Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: S85D kjøpere, status på bestilling + diverse info

Startet av muggost, fredag 03. april 2015, klokken 16:01

« forrige - neste »

muggost

Gladnyhet til reisende over Sandefjord Lufthavn Torp! 42 ladeplasser er nå tilgjengelig, jeg skal prøve å få tatt noen bilder snart, så vi kan se hva slags anlegg det er snakk om :)

http://www.torp.no/Nyheter/News.aspx?Language=NO&pkNews=319&pkMenu=&pksMenu=&pkssMenu=

Og på fjøsboka...

https://www.facebook.com/torp.no?fref=ts

eirikjac

Før var det gratis parkering for elbiler på Torp. Nå må vi betale for parkering, men kan få strøm. Det er veldig fint at vi får mulighet for å lade, men jeg foretrekker gratis parkering.
BMW i3 60ah
Polestar 2 (Skal erstatte fossilbilen)

Gliderman

Vil heller ha ladeplass enn gratis parkering. Kjempebra at Torp tilrettelegger for elbil.
Min favoritt ville vært en flyplass med en real hurtigladestasjon istedenfor et antall ladekontakter, kanskje en dag kommer dette.
Mvh
Svein Erik
Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

posan


svingen

Sitat fra: posan på lørdag 14. mars 2015, klokken 20:31
Det er blå industrikontakt

får håpe dem låner ut CCE til Schuko da er vel ikke mange som har CCE lader i dag?

http://www.biltema.no/no/Bygg/Elektrisk/CEE-installasjon/Tilkoblingsutstyr-1-fase-35101/ (produkt nr 44571) 109 kr.
Jeg har selv CCE lader (og overgang til schuko) veldig bra dem gjør det slik enkelt og billig og lovlig (kan ha 16a da) men spørs hvem som har den kabelen her :)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

muggost

Sitat fra: Gliderman på lørdag 14. mars 2015, klokken 19:37
Vil heller ha ladeplass enn gratis parkering. Kjempebra at Torp tilrettelegger for elbil.
Min favoritt ville vært en flyplass med en real hurtigladestasjon istedenfor et antall ladekontakter, kanskje en dag kommer dette.
Mvh
Svein Erik

Hurtiglading er hvertfall ikke noe poeng på langtidsparkeringen, men SLH har noen korttids parkeringer. Her er det helt sikkert mulig å få til et samarbeid mellom SLH og ladeoperatørene hvis noen orker å ta den ballen videre :-)




Gliderman

Tvert imot. Akkurat på langtids er det et poeng med hurtiglader. Du slipper å se x antall biler som et koblet til på ukes basis mens eier koser seg i Syden eller annet sted og ingen ledige kontakter. Med hurtiglading fyller du opp når du ankommer med lunk i batteriet eller når du reiser hjem.
Om det er en attraktiv forretningsmodell vet jeg ikke.

Mvh
Svein Erik
Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

emil

Problemet med hurtiglader er når alle lander og skal reise samtidig. Kan nok også montere CEE 230V16A på omtrent alle parkeringspasser for samme pris som et parhurtigladere.

Electrix

Sitat fra: Gliderman på søndag 15. mars 2015, klokken 17:51
Tvert imot. Akkurat på langtids er det et poeng med hurtiglader. Du slipper å se x antall biler som et koblet til på ukes basis mens eier koser seg i Syden eller annet sted og ingen ledige kontakter. Med hurtiglading fyller du opp når du ankommer med lunk i batteriet eller når du reiser hjem.
Om det er en attraktiv forretningsmodell vet jeg ikke.

Mvh
Svein Erik
Flyplass er jo absolutt et sted for saktelading. Selv en tesla fullades på en 10A kurs etter noen dager. De andre bilene allerede etter et døgn.

Du får over hundre vanlige stikkontakter installert til prisen av en hurtiglader, dersom tre personer på samme fly skulle ha behov for lading ville det vært køproblemer med bare en hurtiglader. Innen person nr to er ferdig ville det kanskje ha landet ytterligere 3 eller 6 nye personer som stillte seg i køen.

Man kunne gjerne hatt noen stikk med mer effekt på kortidsparkeringene,  men på langtidsparkeringene kunne man heller hatt 10 eller 16 A og gjerne satt opp slik at strømmen kun var på fra 2400 til 0600 slik at denne belastningen kom når det normalt var lite belastning på nettet og billigere kraft.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

smaug01

Bilen min lader ikke når strømmen er kommet tilbake etter en strømbrudd. For at den skal begynne å lade må jeg ta ut pistolen og stikke den inn igjen, først da blir den fornøyd. Litt irriterende når kursen til motorvarmerstolpene faller ut ørten ganger i døgnet på jobben min på de kaldeste dagene.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

muggost

Dette er vel off topic, men kanskje du skulle skaffe deg en 8A lader i stedet?

sven erik

jeg tror en må  heller sette opp type 2  da en slipper overganger  for overganger i hytt å pine  ikke er bra  da får man steder  det kan hvere dålig å fare for varmgang å brann

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA