Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Venter i spenning!

Startet av Ebe, fredag 03. april 2015, klokken 12:34

« forrige - neste »

Ebe

Vurderer å kjøre tur/retur Bergen - Oslo første helga etter påska, altså 10. april. Har en 2014 Leaf med varmepumpe, gått 15k km.

Er dette mulig kun med hurtiglading? Tenker da spesielt på kjøreturen mellom Eidfjord og Geilo. 90km med 1200 høydemeter. Det er bare meg i bilen, så kan kjøre med kald bil og mye klær over fjellet.

Er det for risikabelt ifbm været? Går det dårlig så satser jeg på at NAF henter og kjører meg til Geilo? Evt en barmhjertig samaritan som kan slepe meg noen minutter?  Noen som har saktelada på Garen camping eller skianlegget rett etterpå?

Frem til Eidfjord og etter Oslo er vel ganske pepra med hurtigladestasjoner, så det skal vel gå greit.
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Silkefot

Ruteplanleggeren til Nissan er ihvertfall litt negativ hvis du bare vil hurtiglade, du kommer som nevnt greit til Eidsfjord men over fjellet må du ha noe sakte påfyll av noe slag
Bosted Fetsund
Lykkelig eier av en Leaf 2011 modell
Enda lykkeligere eier av en Tesla model X 100D
Eide en Saxo i 10 år
Model Y bestilt...

jsa061

SitatVurderer å kjøre tur/retur Bergen - Oslo første helga etter påska, altså 10. april. Har en 2014 Leaf med varmepumpe, gått 15k km.

Er dette mulig kun med hurtiglading? Tenker da spesielt på kjøreturen mellom Eidfjord og Geilo. 90km med 1200 høydemeter. Det er bare meg i bilen, så kan kjøre med kald bil og mye klær over fjellet.

Er det for risikabelt ifbm været? Går det dårlig så satser jeg på at NAF henter og kjører meg til Geilo? Evt en barmhjertig samaritan som kan slepe meg noen minutter?  Noen som har saktelada på Garen camping eller skianlegget rett etterpå?

Frem til Eidfjord og etter Oslo er vel ganske pepra med hurtigladestasjoner, så det skal vel gå greit.

Har kjørt Oslo Bergen flere ganger. Det går fint. Eidfjord - Geilo klarer du lett hvis du dropper varmen, men ville gått for 90+. Har kjørt kolonne over under de grusomste forhold :)  Har laget en reiseberetning fra Bergen - Geilo nå i vinter. ( Ganske festlig sak om jeg må si det selv)

Resten av turen er pepret med ladere så det er egentlig bare strekket Eidfjord-Geilo som er litt kjipt. Geilo- Eidfjord er ikke noe problem i det hele tatt. ( Andre veien altså)

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,18685.msg305258.html#msg305258

Mippen

Kan også bekrefte at det skal gå fint å kjøre denne veien hvis man er forsiktig. Men ville nok ha ladet så mye som mulig i Eidfjord. Anbefaler også å stoppe på en kafe på fjellet og låne litt strøm hvis det kniper. Vet folk som har gjort dette. Kan jo lunche litt mens man lader en halvtime på 10/16A.

jsa061 - du høres ut som meg, men min halvdel er litt strengere så har pent måtte bytte ut elbilen med en med bedre rekkevidde for å bevare freden på langtur. :P
Fremtiden er elektrisk.

Ebe

Takk for tilbakemeldingen folkens! Høres bra ut!

"Dessverre" ble flystreiken avblåst og flybillettene kom ned på akseptabelt nivå igjen, så da ble det fly denne gang.

Ebe

Lagde kjapt en oversikt over dagens situasjon med Cademo mellom Bergen og Oslo.

Gi gjerne en lyd om du mener noe er feil. Kan være kjekk å ha i bilen om man har tenkt seg over fjellet fremover.

EDIT: Har laget en egen tråd med oversikten, kommer til å oppdatere der. Følg linken for oversikten. http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,20166.0.html

jsa061

Sommerstid kan man, hvis man er heldig, klare det med tre lade-stopp. Det er lettere fra Oslo - Bergen enn andre veien. Har bare klart det fra Oslo til Bergen da jeg aldri har tatt sjansen på Bergen - Eidfjord (ca 15mil)

Oslo - Bergen har jeg gjort på følgende måte: (fulladet fra Oslo), Lading i flå, Lading på Geilo, lading på Voss. ( Geilo -- Voss er skummel).

Er nok ikke det kjappeste å lade så få ganger, men litt gøy!

jsa061

SitatLagde kjapt en oversikt over dagens situasjon med Cademo mellom Bergen og Oslo.

Gi gjerne en lyd om du mener noe er feil. Kan være kjekk å ha i bilen om man har tenkt seg over fjellet fremover.

Fin oversikt!

Jorgensen

Sitat fra: Ebe på fredag 13. mars 2015, klokken 22:15
Lagde kjapt en oversikt over dagens situasjon med Cademo mellom Bergen og Oslo.

På Sokna er det nå satt opp 2 stk hutigladere fra Ringerikskraft, så det er totalt 3 stk med den på Kiwi. Alle bruker Fortum.

Hurtiglader på Røyse blir ikke satt opp, denne blir flyttet til Hvervenkastet ved Hønefoss (ved sykehuset). Når denne kommer er jeg usikker på.
-------------------------------------------------------
Hyndai KONA Electric - aug 2018
Solar Orange BMW i3 - mars 2014

Ebe

Flott!

Skal oppdatere lista. Men har laget en egen tråd om det, oppdaterer oversikten der.

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,20166.0.html

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA