Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Salg/kjøp av brukt i3 og Appen

Startet av Vestland, lørdag 04. april 2015, klokken 10:34

« forrige - neste »

Vestland

Tenkte jeg skul starte min egen tråd her for mitt prosjekt. Legger inn beskrivelse av prosjektet i første post og oppdaterer så med etterhvert som ting blir utført...forhåpentligvis.

Er langt fra noen elektriker men regner jeg må støtte meg litt på andre på enkelte deler av denne ombyggingen. 

Utgangspunktet for prosjektet er en 24 fots Nidelv snekke. Den er ca 1400 kilo (est.) uten motor, og det stod en motor på rundt 25 Hk i denne før den havarerte. Ønsker å få denne opp i en marsjfart på ca 6 knop, noe som bør være mulig med ett effekt uttak på rundt 1Kw. Hvis ønskelig og jeg senere oppgradere batteripakken med flere moduler vil jeg tro det ikke er problem å ta ut rundt 8-10 kw av denne motoren.

Utstyr:
- Eksisterende propell og aksling
- Legge opp en fleksibel kobling mellom aksling å motor, kan ikke tenke meg at lagrene i elmotoren er laget for å ta opp skyve krefter
- Think Classic motor
- Think  controller, input ~140 Volt (her må enn vel omprogrammere denne men forstår at det finnes det kompetanse på i stavanger..)
- Batteri pakke(r) fra Nissan Leaf (ikke kjøpt enda)
- i utgangspunkte lage 2 batteri pakker a 18-19 serikoblede moduler og legge dem i
http://www.jula.no/catalog/bygg-og-maling/oppbevaring/oppbevaring-av-verktoy-smasaker/aluminiumsbokser/aluminiumskasse-663008/ aluminium kasser.
- Lading og BMS (sliter her men det løser seg nok)

Hovedfokuet mitt fremover vill nok bli å få skikk på båten og etterhvert tenke på montering av motor, men dette med lading og BMS ligger i bakhode. Hvis noen kan peke meg i retning av ett prosjekt som kan være samlingbart når det gjelder dette så hadde det vært supert.
Tekna 14, 6.6 lader

Caspar

Høres bra ut, jeg har Thinkinnmat i en Mini med Litiumbatterier og en annen lader.  Svært kurrant å få til. Lykke til med prosjektet
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

jkirkebo

Sitat fra: Vestland på torsdag 12. mars 2015, klokken 20:13
- Batteri pakke(r) fra Nissan Leaf (ikke kjøpt enda)
- Lading og BMS (sliter her men det løser seg nok)

Hovedfokuet mitt fremover vill nok bli å få skikk på båten og etterhvert tenke på montering av motor, men dette med lading og BMS ligger i bakhode. Hvis noen kan peke meg i retning av ett prosjekt som kan være samlingbart når det gjelder dette så hadde det vært supert.

Jeg holder på å bygge 48V batteripakke til hytta av 70 Leaf-moduler. 10P7S. Har bestilt Orion Jr. BMS med CAN-bus interface og 200A shunt samt en Orion 360W DC-DC for å få 12V til div. utstyr.  Kommer til å legge ut litt info i en egen tråd her etterhvert.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

edyrli

Spennende prosjekt!
Hvis du ikke allerede har drivlinjen klar så kan du også se på Reva drivlinje. Her har du 13 kW motor, Curtis kontroller som er kurrant å programmere. Må bare kjøpe programmeringskit fra Curtis. Og det hele tusler og gå på 48v.
Reva i 2009 (Solgt)
Peugeot iOn 2013. "Norsk bil" (solgt)
SEAT Mii Electric
el-tog: AnsaldoBreda BM72

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA