Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Mercedes-Benz SLS AMG electric vs Tesla Model S

Startet av heine.boergesen@gmail.com, søndag 05. april 2015, klokken 06:11

« forrige - neste »

heine.boergesen@gmail.com

Lurer på hvor mange km man får pr minutt i CHADdeMO hurtiglader.

Dette blir grovt estimat selvsakt. Vet det er MANGE faktorer som styrer forbruket. Et anslag må vel alikevel gå an?

Jeg skal på langtur fra Oslo via Kristiansand til Haugesund og har planlagt å lade hver 45. minutt.
Hvor mange min lading pr stopp blir det da ca?

Er blodfersk på EV. Har kjøpt LEAF i Oslo og skal kjøre den hjem.

Hilsen Heine

sølv-pilen

høres ut til å være litt ofte å stoppe hvert 45 minutt for lading. Under normale forutsettninger ville jeg regnet 1,5 til 2 timer mellom hver lading. Blir mange nokk stopp uansett.
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

heine.boergesen@gmail.com

Tar den til etterretning, men ettersom jeg ikke kjenner hverken terreng eller kjøretøy vil jeg starte ut med "worst-case-scenario" og heller bruke føre-var prinsippet :)

Thomas Parsli

Jeg tror ikke et slikt anslag hjelper deg så mye
Det er langt mer interessant hvor du bør hurtiglade -og ikke minst hvilke hurtigladere som faktisk fungerer.

Forutsatt at bilen er ladet til 100% når du henter den, foreslår jeg følgende:

1) Oslo-Holmestrand (kjører du virkelig pent kommer du kanskje helt til Vestfold Auto i Sandefjord)
2) Holmestrand-Stathelle
3) Stathelle-Arendal
4) Arendal-Kristiansand (eller Mandal, hvis du kjører pent)
5) Kristiansand-Lyngdal
6) Lyngdal-Flekkefjord (eller Egersund)
7) Flekkefjord-Ålgård
8) Ålgård-Haugesund

Hvis du ikke vet sikkert at en lader fungerer bør du ha en i reserve -og nok strøm til å rekke frem til den.

Det går fortest å lade fra 0% og virkelig treigt fra 70-80%.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

heine.boergesen@gmail.com

Tusen takk! Jeg har laget meg en super-paranoid kjøreplan som matcher din hanske godt, men med dobbelt så mange stopp. Har trua! 8)

emil

Støtter lista over. Fungerer veldig fint Oslo-Arendal (Kristiansand) som jeg har kjørt mye og kjenner godt og du trenger vel kun avtaler med GrønnKontakt og Fortum og sørg for at disse er operative så blir ladingen greiere.

Egersund-laderen (Helleland) til GrønnKontakt er ikke operativ enda.

Alternative ekstra ladeplasser på turen er:

Tønsberg (travbanen, betaling med VISA/MC)
Heistad (Kiwi)
Brokelandsheia (Cinderella/Heimat)
Lillesand (Sentrum)

I Kristiansand har du Kiwi sørlandssenteret, Sørlandets bilsenter (Nissan), Kiwi Lund eller Vesterveien som lademuligheter

Følg fartsgrensene på 2-felts vei og legg CC på 80 på 4-felts vei (ta høye for feilvisningen) og du skal ikke ha store problemer med å rekke fram. På tørre flate veier uten store større stigninger bør du klare 2 mil etter at du har fått første varsel om lavt batteri.


pagal

#6
Korrekt at Helleland ikke er på plass enda, men Ålgård Auto Egersund er et alternativ.
Spesielt nå når laderen på Ålgård er ute av drift pga. hærverk.

Adr. Egersund lader: Dalane Bil, Egersund, Fossveien 2
Early CHAdeMO adapter Jæren

Marius Engel

Man bør vel ikke hurtiglade når batteriet et over 50% så ofte? Å gjøre det en del ganger betyr nok ingen verdens ting, men å stoppe på hurtiglader og ha over 50% hver eneste gang er vel ikke helt ideelt for batteriet?

heine.boergesen@gmail.com

Ok.

Blir litt sent å få ladekort nå ettersom jeg kjører i morgen.
Når jeg har fått bilen hjem så har jeg heller ikke bruk for hurtiglading lengre.
Det er kun snakk om en transportløype for å få bilen hjem.

Min "ladeløype" for turen har jeg laget basert på ladestasjoner.no sine markeringer. Er det dumt?
Jeg har valgt ut CHAdeMO ladere og betalingsløsningene er Visa, SMS og GoCharge(app)

cra

Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

emil

Få inn GoCharge app på mobilen for betaling på GrønnKontakt, men da er det stykkprislading til 99kr og det kan være greit å kanskje holde seg til Fortum og betale pr minutt med SMS

Alternativt ladeopplegg da blir

Holmestrand (Fortum)
Stathelle/Rugtvedt (Fortum)
Brokelandsheia (GrønnKontakt - Gratis!)

Lad så mye du klarer på Brokelandsheia uten å være i veien for andre ladende. GrønnKontakt Lillesand har vært gratis i en periode etter oppstart, vet ikke om de har skrudd på betaling på den enda.

Vest for Kristiansand er det hovedsakelig GrønnKontakt frem til Stavanger så da blir det å utnytte tiden maksimalt pr lader. Normalt sett ville det lønne seg å kjøre med lav SOC og akkurat lade nok til neste lader, men det blir en dum strategi når man betaler stykkpris.

Fortum/Kiwi Ålgård er jo nede, så ikke planlegg den inn i ruta.



Thomas Parsli

Sitat fra: heine.boergesen@gmail.com på fredag 13. mars 2015, klokken 14:48
Min "ladeløype" for turen har jeg laget basert på ladestasjoner.no sine markeringer. Er det dumt?

Det er ikke dumt, men sjekk status på laderen før du kjører.
Å komme til en lader som ikke virker -og ikke ha strøm nok til å kjøre til en annen- er dumt :(

Last ned apper på mobiltelefonen for å sjekke status, "Ladehub" på iOS og (hurtiglader)operatørenes apper kan anbefales.

Hvis du har ladebrikke fra elbilforeningen (du har vel meldt deg inn?) kan du rekke å aktivisere den hos Grønn Kontakt og Fortum -men da bør du ringe å sjekke.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

heine.boergesen@gmail.com

Sexy verktøy! Synd det ikke virker :(

Takker så mye for råd folkens!

SOC= State Of Charge?
Kjøre med lav lading fordi det da tar kortere tid å fylle på?
Er så som så med prisen på denne turen, da det er snakk om transport+ lære å kjenne bilen uten å bli nervevrak hehe :)

Har ikke meldt meg inn noen plass andre enn GoCharge.

Bilen skal brukes mellom jobb og hjem der jeg lader i begge ender. Vil ikke ha behov for ladeavtaler i utgangspunktet.

El-bil foreningen er nok en god idè :)

emil

Sitat fra: heine.boergesen@gmail.com på fredag 13. mars 2015, klokken 15:08
SOC= State Of Charge?
Kjøre med lav lading fordi det da tar kortere tid å fylle på?

Jepp.

Lav SOC gir mer strøm inn på batteriet på gitt tidsenhet enn på høy SOC, så selv om 10%-50% er like mye strøm som 50% til 90% vil nok førstnevnte ta ca halve tiden. Litt avhengig av biltype, batteriets helse og temperatur.
Sitat
Er så som så med prisen på denne turen, da det er snakk om transport+ lære å kjenne bilen uten å bli nervevrak hehe :)

Nå har ikke jeg vært lengre vestover enn Mandal, men skulle jeg tatt turen på en tør fin vårdag ville jeg stoppet på Holmestrand, Rugtvedt, Arendal, Kristiansand, Lyngdal, Flekkefjord, Egersund og Stavanger.

Etterhvert som man kjenner veiene kan man tilpasse lading og litt bedre, men for en engangstur har det jo ikke mye å si.

Er det forresten en ny eller brukt bil du har kjøpt?

pagal

Ser på Grønn Kontakt at laderen i Flekkefjord ikke er operativ.
Avstanden fra Lyngdal til Egersund er 11 mil. Antar at det går med 100% SOC ,men har ingen erfaring med Leaf.

Lykke til
Early CHAdeMO adapter Jæren

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA