Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: P85D teknisk info

Startet av Deaddoll, torsdag 02. april 2015, klokken 14:32

« forrige - neste »

Deaddoll

Noen som har oversikt over vanlige/repeterende problemer med de to bilene?

Jeg føler en viss trygghet i at Leafen har noen år på veiene. Det virker som om folks generelle oppfatning at Nissan er et bedre merke enn Kia. Jeg har ingen formening, jeg er helt grønn på alt som heter bil.

Noen som har spekulert i verditap på Leaf og Soulen, med tanke på salg?

tomrh

#31
Sitat fra: Deaddoll på torsdag 12. mars 2015, klokken 08:11
Noen som har oversikt over vanlige/repeterende problemer med de to bilene?
For Leaf er de kjente småproblemer godt oppsummert her: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,16876.msg276067.html#msg276067
Kia er et nytt blad, så det gjenstår å se.

Sitat fra: Deaddoll på torsdag 12. mars 2015, klokken 08:11
Jeg føler en viss trygghet i at Leafen har noen år på veiene. Det virker som om folks generelle oppfatning at Nissan er et bedre merke enn Kia. Jeg har ingen formening, jeg er helt grønn på alt som heter bil.
Leaf er en god bil men ikke alle er like fornøyd med Nissan som forhandler/merkeverksted, de har gjentatte ganger blitt beskyldt her på forumet for å prioritere nysalg foran service til eksisterende kunder. Kia kjenner jeg ikke.

Sitat fra: Deaddoll på torsdag 12. mars 2015, klokken 08:11
Noen som har spekulert i verditap på Leaf og Soulen, med tanke på salg?
Jeg tenker at elbiler faller raskere i verdi uansett merke, fordi det hele tiden vil komme ny teknologi, det blir nesten som utviklingen PC'ene har hatt de siste 15 åra. Spilte ingen rolle om det var Dell eller HP, de ble fort gamle uansett. Den leafen vi kjøpte brukt til 180' i fjor vår kostet første eier 280' i 2012. Og nå hadde vi sikkert bare fått 150' for den. Derfor er det imo dumt å legge for mye penger i elbilen, derfor jeg foreslo Visia som har akkurat det som trengs men heller ikke mer, og som drar litt fordel av det også pga. vekt (faktisk også 15 liter større bagasjerom enn Tekna). Koster 40k mindre enn Tekna, m.a.o. en ekte Rema-elbil. ;D Har carwings på 2012-Leafen men klarer oss fint uten og hadde glatt valgt det bort for å spare 40.000.

Forøvrig er det visst kampanje på Leaf ut mars, så tilbudet du har fått virker litt dyrt.
http://www.nissan.no/etc/medialib/nissaneu/_NO_no/_Other_pdf/_pricelists.Par.88584.File.dat/LEAF_Kundeprisliste__01-01-15_0631.pdf
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

K S

Sitat fra: Deaddoll på torsdag 12. mars 2015, klokken 08:11
Noen som har oversikt over vanlige/repeterende problemer med de to bilene?

Jeg føler en viss trygghet i at Leafen har noen år på veiene. Det virker som om folks generelle oppfatning at Nissan er et bedre merke enn Kia. Jeg har ingen formening, jeg er helt grønn på alt som heter bil.

Noen som har spekulert i verditap på Leaf og Soulen, med tanke på salg?

Har kjørt Soul side 6/10-14, her er problemene jeg har hatt:

1. Ved programmering av forvarming så skjer det en og annen gang at temperaturen setter seg til 15 grader, ikke feks 25 som jeg bruker.
2. Ved valg av Svensk språk så er "-" tegnet ved regenering et loddrett rektangel i stedet.

Altså i praksis: Null problem og bare kjøreglede!

Husk også hvis du kjøper Leaf: 6,6 kW lader koster 7500 kr ekstra hvis du ikke velger Nordic som vel har denne som standard. 6,6 kW lader må ikke undervurderes! Feks Ikea sine Type 2 ladere får en fylle på 6,6 kW per time mens en handler osv.....i stedet for rundt 3 kW.
6,6 kW betyr 30-40 km lading per time....

moby666

6.6 kW lader er ikke inkludert i Leaf Nordic, kun kabel (type 1->2)

Hovedproblemet med Soul er leveringstid, bortsett fra dette er Soul en bedre elbil.
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

Leo

Barnevogn er ikke problem i Soul. Har hatt Emmaljunga city cross baki uten å modifisere bagasjerommet. Blir riktignok ikke mye bagasjeplass igjen, men har vel hatt vogna i bilen max 5 ganger siden jeg fikk bilen i oktober 2014. Barnesete er heller ikke noe problem, og gir ikke noe dårlig plass foran.

Jeg savnet app da bilen ble bestilt og første månedene, nå ser jeg ikke det store behovet lenger. Mer som en kjekt å ha funksjon... Innstilling av oppvarming fungerer fint når bilen er plugget i. De gangene jeg har glemt å plugge bilen i, tar det få minutter så er bilen komfortabel og varm.

Det er ikke noen store problemer med bilen, kun det som er nevnt her og under Kia Soul forums delen.

Pris, utseende, garanti, rekkevidde, utstyr var avgjørende for min del. Var på nippet til å bestille Leaf, men er glad valget havnet på Soul!

Marius Engel


Sitat fra: Ebe på torsdag 12. mars 2015, klokken 08:04
Står på 23 grader. Forvarmen kommer jo automatisk på, så vanskelig å justere det. Bruker timerfunksjone. Problemet er at fuktigheten setter seg i seter og alt, så bilen er fuktig og dugger kjapt igjen selv om duggen på rutene er borte når jeg setter meg inn.

Under zero emission knappen, instillinger, kan du justere timer/fjernkontroll temperaturen ved forvarming.

Deaddoll

Må Leafen være plugget til strøm for at man skal kunne forvarme bilen eller fjernstyre den med carwings?

Ebe

Joda, temperaturen er jo grei. Men bilen er neddugget før man dr i nærheten av å ha nådd den...
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Ebe


Sitat fra: Deaddoll på torsdag 12. mars 2015, klokken 12:08
Må Leafen være plugget til strøm for at man skal kunne forvarme bilen eller fjernstyre den med carwings?

Neida, men den må stå innenfor mobildekning.
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: Ebe på torsdag 12. mars 2015, klokken 12:22

Sitat fra: Deaddoll på torsdag 12. mars 2015, klokken 12:08
Må Leafen være plugget til strøm for at man skal kunne forvarme bilen eller fjernstyre den med carwings?

Neida, men den må stå innenfor mobildekning.
Og så må Carwings serveren fungere, vært veldig ustabil i det siste....
Heldigvis fungerer timerfunksjonen inni bilen uansett  ;)

Marius Engel


Sitat fra: Ebe på torsdag 12. mars 2015, klokken 12:21
Joda, temperaturen er jo grei. Men bilen er neddugget før man dr i nærheten av å ha nådd den...

Som sagt, så går resirkulering av når temperaturen når innstilt verdi.

Da forsvinner duggen meget fort, ihvertfall på min bil.

På min bil blir det uansett skjeldent dugg.

Ebe

Lurer på om vi snakker forbi hverandre. Jeg har aldri problem med at bilen er neddugget når jeg kommer til bilen. Derimot er det produsert mye fultighet og lufta er mye nærmere kondenspunktet i flere dager etterpå.

Samtidig har duggen lagt igjen ett eller annet slags shitlag på innsiden av frontruta som jeg må vaske bort for ruta blir 100%. Ser det godt i motlys.
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Marius Engel

Ja, mulig det.

Men du kan vel ikke skylde på bilen hvis rutene er skitten :p

Første bud for å unngå dugg på ruter er å vaske innsiden på rutene, og gnikke godt med god microfiberklut etterpå for å fjerne alle produktrester ;)

Deaddoll

Hvordan er det med service på de to bilene, ca. kostnader og hvor mange obligatoriske for at garanti skal gjelde?

Marius Engel

Leaf, en gang i året/30000 km.

Flesland auto 1300kr for første års service.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA