Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: P85D teknisk info

Startet av Deaddoll, torsdag 02. april 2015, klokken 14:32

« forrige - neste »

Ebe

Sitat fra: Marius Engel på torsdag 12. mars 2015, klokken 12:37
Ja, mulig det.

Men du kan vel ikke skylde på bilen hvis rutene er skitten :p

Første bud for å unngå dugg på ruter er å vaske innsiden på rutene, og gnikke godt med god microfiberklut etterpå for å fjerne alle produktrester ;)

Enig det, men tinger er at jeg akkurat hadde vaske ruta slik du sier. Vaska med passende middel og tørket av etterpå. Det funker helt fint. Helt til jeg bruker forvarming, da sitter det igjen et nytt lag etter at duggen er borte.

Skal ta det på neste service.
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Marius Engel

Høres rart ut ja.

Kanskje en boks ac rens, pluss skifting av kupefilter kan hjelpe? Autoglym sin bombe/boks koster 180kr, filter på bilxtra koster 130kr.

Møkkete filter gjør at friskluftsirkulasjonen blir veldig dårlig.

Jeg gjør det to ganger i året, for å forebygge tåfislukt.

Deaddoll

Leste akkurat at Soul får 4 stjerner i NCAP sin test, mens Leaf fikk 5 stjerner.

Hva med Renault Zoe, er det en bil som burde vurderes?

Sele

Ja du burde vurdere zoe. Eneste minus er ladingen som må legges opp hjemme. Men den inngår i pris ved kjøp av ny bil.

Deaddoll

Sitat fra: Sele på tirsdag 17. mars 2015, klokken 09:18
Ja du burde vurdere zoe. Eneste minus er ladingen som må legges opp hjemme. Men den inngår i pris ved kjøp av ny bil.

Ja, leste noe om dette. Jeg har ikke garasje, så da kan jeg kanskje ikke vurdere denne bilen likevell..

elbil-1

Sitat fra: Deaddoll på tirsdag 17. mars 2015, klokken 09:12
Leste akkurat at Soul får 4 stjerner i NCAP sin test, mens Leaf fikk 5 stjerner.

Mener å huske at Soul fikk 4 stjerner pga bittelitt dårligere egenskaper/høyere skaderisiko for fotgjengere ved påkjørsel av fotgjengere - så sikkerheten for de som kjører bilen er like god.

THE

Sitat fra: Deaddoll på tirsdag 17. mars 2015, klokken 09:35
Sitat fra: Sele på tirsdag 17. mars 2015, klokken 09:18

Ja, leste noe om dette. Jeg har ikke garasje, så da kan jeg kanskje ikke vurdere denne bilen likevell..

Jeg har heller ikke garasje, men har bestilt Zoe. Trafo (hvis du har 230V IT-nett) plasseres innendørs i teknisk rom, kjeller el.likn. Laderegulator/veggboks kan monteres ute på yttervegg, så garasje er ingen nødvendighet. Hvis du har minst 230V 63A 3fas inntak, så kan du sannsynligvis få 11kW wallbox til Zoe om du har behov for "hurtig" hjemmelading. 
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

emil

Leaf og Soul er vel heller ikke testet etter samme kriterier. Dagens Leaf hadde neppe fått 5-stjerner i dag.

For egen del vil jeg prioritere tilstanden på personene inni bilen etter kollisjon. Om bilen har fotgjengervarsel, er snill mot påkjørte fotgjengere, har kollisjonsvarsel, beltevarsel eller en haug med andre sånne ting teller mye for stjernene, men bryr meg absolutt ingenting.

emil

Sitat fra: Deaddoll på tirsdag 17. mars 2015, klokken 09:12
Hva med Renault Zoe, er det en bil som burde vurderes?

Du bør absolutt prøve den. Ladeutfordringer er godt diskutert og kranglet om på Zoe-forumet og andre steder her. Nå kommer den i en litt oppgradert utgave med litt bedre rekkevidde, men så mister du mulighet til hurtiglading og får kun semihurtig (maks 22kW). Kommer du til å lade mye andre steder enn hjemme ville jeg kanskje tenkt meg om et par ekstra ganger før jeg valgte Zoe.

K S

Ved montering av trafo hjemme for Zoe, husk å få den montert på betonggulv/vegg, IKKE PÅ TREVEGG/gulv!!!
Sier elektriker noe annet, skyt ham! :-)

Marius Engel

Sitat fra: K S på tirsdag 17. mars 2015, klokken 13:30
Ved montering av trafikkåret hjemme for Zoe, husk å få den montert på betonggulv/vegg, IKKE PÅ TREVEGG/gulv!!!

Hva er trafikkåret?
Og hvorfor må den stå på beronggulv eller betongvegg?

K S

Sitat fra: Marius Engel på tirsdag 17. mars 2015, klokken 18:33

Ved montering av trafikkåret hjemme for Zoe, husk å få den montert på betonggulv/vegg, IKKE PÅ TREVEGG/gulv!!!

Hva er trafikkåret?

Nå var det nok den s...hans stavekontrollen som slo inn, sikkert samme som det med beronggulv....

Marius Engel

Sitat fra: K S på tirsdag 17. mars 2015, klokken 19:59

Hva er trafikkåret?

Nå var det nok den s...hans stavekontrollen som slo inn, sikkert samme som det med beronggulv....

Hehe. Men hvorfor på betong?

K S

Sitat fra: Marius Engel på onsdag 18. mars 2015, klokken 17:10

Sitat fra: K S på tirsdag 17. mars 2015, klokken 19:59

Hva er trafikkåret?

Hehe. Men hvorfor på betong?

En transformator er bygget opp av en kjerne med blikkplater og viklingene er viklet rundt denne. Transformatoren er koblet til 50 Hz vekselstrøm, dette fører til vibrasjoner og støy, og monteres transformatoren på trevegg/bjelkelag el så forplanter lyden seg til resten av huset. På samme vis som at en ikke monterer utedel til varmepumpe på trevegg.

Electrix

Sitat fra: emil på tirsdag 17. mars 2015, klokken 10:02
Leaf og Soul er vel heller ikke testet etter samme kriterier. Dagens Leaf hadde neppe fått 5-stjerner i dag.

For egen del vil jeg prioritere tilstanden på personene inni bilen etter kollisjon. Om bilen har fotgjengervarsel, er snill mot påkjørte fotgjengere, har kollisjonsvarsel, beltevarsel eller en haug med andre sånne ting teller mye for stjernene, men bryr meg absolutt ingenting.
Jeg er til en viss grad enig i at tilstanden på familien inni bilen er viktigst, spesielt siden det er større sjanse for å kollidere med andre biler eller fjell/grøft enn fotgjengere. Men jeg synes også mange undervurderer sterkt nytteverdien av fotgjengersikkerhet. Det at fotgjengeren overlever en påkjørsel har også veldig mye å si for sjåføren siden det er han som stort sett har/får skylda i slike ulykker.

Selv om man bare tenker egoistisk vil jeg heller tilbringe noen måneder på sykehus enn i fengsel, spesielt med tanke på at det er mye lettere for barna å forklare at pappa er på sykehus etter en bilulykke enn at pappa sitter i fengsel fordi det var han som drepte Nina i fjerde klasse.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA