Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Firmware 6.2

Startet av Suleman, fredag 03. april 2015, klokken 18:46

« forrige - neste »

Suleman

Hei.
I dag stoppet thinken opp i trafikken. Grønn bil, men den stoppet opp. Ikke noe høy fart, rushtrafikk så det gikk ikke fortere enn 20km/t. Bilen stoppet opp, jeg skrudde av bilen og skrudde på igjen. Og nå kjørte den normalt igjen.

Så i lunsjen skulle det kjøres for å hente lunsj. Nå stoppet bilen opp par ganger. Og nå det ikke mulig å skru den på igjen. 60% batteri igjen. Bilen starter opp og lager de vanlige lydene ved oppstart og girvalg.

Nå står bilen på offentlig p plass. Hjelp!
Think 2002 siden 1/1-2015
(bor i Oslo, på Mortensrud)

cra

Tror det ligger et par tråder om lignende, og hvis jeg husker riktig så kunne både bremselysbryter og bryter i gearvelger være mulige syndere.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

elektrolux

Bruk diagnose apparatet du har innebygget i bilen. I dette tilfelle bremselysene bak.  ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Suleman

Jeg fikk jo panikk i trafikken, så 100% feilsøking ble jo ikke gjort.

Kunne dere guruer gi meg en forklaring for dummies?

Eller i hvert fall en punktvis feilsøking? Og eventuell en fiks.
Think 2002 siden 1/1-2015
(bor i Oslo, på Mortensrud)

cra

I forhold til om det er bremselysbryteren så vil du jo se om bremselyset lyser. Hvis  så er tilfelle kan du prøve å rigle litt på pedalen og se om du får lyset av.

Årsaken er at hvis bremsepedalen trykkes inn samtidig som gasspedalen så kuttes strømmen, og gasspedalen virker "død".  Så en mekaniker som slet med å starte å kjøre min Think; han gjorde som man ikke skal og hadde en fot på hver pedal. Så lenge bremsepedalen var inne fikk han ikke noe gasspådrag, og klossene slapp før bremselyset gikk av slik at han rullet (sakte) bakover.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Suleman

#5
Hei. Sjekket dette nå, og bremselyset er konstant på.

Har prøvd å rigle, pumpe hardt og rolig, men sabla lyset er på hele tiden :(

Når jeg skrur av bilen, så er bremselysene av. Uten at nøkkelen er i så setter trykker jeg på bremsen og da skrur lyset seg på, slutter jeg å presse er lyset av. I det jeg dytter inn bremsen lusner "klokka" i dashbordet og jeg hører piping.

Hjelp! Flere tips?
Think 2002 siden 1/1-2015
(bor i Oslo, på Mortensrud)

Suleman

Dag 2: Thinken står på p plassen enda uten lademuligheter. Batteristatus; 40%.

Jeg har fått tatt bilder av pedalen. Vet noen av dere hvilke bremselysbryter dette er, og hvor jeg får kjøpt det?

Think 2002 siden 1/1-2015
(bor i Oslo, på Mortensrud)

cra

Har du prøvd å koble fra ledningen, og får du evt. kjøre da?

Vil tipper det er en NO (Normally Open) bryter, men det kan teoretisk sett være en NC (Normally Closed), slik at du må kortslytte ledningene for at den ikke skal tro bremsa er på.

Men start med å prøve å koble fra og se om det går å kjøre da.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

elektrolux

Det er ikke bare å koble fra bryteren heller. Bremsen skal jo holdes inne i forbindelse med start, og så slippes før en kan kjøre.

Dermed må en kunne manipulere signalet fra denne bryteren for å få kjørt bilen.

Forstår ikke helt at bremselyset virker uten nøkkelen i. Dette indikerer jo at bryteren fungerer.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Suleman

#9
Jeg har akkurat å prøvd meg dette problemet.

Jeg klarte å få ut bremselysbryteren fra hullet den sitter i. Så jeg kom frem til knappen på bunnen av bryteren. Med samme resultat. Jeg får ikke bremselyset av mens bilen står på. Men skrur jeg av tenningen så lysner baklyset og piping fra dashboard.

Men så kommer jeg til det snodigste, jeg klarer å lirke av kabelfeste, ser at bremselyset er av. Jeg hopper av glede. Setter meg i bilen , starter den, men ingen respons på gasspedalen. Slår av bilen og hva ser jeg lyset er tilbake. (Jeg klarte aldri å få av ledningsklipset helt av)

Tror nok jeg må ha professjonell hjelp. Så hjelp !
Think 2002 siden 1/1-2015
(bor i Oslo, på Mortensrud)

Suleman

For videre referanser, legger jeg ut bilde bremselysbryteren:
Think 2002 siden 1/1-2015
(bor i Oslo, på Mortensrud)

Svein-O

Jeg forstår deg slik at bremselyset er av til du trykker inn pedalen, tenner når pedalen trykkes og slukker igjen når du slipper pedalen. Dette før du vrir på tenningen. I såfall helt normalt.
Hvis du setter på tenningen med foten på pedalen, vil jo lyset tennes og slukkes igjen når du slipper pedalen. Er det nå den begynner å lyse fast?
Eller skjer det først når du har startet bilen?
Hvis du ikke rører bremsepedalen og vrir på tenningen. Begynner bremselyset å lyse da?
Kjørt samme Think siden 2002. 116000km. Nå også med i-MiEV.

Suleman

Med en gang jeg vrir om nøkkelen kommer lyset på, og står på fast, uansett gir jeg setter i, uansett hva jeg trykker av pedaler eller knapper).
Think 2002 siden 1/1-2015
(bor i Oslo, på Mortensrud)

elektrolux

#13
Med 2 ledninger og 2 mudus bør ikke dette være rakettvitenskap.

Kortslutt de 2 ledningene for å starte. Åpne forbindelsen for å kjøre.

Redigering: Bryteren går fra +12V alltid ledende via 10A sikring nr 12 til bremselys og motorstyring.

Det betyr at motorstyring ser høyt signal når bryteren kortsluttes, og lavt signal når bryteren er åpen. Er det kortslutning i en av pærene kan sikringen ha røket og motorstyring får ikke riktige signaler for å kjøre.   
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Svein-O

Enig med Electrolux. En rask test i så måte vil være å ta ut alle bremselyspærene og så prøve en start&kjør.
Kjørt samme Think siden 2002. 116000km. Nå også med i-MiEV.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA