Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Mercedes-Benz SLS AMG electric vs Tesla Model S

Startet av NegativeElectrode, fredag 03. april 2015, klokken 12:41

« forrige - neste »

tomrh

I Trondheim kjører elbilene langt sjeldnere i kollektivfeltet enn før selv om det fortsatt er lov. Såpass sjeldnere at en kollega av meg med fossilbil har lagt merke til det og bemerket det. Et slikt krav vil ikke ramme elbilister i Trondheim i særlig stor grad ihvertfall, faktisk bare være et positivt tiltak.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

elektrolux

Sitat fra: tomrh på torsdag 12. mars 2015, klokken 07:27
I Trondheim kjører elbilene langt sjeldnere i kollektivfeltet enn før selv om det fortsatt er lov.

Hva mener de øvrige billistene om dette. Blir jo enda mer kø i fossilfeltet av slikt..
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

zbk

Fossilbilistene er for misunnelige til å skjønne at de bare skaper mer problemer for seg selv om andelen biler i kollektivfeltet reduseres.

Når det er sagt er et 2+ krav helt greit etter min mening. Kanskje 3+ for fossilbiler også hadde vært mulig? Men ulikt krav til antall er kanskje vanskelig å håndheve?

Uansett er dette et ikke-problem alle andre steder enn i Oslo, så det er litt synd om et 2+-krav kommer for hele landet.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Dennis

2+ elbil og 3+ vanlig bil synes jeg også er et bra forsalg. For å faktisk få ned trafikken på veiene. Hjelper lite på trafikken ellers at hver enkelt sitter i hver sin elbil og det er jo et kollektivfelt.

Ebe

Tror faktisk +2 for alle biler i
kollektivfeltet hadde fungert veldig bra, men da forsvinner et viktig salgsgrunnlag rundt Oslo.

Kanskje +2 el og +3 ellers hadde vært en bra mellomfase ja.
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

fws

+2 har noe for seg der (og når) tettheten av elbiler i kollektivfeltet er så stor at det skaper kødannelser. I nesten alle andre situasjoner er det en ulempe.

Jeg kjører mot bærumstrafikken hver morgen, og har fortsatt til gode å se at kollektivtrafikken har blitt hindret.
Nissan Leaf Acenta
Norsk
Levert oktober 2013

tomrh

Sitat fra: elektrolux på torsdag 12. mars 2015, klokken 08:10
Sitat fra: tomrh på torsdag 12. mars 2015, klokken 07:27
I Trondheim kjører elbilene langt sjeldnere i kollektivfeltet enn før selv om det fortsatt er lov.
Hva mener de øvrige billistene om dette. Blir jo enda mer kø i fossilfeltet av slikt..
I Trondheim har man oppgradert veinettet en del, spesielt nord for byen. Opplever ikke kø lenger her. Kollektivfeltet er mer i bruk sørover i 16-rushet hvor det korker seg litt fra sykehuset og fram til Tempe, men poenget er uansett litt borte siden man må stå i 10-15 min kø på Heimdalsmyra der to felt snevres inn til ett og det ikke finnes kollektivfelt. Ellers opplever jeg at holdningen er mer den at man unngår kollektivfeltet hvis man kan, hvis det f.eks. likevel er bare 5-6 biler foran spiller det ingen rolle. Kanskje elbilistene er påvirket av medias påtrykk? Men situasjonen i Trondheim står nok i sterk kontrast til Oslo.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Davidsv

Sitat- Hvor viktig er egentlig kollektivfeltet for kjøpslysten av elbiler i Oslo og Akershus? Er det gulrot nr 1?

- Klart dette er viktigst for elbilister i Oslo og Akershus, spesielt Akershus, sier generalsekretær Christina Bu i Norsk Elbilforening.

Rart hun er så sikker på det. For mange er det pengene som er viktigere.
S85D | Bekreftet 11/11-14 | VIN 19/1-15 | Prod 26/3-15 | Transit 28/3-15 | Levert 21/5-15!

elektrolux

Med moderne teknikk kan busser registreres på definerte punkter og bruker bussen unødvendig mye tid kan Elbiler kastes ut av kollektivfeltet til trafikkflyten er gjennopprettet.

Skal +2 eller +3 regler innføres bør disse også gjelde tomme Taxi   
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

cra

Sitat fra: Davidsv på torsdag 12. mars 2015, klokken 11:02
- Klart dette er viktigst for elbilister i Oslo og Akershus, spesielt Akershus, sier generalsekretær Christina Bu i Norsk Elbilforening.
Rart hun er så sikker på det. For mange er det pengene som er viktigere.
[/quote]

Trur ikke hun mener at kollektivfeltet er det viktigst for alle der, men at blandt de som synes det er viktig(st) er det flest i det området, siden det antakelig er mest nyttig. For min egen del ville jeg ikke merket noe til en endring; jeg vet ikke om en eneste meter med kollektivfelt i hele Møre og Romsdal.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

ElGreeen

Sitat fra: Davidsv på torsdag 12. mars 2015, klokken 11:02
Sitat- Hvor viktig er egentlig kollektivfeltet for kjøpslysten av elbiler i Oslo og Akershus? Er det gulrot nr 1?

- Klart dette er viktigst for elbilister i Oslo og Akershus, spesielt Akershus, sier generalsekretær Christina Bu i Norsk Elbilforening.

Rart hun er så sikker på det. For mange er det pengene som er viktigere.

Det er ikke så rart hun sier det. For mange i dette området vil jeg tro raskere kommunikasjon med bil letter på tidsklemma som oppstår ved kjøring til og fra barnehage/skole og jobb. Når kollektivfeltet begrenses til busser tror jeg flere vil la bilen stå og fylle opp allerede overfylte "park to ride " parkeringsplasser ved togstasjonene.

Jeg forstår ikke at det i tillegg snakkes om tidspunkter på dagen hvor elbiler med kun en person kan benytte kollektivfeltet. Før  Kl 7:00 på morgenen er det ikke noe problem i kollektivfeltet fra Asker til Lysaker/Oslo.
Det blir jo heller ikke så lett å samkjøre til jobb for alle.
Nissan Leaf Tekna 2015

Griffel

#12
Sitat fra: ElGreeen på torsdag 12. mars 2015, klokken 21:36
Jeg forstår ikke at det i tillegg snakkes om tidspunkter på dagen hvor elbiler med kun en person kan benytte kollektivfeltet. Før  Kl 7:00 på morgenen er det ikke noe problem i kollektivfeltet fra Asker til Lysaker/Oslo.
Det blir jo heller ikke så lett å samkjøre til jobb for alle.
Aftenposten

Kan dette bli skiltet som redder elbilene i kollektivfeltet? Det kan bli påbud om å ha med passasjerer. FOTO: Elbilforeningen

http://www.aftenposten.no/nyheter/Kan-komme-krav-om-passasjerer-i-elbiler-i-rushet--7933236.html
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

ElGreeen

Sitat fra: Griffel på torsdag 12. mars 2015, klokken 22:09
Sitat fra: ElGreeen på torsdag 12. mars 2015, klokken 21:36
Jeg forstår ikke at det i tillegg snakkes om tidspunkter på dagen hvor elbiler med kun en person kan benytte kollektivfeltet. Før  Kl 7:00 på morgenen er det ikke noe problem i kollektivfeltet fra Asker til Lysaker/Oslo.
Det blir jo heller ikke så lett å samkjøre til jobb for alle.
Aftenposten

Kan dette bli skiltet som redder elbilene i kollektivfeltet? Det kan bli påbud om å ha med passasjerer. FOTO: Elbilforeningen

http://www.aftenposten.no/nyheter/Kan-komme-krav-om-passasjerer-i-elbiler-i-rushet--7933236.html

Nice! Den så jeg ikke.... Håper det blir svaret med to streker under  :D
Nissan Leaf Tekna 2015

Ebe

Bare å fjerne taxi uten passasjer også, så tvinges de som tar taxi til å ta kollektivt :)
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA