Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Firmware 6.2

Startet av Suleman, fredag 03. april 2015, klokken 18:46

« forrige - neste »

Svein-O

........glemte å si at sikringen må være ok, da bremselysene faktisk lyser.
Men lekkasje til jord i pæresoklene eller feil i pærene kan jo forårsake feil signal til motorstyringen.
Kjørt samme Think siden 2002. 116000km. Nå også med i-MiEV.

Suleman

Jeg tror du er inne på noe der;

Sitat fra: elektrolux på søndag 15. mars 2015, klokken 20:50
Redigering: Bryteren går fra +12V alltid ledende via 10A sikring nr 12 til bremselys og motorstyring.
Det betyr at motorstyring ser høyt signal når bryteren kortsluttes, og lavt signal når bryteren er åpen. Er det kortslutning i en av pærene kan sikringen ha røket og motorstyring får ikke riktige signaler for å kjøre.

Mandag forrige uke fikk jeg LED pærer i posten. Blinklys bak, ryggelys og kjørelys bak ble byttet ut. Kanskje dette har noe med problemet mitt å gjøre? Før jeg postet problemet byttet jeg LED pærene ut med de pærene som satt i fra før. Men sjekket ikke sikringene. LED pærene lyste jo de, det gjorde jo orginalpærene også. Så jeg eliminerte dette. Skal sjekkes opp i morgen. Legger ved bilde av LED pærene for spesielt intresserte:
Think 2002 siden 1/1-2015
(bor i Oslo, på Mortensrud)

Suleman

Sitat fra: Svein-O på søndag 15. mars 2015, klokken 21:24
Enig med Electrolux. En rask test i så måte vil være å ta ut alle bremselyspærene og så prøve en start&kjør.

Tusen takk for tips. Skal prøve det imorgen også. Hvordan kommer jeg til bremselyspærene(
Har klart å åpne dekslet til ryggelys og blinklys, men det lange bremselyset ca på toppen av bakluka vet jeg hvordan jeg kommer til.
Think 2002 siden 1/1-2015
(bor i Oslo, på Mortensrud)

Suleman

Hei igjen folkens.

Fortsatt er bilen ikke kjørbar. Girlåsen går av ved start. Bilen starter opp som normalt. Tror bremselysbryteren fungerer normalt.

Har vært og testet de forskjellige tipsene dere ga meg. Jeg har prøvd å skru opp baklyset, uten noe resultat. Jeg har ikke sett noen defekte lyspærer i baklyset, ser ut som at alle lyser som bare det. Jeg har sjekket sikringene og der fant jeg en sikring som var gåen. Sikring merket 10. Legger ved bildet av sikringen:
Think 2002 siden 1/1-2015
(bor i Oslo, på Mortensrud)

elektrolux

Sikringen er nr 12 og for bremselyset. Tipper en pere har kortsluttet og tatt med seg sikringen, eller du har laget kortslutning i det du monterte LED lys.

Skift sikring og prøv da.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Suleman

Jeg har byttet sikring. Uten lykke.

Jeg har byttet pærene tilbake til orginalpærene.

Fortsatt samme feil :(
Think 2002 siden 1/1-2015
(bor i Oslo, på Mortensrud)

Svein-O

Da er det slik at bremselysene fortsatt lyser når bilen er i gang? Og du er sikker på at det er bremselysene, og ikke baklysene vi snakker om?
Syns det var rart at bremselysene lyste når sikringen var blåst.
Må innrømme at jeg ikke forsto helt om du hadde skiftet eller hatt ute pærene i bremselysene på hver side bak (ikke det på bakluka).
Kjørt samme Think siden 2002. 116000km. Nå også med i-MiEV.

Suleman

Hei Svein-O.

Det lange lyset på toppen av bakluka, dens tår på hele tiden. Kjørebaklysene(røde) bak lyser som normalt, det var sisse runde som var byttet ut med LED lys. Disse er byttet tilbake til vanlige( de som satt oppi fra før)
Sikringen er også byttet.
Legger til bilder av de jeg skiftet ut til LED lys. De er bytttet tilbake til vanlige pærer(det er ikke dette jeg mener som bremselys):
Think 2002 siden 1/1-2015
(bor i Oslo, på Mortensrud)

Suleman

Tusen hjertelig for alle gode tips :)

Bremselysbryteren var i orden

Baklyset, de runde, det er disse det er noe problem med. Jeg tok ut pærene, satte inn ny sikring på kurs nr12. Og startet bilen. Og nå kjører sjarmtrollet :)))

Nå er det bare å finne kortslutning eller jordingsproblemet på kursen. For å ikke la noe tvil være om hvilke lys problemet lå i, legger jeg ved bilde av lysene:
Think 2002 siden 1/1-2015
(bor i Oslo, på Mortensrud)

arv

Hei
Det er bra at du fant feilen, om du kommer opp så kan vi lete etter kortsluttningen sammen.
Arv
Kjørt Think 2000 mod  133 000 km Byttet til Think 2008 Kjørte den 33 000 Km. Har nå Think 2011 m klima. Har nå kjørt min 2011 Think 60000 km siden 30 mars. Det nye stereoanlegget er helt topp!HarTMS85 som nå er byttet i en Tesla M3har nå bare to Elbiler.

Svein-O

Det var bra !
Er du sikker på at pærene var riktig type. Tar jeg ikke feil skal det være pærer med to filamenter; ett for vanlig baklys og ett for bremselys. (Har ikke sjekket på min). Om jeg  har rett, vil en pære med ett filament, kunne kortslutte aktiv leder i pæresokkelen.
Bare en ide. Kan være at baklys og bremselys er i separate pærer.
Lykke til videre.
Kjørt samme Think siden 2002. 116000km. Nå også med i-MiEV.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA