PFSP blir som å knyte med flate eller runde skolisser. Nesten ikke forskjell. Forskjellen på å koble 6mm2 og 10mm2 er derimot veldig stor.

Hvis man skal ha en stikkontakt i garasjen, skal man ha en stikkontakt i garasjen, og dimensjonerer deretter. Han har en 10a kurs i garasjen fra før til øvrig lys og stikkontakter, det må være rikelig med 42a i en garasje. Å gå opp til ett større tverrsnitt, og dyrere kabeltype, blir mer kostbart i innkjøp og tidkrevene å legge fram. Det å jobbe med en 6mm2 er en drøm ifht å jobbe med 10mm2.

Skal den ligge åpent forlagt er 6mm2 estetisk mye mye finere enn 10mm2. 6mm2 har mye berde utvalg i hvit kabel, og PR er veldig tynn og god å spikre. Åpent forlagt 10mm2 blir ikke fint i bolig.

Jeg mener ikke at 6mm2 stort sett går bra, jeg mener at det "alltid" går bra (99,99%). Det er kun i spesielle tilfeller med svært lave kortslutningsstrømmer at man velger å gå opp på tverrsnitt, og da vil man ha mye større utbytte av å forandre på vernet for å få ned kravet til minste kortslutningsstrøm.

kos

Sitat fra: weld77 på fredag 13. mars 2015, klokken 22:56
Sitat fra: henrikj på fredag 13. mars 2015, klokken 22:33
Kjører ca 300-400km i uken i jobb. Kunne sikkert ha klart meg med 16A også, men mener selv det er greit å ha muligheten til å fullade fra "tom tank" over natta. Klarer meg kanskje med 20-25A for dette, men kostnaden for dette blir vel omtrent det samme som 32A når jeg uansett må ha ny kabel?

Om du kjører 400km mandag-fredag (+noen småturer på butikken osv) så burde det holde lenge med 5-6A ladestrøm. Du kjører i snitt 80 km pr. ukedag, det er 16 timer lading pr døgn med 5A. Om du er litt gærn og gjør noen ærender, besøker noen venner etc så må du kanskje helt opp i 7-8A ladestrøm. Om bilen får "sove ut" i helgen i tillegg er det i alle fall null problem.

Å dimensjonere for å kunne lade fra full til tom over natta er meningsløst fordi det aldri kommer til å skje i praksis.

Ha bilen noen uker og opplev hvor lite ladebehovet er i praksis. Om det ikke funker på noen få A ladestrøm hver kveld og natt så kan du ringe elektrikeren.

Det er en kapital misforståelse at en Tesla trenger voksne kurser i garasjen. Det er den bilen som trenger minst ladestrøm av alle i det daglige.

Og når du lar bilen sove ut i helgene har du ikke bil - den må lades. Det er bruksbehovet til bilen som forteller ladebehovet. Men når man kjøper en elbil i tesla klassen så ønsker man seg fleksibilitet - blir for dumt å la den sove ut i helgene. Og da er det slik at du egentlig kan kjøpe deg en annen bil. Har du elbil så er det bare to ting som teller
1 hvor langt kjører bilen
2. hvor fort kan du lade den

Alt det andre er bare unnskyldninger for ikke å lage et skikkelig ladesystem i garasjen slik at man kan lade trygt og i stil med bilen. På 16 amper bruker tesla 32 timer for å lade seg opp. Med en 11 kw tar det 8 timer.
Uansett ladesystem så tilpasser du deg tilgangen - livet er langt bedre med en lade stasjon i garasjen som lader bilen slik at den alltid er tilgjengelig.

Bjørn

Jeg tror jeg lener meg til Marius engel her.. Fordi jeg selv har 3x6mm2 kabel ut til garasjen.. som er sikret m 25a, Og jeg nettopp har kjøpt en 16Kva trafo.. Men blir vel nødt å ha en 32a D sikring.

Marius Engel

En D sikring har veldig høy I5 verdi, så da bør man måle kortslutningsstrømmen i enden av kabelen for å sikre utkobling ved kortslutning/feil.
Går oftest greit, men dette sjekker forhåpentligvis elektrikeren. De er ekstremt sløve når der gjelder å kontrollere kortslutningsstrømmer.

jkirkebo

Sitat fra: kos på lørdag 14. mars 2015, klokken 11:58
Alt det andre er bare unnskyldninger for ikke å lage et skikkelig ladesystem i garasjen slik at man kan lade trygt og i stil med bilen. På 16 amper bruker tesla 32 timer for å lade seg opp. Med en 11 kw tar det 8 timer.

På 16A tar det 24 timer. Som du lett kan regne ut ved å ta 11kW-tallet og gange med 3 siden det er 16A 1-fase mot 16A 3-fase.

kos

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 14. mars 2015, klokken 16:42

På 16A tar det 24 timer. Som du lett kan regne ut ved å ta 11kW-tallet og gange med 3 siden det er 16A 1-fase mot 16A 3-fase.

Helt riktig det men teslaen tar imot bare 13 amper på 16 amper og 15 amper på 3 fase. Tesla har lagt inn en buffer på dette.

jkirkebo

Sitat fra: kos på lørdag 14. mars 2015, klokken 16:45

Helt riktig det men teslaen tar imot bare 13 amper på 16 amper og 15 amper på 3 fase. Tesla har lagt inn en buffer på dette.

Du skrev 32 timer på 16A. Du mente altså 32 timer på schuko. En VESENTLIG forskjell da du meget fint kan lade med 16A på en 16A kurs. F.eks ved bruk av fast ladestasjon, eller en 32A blå kontakt på 16A kursen. Også fra schuko går 16A fint om man bruker en uoriginal schuko-adapter, men det er ikke noe som anbefales til hjemmebruk.

kos

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 14. mars 2015, klokken 16:52
Sitat fra: kos på lørdag 14. mars 2015, klokken 16:45

Du skrev 32 timer på 16A. Du mente altså 32 timer på schuko. En VESENTLIG forskjell da du meget fint kan lade med 16A på en 16A kurs. F.eks ved bruk av fast ladestasjon, eller en 32A blå kontakt på 16A kursen. Også fra schuko går 16A fint om man bruker en uoriginal schuko-adapter, men det er ikke noe som anbefales til hjemmebruk.
Jada - det var jo noen som foreslo å "la bilen sove i helgen" og da har man ikke bruk for en tesla. Jeg foreslår at han lager et godt lade system i garasjen og ikke bruker det anlegget som han har og bare skifte sikringer til 13 amper - får lite glede i et slikt anlegg    8)

weld77

Jeg lar ikke bilen sove i helgene - jeg tar bare ikke to langturer pr. helg, så da har jeg ikke behov for veldig hurtig lading hjemme. I dag kom jeg hjem fra Sverige med ca 5 mil igjen. I morgen når jeg står opp vil jeg ha over 20 mil tilgjengelig med lading på 9A. Jeg kan fortsatt fint gjøre ærender, ta en tur hit eller dit, men jeg kan ikke kjøre til Finnskogen sånn helt uten videre. Vårt bruksmønster er slik og da forholder jeg meg til det. Ser liten hensikt i å legge ut trefas masse A til garasjen kjøpe trafo og ladestasjon med 400V - lading for å få 11kW der. Det er en investering på flere titusener av kroner for noe jeg så godt som aldri trenger. Det er ikke fordi jeg ikke har råd, det er fordi jeg mener at jeg ikke trenger det, og at "kos" er uenig endrer ikke på det faktum.

Jeg har full forståelse for at andre har andre behov, men det er ingen automatikk i at man trenger masse guffe hjemme. Alle jeg kjenner som har Tesla lader med 15A eller mindre og har innsett at det holder i massevis. Det som i praksis er et problem er langturer to dager etter hverandre utenfor SC-nettverket. Er det noen man driver med er det kjekt med 11kW-lading.

Jeg kunne med ca samme grad av saklikhet hevde at "kos" burde ha 22kW i garasjen. Det er tross alt dobbelt så mye som 11kW og kjekt om man en gang skal kjøre 30 mil, stikke innom huset og kjøre 30 mil til. Og det som teller er jo åpenbart hvor fort man kan lade.

Jeg mener at det som teller er at man kan bruke bilen til det man bruker bilen til uten at lading kommer i veien for det. Det kan jeg med 15A i garasjen.

felix

Jeg monterte 16a 3fase 400v, bruker den ledningen som fulgte med bilen. Da lader jeg med 11kw, og da har jeg det fleksibelt, billig opplegg er det og. Før når jeg bare ladet med vanlig kontakt, på 16a, så måtte jeg planlegge, kom jeg inn fra en lang tur (har 150km jobbvei) og skulle ut på en ny tur kom stresset, har vi nok? satte du bilen på lading? Sjekk appen hvor mange kilometer er det nå? var spørsmål kona ofte kom med. Nå styrer ikke ladingen livet vårt, men vi har en klar bil når vi trenger det. Sikrere er det og, sov ikke så godt når jeg viste at bilen ladet på 16 a ut av en vanlig schuko.

weld77

Sitat fra: felix på lørdag 14. mars 2015, klokken 20:02
Jeg monterte 16a 3fase 400v, bruker den ledningen som fulgte med bilen. Da lader jeg med 11kw, og da har jeg det fleksibelt, billig opplegg er det og. Før når jeg bare ladet med vanlig kontakt, på 16a, så måtte jeg planlegge, kom jeg inn fra en lang tur (har 150km jobbvei) og skulle ut på en ny tur kom stresset, har vi nok? satte du bilen på lading? Sjekk appen hvor mange kilometer er det nå? var spørsmål kona ofte kom med. Nå styrer ikke ladingen livet vårt, men vi har en klar bil når vi trenger det. Sikrere er det og, sov ikke så godt når jeg viste at bilen ladet på 16 a ut av en vanlig schuko.

Vi har litt over 1km hver vei til barnehagen. Kjører ikke til jobben, og hadde jeg gjort det ville det være 7km hver vei.  Ladingen styrer ikke livet mitt heller, men det er fordi jeg ikke har de behovene du har.

Jeg har IT-nett så å få 11kW blir ganske så kostbart. Med TN-nett er det selvsagt betydelig rimeligere. Skal dog ha ladestasjon pga sikkerhet og enkelhet, bare slik at "kos" slipper å bekymre seg for at jeg ikke er villig til å bruke penger på lading.

Folk bruker bil ulikt, verre er det ikke.

kos

Sitat fra: weld77 på lørdag 14. mars 2015, klokken 19:55
Jeg lar ikke bilen sove i helgene - jeg tar bare ikke to langturer pr. helg, så da har jeg ikke behov for veldig hurtig lading hjemme. I dag kom jeg hjem fra Sverige med ca 5 mil igjen. I morgen når jeg står opp vil jeg ha over 20 mil tilgjengelig med lading på 9A. Jeg kan fortsatt fint gjøre ærender, ta en tur hit eller dit, men jeg kan ikke kjøre til Finnskogen sånn helt uten videre. Vårt bruksmønster er slik og da forholder jeg meg til det. Ser liten hensikt i å legge ut trefas masse A til garasjen kjøpe trafo og ladestasjon med 400V - lading for å få 11kW der. Det er en investering på flere titusener av kroner for noe jeg så godt som aldri trenger. Det er ikke fordi jeg ikke har råd, det er fordi jeg mener at jeg ikke trenger det, og at "kos" er uenig endrer ikke på det faktum.

Jeg har full forståelse for at andre har andre behov, men det er ingen automatikk i at man trenger masse guffe hjemme. Alle jeg kjenner som har Tesla lader med 15A eller mindre og har innsett at det holder i massevis. Det som i praksis er et problem er langturer to dager etter hverandre utenfor SC-nettverket. Er det noen man driver med er det kjekt med 11kW-lading.

Jeg kunne med ca samme grad av saklikhet hevde at "kos" burde ha 22kW i garasjen. Det er tross alt dobbelt så mye som 11kW og kjekt om man en gang skal kjøre 30 mil, stikke innom huset og kjøre 30 mil til. Og det som teller er jo åpenbart hvor fort man kan lade.

Jeg mener at det som teller er at man kan bruke bilen til det man bruker bilen til uten at lading kommer i veien for det. Det kan jeg med 15A i garasjen.

Er enig med deg om du leser tråden over- ditt ladebehov er fortsatt dine vaner - men som jeg påpeke,r å ha et eget ladesystem kan du få fra 16 amp og oppover og er en sikkerhet for både bilen og huset.

Men er ikke så glad i at man anbefaler å bare bruke det gamle eksisterende anlegget i huset. Da ingen anbefaler at dette blir brukt til elbil,- uten at man oppgraderer det til elbilbruk. For tesla er dette svært viktig, da man blir stående i over 20 timer å lade, gjerne flere ganger i uken og ofte om natten da vi sover. Og denne oppgraderingen koster under 10 000 kr, og jeg må si at det har alle tesla eiere både behov for og råd til.

Vil vel ikke våkne med en oppbrent tesla og et hjem i full fyr. Og anser faktisk at du også er enig i dette. ;D

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA