Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: P85D teknisk info

Startet av Deaddoll, torsdag 02. april 2015, klokken 14:32

« forrige - neste »

Deaddoll

Jeg hadde gleden av å prøvekjøre en Leaf Nordic og en Kia Soul i går. Jeg trodde jeg var ganske sikker på at det var en Nissan Leaf Tekna jeg kom til å ende opp med, men etter å ha kjørt Soulen etter Leafen, er jeg ikke så sikker lenger. Nå vet jeg ikke helt hvem av bilene jeg vil ha. Etter tilleggsutstyr som vinterdekk og matter etc. kom Soulen på 262 000, mens Leaf Tekna kunne jeg få for 272 000. Så det var ikke store forskjellen.

Jeg følte at Soulen var behageligere å kjøre. Likte at det var skinntrekk på dashbordet. Soulen har oppgitt bedre kjørelengde enn Leafen, men stemmer dette i realiteten? Det er et kjempe pluss med 2 år ekstra garanti, og at det er DAB i Soulen. Likte også at det var god beinplass for de som sitter bak, i Leafen har en en forhøyning i midten der bak. Panelet i Soulen følte jeg var mye enklere og mer oversiktlig enn den i Leafen.

Det jeg likte med Leafen er at det var mye større bagasjerom enn i Soulen. Jeg har en sønn på ett år, og trenger et bagasjerom stort nok til å få plass til en barnevogn, noe jeg er litt usikker på om jeg får til i Soulen. Solcellepanelet på Leafen er et kjempe pluss, med tanke på at AC kan stå på om sommeren uten å trekke fra hovedbatteriet (korreger meg om jeg tar feil). Har en hund, så tenker at de gangene jeg skal en tur inn på butikken en varm sommersdag, så vil dette være en super ting å ha i bilen. Ifølge forhandler kan man stille inn AC på Soulen, men da må bilen være tilkoblet til strøm for at den skal være på.
Carwings, noe jeg ikke har testet ut, virker også som en ting som trekker opp Leafen.

Jeg aner ikke hvilken av disse jeg kommer til å gå for, hjelp...

emil

Solcellepanelet på Leaf kan du bare glemme, gir ingen praktisk effekt annet enn eventuellt litt vedlikeholdslading av 12V på en god sommerdag.

AC trekker heldigvis veldig lite sammenlignet med varme om vinteren, så en halvtimes tur på butikken tar ikke mye rekkevidde. Har selv brukt bilen som "oppbevaringssted" for bikkja med AC på varme sommerdager. Skal du gjøre det ofte planlegg med informasjonslapp og synlig termometer så du ikke risikerer at noen knuser ruta fordi det kommer et lite bjeff fra bagasjerommet.

Soul sitt bagasjerom kan modifiseres til omtrent samme volum som Leafen. Har ikke fått noe klage på plassen i baksetet på Leafen min med tre tenåringer der på middels turer. Gulvet i baksetet på el-soul er vel hevet noe sammelignet med fossilutgaven for å få plass til batteripakken.

Soul har ingen form for styring via mobil, Leaf har Carwings som tidvis kan være ustabilt. Men et kan være en stor fordel å kunne starte/stoppe klima og lading når man ikke er tilstede.

Er selv veldig i tvil hvlken jeg skulle valgt hvis jeg skulle bytte bil nå om leveringstid og pris var sammenlignbare, men alt oppsummert tror jeg Leafen vinner denne gangen også

Finnøy (Arne Johan Larsen)

#2
Hvis rekkevidde er viktig så er dette Soul sitt viktigste fortrinn. Faktisk er reell rekkevidde mye bedre enn hva de oppgitte tallene ser ut til. Dette skyldes at Soul har betydelig større batteri enn Leaf og at forbruket normalt er lavere (sannsynligvis med et unntak for motorveihastighet over 90 km/t).
Leaf har bedre bagsasjerom i utgangspunktet, her har Kia valht en dårlig løsning på hvordan de har utnyttet plassen: fjernet du hyllene i bagasjerommet så vil du oppdage at det egentlig er et stort uutnyttet volum i Soul'en.

Personlig ville jeg valgt en Soul om i dag om mitt valg var mellom Soul, Leaf eller eGolf.
Solcellepanel og Carwings har Emil gitt gode svar på.

Oppdatere med et par linker:
- Min prøvekjøring av Soul:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,15715.msg257002.html#msg257002

- Bagasjeplass i Soul kan utvides:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,18839.msg325879.html#msg325879

-Hjertesukk om hvordan bilprodusentene presenter urealistiske rekkevidder:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,19858.msg334592.html#msg334592


tomrh

Sitat fra: Deaddoll på onsdag 11. mars 2015, klokken 08:33
Etter tilleggsutstyr som vinterdekk og matter etc. kom Soulen på 162 000, mens Leaf Tekna kunne jeg få for 172 000. Så det var ikke store forskjellen.
Er dette nye biler? Hvordan får du til slike priser? ???
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

emil

Sitat fra: tomrh på onsdag 11. mars 2015, klokken 11:03
Sitat fra: Deaddoll på onsdag 11. mars 2015, klokken 08:33
Etter tilleggsutstyr som vinterdekk og matter etc. kom Soulen på 162 000, mens Leaf Tekna kunne jeg få for 172 000. Så det var ikke store forskjellen.
Er dette nye biler? Hvordan får du til slike priser? ???

Bytt ut 1 med 2 så tror jeg vi er på riktig nivå.

OlavEmil

Sitat fra: tomrh på onsdag 11. mars 2015, klokken 11:03
Er dette nye biler? Hvordan får du til slike priser? ???

Det må vel vere hhv 262 000,- og 272 000,- ;) .

Som Finnøy seier, ut frå erfaringar frå folk som har desse bilane, ser det ut til at den reelle rekkjevidden fordel Soul er enno større enn det som er oppgitt frå fabrikk.

Det store minuset med Kiaen er ventetida. Med mindre du kjøper frå sjølvstendig "forhandlar" / privat på finn.no.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

Deaddoll

Sitat fra: tomrh på onsdag 11. mars 2015, klokken 11:03
Sitat fra: Deaddoll på onsdag 11. mars 2015, klokken 08:33
Etter tilleggsutstyr som vinterdekk og matter etc. kom Soulen på 162 000, mens Leaf Tekna kunne jeg få for 172 000. Så det var ikke store forskjellen.
Er dette nye biler? Hvordan får du til slike priser? ???

Åj... Det var "litt" feil, har endret :)

Ragged_Glory

Jeg synes du har fått en grei pris på Soulen, men en for høy pris på Teknaen. Jeg har bestilt Soul, men har prøvekjørt og fått tilbud på Leaf også, og tilbudet jeg fikk på en topputstyrt Leaf, var en god del lavere enn den prisen du har fått.

Ellers er jeg stort sett enig i de andre sine betraktninger. Ventetiden er ulidelig, men utenom bagasjeplassen (dette kan være avgjørende for deg siden du skal ha barnevogn inn, og Leaf er en god del dypere i bagasjerommet - det er rett og slett en større bil) og bird-view-kameraet, ble min konklusjon at Soulen er en bedre bil (for meg). Det var i alle fall tydelig at rekkevidden er bedre på Soul enn Leaf. I tillegg har Soul ventilerte framseter med kjøling.

R_G

K̶i̶a̶ ̶S̶o̶u̶l̶ ̶E̶V̶ ̶E̶x̶c̶l̶u̶s̶i̶v̶e̶,̶ ̶ ̶2̶0̶1̶5̶
Kia e-Niro Platinum Graphite, 2019

tomrh

Egentlig så er det vel riktig å sammenligne Leaf Visia og Soul, siden Visia også er en enkel elbil som ikke har styring via mobil. Visia veier 1474 kg (mot Teknas 1548 kg) og er dermed omtrent like tung som Kia Soul EV. Visia har dermed litt bedre rekkevidde enn Tekna siden vektforskjellen tilsvarer en ekstra passasjer.

Visia er mye billigere enn Soul.

Vi kjøpte brukt 2012 Leaf i fjor men vurderte også ny Visia. Mest elbil for pengene (muligens med unntak av Zoe).
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Deaddoll

Sitat fra: Ragged_Glory på onsdag 11. mars 2015, klokken 12:44
Jeg synes du har fått en grei pris på Soulen, men en for høy pris på Teknaen. Jeg har bestilt Soul, men har prøvekjørt og fått tilbud på Leaf også, og tilbudet jeg fikk på en topputstyrt Leaf, var en god del lavere enn den prisen du har fått.

Tekna med metallic lakk, mattesett gummi, chrome pack, dirt pack, vinterhjul 16" conit på alufelger med dekktrykksensorer.
Har fått en ny pris på Teknaen 266 000,-.

tomrh

En annen fordel Leaf er lavere luftmotstand. Cd er 0,28 på Leaf men ca. 0,38 på Soul. Om Soul på papiret har høyere rekkevidde i NEDC kjøresyklus, så består denne kjøresyklusen for det meste av kjøring 0 - 50 km/t. I landeveishastighet taper faktisk Soul endel rekkevidde pga. den aerodynamiske utformingen.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

tomrh

Sitat fra: Deaddoll på onsdag 11. mars 2015, klokken 12:59
vinterhjul 16" conit på alufelger med dekktrykksensorer.
Kjøp vinterfelger og dekk selv hos en dekkforhandler. Klarer dette fint til ca. halv pris, og det finnes et hav av flotte felger å velge i, og vinterdekk som er bedre enn de som leveres med av forhandler.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Hansi

Jeg hadde valgt Soul, med forbehold om plass til barnevogn etc., enkelt og greit på grunn av rekkevidde som er min førsteprioritet for valg av elbil. Det diskuteres om den har 27 kWh netto eller brutto mot Leafs 24 brutto/21 netto. Ja, den har noe høyere luftmotstand enn Leaf, men den bør slå Leafen på rekkevidde i de aller fleste tilfeller allikevel, spesielt om batterikapasiteten er netto 27 kWh.

Sammenligningen med Leaf Visia bare pga. mangel av applikasjon blir vel å dra det litt langt?

De største minus med Soulen er mangel på applikasjon, leveringstid, og evt. bagasjeromsplass.
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

tomrh

#13
Sitat fra: Hansi på onsdag 11. mars 2015, klokken 14:06
Sammenligningen med Leaf Visia bare pga. mangel av applikasjon blir vel å dra det litt langt?
Det var ikke negativt ment om Soul, men heller positivt om Visia. Leaf Visia er imo den mest undervurderte elbilmodellen på markedet. Fordi den bare er en Leaf "uten utstyr" liksom, for hadde Acenta og Tekna ikke eksistert ville den blitt vurdert helt annerledes. Hvis man klarer seg uten app i Soul, klarer man det i Leaf også. Mangel av varmepumpe i Visia kompenseres i stor grad av lavere vekt, den er 5% lettere enn Acenta/Tekna, dvs. 2-5% større sommer-rekkevidde avhengig av fart. Så da er det i praksis bare 6,6 kW lader som skiller av de tingene som betyr noe.

Her tar Leaf Visia rotta på e-Golf og BMW i3:
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Øyvind.h

Alle kan klare seg uten app. Men har du først hatt app er det vanskelig å kjøpe bil uten.

Jeg liker rekkevidde, utseende og garanti på Soul. Tiltalende bil. Men mangel på app fremstår for meg som en diger bommert fra Kia. Rart de bagatelliserer fjerntilgang til bilen.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA