Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Homelink i 6.1

Startet av tonl, fredag 03. april 2015, klokken 11:07

« forrige - neste »

tonl

Endret tittel til "Får max ladeeffekt fra "lokal" SC".

Har nå laget en poll får se om det er flere om sliter med max lade effekt på 60kw fra "lokal" SC. Jeg setter en grense på 50km. Jeg bor ca 45km fra Lier SC har slik problem. Men en som bor på Nitterdal ca 70 km har ikke slik problem.

Dette er bare spekulasjon. Sikkert mulig bug på siste firmware.

Da jeg slettet hjemadressen igår før jeg ladet på Lier Sør igjen, fikk jeg effekt på 114kw.

De som vil kan lese innleggene på denne tråden eller

https://www.facebook.com/groups/505917936147324/838800599525721/?comment_id=839883609417420&notif_t=like

http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/41501-My-car-won-t-charge-faster-than-60kW

--------------------

Hei

Er det noen er som kun får ladet med max 60kw inn (161A /370V) uansett temp ute og på batteriet og rest km på "tanken"? Tidligere fikk ca 120kw når jeg har igjen mellom 2-40% på tanken. Problemet oppstod for ca 1 med siden og gjelder Lier SC nord og sør. På Solli SC får jeg full/Max effekt.

Så jeg vet ikke om feilen skyldes ladeutstyr på Lier SC nord og sør og ikke feil på bilen. Eller om det er kommunikasjosfeil mellom bil og Lier SC slik at effekten halveres.

sigurdi

Kan og være begrenset effekt leveranse i området i perioden du var innom.
Eks klokkeslett på dagen gjør at Drammen bruker mye strøm pga det er kaldt ute. F.eks.
Om du er alene på en SC eller kommer som bil #2 betyr jo også noe.
To ladebåser deler en SC. Som oftes deler 1A og 1B samme SC, 2A og 2B osv, men er vel noen unntak.
Så parkere ved siden av hverandre gir ofte Max effekt til alle, eks på montering kan være:
1A, 2A, 3A, 4A, 4B, 3B, 2B, 1B
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

tonl

Sitat fra: sigurdi på onsdag 11. mars 2015, klokken 22:52
Kan og være begrenset effekt leveranse i området i perioden du var innom.
Eks klokkeslett på dagen gjør at Drammen bruker mye strøm pga det er kaldt ute. F.eks.
Om du er alene på en SC eller kommer som bil #2 betyr jo også noe.
To ladebåser deler en SC. Som oftes deler 1A og 1B samme SC, 2A og 2B osv, men er vel noen unntak.
Så parkere ved siden av hverandre gir ofte Max effekt til alle, eks på montering kan være:
1A, 2A, 3A, 4A, 4B, 3B, 2B, 1B

Hei sigurdi.

Jeg glemte å nevne jeg innom Lier SC Nord (Max Burger) og Sør (Shell/Marche) ca 11:00. Alene på Nord og alene på sør. Prøvde alle 4 plasser ved Max Burger. Ved Marche prøvde jeg 3a/b før jeg slutt ga opp og stod på 4a. Fikk max 60kw på alle plasser jeg prøvde.

MagnusB

Kanskje du hadde kaldt batteri?
Jeg har opplevd å måtte kjøre opptil en time før batteriet var så varmt at jeg fikk full ladehastighet. Ladet på Lier forrige uke etter en 30min tur fra Oslo, da startet det på ca 50kW men gikk opp etterhvert som jeg sto der (før det gikk ned igjen etter å ha passert halvfullt).
Stolt eier av brun (nå "limited edition") S60 siden Mars

tonl

#4
Sitat fra: MagnusB på torsdag 12. mars 2015, klokken 10:36
Kanskje du hadde kaldt batteri?
Jeg har opplevd å måtte kjøre opptil en time før batteriet var så varmt at jeg fikk full ladehastighet. Ladet på Lier forrige uke etter en 30min tur fra Oslo, da startet det på ca 50kW men gikk opp etterhvert som jeg sto der (før det gikk ned igjen etter å ha passert halvfullt).

Jeg kjørte ca 1 times tid rett fra oppvarmet garasje (på ca 15grader) range mode var off. Ute temp på SC igår var ca 10. Stod 1 times tid på 4a (marche/shell). Hadde igjen ca 20% på batteriet. Effekten inn kom aldri over 60kw.

Tidligere var det slik at det startet med lav kw (i minus grader) og etterhvert økte til over 100kw. Og reduseres når det nærmer seg 80-90%.

Øyvind.h

Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

tonl

ca 3 ganger i måned på Lier SC Nord/Sør. Men problemet gjelder kun på Lier. Ikke hatt slik problem før. Problemet oppstod første gangen i begynnelsen av februar. Fikk bl.a meldingen "unable to charge". Måtte byttet ladeplass flere ganger før jeg fikk ladet. Og når jeg endelig fikk ladet, kom det seg aldri over 60kw. Etter den episoden fikk jeg aldri mer enn 60kw på Lier Nord og Sør.

Har pratet med Tesla Skøyen og de kunne ikke finne noe feil med bilen akkurat den tidpunkten jeg fikk feilmeldingen. De sa det måtte være feil på Lier SC. Men det kan da ikke være feil på både Lier SC nord og sør som gjør at jeg får/fikk max effekt på 60kw? Dette har vart i 1 månedstid. De gange jeg traff andre som ladet på samme sted, de fikk "full"/høyere effekt enn meg. Vi delte ikke plass og jeg stod alene.


Lillehammer og Sollie har jeg ikke hatt noe problemer i det hele tatt.

Veggen


bb

Jeg møtte en fyr på Brokelandsheia som hadde samme problemet. Han hadde vært i kontakt med Tesla flere ganger, men de klarer ikke å finne noe feil. Vi stod bare to biler på Brokelandsheia og delte ikke lader. Bilen hans hadde også blitt kjørt fra Lyngdal, så batteriet var varmt nok.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

tonl

Dette er litt frustrert. Det er som å gå til legen. Du vet at det er noe galt med kroppen din, men legen klarer ikke å stille riktig diagnosen og konkluderer med ingenting er galt. Når de har fått stilt riktig diagnosen, da er det for sent for pasienten. For i mellomtiden har tilstanden blitt verret... :-(

ksandal

Sitat fra: tonl på onsdag 11. mars 2015, klokken 22:24
Hei

Er det noen er som kun får ladet med max 60kw inn (161A /370V) uansett temp ute og på batteriet og rest km på "tanken"? Tidligere fikk ca 120kw når jeg har igjen mellom 2-40% på tanken. Problemet oppstod for ca 1 med siden og gjelder Lier SC nord og sør. På Solli SC får jeg full/Max effekt.

Så jeg vet ikke om feilen skyldes ladeutstyr på Lier SC nord og sør og ikke feil på bilen. Eller om det er kommunikasjosfeil mellom bil og Lier SC slik at effekten halveres.
Kanskje du har brukt "kvoten" din he he ... tuller :-)
mvh Kjetil
Bergen
85D & X90D

tonl

Sitat fra: ksandal på fredag 13. mars 2015, klokken 12:51
Sitat fra: tonl på onsdag 11. mars 2015, klokken 22:24
Hei

Er det noen er som kun får ladet med max 60kw inn (161A /370V) uansett temp ute og på batteriet og rest km på "tanken"? Tidligere fikk ca 120kw når jeg har igjen mellom 2-40% på tanken. Problemet oppstod for ca 1 med siden og gjelder Lier SC nord og sør. På Solli SC får jeg full/Max effekt.

Så jeg vet ikke om feilen skyldes ladeutstyr på Lier SC nord og sør og ikke feil på bilen. Eller om det er kommunikasjosfeil mellom bil og Lier SC slik at effekten halveres.
Kanskje du har brukt "kvoten" din he he ... tuller :-)


Mulig det. Eller så har jeg stukket fra regningen.

Trustno1

Hvor langt unna Lier bor du?

Jeg leste akkurat en post på US-forumet der det gikk rykter om at Tesla reduserte ladehastigheten for folk som bor i nærheten. Hvor mye det ligger i det vet jeg ikke

http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/44299-Superchargers-to-start-limiting-charge-rate

tonl

#13
Sitat fra: Trustno1 på lørdag 14. mars 2015, klokken 12:30
Hvor langt unna Lier bor du?

Jeg leste akkurat en post på US-forumet der det gikk rykter om at Tesla reduserte ladehastigheten for folk som bor i nærheten. Hvor mye det ligger i det vet jeg ikke

http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/44299-Superchargers-to-start-limiting-charge-rate

Hvis de skal begynne med dette syns jeg er dårlig ide. Ialle for min del. Jeg kjører ofte Oslo-Larvik en gang i uka. Og lader stort sett på hjemveien. Hender jeg kjører Larvik uten å lade dagen før. At de struper dette gjør at jeg må stå på Lier SC dobbel så lang tid iforhold til før. Fra jeg der jeg bor til Lier SC er det 4 mil.

Hvis dette stemmer med struping av lade effekt, begynner jeg å mislike policyen til Tesla. Gjør endringer i det skjulte uten å gå ut med dette offentlig før endringer skjer. I mitt tilfeller har jeg brukt tid hos Tesla service for be dem finner ut hva som er galt. Dessuten har begynt å revurdere ferien turen ned til Tyskland fordi jeg var redd bilen vil slutte å lade på SC bl.a feil meldinger relatert til lading. :-(

Lurer på om de innførte dette på siste firmware jeg fikk i februar?



Krishell

Prøv å endre "hjem" til noe annet. For å sjekke om det er noe i det de skriver på forumet.  Men tviler..

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA